PDA

View Full Version : Til østen med blant annet Dreamliner

Hypern
20-02-2014, 10:53
Da skal jeg starte på min tripreport hvor trippen nettopp ble avsluttet. I novemer hadde Qatar et salg hvor de skulle feire at de entret OneWorld. Jeg har hele tiden ønsket å teste Qatar siden de kom til Oslo. Men så skjedde det at Bangkok stod litt på hodet, men hvor det likevel viste seg etter å ha befart Bangkok littegrann at det er fullstendig trygt. Valget falt på Kuala Lumpur og seperate billetter ble bestilt med Thai (man har jo Eurobonus gull så lounge kan jo benyttes)

Så vi får bare surre i gang.

OSL-DOH QR 176 Boeing 787 Dreamliner
Var ved innsjekk ca 2 timer før - dette gikk smertefritt i businesskøen, det som var litt interessant var klientellet i economy-køen, her var det pappesker og mye annet - folk som hadde med seg altfor mye og ble sendt ut av køen, ja det var tydelig at man var på vei til østen. Man kom seg ut av dette og opp i OSL loungen etter en lynkjapp fasttrack.

OSL loungen er litt småkjip, men den har øl og andre nødvendigheter. Kanskje noe roligere enn SAS loungen pleier å være.

Kom meg etterhvert ut på non Schengen hvor boarding for lengst var i gang og da passer det greit å bli spurt om man ønsker champagne.

https://lh5.googleusercontent.com/-jwmEc9e_EDg/Uv3YaEWt5VI/AAAAAAAAD8g/TBSB8l7YU6c/w433-h577-no/20140212_160444.jpg

Tok dessverre ikke altfor mye bilder grunnet mobilkamera, men dette er vel forretten
https://lh5.googleusercontent.com/-u-SOgRN12Cg/Uv3YxIc7SiI/AAAAAAAAD84/sH_S2_7Zxcg/w433-h577-no/20140212_163100.jpg

Så nærme Sochi kom jeg i denne omgang
https://lh3.googleusercontent.com/-dNtB7NWGiY8/Uv3ZDh7j9ZI/AAAAAAAAD-M/QhCqUZNKGwQ/w433-h577-no/20140212_183416.jpg

Businesskabinen i Qatars dreamliner har de truffet blink med. 1-2-1 konfigurasjon gjør at kabinen nok kan måle seg med enkelte firstclasskabiner. Maten er velsmakende ombord, men porsjonene kanskje litt små? Er vel en del av konseptet - man får ikke så store porsjoner på 5 stjernersrestauranter heller.

Veldig greit å surfe også - men dette burde vært billigere/gratis for businessklasse og man får kjøpt pakker i megabyte. Nettet var nå stabilt og jeg gikk for å bruke opp de 50 megabytene jeg kjøpte. ^_^
https://lh4.googleusercontent.com/-e8VBIHCH_Kc/Uv3Y8SUXBOI/AAAAAAAAD9c/YFTvmNy8Ibk/w433-h577-no/20140212_181439.jpg

Ankomst Doha:
Alt i Doha foregår ved bussing og trapper - for meg som er flyinteressert gjør ikke dette så mye. Jeg hoppet av bussen ved ankomst da jeg hadde booket hotell. Men immigrasjonskontrollen er treg og det å stå i kø med indiske gjestearbeidere hjelper ikke så mye. Da hjalp det uansett at hotellet hadde gratis skyttelbuss så man slapp å forhandle med muligens skruppelløse sjåfører?
Visum koster 100 Riayal som er i underkant av 200 norske, betaling med kort i passkontrollen.

Tror uansett den nye flyplassen vil kanskje ta hånd om en del av disse problemene.

Radisson Blu Doha leverte varene - ingen alkohol å få i minibaren (dette er faktisk strengt regulert i Qatar) så man måtte slå seg løs på hotellets nattklubb (som var det eneste som var åpent på hotellet etter midnatt) for å få øl. Alle gjester ble skrevet inn og ut, andre utenfor hotellet måtte registrere seg i klubben.

