PDA

View Full Version : LN-RCN som SK 9229 fra TOS nå


TOS_EBG
24-02-2014, 12:11
Har LN-RCN vært syk i TOS?

Edit: ser at den har vært omdirigert fra EVE tidligere idag og prøver på nytt på EVE med et ferry-flight nummer.

Hickok
24-02-2014, 12:35
Vi prøvde å lande to ganger, men måtte gi opp. Ristet godt!

TOS_EBG
24-02-2014, 14:13
Ser at LN-RCN landa på EVE ca kl. 13, men SK 4083 står med avgang beregnet 17:00 - og da med LN-RCX i følge wf.no. Hard landing på LN-RCN eller systemer som ikke er oppdaterte?

415th Night Fighter Squad
24-02-2014, 19:37
Det var visst en hard landing på LN-RCN, som ble erstattet av LN-RCX.

LN-RCX: Planlagt 12:15 OSL SK4083 SAS 2 Landet 19:30

LN-RCN er på vei nedover og lander ca 20min etter LN-RCX.

Jamesbond_ppk
25-02-2014, 09:56
Vi prøvde å lande to ganger, men måtte gi opp. Ristet godt!

Nemlig. Var også ombord og det var en god del folk som var syke. Mye cross og motvind så det var rett og slett umulig å lande denne.

Var imponert over hvor mye ekstra fuel vi hadde ombord. Vi prøvde oss 2 ganger på EVE, ble omdirigert til TOS og hadde nok fuel igjen til å stå på bakken i TOS for ca10min (ventet på gate).

Vet at SAS ikke er Ryanair men uansett, dette var meget bra planlegging fra kapteinen.

Passengere ble sendt til EVE med buss, vi kjørte bil. Vet vi om fergeturen TOS-EVE var med eller passengere ombord?

SK384
25-02-2014, 10:14
Det er nok ikke uvanlig at de bunkrer opp godt med fuel (og langt mer enn det som er påkrevd) på flyvningene til Nordnorge hvis været er dårlig der oppe. Jeg har ihvertfall opplevd det mang en gang på flyvningene til Alta når jeg bodde der.

Hickok
25-02-2014, 11:09
De ferget Tom. Passasjerene var med to busser.

bamseh
25-02-2014, 11:24
Var imponert over hvor mye ekstra fuel vi hadde ombord. Vi prøvde oss 2 ganger på EVE, ble omdirigert til TOS og hadde nok fuel igjen til å stå på bakken i TOS for ca10min (ventet på gate).
Uten at jeg vet hvor lenge flyet egentlig lå i holding, så høres resten ut som minimumskravet for fuel..

Det er vel visse varianter av hvilke innflygningshjelpemidler som er tilgjengelig etc etc, men mener å huske at kravet er 30 min holding i 5000 ft + 2 approacher + fuel til alternativ + 5% oppå dette? Sånn ca..

(Noen som jobber helt fremst kan vel utdype dette...)

CFM
25-02-2014, 12:01
Bamseh, til å være på husken var det ikke så værst ;)
Du skal kunne gjøre en approach på destinasjon, missed approach, climb og videre flight til til alternate samt approach der.
De 30 min final reserve er 1500 fot, contingency kan være enten 3 eller 5%, men er også begrenset nedad til minimum fuelen du behøver for 5 min på holding speed i 1500 fot opp til maks 20 min. basert på tripfuelforbuket.

Har vel blitt skrevet litt om det tidligere her på forumet tror jeg.