Hypern
20-02-2014, 10:53
Da skal jeg starte på min tripreport hvor trippen nettopp ble avsluttet. I novemer hadde Qatar et salg hvor de skulle feire at de entret OneWorld. Jeg har hele tiden ønsket å teste Qatar siden de kom til Oslo. Men så skjedde det at Bangkok stod litt på hodet, men hvor det likevel viste seg etter å ha befart Bangkok littegrann at det er fullstendig trygt. Valget falt på Kuala Lumpur og seperate billetter ble bestilt med Thai (man har jo Eurobonus gull så lounge kan jo benyttes)
Så vi får bare surre i gang.
OSL-DOH QR 176 Boeing 787 Dreamliner
Var ved innsjekk ca 2 timer før - dette gikk smertefritt i businesskøen, det som var litt interessant var klientellet i economy-køen, her var det pappesker og mye annet - folk som hadde med seg altfor mye og ble sendt ut av køen, ja det var tydelig at man var på vei til østen. Man kom seg ut av dette og opp i OSL loungen etter en lynkjapp fasttrack.
OSL loungen er litt småkjip, men den har øl og andre nødvendigheter. Kanskje noe roligere enn SAS loungen pleier å være.
Kom meg etterhvert ut på non Schengen hvor boarding for lengst var i gang og da passer det greit å bli spurt om man ønsker champagne.
https://lh5.googleusercontent.com/-jwmEc9e_EDg/Uv3YaEWt5VI/AAAAAAAAD8g/TBSB8l7YU6c/w433-h577-no/20140212_160444.jpg
Tok dessverre ikke altfor mye bilder grunnet mobilkamera, men dette er vel forretten
https://lh5.googleusercontent.com/-u-SOgRN12Cg/Uv3YxIc7SiI/AAAAAAAAD84/sH_S2_7Zxcg/w433-h577-no/20140212_163100.jpg
Så nærme Sochi kom jeg i denne omgang
https://lh3.googleusercontent.com/-dNtB7NWGiY8/Uv3ZDh7j9ZI/AAAAAAAAD-M/QhCqUZNKGwQ/w433-h577-no/20140212_183416.jpg
Businesskabinen i Qatars dreamliner har de truffet blink med. 1-2-1 konfigurasjon gjør at kabinen nok kan måle seg med enkelte firstclasskabiner. Maten er velsmakende ombord, men porsjonene kanskje litt små? Er vel en del av konseptet - man får ikke så store porsjoner på 5 stjernersrestauranter heller.
Veldig greit å surfe også - men dette burde vært billigere/gratis for businessklasse og man får kjøpt pakker i megabyte. Nettet var nå stabilt og jeg gikk for å bruke opp de 50 megabytene jeg kjøpte. ^_^
https://lh4.googleusercontent.com/-e8VBIHCH_Kc/Uv3Y8SUXBOI/AAAAAAAAD9c/YFTvmNy8Ibk/w433-h577-no/20140212_181439.jpg
Ankomst Doha:
Alt i Doha foregår ved bussing og trapper - for meg som er flyinteressert gjør ikke dette så mye. Jeg hoppet av bussen ved ankomst da jeg hadde booket hotell. Men immigrasjonskontrollen er treg og det å stå i kø med indiske gjestearbeidere hjelper ikke så mye. Da hjalp det uansett at hotellet hadde gratis skyttelbuss så man slapp å forhandle med muligens skruppelløse sjåfører?
Visum koster 100 Riayal som er i underkant av 200 norske, betaling med kort i passkontrollen.
Tror uansett den nye flyplassen vil kanskje ta hånd om en del av disse problemene.
Radisson Blu Doha leverte varene - ingen alkohol å få i minibaren (dette er faktisk strengt regulert i Qatar) så man måtte slå seg løs på hotellets nattklubb (som var det eneste som var åpent på hotellet etter midnatt) for å få øl. Alle gjester ble skrevet inn og ut, andre utenfor hotellet måtte registrere seg i klubben.