Da jeg stod opp neste dag hadde jeg klart å misse skyttelbussen som går en gang i timen, men greide likevel å få hotellet til å kjøre meg dit mot ca 50 NOK - eller en "taxisjåfør" hyret av hotellet. Jeg vet ikke jeg, men kom fort til premium terminalen hvor jeg forberedte meg på den vanlige sikkerhetssjekken med antiterrorvæskepose ut osv. Det sa vaktene ikke var nødvendig. Vannflakser slapp også fint igjennom og pcen forble i sekken. Noen ganger må man bare elske det - var jo sånn det var i gamle dager og jeg mener nok at en del av disse tiltakene er i overkant i hysteriske.

QR 832 DOH-BKK
På premium terminalen er det 8-10 "gater" hvor det er veldig kort å gå i mellom dem. Droppet frokosten her - var ikke særlig sulten, men skal være himmelsk bra det også. Loungen er svær, veldig svær. En del selvbetjening, en del betjente fasilliter (som bar osv - faktisk så er det null selvbetjening av alkohol her antagelig grunnet Qatars regelverk)

Og når man boarder hopper man i en buss som er litt utenom det vanlige
https://lh5.googleusercontent.com/-A1iVgPw-_44/Uv3ZMZ0ypYI/AAAAAAAAD-k/FtaLXINLwn8/w433-h577-no/20140213_075422.jpg

Det er så god plass der atte - når man har det slik ønsker man seg nesten bussgates hele tiden. Qatar har også first class på enkelte ruter, men disse er nesten utelukkende i gulfregionen - men man kan fly first via Cairo. 90% av rutene deres har uanset 2 class config. Og ja det er egen first lounge som NEPPE er like overfylt som businessloungen der nede.

Like etter takeoff fra DOH.
https://lh3.googleusercontent.com/-u3wivRf1v8k/Uv3ZpUOocDI/AAAAAAAAD_I/AKglE9TEVuE/w433-h577-no/20140213_091113.jpg

Jeg sov litt i starten av turen var tross alt sliten. Da flyvertinnen så jeg hadde våkna til så var de med engang på og spurte om jeg ville ha noe frokost. Jada da var jeg faktisk sulten også så det passet veldig greit. Dessverre var det ikke mer igjen av den arabiske varianten så ble en osteomelett (husk på at skinke er fy fy og all mat Qatar serverer er halal og dette er presisert i menyen), men heldigvis er de ikke halal på alkoholfronten.

Boeing 777-300 har 2-2-2 config i business og det er klart at jeg likte den varianten mindre enn 787 varianten. Satt ved siden av en mann fra Saudi Arabia - og i passet hans så det omtrent slik ut.
http://us.123rf.com/400wm/400/400/elnur/elnur1210/elnur121003139/16099838-diversity-concept-with-arab-on-white.jpg

Landet etterhvert på Suvarnabhumi og null kø i fasttrack passkontroll, men bagasjen tok sin tid. En koffert - ventetid 1 minutt - enda en koffert og sånn fortsatte det kanskje 10 minutter, men så begynte det å bli fart på sakene og min bag var ganske langt foran i den køen (pritag funker i Asia)

Den thailandske tollen kunne ikke brydd seg mindre om meg og vips tok man ut litt baht og satte kursen for taxi. Denne taxisjåføren vil jeg rose. Han gav meg kvitteringer for begge bompasseringene og alt mulig, MEN det var mye trafikkork så meteret endte vel opp på 460 BAHT på Conrad. Tror det var noe protester rundt hotellet.

