View Full Version : Luftkvalitet i flykabin og forholdsregler
Hei til dere her inne! Hvordan er luftkvaliteten i flyene når dere er ute på reiser?
Jeg er ingen person som reiser masse med rutefly men det kan bli fra en til tre turer i året og da er det flott hvis det blir en hyggelig opplevelse for meg og fruen.
I løpet av disse flyturene har jeg opplevd at det ikke bestandig føles som lufta i flyet er av beste kvalitet, opplever også når maskinene opererer på bakken av og til at det kommer parafinlukt (fuellukt) inn i flyet. Det kan være flekker på seter og glatte flater som også påvirker trivsel.
En annen ting som kan være ubehagelig om bord er andre passasjerer som tydelig er syke.
Det er heller ikke hyggelig å bli syk under eller etter en reise, har opplevd det noen ganger i form av diare og oppkast som da kommer etter noen timer i flyet og da før du er hjemme til influensa / forkjølelse og nå på siste tur kikhoste som setter i gang en tid etter hjemkomst (tre passasjerer satt bak oss å hosta i over ti timer, tydelig syke som selvfølgelig ville hjem).
Tar dere og eventuelt hva slags forholdsregler tar dere, booker det nyeste flyet for å få så bra luft som mulig, velger spesielle sitteplasser hvor lufta er bedre???
Fellowplane
16-02-2014, 01:57
Luftkvalitet, ja...
Det kommer i stor grad an på dine medpassasjerer og er litt "hit and miss" egentlig. De aller fleste turene mine har ikke vært noe problem i det hele tatt. Men en gang var det en fyr på seteraden bak som satt og slapp de sureste fisene jeg noengang har vært borti....og det stoppet aldri heller. Hele veien fra Seattle til Frankfurt. Det var en ufyselig tur, det. Men som sagt: det er som regel ikke noe problem.
Luftkvalitet, ja...
Det kommer i stor grad an på dine medpassasjerer og er litt "hit and miss" egentlig. De aller fleste turene mine har ikke vært noe problem i det hele tatt. Men en gang var det en fyr på seteraden bak som satt og slapp de sureste fisene jeg noengang har vært borti....og det stoppet aldri heller. Hele veien fra Seattle til Frankfurt. Det var en ufyselig tur, det. Men som sagt: det er som regel ikke noe problem.
Hadde en lignende opplevelse for 2 uker siden TFS-OSL. Det var til tider helt J-----.
Heldigvis hadde vi så mye medvind at vi sparte inn nesten én time.
Har også en tur hvor det var på grensen til uforsvarlig varmt. fløy TFS-ACE-OSL (mellomlanding for å hente crew) Vi satt i to timer på inne i flyet og holdt på krepere av varme. Fikk ingenting å drikke. (Fikk ikke lov å kjøpe heller for den saks skyld)
Passasjerer som ikke oppfører seg innenfor normalen er ikke hyggelig ... Det med temperaturen opplevde jeg på en flight for en del år tilbake i tid, klagde på veldig høy temperatur på natta hvor vi satt og fikk da bekreftet at de hadde problemer med varme / ventilasjon anlegget i flyet ... jobbet med saken, bedre ble det ikke.
Ingen som tar forholdsregler her, forskjell på fly / flyselskaper, sitteplasser ?
Jeg sitter ofte på bakerste rad for å unngå at folk hoster eller nyser meg i bakhodet.
Jeg sitter ofte på bakerste rad for å unngå at folk hoster eller nyser meg i bakhodet.
Ikke for å være kjip, men luftstrømmen i et fly går fra nesa og bakover. Så ved å sitte bakerst garanterer du at alles host og fis kommer til deg.
Det er ikke tilfeldig at folk med nøtteallergier og slikt settes foran.
Ellers må jeg si til trådstarter at jeg opplever lite sykdomsproblemer. Jeg reiser mellom 100-150 ruteflighter i året. Kanskje det blir som med barn i barnehagen, at man blir imun. Jeg vet ikke.
Men dårlig luftkvalitet kan det ofte være på gamle Boeing 747 og 767'er. Samme med gamle store Airbuser. Nyere fly har stort sett bedre luft, og i særdeleshet 380 og 787, synes jeg. Men det er subjektivt.
Vedr fising: Det er innmari kjipt. Men man kan bygge en luftbarriere med luftedysene i taket, om man flyr småfly. Pek dysa ned foran deg. Funker som rakkern.