Da jeg stod opp neste dag hadde jeg klart å misse skyttelbussen som går en gang i timen, men greide likevel å få hotellet til å kjøre meg dit mot ca 50 NOK - eller en "taxisjåfør" hyret av hotellet. Jeg vet ikke jeg, men kom fort til premium terminalen hvor jeg forberedte meg på den vanlige sikkerhetssjekken med antiterrorvæskepose ut osv. Det sa vaktene ikke var nødvendig. Vannflakser slapp også fint igjennom og pcen forble i sekken. Noen ganger må man bare elske det - var jo sånn det var i gamle dager og jeg mener nok at en del av disse tiltakene er i overkant i hysteriske.
QR 832 DOH-BKK
På premium terminalen er det 8-10 "gater" hvor det er veldig kort å gå i mellom dem. Droppet frokosten her - var ikke særlig sulten, men skal være himmelsk bra det også. Loungen er svær, veldig svær. En del selvbetjening, en del betjente fasilliter (som bar osv - faktisk så er det null selvbetjening av alkohol her antagelig grunnet Qatars regelverk)
Og når man boarder hopper man i en buss som er litt utenom det vanlige
https://lh5.googleusercontent.com/-A1iVgPw-_44/Uv3ZMZ0ypYI/AAAAAAAAD-k/FtaLXINLwn8/w433-h577-no/20140213_075422.jpg
Det er så god plass der atte - når man har det slik ønsker man seg nesten bussgates hele tiden. Qatar har også first class på enkelte ruter, men disse er nesten utelukkende i gulfregionen - men man kan fly first via Cairo. 90% av rutene deres har uanset 2 class config. Og ja det er egen first lounge som NEPPE er like overfylt som businessloungen der nede.
Like etter takeoff fra DOH.
https://lh3.googleusercontent.com/-u3wivRf1v8k/Uv3ZpUOocDI/AAAAAAAAD_I/AKglE9TEVuE/w433-h577-no/20140213_091113.jpg
Jeg sov litt i starten av turen var tross alt sliten. Da flyvertinnen så jeg hadde våkna til så var de med engang på og spurte om jeg ville ha noe frokost. Jada da var jeg faktisk sulten også så det passet veldig greit. Dessverre var det ikke mer igjen av den arabiske varianten så ble en osteomelett (husk på at skinke er fy fy og all mat Qatar serverer er halal og dette er presisert i menyen), men heldigvis er de ikke halal på alkoholfronten.
Boeing 777-300 har 2-2-2 config i business og det er klart at jeg likte den varianten mindre enn 787 varianten. Satt ved siden av en mann fra Saudi Arabia - og i passet hans så det omtrent slik ut.
http://us.123rf.com/400wm/400/400/elnur/elnur1210/elnur121003139/16099838-diversity-concept-with-arab-on-white.jpg
Landet etterhvert på Suvarnabhumi og null kø i fasttrack passkontroll, men bagasjen tok sin tid. En koffert - ventetid 1 minutt - enda en koffert og sånn fortsatte det kanskje 10 minutter, men så begynte det å bli fart på sakene og min bag var ganske langt foran i den køen (pritag funker i Asia)
Den thailandske tollen kunne ikke brydd seg mindre om meg og vips tok man ut litt baht og satte kursen for taxi. Denne taxisjåføren vil jeg rose. Han gav meg kvitteringer for begge bompasseringene og alt mulig, MEN det var mye trafikkork så meteret endte vel opp på 460 BAHT på Conrad. Tror det var noe protester rundt hotellet.
I Bangkok bestemte jeg meg for å sjekke ut utelivet litt og fant da frem til Soi 3 også kjent som Nana Plaza. Dette er jo redlightdistriktet i byen og det var ikke måte på hvor mange ladyboys og andre jenter som tilbød sine tjenester... Men fant heldigvis tilslutt en bar litt ut fra denne soien og der var det hyggelige folk som var mer interessert i å prate enn å selge sine seksuelle tjenester (og godt var det). Her satt jeg jo da til langt utpå natta noe som viste seg å være en katastrofe neste morgen da jeg greide å sove over flighten min. Men fant ut billetten kunne byttes mot 2000 Baht og satte da kursen ut for Suvarnabhumi - Thai sitt billettkontor ordnet opp - men dette ble jo som kjent bare begynnelsen for problemene denne ferien skulle vise seg å ha...
