PDA

View Full Version : Teknisk spørsmål: Hvordan overføres grunnpoengene til Eurobonuskontoen?


NorPlay
16-02-2014, 17:42
Jeg opplever veldig store variasjoner på hvor lang tid det tar fra flyreisen er ferdig til poengene er på konto. Alt fra 1 dag til over en uke, og noen ganger har de ikke kommet i det hele tatt. Gjøres overføringen manuellt? Er det noen som dobbeltsjekker opptjeningen før det overføres? Hvis ikke, skjønner jeg ikke hvorfor poengene ikke kommer med en gang i vår dataalder. Noen som vet hvordan dette fungerer, tent teknisk?

Discus
16-02-2014, 18:29
Kan ikke si eksakt hvordan SAS gjør det, men det jeg vet er at mange flyselskaper har et vepesbol av systemer med forskjellig alder og kvalitet. For at du skal få poeng så skal det overføres informasjon både fra booking og innsjekksystemet, det skal sammenstilles og man skal finne korrekt opptjening ifht. kort og status, navn på pax m.v.

Når man reiser på eget selskap på standard-destinasjoner så går overføring ofte raskt siden man kun bruker egene systemer. Når man reiser med andre selskaper rundt om kring kan det ta tid, og er en hit-n-mis i noen tilfeller. Da er det mye "ståltråd og binders"-løsninger før ting er på konto. Majoriteten av billett/innsjekk-systemer innen flybransjen er fremdeles stormaskinbasert og batch-orienterte, mens bonusprogrammer ofte er bygget på siden av det siden det kom årevis etter at man begynte med datamaskinbasert billettering.

Jeg ser stor forskjell på selskaper og allianser hvor godt dette virker på kryss og tvers.

Superhai
16-02-2014, 21:18
Data blir overført til EB når avgangen er klar i systemene, og det er en automatisk prosess. Men den "klargjøringen" gjøres semiautomatisk og er utsatt X antall timer for at man skal rekke å gå over å rydde opp i feil eller uregelmessigheter. Steder hvor man har ekstern handling med andre systemer, så kan dette også være en manuell prosess, eller bli overført en eller flere ganger i uka, eller hvor de utsetter overføringen ytterligere. Det gjelder stort sett steder som er mer eksotiske og hvor elektronisk overføring er ustabilt, kostbart eller med lav kapasitet. Dette gjelder også data fra andre selskaper som etter at dette er fullført overfører f.eks en gang i uka.

NorPlay
16-02-2014, 23:25
Takk for svar.

Jeg har også ved flere anledninger opplevd å få poengene inn tidligere fra alliansepartnere enn SAS fra samme turen.

TGjr
17-02-2014, 00:55
Dette er merkelig….Fikk 16 feb inn poeng på en Krs - OSL tur som ble gjennomført 13-14, mens KRS - CPH - Dusseldorf og retur som ble gjennomført 11 - 12 ikke er registret enda.

3cseat
17-02-2014, 06:06
Takk for svar.

Jeg har også ved flere anledninger opplevd å få poengene inn tidligere fra alliansepartnere enn SAS fra samme turen.

Det er du ikke alene om. Har opplevd å få Poeng fra LH dagen etter flighten! men fortsatt ikke fra SAS nesten en mnd etter på en flight SAS og LH har code share, men operert av SAS. Dette var 4 legs, men hvor det siste var operert av SAS

Ph34r
19-02-2014, 11:43
Fløy OSL-FRA-OSL for en ukes tid siden. LH nedover (poengene kom etter 1,5 dager) og SK tilbake (ingen poeng enda).. Go figure :-/