Flight Cancelled
16-02-2014, 14:18
Litt rart, men jeg får alltid gass i magen på slutten av lengre (8 timer <) long haul flighter. Går selvsagt litt rundt og litt innom det lukkede rom for å unngå å "plage andre med det som plager meg"...
Har noen her tips til hvordan en kan motvirke slikt? Antar at det er det at jeg sitter såpass lenge som er grunnen, kanskje kombinert med høyden, men jeg syntes fortsatt at det er litt merkelig. Det skjer konsekvent, uten unntak. Noen gamle og kloke med kjerringråd? :old
Litt rart, men jeg får alltid gass i magen på slutten av lengre (8 timer <) long haul flighter. Går selvsagt litt rundt og litt innom det lukkede rom for å unngå å "plage andre med det som plager meg"...
Har noen her tips til hvordan en kan motvirke slikt? Antar at det er det at jeg sitter såpass lenge som er grunnen, kanskje kombinert med høyden, men jeg syntes fortsatt at det er litt merkelig. Det skjer konsekvent, uten unntak. Noen gamle og kloke med kjerringråd? :old
Slet med det før. Men leste noen tips og prøvde. Nå skjer det aldri mer.
- Kuttet konsekvent ut hamburgere, pølser, feite biffer og greier kort tid før avgang.
- Gå skikkelig på do.
- Begynte å velge fisk eller asiatisk ombord. Evt vegetar. Kun unntaksvis kjøtt
- Drikker masse (!) vann. Helst sparkling eller ideelt Club Soda. Det hindrer meg ikke i å hølje innpå vin og GT. Men jeg bestiller alltid et glass vann med hver enhet alkohol.
Usikker på hvilke av tingene som hjelper men problemene er ihvertfall helt borte.
Tusen takk for synspunkter!
Bakerste plass er muligens den roligste plassen, rundt eller ved toalettene er det ofte litt bedre benplass men minuset er masse trafikk av toalettbesøkende og pratsjuke mosjonister.
Når det gjelder luftstrømmen så fikk ikke jeg inntrykk av at lufta kom fra foran og gikk bakover, når det oppsto for høy temperatur var det i midten av flyet og det vare kaldere foran og bak hos kabinpersonale. Altså må det være soner, tre eller flere.
Siden jeg er allergisk mot hasselnøtt, hvalnøtt, or og bjørk kan jeg kanskje spørre om å sitte foran i flyet
Jeg ser også den at jo mere du isolerer deg mot omverden jo mere sårbar blir du, omgås du derimot masse folk og ikke er livredd for å bli syk bygger du imunforsvar.
Når det gjelder flytypene vi har vært med er det nok stort sett eldre materiell fra Boeing og Airbus, videre transport ut til lokale mindre steder er også eldre materiell med seteplasser på ca 100 antar jeg.
Luftbarriere rundt deg, smart :)
Gass i magen er noe jeg opplever, spiser du all flymat du får og samtidig sitter rolig i mange timer da blir det problemer. Prøve å bevege meg litt, har ofte med ferdig smurte knekkebrød fra butikken og ikke dytter på alt som blir servert, begrenser meg stort sett til juice og vann av drikke. Ja av og til en øl da før jeg skal sove Nøkkelen er vel å moderere seg litt, da har jeg det bedre!
"Fnate" takk for en grei kost oppskrift som funker for deg. Ved neste tur kan jeg oppgradere min beskjedne liste som i grunn funker bra.
Det er flere soner i flyene som man kan regulere temperaturen med, men pack'ene (air condition) ligger rett bak hovedhjulene (på en 737) og outflow valve er helt bakerst i flyet. Er vel ofte både bedre luft og mindre støy fremme i flyet. Dårlig / sur luft kan ofte komme rett etter oppstart av kalde motorer, og det er vel ikke umulig at litt mer brukte motorer gir dårlige luftkvalitet generelt sett.
Angående luft I magen så sliter jeg med det hver eneste bidige dag på jobb. Det hjelper å drikke vann (unngå kaffe, selv om det er klin umulig for min del) og spise jevnt under hele turen. Det hjelper også så definitivt å få "tømt sentertanken" skikkelig.
Mindre støy er også et bra poeng for å sitte så langt fram som mulig :)
Teknologien går fremover på dette feltet også, og nyere fly har bedre ventilering enn eldre fly. Hvor ofte man skifter luftfilter har sikkert også sitt å si - er ikke sikker på hva vedlikeholdsmanualene sier om dette ..