I Bangkok bestemte jeg meg for å sjekke ut utelivet litt og fant da frem til Soi 3 også kjent som Nana Plaza. Dette er jo redlightdistriktet i byen og det var ikke måte på hvor mange ladyboys og andre jenter som tilbød sine tjenester... Men fant heldigvis tilslutt en bar litt ut fra denne soien og der var det hyggelige folk som var mer interessert i å prate enn å selge sine seksuelle tjenester (og godt var det). Her satt jeg jo da til langt utpå natta noe som viste seg å være en katastrofe neste morgen da jeg greide å sove over flighten min. Men fant ut billetten kunne byttes mot 2000 Baht og satte da kursen ut for Suvarnabhumi - Thai sitt billettkontor ordnet opp - men dette ble jo som kjent bare begynnelsen for problemene denne ferien skulle vise seg å ha...

Men mer om det neste kapittel.

egat123
20-02-2014, 12:19
ser bra ut! Skal fly samme måten og ruta til neste uke... Hvor mye betalte du for 50mb ?

Hypern
20-02-2014, 12:24
ser bra ut! Skal fly samme måten og ruta til neste uke... Hvor mye betalte du for 50mb ?

Var ikke akkurat billig tror det var 22 USD eller noe, men wifien i seg selv fungerte som sagt prikkfritt. Går helt greit å chatte på Facebook i lang tid med det og lese noen nettaviser. Du kan velge om du vil la kredittkortet trekkes om man går over eller om å avslutte forbindelsen (valgte sistnevnte)

egat123
20-02-2014, 13:07
Kunne man bruke wifi på f.eks iphone også? Kan man bruke mobilen på helt vanlig måte også?(787)

Hypern
20-02-2014, 14:05
Kunne man bruke wifi på f.eks iphone også? Kan man bruke mobilen på helt vanlig måte også?(787)

Ja man kunne det - men da blir man tilbudt andre pakker med mindre data. Det som imidlertidig er greia er at man registrerer seg med en bruker som antagelig man kan logge inn med på andre enheter man måtte ha også bruke av den større kvota.

Hypern
31-05-2014, 10:12
Nei nå må jeg få denne ferdig. Uferdige tripreports er noe dritt.

Etter at billetten ble fikset hos Thai sitt billettkontor så fikk jeg sjekket inn bagen og sendt den avgårde i gullskranka. Ingen fasttrack for Y pax med status på Suvarnabhumi, men slow tracken var grei nok den. Ble relativt kjapt stempla ut fra Thailand og inn i loungen bar det, jeg har dessverre ikke noe bilder fra noe på denne flyginga. Men tok en thailandsk kyllingrett til lunch ombord, noe som var ganske velsmakende. Her har europeiske flyselskap noe å lære, selv på 1 1/2 times flyginger med widebody går det an å servere god mat i Y.

Husker flyginga med ganske bra crew, ikke noen forespørsel var for stor for dette crewet. Spurte jeg om øl så fikk jeg det. Vel fremme i Kuala Lumpur gikk alt greit, og jeg kom meg ombord på flytoget til Stesen Sentral og inn på Hilton. Det var her jeg spurte meg selv - hvor faen er passet mitt? Fikk forklart situasjonen til hotellet og fikk sjekka inn uten. Nei det var vekk, BORTE vekk. Hilton i Kuala Lumpur var forsåvidt et helt greit hotell. Ble oppgradert til executive floor grunnet status. Måtte da selvfølgelig bruke tid på ting jeg ikke ønsket å bruke tid på, jeg fikk tilslutt nødpass fra den norske ambassaden. Legger ved et par inntrykk av Kuala Lumpur
https://lh4.googleusercontent.com/-TawG7_okidc/UwByPYp8GeI/AAAAAAAAEAk/wMzNm_aHtRU/w433-h577-no/20140216_131134.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-OwuDudkZcvs/UwI42oLOtQI/AAAAAAAAEB0/cR0LHCEvsNc/w433-h577-no/20140217_191348.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-yRUXDP78mrU/UwLE47W7zRI/AAAAAAAAECU/G5L6accdyrY/w433-h577-no/20140218_102541.jpg
Mye asfaltjungel som man kan se, litt vel mye etter min smak. Man må ofte gå lange omveier for å krysse veier i Kuala Lumpur og kollektivtrafikken er det så som så med, selv om det funker på et vis. Liker bedre Singapore feks, selv om det er mye asfaltjungel der også så er det ikke helt umulig. Kuala Lumpur har fantastisk god og billig mat å tilby, mange fine gaterestauranter som man absolutt ikke skal være redd for å bruk og ja de serverer øl også.

