View Full Version : Hverdagsreise, TRD-CPH-OSL-GOT
hanswest
25-02-2014, 13:34
Mange jeg kjenner ville kanskje ikke kalle dette en hverdagstur til Göteborg, med et hopp mer enn nødvendig, men er man glad i å fly, og i tillegg har seignert seg for SAS sine doble EB-poeng på utvalgte strekninger kan man ende opp med et hopp ekstra.
Planlagt reise ble:
TRD-CPH, SK2881 (Crj900)
CPH-OSL, SK458 (A321)
OSL-GOT (WF332 (Q300)
Avgang fra Værnes er 10:40, det er en rolig periode på flyplassen:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25095919_zpsf1bce091.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25095919_zpsf1bce091.jpg.html)
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25095925_zps21d7212d.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25095925_zps21d7212d.jpg.html)
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25100235_zps0b522968.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25100235_zps0b522968.jpg.html)
Jeg tuslet rolig ned til utland, en kikk på Flightradar24 fortalte meg at jeg ikke hadde det travelt. Første gang jeg besøker utenlandsterminalen etter at det nye serveringsstedet kom på plass, ble en kaffe, og nok en studie av terminalen som aldri blir ferdig:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25103413_zpsf3e44829.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25103413_zpsf3e44829.jpg.html)
Det var LN-RNL som skulle ta meg til København, en Crj som SAS fikk i januar 2010, og som hadde nr OY-KFM før krisa satte inn, flott fly på Værnes der her:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25103743_zpsfb672035.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25103743_zpsfb672035.jpg.html)
Avgang ble litt forsinket, til ca 10:55 fra rullebane 09, vestover. Det var 3 passasjerer i + og 26 i minus. Jeg hadde sete 3 D/E som er favoritt på Crjen med god plass:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25115900_zps3c256976.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25115900_zps3c256976.jpg.html)
Jeg drakk en kaffe på veien, ikke noe å ta bilde av.
Vi landet 12:12 på vanlige 22L, og takset til B19 på CPH. Jeg fikk tatt et par bilder av noen større flykropper på vei inn til terminalen:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25121431_zps828ea80f.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25121431_zps828ea80f.jpg.html)
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25121439_zpsd02e3d28.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25121439_zpsd02e3d28.jpg.html)
OK, da følger etterhvert fortsettelsen, men ikke forvent mye champagneglass og flysuiter....
Flott rapport så langt:-) Gleder meg til fortsettelsen kommer!
Star Flyer
26-02-2014, 08:02
Fin rapport! Flere år siden jeg fløy CR9 fra SAS nå... det er jammen på tide :)
Fin rapport hanswest! Hvordan er ståa i utenlandsterminalen egentlig? Det ser ut på bilde som om det nye serveringsstedet ligger på det gamle innsjekkingsområdet. Stemmer det?
hanswest
27-02-2014, 09:31
LTH; ja det må stemme bra. De er ikke helt ferdige med nyrestauranten så det ut til. Tax-free hadde blitt større også. Lurer på når de en gang skal være ferdige med Terminal B...
hanswest
27-02-2014, 09:53
Det var OY-KBF som skulle ta meg til OSL som SK 458. Det er Skapti Viking, som SAS fikk levert i september 2002. Airbus 321 er et flott fly i SAS-farger:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25140347_zpsb49cb9ab.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25140347_zpsb49cb9ab.jpg.html)
De lokalkjente ser vel at turen gikk fra B, B5. Det var ca 35 passasjerer i Plus!, på 12 rader, og kanskje 2/3 fullt i Go! Jeg hadde sete 7D, plass til meg og to fingre der:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25140855_zpsa0ae9854.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25140855_zpsa0ae9854.jpg.html)
Vi takset ut til 22R, og tok av kl 1435. Og fløy egentlig greit til OSL hvor vi landet på 19R. Vi fikk beskjed om å finne frem legitimasjon når flyet var parkert ved utgangen. Polittiet hadde en ID-kontroll, fem hyggelige mennesker med og uten uniform sto i broa og skulle se alles bilde. Greit å kunne bruke førerkortet til noe...
