PDA

View Full Version : Norwegian on Wheels

WF-380
15-02-2014, 21:05
I august starter selskapet Norwegian on Wheels opp kvartersbusser mellom Notodden og Oslo. Planen er å utvide til Gardermoen etterhvert. Bussene er røde foran og hvite bak. Selskapet har ingen forbindelse med DY, men har hentet inspirasjon der, iht grunder Gjermund Jamtveit.
– Vi har vært i kontakt med Norwegian og de synes det er hyggelig å bli sett som forbilde, sier Jamtveit.

Men med de fargene på bussene spørs det om ikke DY blir oppfattet som noe mer enn bare et forbilde. Uansett ser dette ut som en interessant tilbringertjeneste til Gardermoen når ruten etterhvert blir utvidet.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/slik-blir-de-nye-kvartersbussene-1.8282547

LN-KGL
15-02-2014, 23:49
I Bergen har de fargene allerede

http://www.flybussbergen.no/img/cms/Flybussbergen_i_aksjon_i_Bergen.jpg

SK384
16-02-2014, 07:52
I august starter selskapet Norwegian on Wheels opp kvartersbusser mellom Notodden og Oslo. Planen er å utvide til Gardermoen etterhvert. Bussene er røde foran og hvite bak. Selskapet har ingen forbindelse med DY, men har hentet inspirasjon der, iht grunder Gjermund Jamtveit.

Men med de fargene på bussene spørs det om ikke DY blir oppfattet som noe mer enn bare et forbilde. Uansett ser dette ut som en interessant tilbringertjeneste til Gardermoen når ruten etterhvert blir utvidet.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/slik-blir-de-nye-kvartersbussene-1.8282547

Det blir spennende å følge dette prosjektet fremover. Det har stått en del om dem i lokalavisene både på Notodden og Kongsberg. Det var disse guttene som grunnla timeekspressen mellom Notodden og Oslo i sin tid.

WF-380
20-06-2014, 17:38
Mer nytt om Norwegian on Wheels som snakker om et mulig samarbeid med Norwegian, uten at det høres særlig konkret ut:

Slik jeg oppfatter Norwegian så tenker de at med en såpass stor likhet mellom de to selskapene så er det viktig for dem å sikre seg at det er høy standard på også det vi skal levere. De har forelagt oss en liste på mulig samarbeid.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/litt-for-likt-for-norwegian-1.8480957

Uansett er oppstart på ruta 28. juli.

SK384
20-06-2014, 17:52
Jeg observerte forresten av bussene til NOW på prøvetur i Kongsberg for et par dager siden. Blir spennende å se hvordan det går med dette prosjektet og hva Timeekspressen gjør.

LCH
20-06-2014, 18:53
Skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal kopiere fargene til DY, spesielt når de ikke engang kjører til OSL i samarbeid med dem. Har også vanskelig for å skjønne at DY vil sitte og se på at den grafiske profilen og merkenavnet "radbrekkes" på den måten. Det kan godt hende at forretningsideen er god, jeg kjenner ikke markedet, men jeg skulle ønske de kunne kommet opp med noe unikt og eget.

B738
21-06-2014, 22:41
Helt enig med LCH. Hvorfor ikke finne på en egen og unik logo??
Blir jo uansett spennende om Norwegian vil inngå et samarbeid med NOW...

robbern9292
22-06-2014, 05:27
Ja.. får nå se da.

WF-380
15-07-2014, 16:00
Og da har de blitt nødt til å forandre designet på bussene etter påtrykk fra Norwegian. Det har nok ikke vært så rosenrødt i kulissene som det har vært gitt inntrykk av. Så får vi se om dette er nok for Norwegian.

– Vi er veldig fan av Norwegian og det har vi heller aldri lagt skjul på. Vi har hatt flere møter med dem om dette, og for to uker siden fikk vi to muligheter. Enten gå inn i et samarbeid, og betale penger for det samarbeidet. Det syntes vi var en ubalansert avtale, og vi valgte det andre alternativet, nemlig å forandre logo og design.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/blir-norwegian-fornoyd-na-da-1.8511145

Oppstart til Oslo er om to uker, til Gardermoen fra 1. desember.