På vei ut av Malaysia fikk jeg problemer. Thai sine agenter var veldig i tvil om de skulle sjekke meg inn, men fikk lov til det tilslutt og fikk også tagget bagasjen via Bangkok og Doha til Oslo.Immigrasjonen mente at jeg måtte dra til et kontor 1 times kjøretur unna for å få stempel, hadde jo selvsagt ikke noe innreisestempel i nødpasset. Ja vel, ambassaden trodde ikke dette var nødvendig (og jeg spurte ambasassaden om dette). Heldigvis for meg hadde jeg voldsom flaks. Jeg hadde direktenummer til en ansatt der som sa jeg kunne ringe om det var noe problem, noe som viste seg å være gull verdt. Jeg ringte så denne personen og ble immigrasjonen mer samarbeidsvillig. De spurte da om passnummeret mitt på det gamle passet. Jada jeg gav dem dette , de søkte da opp passnummeret i datasystemet sitt og vips var jeg etter mye og men og 1 times krangling ved passdisken stemplet ut av Malaysia. Takk Gud tenkte jeg da - med urefunderbare billetter og en billett på Qatar som var i business så var noe annet uaktuelt for min del.

Heldigvis møtte jeg opp i god tid, jeg hadde uansett regnet med at dette ikke var helt som smurt og det var det ikke. Rakk flyet med grei margin, men ikke stor mer. Loungebesøket ble kuttet ut i KL. I Bangkok hadde jeg lang transit så tenkte jeg skulle prøve en tur til byen og sette meg på en kafe. Nødpasset funket fint til Thailand og ble greit stemplet inn/ut der.

Ble faktisk bussgate i Bangkok på vei tilbake, irriterte meg litt der, jeg måtte på toalettet gitt.
https://lh4.googleusercontent.com/--vExqmz3rlM/UwSCiPrzCvI/AAAAAAAAED0/6uMuVpInLgc/w433-h577-no/20140219_151537.jpg

Kafe i Bangkok med øl og Cola. Av en eller annen grunn er ølsalg forbudt i Bangkok mellom 14 og 17 på ettermiddagen så måtte nyte en Cola først.
https://lh3.googleusercontent.com/-AeqGLSJGVog/UwSDDRBR4HI/AAAAAAAAEEM/EfN2HU0f6Zk/w433-h577-no/20140219_170718.jpg

Her var jeg da 20 meter unna demonstranter hehe.

På vei tilbake til Suvarnabhumi hadde jeg planlagt å ta 18:00 toget fra Makkasan, men dette rakk jeg ikke så måtte ta et saktetog som var stappfult. Togtransport til Suvarnabhumi er en vits, ekspresstoget går bare hvert 45 minutt eller noe. Gikk da opp til Qatars skranke og fikk boardingkort etc for videre fly, fikk også bekreftet at bagasjen fra Thai var i deres system så da var det greit.

wilhelm
31-05-2014, 23:29
Kafe i Bangkok med øl og Cola. Av en eller annen grunn er ølsalg forbudt i Bangkok mellom 14 og 17 på ettermiddagen så måtte nyte en Cola først.

Dette må ha vært en spesiell dag? Har drukket flere øl i Bangkok mellom 2 og 5 om ettermiddagen...