Men mer om det neste kapittel.
Så vi får bare surre i gang.
OSL-DOH QR 176 Boeing 787 Dreamliner
Var ved innsjekk ca 2 timer før - dette gikk smertefritt i businesskøen, det som var litt interessant var klientellet i economy-køen, her var det pappesker og mye annet - folk som hadde med seg altfor mye og ble sendt ut av køen, ja det var tydelig at man var på vei til østen. Man kom seg ut av dette og opp i OSL loungen etter en lynkjapp fasttrack.
OSL loungen er litt småkjip, men den har øl og andre nødvendigheter. Kanskje noe roligere enn SAS loungen pleier å være.
Kom meg etterhvert ut på non Schengen hvor boarding for lengst var i gang og da passer det greit å bli spurt om man ønsker champagne.
https://lh5.googleusercontent.com/-jwmEc9e_EDg/Uv3YaEWt5VI/AAAAAAAAD8g/TBSB8l7YU6c/w433-h577-no/20140212_160444.jpg
Tok dessverre ikke altfor mye bilder grunnet mobilkamera, men dette er vel forretten
https://lh5.googleusercontent.com/-u-SOgRN12Cg/Uv3YxIc7SiI/AAAAAAAAD84/sH_S2_7Zxcg/w433-h577-no/20140212_163100.jpg
Så nærme Sochi kom jeg i denne omgang
https://lh3.googleusercontent.com/-dNtB7NWGiY8/Uv3ZDh7j9ZI/AAAAAAAAD-M/QhCqUZNKGwQ/w433-h577-no/20140212_183416.jpg
Businesskabinen i Qatars dreamliner har de truffet blink med. 1-2-1 konfigurasjon gjør at kabinen nok kan måle seg med enkelte firstclasskabiner. Maten er velsmakende ombord, men porsjonene kanskje litt små? Er vel en del av konseptet - man får ikke så store porsjoner på 5 stjernersrestauranter heller.
Veldig greit å surfe også - men dette burde vært billigere/gratis for businessklasse og man får kjøpt pakker i megabyte. Nettet var nå stabilt og jeg gikk for å bruke opp de 50 megabytene jeg kjøpte. ^_^
https://lh4.googleusercontent.com/-e8VBIHCH_Kc/Uv3Y8SUXBOI/AAAAAAAAD9c/YFTvmNy8Ibk/w433-h577-no/20140212_181439.jpg
Ankomst Doha:
Alt i Doha foregår ved bussing og trapper - for meg som er flyinteressert gjør ikke dette så mye. Jeg hoppet av bussen ved ankomst da jeg hadde booket hotell. Men immigrasjonskontrollen er treg og det å stå i kø med indiske gjestearbeidere hjelper ikke så mye. Da hjalp det uansett at hotellet hadde gratis skyttelbuss så man slapp å forhandle med muligens skruppelløse sjåfører?
Visum koster 100 Riayal som er i underkant av 200 norske, betaling med kort i passkontrollen.
Tror uansett den nye flyplassen vil kanskje ta hånd om en del av disse problemene.
Radisson Blu Doha leverte varene - ingen alkohol å få i minibaren (dette er faktisk strengt regulert i Qatar) så man måtte slå seg løs på hotellets nattklubb (som var det eneste som var åpent på hotellet etter midnatt) for å få øl. Alle gjester ble skrevet inn og ut, andre utenfor hotellet måtte registrere seg i klubben.
Da jeg stod opp neste dag hadde jeg klart å misse skyttelbussen som går en gang i timen, men greide likevel å få hotellet til å kjøre meg dit mot ca 50 NOK - eller en "taxisjåfør" hyret av hotellet. Jeg vet ikke jeg, men kom fort til premium terminalen hvor jeg forberedte meg på den vanlige sikkerhetssjekken med antiterrorvæskepose ut osv. Det sa vaktene ikke var nødvendig. Vannflakser slapp også fint igjennom og pcen forble i sekken. Noen ganger må man bare elske det - var jo sånn det var i gamle dager og jeg mener nok at en del av disse tiltakene er i overkant i hysteriske.