Transfer var litt rart. Jeg kom fra CPH og skulle til GOT, men måtte gjennom ny sikkerhetskontroll. Hvis vi hadde ankommet en utgang på sydsiden av terminalen hadde jeg sluppet. Jaja, sikkert en logikk i det også!
WF 332 skulle gå fra utgang 37C. Det var en toseter i fleks som hadde to mennesker sittende i seg, og jeg var den ene. Men jeg var trøtt, og sov meg gjennom turen til GOT, som sikkert var en helt grei tur.
Vi landet på rullebane 21 på GOT, parkerte og jeg gikk for å hente kofferten min. Som ikke kom. Neivel, den hyggelige damen i SAS ankomstservice laget en rapport, og kom med "overnight survival kit" nr. 20 eller noe sånn, for min del.
Tok flybuss inn til sentrum skulle bo på Radisson Blu ved sentralstasjonen. De var fullbooket, så jeg kunne ikke få et standardrom som jeg hadde bestilt, ok, jeg laget ikke noe bråk om det:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25200636_zps5bf1dd76.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25200636_zps5bf1dd76.jpg.html)
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-25200704_zpsd87eae05.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-25200704_zpsd87eae05.jpg.html)
Sånn kan en hverdagsreise foregå, med SAS, brune sandwich, rullebaner på Kastrup og Gardermoen, og med litt krydrete innslag som id-kontroll og uventede sikkerhetskontroller.
Jeg reiste videre fra GOT også, skal få lagt inn noen bilder og ord om det også etterhvert, må jo komme helt hjem til TRD!
Takker for nok en ærlig og herlig rapport fra vår flygende "sølvfugl". Skjønner godt at du ikke klaget da du ikke fikk standard-rommet ditt.....Still på neste Fly & Øl da- trolig etter påske :) :)
FlightDeck
28-02-2014, 09:44
Takk for fin rapport! Legg gjerne ut flere.
hanswest
09-03-2014, 09:52
OK, mannen kom seg hjem før reiserapporte, på fagspråket kalles visst sånn for "lagging", så her er laggeslutten på flyrapporten!
Fra Göteborg skulle jeg reise til Stockholm på nytt møte, og da ble det to turer ut av det:
SK 449 GOT-CPH
SK1410 CPH-ARN
SK 449 ble utført med OY-KBK, "Arne Viking", som er en Airbus 321-232 som kom til SSAS i november 01.
Turen ut til Landvetter foregikk med Flygbuss, som fungerer fint fra sentrum av Göteborg. Jeg fikk tak på ankomstservice, som kunne overlevere meg kofferten som aldri fikk bli med inn til selve byen.
Innsjekk ble litt plundrete da alle innsjekkingsterminalene holdt på å restarte, men man fikk de nødvendige bagasjelapper og kofferter ble avlevert. Opp trappa, og så til sikkerhetskontroll, de har hurtigsport på Landvetter, og da skal de som står i vanlig kø gi forrang til oss som kommer fra høyre. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke, og når det sistnevte skjer og man er i rett humør kan man lett bli til han fæle, overlegne fyren. Jaja, kan ikke få hele verden til venner jeg heller!
Landvetter har blitt en fin pg åpen flyplass etter at de bygget om:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-26173204_zpsf3edc498.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-26173204_zpsf3edc498.jpg.html)
Turen gikk fra utgang 16A.
Det store flyet var egentlig ganske fullt på den korte turen, jeg hadde sete 11D, og grei plass for 40 min det:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-26182158_zps7daf0d4b.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-26182158_zps7daf0d4b.jpg.html)
Det var 16 rader med Plus!, kanskje 35 stk der. I Go! var det 2/3 fullt.
Avgnag på rutetid, fra rullebane 21.
SAS har begynt å gi litt mer valgfrihet i Plus! på denne korte turen, i alle fall når man flyr med "stort" fly, dvs ikke Crj. Det ble en brun skive, og rød drikke:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-26185605_zpsa3752ef2.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-26185605_zpsa3752ef2.jpg.html)
Vi landet etterhvert på 22L på CPH, og parkerte ved utgang B8.