W

B738
31-05-2014, 23:43

Dette må ha vært en spesiell dag? Har drukket flere øl i Bangkok mellom 2 og 5 om ettermiddagen...

W

Er ikke helt sikker, men mener på å huske at det er noe som har blitt innført for ikke så lenge siden pga. alle demonstrasjonene...

Utenbys
01-06-2014, 05:38
Ølsalg på barer, restauranter osv har såvidt jeg har erfart ingen begrensninger innen vanlig åpningstid. Butikker derimot har ikke lov å selge deg alkohol utenom tidene fra kl 11-14 og 17-23 med mindre du kjøper 10 liter eller mer.

Antagelig heter grosisten til baren du besøkte 7/11 og de var tom og da var det enklere å forklare den utenlandske turisten at det ikke er lov mellom 14-17 heller enn å forklare at de har rotet med innkjøpet og er tom og selv ikke får kjøpt mer før kl 17.

Enkelte religiøse heligdager er det stengt fra midnatt til midnatt. Og valgdager (som alltid er søndager) er det stengt for alkohol fra kl 18 lørdagen før til midnatt søndagen. Jeg vil naturligvis ikke oppfordre til lovbrudd, men det pleier ikke være vanskelig å finne et sted som holder åpent. Dog muligens med stengt uteservering og alkoholen servert i pappkrus. Men dette er forskjellig fra (politi-)distrikt til distrikt.

Hypern
01-06-2014, 09:52
Ølsalg på barer, restauranter osv har såvidt jeg har erfart ingen begrensninger innen vanlig åpningstid. Butikker derimot har ikke lov å selge deg alkohol utenom tidene fra kl 11-14 og 17-23 med mindre du kjøper 10 liter eller mer.

Antagelig heter grosisten til baren du besøkte 7/11 og de var tom og da var det enklere å forklare den utenlandske turisten at det ikke er lov mellom 14-17 heller enn å forklare at de har rotet med innkjøpet og er tom og selv ikke får kjøpt mer før kl 17.

Enkelte religiøse heligdager er det stengt fra midnatt til midnatt. Og valgdager (som alltid er søndager) er det stengt for alkohol fra kl 18 lørdagen før til midnatt søndagen. Jeg vil naturligvis ikke oppfordre til lovbrudd, men det pleier ikke være vanskelig å finne et sted som holder åpent. Dog muligens med stengt uteservering og alkoholen servert i pappkrus. Men dette er forskjellig fra (politi-)distrikt til distrikt.

Eller at denne aktuelle baren hadde en eller annen form for rar policy - det var greit med øl i kjøleskapet for å si det sånn, denne her lå rett ved t-bane stasjonen Sukhumvit hvor det på daværende tidspunkt var mye demonstrasjoner, var i februar dette. Og den colaen der var ikke Coca Cola, men eller annen form for thaivariant som du sikkert ser. Wifi var det nå ihvertfall der

aboerr
01-06-2014, 11:58
Det forbudet mot salg av alkohol har vært i noen år nå. Er bare ikke så mange som følger det. Har fått øl i kaffekrus noen ganger, men de fleste gir blaffen. Bortsett fra 7/11, de praktiserer det alltid.

wilhelm
01-06-2014, 22:02
For øvrig, tusen takk for en god trip report!

w

Utflyttet
02-06-2014, 00:15
Bare vær obs på en ting når det gjelder med WiFi-systemet blandt andre QR bruker, jeg vet om at noen har gjort en henvendelse i den retning om at det å sitte å sanke inn kredittkortene som brukes ombord ikke skal være så fryktelig vanskelig. Så som med alt annet på reise, pass på bruk kort fornuftig. Selv har jeg et eget Visa-kort som bare benyttes på reise slik at det kan ordnes effektivt med minimalt av krøll om noe skjærer seg.

Har selv brukt Wifi hos QR og det fungerer bra når det funker, så langt er det 50-50 om det funker eller ei.

-A