TCAS
15-07-2014, 20:52
...og de mener det nye designet ikke er likt Norwegian? Hehe, de har til og med halehelt og en buss i stedet for fly i logoen. Lykke til :)

SK384
16-07-2014, 21:25
På dagens løpetur her i Kongsberg observerte jeg en at en av bussene i ny designet var ute å luftet seg. Jeg synes det nye ser bedre ut enn det de nå har lagt på is, men likheten med Norwegian er ganske slående også på det nye designet.

Cockpitview
16-07-2014, 21:49
Hva med blå baggasje luke, rød-orange felg kapsler og hvit kropp?

LCH
16-07-2014, 22:00
Hva med blå baggasje luke, rød-orange felg kapsler og hvit kropp?

Bytt ut oransje med gult og grønt, og du har Danish On Wheels! :p

Cockpitview
16-07-2014, 22:30
Selv Ola Conny og Morgan forstår at å kopiere en identitet på denne måten betyr bråk.
Ser ut til at Norwegian har taklet denne saken på riktig måte uten å lage for mye støy.

SK384
06-08-2014, 16:33
Da har jeg fått testet nyvinningen frem og tilbake til jobb i dag. Minibussene de bruker var komfortable og behagelige å bruke synes jeg. Det er ikke trådløst nett ennå, men det skal komme etterhvert. Belegget var ikke det beste på avgangene jeg brukte. Fra Kongsberg til Notodden var jeg mutters alene ombord. Det hadde imidlertid vært bra med passasjerer til Kongsberg. På returen til Notodden var vi to passasjerer. Tipper at det også her kommer på et betydelig antall i Kongsberg. Blir spennende å se hvordan det går med dem. Opprettholder de rutene med avganger hvert kvarter så er det klart at dette er et alternativ til å kjøre selv.

Someone
06-08-2014, 18:53
Ser stadig disse minibussene på mine daglige økter langs E18 og det ser jo veldig ut som Norwegian, bare at de ikke har fått plass til å skrive hele nettadressen. Har også møtt på kollegaer som var helt sikkert på at dette var et opplegg Norwegian stod bak

WF-380
09-09-2014, 21:06
Så er det to nye utviklinger i denne saken. Den ene er at Norwegian og NOW har unngått rettsmøte, angivelig over likheten i navn og design.

Senere på dagen kunne Mona Søyland i advokatkontoret Simonsen Vogt Wiig AS fortelle at partene er kommet til enighet. Advokatkontoret representerer Norwegian, som begjærte midlertidig forføyning.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/blir-ikke-noe-rettsmote-1.8576311

Hva partene er kommet til enighet om sies det ingenting om. Den andre er at allerede fra denne onsdagen starter de å kjøre til Gardermoen, samt at de går over til 20-minutters-avganger.

På Gardermoen står bussene fast på plattform 12 på ankomst, både for dem som skal av og på.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/now-kjorer-til-flyplassen-1.8576983

Someone
09-09-2014, 22:02
Såvidt jeg har sett de siste par dagene er de blå detaljene på minibussene fjernet så de er mer som en hvit buss med rød linje. Så ligner etterhvert svært lite på Norwegian

Futura
09-09-2014, 22:03
Det utrolig er at de også har halehelter på bussene sine, og ikke nokk med det, akkurat som DY så har de ikke fått alle på plass enda.

Ærre mulig....

FlightDeck
09-09-2014, 23:03
Jeg har også sett disse bussene kjøre rundt i Oslo - de fremstår ikke særlig gjennomført, og helt merkelig at de faktisk kopierte Norwegian med design og helter. Hva tenker de, egentlig?

I tillegg: "We open to Oslo Airport" Jaha?

O_K_
10-09-2014, 08:52
De har i alle fall klart å skaffe mye blest om rutene sine. Tror forøvrig dette er er bra tilbud for de som bor i området, 20 min ruter gjør det lett å planlegge. Spørs bare om det bor nok folk der til å at sellskapet har råd til å opprettholde 20 min rutene fremover.

TriStar
26-09-2014, 15:15
Og nå ryker navnet også...

Men også litt gode nyheter, det jobbes med å få til en rute til Rygge. Og NOW kan melde om økning i trafikken etter de begynnte å kjøre til Gardermoen.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/now-har-byttet-navn-1.8596357

TriStar
30-09-2014, 22:30
Nytt livery på minibussene, nå ser de hvertfall ikke ut som karikaturer av Norwegian fly lenger... Pent? Neppe, men mindre stygt kanskje?