Neste tur skulle gå fra utgang A15, som så ble til A14. Der ute på A på Kastrup ligger vel egentlig ikke favorittene hva utganger angår, men litt mosjon har man alltids godt av!
SK 1410 var satt opp med SE-RER, Svein Viking som kom til SAS i mars 2012 etter å ha vært først i USA fra 2000, og en tur i Kina. Verdensmann! Svein er en 737-7BX.
Jeg satt på 1C. Seks rader med Plus! Det var 141 passasjerer ombord, så da kan man fastlå at ingen seter var tomme.
Det var plass til mine føtter:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/2014-02-26204013_zpsf4e6f068.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/2014-02-26204013_zpsf4e6f068.jpg.html)
Det tok litt tid å komme seg opp i lufta siden flyet var så fullt, det er jo mange som ikke kan telle til bare en, så masse styr med håndbagasje og sånn. Men, opp kom vi, og jeg sov ganske greit til Sverige igjen!
To dager med møte i Stockholm avsluttet med Flygbuss ut til Arlanda, til en forandring. Greit å se de svenske trærne i litt saktere fart enn 200 km/t en gang også.
Jeg skulle fly:
SK 716 ARN-HEL
SK 1725 HEL-CPH
SK 2884 CPH-TRD
De flykjente gjetter fort at det ble litt finsk innslag i noen av turene...
SK 716 fikk ffra utgang F29, den nye delen av T5 på ARN. Det var OH-BLQ som skulle bringe meg over, en 717-235 som også er verdensvant, levert til Bangok Airways i 2001, å vært spansk hos Spanair før Blue1 overtok den i juni 11, og døpte den "Play of Waves" (her var jeg flink, de overbante lesere vil bli skuffet når neste 717 skal beskrives!):
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/OY-BLQ_zpse18b02a4.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/OY-BLQ_zpse18b02a4.jpg.html)
Det var seks rader med Plus! ombord, med ca 20 passasjerer. Go! var velfyllt. Jeg hadde ok plass:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/BeinplassSK1725_zps34276f8f.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/BeinplassSK1725_zps34276f8f.jpg.html)
Vi tok av på rullebane 08, og landet på rullebane 15. Ved ankomst HEL så parkerte vi ved utgang 20, som er på en måte i den "andre" terminalen, dvs ikke i den enden hvor *A holder til, men igjen, en gåtur har man bare godt av!
Besøkte SAS sin Businesslounge, den er ny og fin:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/LoungeHEL_zpsfe8971ca.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/LoungeHEL_zpsfe8971ca.jpg.html)
SK 1725 til CPH ble ca 20 min forsinket, fra utgang 12.
Vi satt fire stk i Plus! på fire rader, nesten fullt i Go!. Vi tok av halvtimen forsent til slutt, fra rullebane 22R.
Det serveres salat mellom HEL og CPH, en grei avveksling, de smaker helt ok disse salatene:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/MatSK1725_zpsdd227d7e.jpg (http://s1135.photobucket.com/user/hanswest/media/MatSK1725_zpsdd227d7e.jpg.html)
Landing på 04R på CPH kl 1915, uvant bane å lande på der! Vi parkerte ved B10.
Site hopp var med Bertil Viking, en Crj900 som kom til SAS i febr. 2009. Jeg hadde sete 1C da favoritten 3D var tatt. Det var en helt grei tur, uten de store bravader, og man landet på TRD etterhvert!
Det var den hverdagsturen, nå står Brussel for tur, med AirBaltic, da skal jeg ta bilder og skrive noen ord også, blir vel litt "shaky", skal fly nesten tre timer propell! Takk for denne gang.
Artig lesning, med noen morsomme omveier for å sanke poeng.
Kan man spørre hva kalaset kostet, eller for å snu det rundt, hvor mye ekstra utgjør det med litt odde omveier?
Keep em comming! :-D
hanswest
17-03-2014, 10:36
For min del, med de avtalene vi har med de ulike selskapene, så kostet turen til Brussel via Riga mer eller mindre det samme som om jeg hadde valgt SAS Plus!, enten via Oslo eller København.