PDA

View Full Version : Bravofly - do or not to do?

VC-10
17-02-2014, 22:00
Hallo!

Vi er 9 styker som skal på jobbtur ett eller annet sted i Europa til høsten.
Jeg søker i første omgang på Finn.no for å få litt oversikt. Ser da at Bravofly tilsynelatende ligger langt under andre i pris til mange destinasjoner. Blir litt skeptisk når forskjellen er så stor - er det noen som har noen erfaringer eller kjenner til noen rykter om dette selskapet?

VC-10 :fly

econ
17-02-2014, 22:56
Blir fort ganske mye dyrere, de har høye gebyrer for betaling med kredittkort, eneste gebyrfrie betalingsform er BankAccess, tror jeg det heter, du kan opprette det i nettbanken

Mjolnir
17-02-2014, 23:35
Brukte dem på en last minute booking for noen måneder siden. Utelukkende pga. booking via mobil som gjorde det upraktisk å shoppe rundt. Tror jeg betalte nesten 200 kr i kredittkortgebyr.
Det norske nummeret i bookingbekreftelsen så ikke ut til å eksistere da jeg ringte det. Kan ha hatt noe å gjøre med at jeg ringte fra utenlandsk nummer though. Det meste ordnet seg i hvertfall til slutt etter en telefonsamtale med Italia.
Alt i alt ville jeg unngått dem hvis det er snakk om en komplisert booking med flere flyselskap, hvor du risikerer å måtte kontakte Bravo ved irrops.

Bergern
18-02-2014, 00:24
Burde være mulig å finne gode priser til 'ett eller annet sted' direkte på flyselskapenes hjemmesider, selv om 'hvorsomhelst' nok ofte kommer billigere ut rent prismessig.

mfjeldheim
18-02-2014, 00:59
Ser at blandt annet GoTo har gått ut med en oppdatering der de anbefaler folk å holde seg borte fra BravoFly. Begynner å bli nærmere 1 år gammel sak, men kanskje verd å lese igjennom og tenke på.

Link til sak: http://www.goto.no/Advarer-mot-bravofly.com-/Nyhet/7650

Chris1
18-02-2014, 08:14
Bestilte nylig en tur gjennom bravofly etter søk på finn. De kom desidert billigst ut og reiseruten og flyselskap passet oss ypperlig. Total prisen ble noe dyrere etter kredittkort gebyr og valuta omgjøring da jeg måtte betale i euro. Cirka 400kr mer enn først oppgitt pris på 6000.

Chris1
18-02-2014, 08:24
Ser at blandt annet GoTo har gått ut med en oppdatering der de anbefaler folk å holde seg borte fra BravoFly. Begynner å bli nærmere 1 år gammel sak, men kanskje verd å lese igjennom og tenke på.

Link til sak: http://www.goto.no/Advarer-mot-bravofly.com-/Nyhet/7650

Nå gjaldt vel dette forsåvidt kun personer som hadde booket reiser med ryanair gjennom bravofly og som senere ikke fant igjen bestillingen sin på ryanair.com Største ulempen med bravofly i mine øyne er kredittkort gebyret på cirka 200kr og at jeg måtte betale i euro. På finn.no vises prisen i kroner også blir dette omgjort til euro ved betaling.

SBT
18-02-2014, 09:48
Jeg har brukt bravofly.de til enveis billett med LH, til lav pris, og en SK billett med innlagt overnight i CPH, som ikke var mulig å bestille på SAS. Noen ganger blir den prisen som står i tabellen rettet når man klikker på den, fordi så lav pris er ikke lenger mulig å booke.
Det er ikke en side jeg absolutt vil anbefale, men grei å bruke til å sjekke mot lignende sider. De finner noen ganger andre løsninger som de andre ikke tilbyr.

Proffreiseren
31-01-2016, 16:20
Kjøpte en flyreise med bravofly. Rett før jeg skulle reise kom en e-mail om at reisen min var endret. Tenkte først at dette var en liten endring, men det skulle vise seg at flyreisen min ble avkortet med 2 dager noe som gjorde at deres nye plan førte til at jeg akkurat skulle nå returen. Ringte det norske nummeret, da dukket det opp en engelsk operatør med gebrokken engelsk. Hun var overhode ikke kundevennlig, og heller ikke villig til å finne alternativer til min reise. Sendte e-mailer på norsk til Bravofly og fikk tilbake svar fra "google translate" der de ikke svarte på mine spørsmål.
Har ennå ikke fått penger tilbake, ei heller noen informasjon om hvor saken står.
Har gjennom tiden bestilt ufattelig mange reiser på nettet både på utenlandske sider og Norske sider uten problemer. Men BRAVOFLY vil jeg aldri anbefale til noen, ei heller bruke selv.
Jobber fremdeles med saken men har ingen tro på noen tilbakebetaling.
Siste gang for min del,
"Not to do"

mortend
02-07-2016, 16:30
Bravofly bør absolutt unngås! Jeg er i USA nå, og reiste hit med billett fra Bravofly. I utgangspunktet kjøpte jeg to billetter: En til min datter og en til meg selv. Det jeg glemte var at min datter hadde endret etternavn da hun giftet seg, så billetten hadde feil navn på henne. Jeg forsøkte å ringe Bravofly, og havnet hos noen som snakket dårlig engelsk og ikke kunne hjelpe meg med mitt problem. Jeg måtte kansellere sa de, og bestille på nytt. Jeg hadde bestilt reisen som skulle gjennomføres i juni allerede i mars for å spare penger, nå var det kun 14 dager til vi skulle reise. For å gjøre det enkelt, kjøpte jeg ny billett til datteren, fikk plass på samme fly tur retur. Så med tre billetter dro vi fra Gardemoen. Hun benyttet sin nye billett, jeg benyttet halvparten av den fra Bravofly.