Angående luft I magen så sliter jeg med det hver eneste bidige dag på jobb.
Det setter sikkert kollegaen pris på :colgate:
Mener jeg leste et sted at luften ble byttet ut 20 ganger i timen, viktig som "LN-MOW" skriver hvordan blir dette vedlikeholdt. Når det er nytt funker det bra, regner også med som det skrives her at det er utvikling på nyere fly ...
Det setter sikkert kollegaen pris på :colgate:
Bare en fin unnskyldning til flittige besøk i fwd galley (og toa'n). :)
"CFM" hva er dine stalltips til en "Dummies" på området?
Ikke for å være kjip, men luftstrømmen i et fly går fra nesa og bakover. Så ved å sitte bakerst garanterer du at alles host og fis kommer til deg.
Min verden er ødelagt :p Lufta går nok de fleste steder, men ingenting er mer irriterende en en kald dusj av små nysedråper i nakken og bakhodet. Det unngår man konsekvent når man har en vegg bak seg.
Slet med det før. Men leste noen tips og prøvde. Nå skjer det aldri mer.
- Kuttet konsekvent ut hamburgere, pølser, feite biffer og greier kort tid før avgang.
- Gå skikkelig på do.
- Begynte å velge fisk eller asiatisk ombord. Evt vegetar. Kun unntaksvis kjøtt
- Drikker masse (!) vann. Helst sparkling eller ideelt Club Soda. Det hindrer meg ikke i å hølje innpå vin og GT. Men jeg bestiller alltid et glass vann med hver enhet alkohol.
Usikker på hvilke av tingene som hjelper men problemene er ihvertfall helt borte.
Drikke med kullsyre er en særdeles dårlig ide om du da ikke raper mye. Luft inn = luft ut :lol:
Drikke med kullsyre er en særdeles dårlig ide om du da ikke raper mye. Luft inn = luft ut :lol:
Gud - en kan da ikke rape. Så usivilisert!!
.
.
.
*....pffffffffffffffffft.........*
Så lenge det kommer ut rett veien er det ikke noe problem.
http://www.youtube.com/watch?v=7Ucs_-fQe7I
Tolker jeg det slik at dere som reiser masse ikke tar noen spesielle forhåndsregler? Hvis dette er tilfelle ble jeg overrasket!
Uansett vil jeg tro dere må fly med de nyeste flyene, fly med favoritt besetningen, sitte på favorittplassen, spise favorittmaten underveis, fly med selskapet som er mest romslige på godene, fly med de som har de beste avisene, fly med selskapet som har de største setene, ja hva vet jeg :)
Tolker jeg det slik at dere som reiser masse ikke tar noen spesielle forhåndsregler? Hvis dette er tilfelle ble jeg overrasket!
Uansett vil jeg tro dere må fly med de nyeste flyene, fly med favoritt besetningen, sitte på favorittplassen, spise favorittmaten underveis, fly med selskapet som er mest romslige på godene, fly med de som har de beste avisene, fly med selskapet som har de største setene, ja hva vet jeg :)
Næææh, jeg tror kanskje vi har fryktelig mye forhåndsregler. Men kanskje ikke så mange i fht luftkvalitet og sykdom. Jeg tror det etterhvert blir veldig individuelt hva som er viktig for den enkelte. For min del:
- plasserer meg veldig taktisk på seter for å unngå sidemann.
- vet etterhvert hvilke seter på hvilke fly, og hvilke fly på hvilke ruter
- passer på å booke+pakke så jeg aldri, aldri, aldri må sjekke inn bagasje
- spiser og drikker jeg spesielt før, og under, lengre turer. Som tidligere postet. Men det går bare på ren automatikk.
- alle bagene mine er pre-pakket med poser av toalettsaker, tøfler (til bruk ombord), eye-shades og ladere til alle devicer og med alle tenkelige overganger.
- aldri pils før departure på langtur
- synder alltid mot pils-regelen og angrer som f... hver gang
- Pluss masse mer greier
Masse sånne komfort-ting som man venner seg til utifra egne preferanser. Slik tror jeg det er med alle som reiser mye.
Flott, takk for fin info. Må nok revurdere og samtidig legge litt mere arbeide i dette for å øke komforten ser jeg. Forskjell på proffer og amatører :)
Valg av seteplass er viktig! "Fnate: ... aldri må sjekke inn bagasje" Hvordan løser du det?