PDA

View Full Version : Skildringer av hverdagshopping

flyKSU
24-02-2014, 22:10
Denne lille samlingen tripreporter gjengir på ingen måte noen sammenhengende- eller særlig spesielle reiser, men jeg tenkte jeg skulle knote ned noen ord om hverdagshoppene jeg har hatt rundt omkring i det siste. OT-faktoren er for øvrig å bli høy… :spin

http://kvernberget.net/hop1.gif

WF556 KSU-TRD // Bombardier Dash 8-100 LN-WIx // Som regel på bakerste femseter
Jeg har blitt en forholdsvis hyppig gjest på Widerøes ettermiddagsrute fra Kristiansund til Trondheim, selv om det for en student som meg egentlig ikke finnes noen spesiell grunn til å benytte seg av dette tilbudet. Avstanden fra KSU til TRD er kort, og på strekningen kommer vel flytransport i siste rekke for de fleste – etter bil, hurtigbåt og buss. I tillegg bor jeg i Trondheim sentrum, og som de fleste kjenner til er det jo en dagsmarsj derfra til Værnes. Men la meg forklare:

Som nevnte student vil jeg nødig bruke dyrebare ølpenger på transportkostnader. Derfor har jeg funnet en genial måte å komme meg hjem til mor skammelig billig. Tilfeldighetene vil det til at AVIS’ bilpark i Kristiansund har en tendens til å ende opp i Trondheim, og bli der. Og noen må jo få disse bilene hjem igjen. Her kommer jeg inn i bildet. Frakt av bil tilbake der den hører til gir ikke meg bare en gratis tur hjem. Det gir meg også greit med muligheter til ulike gjøremål som ikke er gjennomførbare over kollektivtrafikken i Trondheim. Dessuten stiller AVIS av og til helt greit materiell.

http://kvernberget.net/hop2.jpg
Dog må det sies at det ikke alltid er like standsmessig – like ofte ender jeg opp i en 1 liters Toyota et-eller-annet, som har drakraft som en Singer-symaskin over Høgkjølen. Men jeg klager ikke…

Returen er en annen sak. AVIS’ bilpark i Trondheim pleier i det store og hele å holde seg i hjemlige trakter. Med hensyn til ølpotten er det heller ikke forsvarlig å slenge ut de i underkant av 300 kronene det koster for en med NTNU-kort å ta hurtigbåten tilbake heller. 6.000 EuroBonus-poeng derimot, er en helt fair pris. De kan jo ikke øremerkes pils, og selv etter skatter, avgifter og Værnesekspressen er jeg minst én 0,6 Dahls i pluss mot alternativet.

Widerøes minste fly – de som går på den nevnte ruten er litt morsomme. Du får gjerne tildelt et sete ved innsjekk – heck, du må gjerne også velge deg et selv, men du risikerer å bli sørgelig skuffet når du oppdager at det som står på boardingkortet ikke alltid stemmer overens med virkeligheten. Likevekt er cluet, og folk blir rett og slett plassert om bord deretter.

Flyturen fra KSU til TRD er kort – 37 minutter etter tabellen, men som regel enda mindre. Likevel setter jeg pris på disse små hoppene. Kabinen om bord er behagelig og stille, flyvertinnen har god tid til de få som er om bord, og atpåtil tilbys det dessuten servering.

http://kvernberget.net/hop3.jpg

For en som har vært vant med 737 stort sett gjennom hele sitt flyvedyktige liv er det også en litt spesiell følelse å være om bord disse flyene. På innflygning Værnes kan det fra tid til annen være litt ugreie sidevinder som river nokså heftig i de små kanadiske turbopropene. Det er ikke alltid de som sitter rundt meg finner like stor glede i dette som jeg gjør, men for en flyfantast er det morsomt å føle at man faktisk «flyr» kontra følelsen av å sitte i en buss.

For øvrig, mitt stalltips, dersom du befinner deg om bord en av Widerøes DHC 8-100-ere er å legge beslag på 10E. Du kan farte så mye du vil rundt om i fjernøsten på first; ingenting slår benplassen på dette setet hos Widerøe.

http://kvernberget.net/hop4.jpg

SK2308/382 KSU-OSL-TRD // Boeing 73X LN-xxx // Midt i bussen
Med 39 seter om bord er det imidlertid ikke alltid en bonusreise på WF556 lar seg gjøre, spesielt ikke om du klikker deg inn på sas.no med friskt mot kvelden i forveien. Men en trenger jo ikke fly direkte – via Oslo går da greit. Det er jo bare en omvei på 100 mil tur-retur…

Det må nevnes at jeg gjentatte ganger tidligere forsøkt å forklare folk hvorfor jeg i det hele tatt vurderer en slik routing som aktuell, bare for å bli møtt med tomme blikk. Nuvel. Sist gang jeg bega meg ut på en slik ferd var for et par uker siden. Primærmålet var å hente en koffert jeg trengte som lå hjemme i Kristiansund, det underordnede var å spare penger. Kun et av disse målene ble oppfylt.