QR 832 DOH-BKK
På premium terminalen er det 8-10 "gater" hvor det er veldig kort å gå i mellom dem. Droppet frokosten her - var ikke særlig sulten, men skal være himmelsk bra det også. Loungen er svær, veldig svær. En del selvbetjening, en del betjente fasilliter (som bar osv - faktisk så er det null selvbetjening av alkohol her antagelig grunnet Qatars regelverk)
Og når man boarder hopper man i en buss som er litt utenom det vanlige
https://lh5.googleusercontent.com/-A1iVgPw-_44/Uv3ZMZ0ypYI/AAAAAAAAD-k/FtaLXINLwn8/w433-h577-no/20140213_075422.jpg
Det er så god plass der atte - når man har det slik ønsker man seg nesten bussgates hele tiden. Qatar har også first class på enkelte ruter, men disse er nesten utelukkende i gulfregionen - men man kan fly first via Cairo. 90% av rutene deres har uanset 2 class config. Og ja det er egen first lounge som NEPPE er like overfylt som businessloungen der nede.
Like etter takeoff fra DOH.
https://lh3.googleusercontent.com/-u3wivRf1v8k/Uv3ZpUOocDI/AAAAAAAAD_I/AKglE9TEVuE/w433-h577-no/20140213_091113.jpg
Jeg sov litt i starten av turen var tross alt sliten. Da flyvertinnen så jeg hadde våkna til så var de med engang på og spurte om jeg ville ha noe frokost. Jada da var jeg faktisk sulten også så det passet veldig greit. Dessverre var det ikke mer igjen av den arabiske varianten så ble en osteomelett (husk på at skinke er fy fy og all mat Qatar serverer er halal og dette er presisert i menyen), men heldigvis er de ikke halal på alkoholfronten.
Boeing 777-300 har 2-2-2 config i business og det er klart at jeg likte den varianten mindre enn 787 varianten. Satt ved siden av en mann fra Saudi Arabia - og i passet hans så det omtrent slik ut.
http://us.123rf.com/400wm/400/400/elnur/elnur1210/elnur121003139/16099838-diversity-concept-with-arab-on-white.jpg
Landet etterhvert på Suvarnabhumi og null kø i fasttrack passkontroll, men bagasjen tok sin tid. En koffert - ventetid 1 minutt - enda en koffert og sånn fortsatte det kanskje 10 minutter, men så begynte det å bli fart på sakene og min bag var ganske langt foran i den køen (pritag funker i Asia)
Den thailandske tollen kunne ikke brydd seg mindre om meg og vips tok man ut litt baht og satte kursen for taxi. Denne taxisjåføren vil jeg rose. Han gav meg kvitteringer for begge bompasseringene og alt mulig, MEN det var mye trafikkork så meteret endte vel opp på 460 BAHT på Conrad. Tror det var noe protester rundt hotellet.
I Bangkok bestemte jeg meg for å sjekke ut utelivet litt og fant da frem til Soi 3 også kjent som Nana Plaza. Dette er jo redlightdistriktet i byen og det var ikke måte på hvor mange ladyboys og andre jenter som tilbød sine tjenester... Men fant heldigvis tilslutt en bar litt ut fra denne soien og der var det hyggelige folk som var mer interessert i å prate enn å selge sine seksuelle tjenester (og godt var det). Her satt jeg jo da til langt utpå natta noe som viste seg å være en katastrofe neste morgen da jeg greide å sove over flighten min. Men fant ut billetten kunne byttes mot 2000 Baht og satte da kursen ut for Suvarnabhumi - Thai sitt billettkontor ordnet opp - men dette ble jo som kjent bare begynnelsen for problemene denne ferien skulle vise seg å ha...
Men mer om det neste kapittel.