View Full Version : Uniteds første 737-800 med Schimitar-winglets
Twin Otter
17-02-2014, 18:56
Da har UA montert såkalte Split Schimitar Winglets på sin første av sikkert mange maskiner. Det er vel samme type winglets som kommer på 737 Max etter hvert.
Kilde (https://twitter.com/airlinejack)
https://pbs.twimg.com/media/Bgr2dtFCIAEYCbu.jpg
Twin Otter
17-02-2014, 18:58
Det er vel samme type winglets som kommer på 737 Max etter hvert.
Nå ble jeg nesten litt usikker her. Ser nesten ut som det er bare vingeflaten på undersiden av vingen som er påmontert.
Moderator må gjerne endre trådtittel hvis det skulle være nødvendig.
Nei, dette er en helt ny type winglet. Tror forøvrig jeg postet dette da første maskinen ble satt i trafikk for noen uker siden. ;)
Og det er for å avkrefte Twin Otter sin antakelse - ikke det samme designet som kommer på MAX :)
Desk pilot
18-02-2014, 14:11
Hmmm, ved første øyeksat ser det nesten ut som man har montert winglet på den originale winglet'en... :rolleyes:
Se på spissen .. den er litt annerledes enn 'originalen'.
https://hub.united.com/PublishingImages/Hub%20Images%20120811/Hub%20Asset%20Directory/Articles%20Assets/Company+Operations/2014/021714_Split%20Scimitar/UA-Scimitar-B-524x210.jpg
Og Selveste Wall Street Journal har fanget opp dette ....
http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2014/02/18/uniteds-new-plan-for-saving-fuel-more-wings/?mod=yahoo_hs
Now United is introducing “split scimitar” winglets into passenger service. The first 737-800 in United’s fleet of 258 737s was fitted with the new wingtips this past weekend, and the first flight is today, from Houston to Los Angeles.
The radical re-sculpting of traditional winglets adds a new tip below the upturned one that sharply curve backwards like a scimitar. That further reduces wingtip vortices that drag on the wingtips.
Each traditional pair of winglets on the 737 cuts fuel consumption by 3.5% to 4% on flights of more than 1,000 nautical miles. The split scimitar upgrade—which costs $545,000, before discounts–will reduce fuel burn by up to 2% more, says United, which hopes to save up to $60 million a year because of the devices, once its fleet is outfitted.
http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2014/02/18/uniteds-new-plan-for-saving-fuel-more-wings/?mod=yahoo_hs
Det er stor forskjell på de som kommer på MAX serien og Scimitar Winglets:
Scimitar:
http://www.airlinesanddestinations.com/wp-content/uploads/2013/07/130717-Unitednewwinglt2-01.jpg
MAX winglet:
http://airchive.com/blog/wp-content/uploads/2013/12/full737max-1.jpg
Noen som vet om noen skandinaviske/europeiske operatører planlegger å installere Scimitar winglets?
Noen som vet om noen skandinaviske/europeiske operatører planlegger å installere Scimitar winglets?
TUI annonserte for en stund tilbake at de har planer om å få det på sin flåte
http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-tui-to-fit-scimitar-wing-tips-on-737-800s-388826/
TUI annonserte for en stund tilbake at de har planer om å få det på sin flåte
http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-tui-to-fit-scimitar-wing-tips-on-737-800s-388826/
Takk for info. Ser at det står at Scimitar-wingletsen kun reduserer utslippene med 2% ekstra ifht blended winglets. Er det egentlig verdt å betale i dyre dommer for å få montert på noe som kun reduserer utslippene med 2%?
Takk for info. Ser at det står at Scimitar-wingletsen kun reduserer utslippene med 2% ekstra ifht blended winglets. Er det egentlig verdt å betale i dyre dommer for å få montert på noe som kun reduserer utslippene med 2%?
Med en oljepris på >100$ så tar det ikke så lang tid å tjene inn denne kostnaden
Desk pilot
06-03-2014, 09:44
Fin artikkel opprinnelig publisert i Chicago Tribune med grafiske illustrasjoner av hvordan winglets fungerer (winglets for dummies ^_^ )
http://www.richardjnugent.com/blog/2014/03/04/why-wings-tip-up/
2% kan kanskje virke som en liten besparelse, men United leter også etter tidels prosenter:
A different case in point: United’s new Boeing 737s have slightly modified anti-collision lights that reduce drag and improve fuel efficiency by just a few tenths of a percent.