Sjekket min meget store og meget tomme blå Samsonite inn for kveldsavgangen fra Kristiansund til Oslo, og satt meg ned for å vente med en kaffe. Grei skurring.

http://kvernberget.net/hop8.jpg

Turen sørover var vant og hyggelig, med en kaffe og Aftenposten i hånden. En time etter takeoff KSU befant jeg meg i avgangshallen på OSL. Der kunne skjermene kommunisere det glade budskap om at 382 til TRD var forsinket. Helt i orden; O’Learys lå like ved gaten, det var OL på TV-en, og en av deres 100 kroners 0,6-ere fristet veldig. Deretter ble det én til, og en tredje. I det jeg vurderte om jeg skulle effektuere en fjerde blinket skjermene «Go to gate» taktfast mot meg. Jeg hørte etter. Fant trøst i at midlene som forlot ølpotten gikk til det de var øremerket for.

For øvrig, den kofferten jeg hentet trengte jeg blant annet til å frakte diverse materiell i forbindelse med et møte med en større miljøvernorganisasjon noen dager senere. Lot vær å nevne noe om dens ferd opp til Trondheim… :rolleyes:

SKmasseforskjellig // Boeing 73X/Airbus A320 LN-xxx/OY-xxx // Vindu eller midtgang, alt ettersom
Studiet mitt gjør at jeg fra tid til annen befinner meg i Brussel. I forrige uke atter en gang. Jeg er ingen fan av kort transfer – jeg får som regel tiden jeg bruker på flyplasser til å gå brukbart greit – men denne gangen valgte jeg å gutse litt. SK339 fra TRD til OSL ga meg 35 minutter til å nå SK4743. Det burde da gå fint.

Og joda, det gjorde det. Dette til tross for at vi ved ankomst Gardermoen, mot mine innstendigste ønsker, parkerte ved Pir Syd. Jeg har løpt mye på flyplasser oppgjennom, men løpeturen fra det midlertidige tullebygget pålydende 160 millioner kroner til gate 44 var lang. Spesielt siden jeg ikke hadde hjulsett på carryon-en min. Småsvett om bord Disney-738-eren som tok meg videre.

http://kvernberget.net/hop5.jpg

Også på BRU var det stor byggeaktivitet. De planlegger visstnok en gangbro mellom terminalen og Pir A. Om dette gjør at man raskere kommer seg fra gaten til bagasjehallen vet jeg ikke, men de av dere som har vært på Zaventem er sikkert enige i at drøyt ti minutters gange fra gate til bagasjebånd er i overkant.

Jeg har i et tidligere innlegg (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114846) skrevet om Brussel i seg selv, så jeg dropper det for denne gang. Nøyer meg med et bilde av litt norsk nærvær i Rådet.

http://kvernberget.net/hop6.jpg

Hjemreisen ble ikke helt som planlagt. En litt i underkant gjennomstekt entrecôte gjorde at jeg på tampen av oppholdet måtte se meg nødt å stifte nærmere bekjentskap med belgisk helsevesen. Flinke folk, absolutt, men etter at par dager var jeg mer enn klar for å vende nesen hjemover.

Turen tilbake gikk via Kastrup. Prøver så godt jeg kan å unngå utland-innland-transfer på Gardermoen av åpenbare grunner. Det var også første gang jeg fikk prøve SAS’ A320-fly. Veldig komfortable, rene og pene og ikke minst stillegående. Crewet om bord var dessuten veldig flinke og oppmerksomme. Fløy samme flytype opp til Værnes etter et kort stopp på CPH.

Så dett var dett – noen skildringer fra mine hverdagshopp. :)

Someone
25-02-2014, 12:14
Takk for noen hverdagshopp av det litt orginale slaget :)

hanswest
25-02-2014, 13:19
Takk for fin rapport. Jeg må si jeg gleder meg til de er ferdige med ombyggingen på Brussel, for den tunnelen, med alle trappene som er laget forskjellig fra bygg til bygg og etasje til etasje er ikke noe særlig.

Cecilie
25-02-2014, 13:21
Takk for en fin rapport, morsomme vendinger :)

Tjab
25-02-2014, 14:41
Liker egentlig disse mer nøkterne rapportene bedre å bedre.

Blir fryktelig misunnelig av de andre kjenner jeg :)

Flight Cancelled
25-02-2014, 16:10
Takk for fin post, er litt kjekt å lese om litt "hverdagsreising" en gang i blandt, ja! Kjenner meg litt igjen i det du skriver om at å ha en litt lengre routing gjør ingen ting. Drar selv "hjem" til KSU med gjevne mellomrom fra BGO, og er det bonusreise, går de som oftest via OSL... :)