Etter noen dager i USA sjekket jeg hjemreisen, og ble overrasket over at det hadde kommet en epost fra Bravofly. Der sto det følgende:

Takk for henvendelsen. Vi må snakke med deg for å kunne håndtere forespørselen din mest mulig effektivt. Det har imidlertid ikke vært mulig å komme i kontakt med deg på de oppgitte telefonnumrene, slik at de endringene du etterspør er umulige å bekrefte.

For at vi skal kunne gi deg et nytt overslag for de nødvendige endringene i flybestillingen, må du kontakte oss på telefonnummer (+47)815 69 490 (0,312 NOK/min inkl. MOMS) Man - Fre 09.00 - 18.00 (Norsk tid).

Vær oppmerksom på at fram til vi hører fra deg, vil bestillingen forbli uendret.

Med vennlig hilsen,
Kundeservice
Bravofly

Tidspunktet da eposten ble sendt viste at de ringt mens vi satt på flyet. De burde ha forstått at jeg ikke var tilgjengelig på telefon da.

Da jeg sjekket reisen, viste det seg at det kun var en billett igjen. Dette var forventet, men problemet var at mitt navn hadde forsvunnet. Min datter, som ikke reiste på Bravofly sin billett, var den som sto oppført for hjemreisen. Jeg forsøkte å ringe Bravofly, men kom selvsagt ikke gjennom på 815-nummer fra USA. Jeg forsøkte å ringe USA-nummeret som var oppgitt på Bravofly sine hjemmesider, men fikk da bare en telefonsvarer. Jeg ringte ikke Bravofly sitt nummer oppgitt for 24-timers service fra hele verden, der tar de penger for å starte en samtale, og de aksepterer kun betaling via Mastercard eller Visa hvilket betyr at kredittkortnummer må oppgis per telefon.

Enden på visa ble at jeg ringte Lufthansa og ba om hjelp der. De henviste til Bravofly, og jeg ba på mine knær om å slippe å ha mer med dem å gjøre. Jeg ba funksjonæren om å advare alle sine kolleger og venner mot å ha noe med Bravofly å gjøre. Og underet skjedde: Han ba meg vente, satte meg på hold, og kom tilbake etter 5 lange minutter. Jeg fikk et helt nytt bookingnummer, gikk inn på internett for å sjekke og det viste seg at bookingnummeret var knyttet til Lufthansa. Ingen referanse til Bravofly. Mulig at funksjonæren ikke hadde så god erfaring med Bravofly heller...

fluxie
03-07-2016, 08:04
Så det du sier at Bravofly må unngås pga du driter på draget? Uansett, jeg bestiller normalt kun direkte fra flyselskap, men en gang var det utrolig greiere priser i biz med TK til BKK hos Bravofly. Jeg bestilte 3 billetter. Gikk som en drøm.

Sent fra min SM-T800 via Tapatalk

mann78
03-07-2016, 10:26
Har også brukt Bravofly pga pris. Uten prob, samme med sembo.

Vede
03-07-2016, 13:36
Fasiten er nok at så lenge alt går slik det skal går det nok helt fint å bestille på alle disse reisebyråene som finnes der ute.
MEN det er med engang noe oppstår en får problemer og en skulle ønske det var booket direkte hos flyselskapet. Det er i alle fall mine tanker. Og det er derfor jeg alltid prøver å bestille direkte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hypern
03-07-2016, 15:54
Som regel kun alltid direkte hos flyselskap her også - og bruker jeg OTA bruker jeg som regel Expedia. Har et inntrykk av at de er mer profesjonelle enn resten. Flyselskapene burde nå uansett ha sine beste priser direkte hos dem - jeg skjønner ikke helt logikken i at det kommer ofte en del billgere ut ved hjelp av mellommenn. Er jo ikke sånn det fungerer i verden ellers.

Martin
03-07-2016, 16:11
Bestiller omtrent alltid uten unntak direkte fra flyselskap/hotell.

Et unntak var da jeg måtte ha en overnatting i Gøteborg i fjor, og alt var kjempedyrt. Plutselig fant jeg, via Kayak, et side kalt otel.com. De kunne tilby en natt på Hotel Opera for ca. 800 norske kroner, når hotellets egne nettsider ikke kunne tilby noe for under 2000 svenske.

Var jeg skeptisk? Ja. Gikk alt i orden? Ja, med unntak av at de hadde fått det for seg at jeg hadde bedt om en ekstraseng, så det stod en "sammenbrettet" seng på rommet mitt.

Superhai
03-07-2016, 16:40
Er jo ikke sånn det fungerer i verden ellers.

Er da mange andre bransjer hvor det er tilsvarende. Mange selskaper betaler gjerne eller byr lavere priser om man kan få solgt seg inn på populære søketjenester eller reisebyrå. Sparer egen markedsføring og en god del utgifter til kundekontakt. Med Internett så har nok behovet blitt mindre, men får du ikke trafikk til egen nettside så lønner det seg å forhandle egne priser med f.eks Bravofly og andre.