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/30/8abdd5c0743a8618136ead59f10c4c7d.jpg

Someone
30-09-2014, 22:32
Ligner på bilene til både Baker Hansen og Comfort Rørlegger....men noe plagiat denne gangen kan det ikke sies og være

LN-KGL
30-09-2014, 22:40
Comfort her på Skøyen kjører bare med helsvarte VW Transporters og med rød C og resten hvitt i dekalene. Dermed må det være noen andre du tenker på Someone.

Bergern
30-09-2014, 22:41
Ligner på bilene til både Baker Hansen og Comfort Rørlegger....men noe plagiat denne gangen kan det ikke sies og være

Søker kjapt på bilder for Baker Hansen og Comfort, men finner ikke noe som slår meg umiddelbart.

TriStar
30-09-2014, 22:52
Ligner kanskje mest på de gamle ambulansene, før de ble gule...

SK384
11-10-2014, 10:16
Telen melder at Now.no har innstilt alle avgangene nå i dag. Uvisst av hvilken grunn, men det er kanskje pengekassen som er tom?

http://www.telen.no/nyheter/innstiller-alle-avganger-1.8614838

WF-380
11-10-2014, 14:39
Andre medier spekulerer i konkurs. Jeg synes dette var overraskende, de har jo nettopp starta.

storg
11-10-2014, 16:52
Andre medier spekulerer i konkurs. Jeg synes dette var overraskende, de har jo nettopp starta.

Ingen grunn til å bli overrasket. Det er ekstremt dyrt å holde den frekvensen som de har gjort. Og hvis man da ikke har egenkapital og ikke får nok kunder, da renner pengene ut.

Hvis det stemmer at de hadde 20 busser så må de jo sikkert hatt nærmere 60 ansatte. Da skal du selge endel billetter

SK384
11-10-2014, 17:18
Da er det ikke nødvendig å spekulere lenger på hva som har skjedd. Selskapet er konkurs i følge Laagedalsposten.

http://www.laagendalsposten.no/nyheter/veldig-lei-meg-fordi-vi-har-skuffet-1.8615130

I følge avisen hadde de rundt 100 ansatte. Surt for de ansatte i selskapet og kundene spesielt de som har brukt 15000 eller 25000 på årskort.

Relativt overraskende at dette kom nå. Optimismen har vært stor og det har ikke vært noe spekulasjoner om dårlig økonomi i lokale avisene i allefall.

Cockpitview
11-10-2014, 17:46
Det burde ikke komme som en bombe!

All respekt til den som våger, men når eierskapet så til de grader lanserer et markeds konsept med trynet ned i søla, synes jeg det er rart at de har holdt ut helt til nå.
Med profil og navn tatt i betraktning, så stiller jeg meg spørsmål om i hvilken grad disse menneskene er de rette til å skape en ny forretningsmodell.

gustavf
11-10-2014, 18:40
De sier de hadde rundt 1000 reisende i døgnet, fordelt på 108 avganger, så et sted rundt 9 passasjerer i snitt.

TLS at OSL
11-10-2014, 18:46
Det burde ikke komme som en bombe!

All respekt til den som våger, men når eierskapet så til de grader lanserer et markeds konsept med trynet ned i søla, synes jeg det er rart at de har holdt ut helt til nå.
Med profil og navn tatt i betraktning, så stiller jeg meg spørsmål om i hvilken grad disse menneskene er de rette til å skape en ny forretningsmodell.

"Disse menneskene" er, etter det som har blitt meg fortalt, den samme personen som startet opp Timekspressen. Denne ble som kjent solgt til NSB. Avtalen med NSB ga selgeren karantene (jeg husker ikke hvor lenge) før han fikk lov å starte opp med samme virksomhet i konkurranse med Timekspressen. NOW ble startet opp etter karantenen utløp, men han har nok overvurdet markedet...

