PDA

View Full Version : Turrapport inklusive bilder fra Maho Beach St Maarten

Gnilre
23-02-2014, 21:54
Jeg tenkte jeg kunne skrive en turrapport med noen bilder siden jeg brukte flyforum-sidene en del til å innhente informasjon til planlegging av reisen vi gjennomførte 26.mars – 21.april 2013. Jeg har ikke noe arbeid i flybransjen, men er teknisk interessert og synes at ”jo større jo bedre”. A380, A340 og B747 er flotte fugler. Jeg pleier å vite hvilken flytype jeg reiser med og kjenner i hvert fall de fleste Airbus og Boeing modellene. Reisen ble gjennomført av to foreldre og to barn på 3 og 5 år.

1.etappe:
Lufthansa Gardermoen – Dusseldorf økonomiklasse med avgang 09:35. Hvis jeg husker rett var det Bombardier CRJ-900 vi fløy. Veldig praktisk med 2+2 konfigurasjon med to barn for å ”sperre” dem inne ved vinduene. Jeg opplevde at flyet hadde god benplass. Flybillettene kostet ca 2000 kroner for alle oss fire og ble kjøpt inn tidlig.

2.etappe:
Overnatting på Sheraton Dusseldorf Airport hotell. Dette er et hotell på flyplassen. Det er unødvendig med drosje; bare til å gå ut av avgangshallen og rett inn til hotellet. Det ble tid til litt sightseeing i Dusseldorf også.

3. etappe:
Air Berlin Dusseldorf – Fort Myers (Florida) avgang 09:05 - 14:50 med 10:45 reisetid. Kun 5 timers tidsforskjell denne dagen. Flybillettene ble kjøpt inn 10-11 måneder før avgang samme uken som billettene ble lagt ut. Da var det fremdeles mulig å få kjøpt enveis billetter til halv pris av t/r med Air Berlin, så vi fikk billettene til cirka 9400 kr inklusive plassreserving og servering om bord for alle oss fire. Reisen ble gjennomført med en Airbus 330-200. Her også: veldig praktisk med 2+4+2 konfigurasjon med to barn som ble ”sperret” inne ved vinduene. Dette var den delen av turet jeg hadde gruet meg til med to små barn, men turen gikk som en drøm. God plass er det også når man har barn i nabosetet. Vi satt på høyre side av flyet og fløy en del sør for sørspissen av Grønland og innover Newfoundland hvor jeg tok et bilde.

4.etappe:
Ferie i 10 dager i Cape Coral og Orlando som ikke var så flyrelevant.

5.etappe:
Transatlantisk cruise Fort Lauderdale – Bahamas – Puerto Rico – St Maarten – Southampton. Det flyrelevante her er selvfølgelig Maho Beach ved Prinsesse Juliana flyplass. Flytider ble innhentet på forhånd og det er klart for meg at det store her er Air France sin Airbus 340 som lander ca kl.13.25. De fire cruiseskipene på St. Maarten denne dagen er vårt eget megaskip Independece of the Seas, søsterskipet Freedom, samt Celebrity Summit og Holland Americas Nieuw Amsterdam; totalt anslagsvis 15.000 passasjerer. Hele familien tar en drosje og reiser først til Little Bay som ligger på veien mot Maho Beach. Super strand med lite vind, barna koser seg. Vi bader. Pappa prøver vannscooter for første gang og vi rekker en lunsj. Så tar jeg alene en ny drosje fra Little Bay til Maho Beach. Vi avtaler en grei pris på forhånd, antagelig 25 USD, men da vi kommer frem syntes drosjesjåføren det var litt mye og slår av 5 USD, kanskje fordi hun syntes at trafikken gikk så greit den dagen? Hyggelige folk på denne øya! Det er massevis av folk på Maho, men jeg får klatret opp på en stor kasse og har god utsikt når flyene kommer. Canon EOS 500D innstilles på serieopptak, så er det bare å vente. Men jeg ventet ikke så lenge. Tror jeg bare var på Maho en drøy time. Noen propellfly og et par mellomdistanse før storfuglen. Etter at 340’en hadde landet dro jeg sammen med mange andre i en fellesdrosje fra Maho til Phillipsburg, siden jeg hadde hørt om muligheter for trafikkork, stengte broer pga båttrafikk og det at skipet vårt gikk fra havna med avgang 17.00. Det hadde ikke vært noe særlig å ikke nå skipet siden neste havn var England ! Men drosjeturen som kostet 7 USD for meg gikk helt utmerket, og jeg fikk noe tid til å utforske Phillipsburg. Fra Phillipsburg er det gangavstand til havna, så jeg kom dit ved 16-tiden. St. Maarten kan absolutt anbefales for en strandferie og flyspotting.

6.etappe:
Etter å ha leid en bil ved havna ble det tid til både Salisbury og Stonehenge før vi tok British Airways Heathrow – Gardermoen med avgang 19:20 en lørdagskveld. Hvis jeg husker rett var det Airbus 319. Helt greit i økonomiklasse, men 3+3 konfigurasjon er ikke så praktisk når vi er fire som reiser. Flybillettene kostet ca 3000 kroner for alle oss fire og ble kjøpt inn tidlig.

Bergern
24-02-2014, 19:46
Hei og velkommen til forumet!

Tusen takk for fin rapport.
Liker fokuset på det praktiske. Mye gjenbrukbart her for foreldre i samme situasjon.