Futura
11-10-2014, 21:55
Disse gjorde noe i ca 1993, ingen trodde var mulig, det var å øke frekvensen på ekspressbussen mellom Notodden og Oslo (Det var før noen få daglige avganger på Nor-way bussekspress sin rute) til avgang hver time og tjene penger på dette. Så solgte de hele dritten (var det østtelemark bilruter det het?) til nettbuss, som så har utvidet dette konseptet til å gjelde alle ekspressbusser kjørt av Nettbuss.
Dersom det er riktig det jeg leste, att sjåførene, og det var vel de fleste, som kom fra NAV, der betalte NAV lønna de første 3mnd. Så skjønnte vel eierne at de ikke ville klart å få dette til å gå rundt når de nå måtte betale lønna selv. Dermed valgte de kanskje å gi seg før det var alt for mye penger som var gått tapt.

Cockpitview
11-10-2014, 23:51
Å starte opp et selskap ved å kopiere Norwegian sin profil er ikke gjennomtenkt. Få om noen med litt vett mellom øra ville gått inn å støttet et slik prosjekt.
Profil og oppstart lukter skole prosjekt ved klasse 7A.

Hva i all verden forventer man når man går inn å kopierer en av norges mest etablerte merkevarer?

Kostnadene med advokater, omprofilering med mer, viser hvor komplett innkompetente de er!

TriStar
12-10-2014, 11:04
Disse gjorde noe i ca 1993, ingen trodde var mulig, det var å øke frekvensen på ekspressbussen mellom Notodden og Oslo (Det var før noen få daglige avganger på Nor-way bussekspress sin rute) til avgang hver time og tjene penger på dette. Så solgte de hele dritten (var det østtelemark bilruter det het?) til nettbuss, som så har utvidet dette konseptet til å gjelde alle ekspressbusser kjørt av Nettbuss.

Dersom det er riktig det jeg leste, att sjåførene, og det var vel de fleste, som kom fra NAV, der betalte NAV lønna de første 3mnd. Så skjønnte vel eierne at de ikke ville klart å få dette til å gå rundt når de nå måtte betale lønna selv. Dermed valgte de kanskje å gi seg før det var alt for mye penger som var gått tapt.

Selskapet het Timekspressen og Jamtveit-familien var inne på eiersiden i Øst-Telemark Bilruter. Timeekspressen ble en stor suksess, og selskapet ble senere solgt til NSB-eide Nettbuss. Nettbuss har senere videreutviklet timebusskonseptet med mange nye ruter.

anders320
13-10-2014, 16:10
Han forteller at selskapet har hatt en økning til Gardermoen hver dag etter at de startet å kjøre dit i begynnelsen av september.

– Vi har fulle busser, og jobber for det, sier han.

Konkurs med fulle busser? Ikke verst!

jcnorway
13-10-2014, 16:12
Som gustavf skriver litt over. Hvis de hadde rundt 1000 kunder i snitt pr dag og 108 avganger så betyr det i snitt 9 pax pr avgang. Ikke akkurat full buss.

storg
13-10-2014, 17:10
Som gustavf skriver litt over. Hvis de hadde rundt 1000 kunder i snitt pr dag og 108 avganger så betyr det i snitt 9 pax pr avgang. Ikke akkurat full buss.

Tallet var vist nærmere 1400 på slutten. med de små bussene var vel belegget på nærmere 50%

Someone
13-10-2014, 17:13
Men samtidig var de vel avhengig av kanskje et høyt belegg siden bussene var små. Man må jo fortsatt ha en sjåfør, så det kan jo dras paralleller mellom og fly en CRJ vs 737

storg
13-10-2014, 17:15
Men samtidig var de vel avhengig av kanskje et høyt belegg siden bussene var små. Man må jo fortsatt ha en sjåfør, så det kan jo dras paralleller mellom og fly en CRJ vs 737

Det har du sikkert rett i.

Erik Geicke
13-10-2014, 19:28
De meldte oppbud i dag, en del av investorene trakk seg da tallene hadde gått litt
ned i det siste. Har visst vært forhandlinger i helgen.
Dermed er de historie.

Erik

TG923
13-10-2014, 19:37
Vi får se hvor lang tid det tar før SAS Flybussen avslutter kampanjen med redusert billettpris som vel kom for å møte konkurransen fra Norwegian on Wheels da...

Martin
30-10-2014, 10:51
Litt off topic: I serien "Firmaer som hermer etter andre firmaer", har vi i dag kommet til DelEx:

http://delex.no/

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/952840FC-971D-4B9A-B1D3-B63F0D8C83FA.png