PDA

View Full Version : SAAB 35 Draken till civilt svenskt register!


L-1011
14-02-2014, 10:20
Hej!
Till alla er som uppskattar äldre militära jetflygplan.
Idag blev det äntligen klart att en SAAB 35 Draken(individ 35810) övertas av
Swedish Air Force Historic Flight(SWAFHF) och ska flygas på civilt svenskt SE register.
Arbetet med att förbereda 35810 för SWAFHF 2014 års flyguppvisningar i Sverige och utomlands startar omedelbart :)
Lyckan är stor över att 35 Draken ska flyga igen och nu civilt :D
Trycket att se Draken utomlands i Europa på Airshows uppges vara stort!

Informationen offentliggjordes precis på Facebook av SWAFHF ordförande.

Detta är möjligt tack vare chefen för svenska Flygvapnet, SWAFHF, Flygvapenmuseum, SAAB & tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen tillsammans har arbetat länge med detta projekt.

AggTouchdown
14-02-2014, 12:05
Fantastisk! Draken er min favoritt blant Saab-maskinene, så dette er gode nyheter. Håper de fortsatt vil fly den like aggressivt som før.

L-1011
14-02-2014, 16:17
Fantastisk! Draken er min favoritt blant Saab-maskinene, så dette er gode nyheter. Håper de fortsatt vil fly den like aggressivt som før.

Jag tror civila Draken kommer flygas ungefär lika agressivt som SWAFHF civila AJS 37 Viggen.

35810 är inte den J 35J Draken som Flygvapnets veteranflygdivision har flugit med på flygdagar i Sverige fram tom år 2012. Den står ready to fly i Halmstad och kallas J 56.

Det finns alltså 2 Draken flygplan i Sverige som tekniskt går att flyga relativt snart.

35810 är en "two seat trainer" och kallas SK 35C. Den står i SWAFHF hangar på F 7 Såtenäs.
Jag frågade idag SWAFHF tekniske chef Håkan Andersson vad den tekniska statusen är nu på 35810. Jag fick följande svar:

Tekniska statusen på 35810: har hydraulkörts ett antal gånger under åren men ingen motorkörning då motorn har varit konserverad. Dom "stora" jobben kommer att bli motorbyte då den som sitter i bara har 9h kvar till tillsyn, iordningställande av raketstolar och renovering av nosställ p.g.a inre läkage samt byte av kalendertidsmateriel t.ex instrument, tryckkärl samt ompackning av stolpackar. Undertecknad & Stellan har gått igenom arbetet idag och är det inget som krånglar går vi nog i mål med projektet, återkommer på våran hemsida när arbetet drar igång, först ska arbetet med 29 avslutas.

mach.86
15-02-2014, 09:25
Jag tror civila Draken kommer flygas ungefär lika agressivt som SWAFHF civila AJS 37 Viggen.



Er det noe poeng i at det må flys aggresivt?
Det har vel vist seg mang en gang at når det går hardt for seg blir marginene mindre, og den store smellen mer sannsynlig. Når jeg går på flystevne synes jeg det holder med å se flyet i luften samt høre lyden av det. Å fly en innvendig baklengs roll (som Øystein Sunde sier) synes jeg er litt for "risky" med gamle fly.

Forresten om noen trenger en Draken, tror jeg Flyhistorisk Museum på Sola vil gladelig avhende en. :)

Gratulerer med sivilt register, dette blir spennende.

L-1011
15-02-2014, 11:11
Er det noe poeng i at det må flys aggresivt?
Det har vel vist seg mang en gang at når det går hardt for seg blir marginene mindre, og den store smellen mer sannsynlig. Når jeg går på flystevne synes jeg det holder med å se flyet i luften samt høre lyden av det. Å fly en innvendig baklengs roll (som Øystein Sunde sier) synes jeg er litt for "risky" med gamle fly.

Forresten om noen trenger en Draken, tror jeg Flyhistorisk Museum på Sola vil gladelig avhende en. :)

Gratulerer med sivilt register, dette blir spennende.

Det var svaret på en fråga om hur agressivt Draken ev kommer flygas.

35 Draken kommer självklart flygas mer försiktigt
som civilt veteranflygplan än på den tiden Draken var "backbone" i svenska flygvapnet.
Även SWAFHF civila Viggen flygs betydligt mer försiktigt som veteran.
Tekniska resurserna är också begränsade så det är självklart att både Draken och Viggen kommer hanteras försiktigt civilt och med stor eftertanke.
Tufft att SWAFHF Draken tillsammans med Viggen blir "the two only" civila Mach 2 kapabla flygplanen i hela EU.

Med SK 35C trainer på civilt register öppnar det också för att SWAFHF kan sälja flygningar i backseat på Draken och få in pengar! Intresset ska vara stort med många människor som kan tänkas betala 30000-40000 kr för 1 h back seat flying i Draken!

AggTouchdown
15-02-2014, 20:57
Som L-1011 så flys Viggen betydelig mer forsiktig nå enn den gjorde da den var i aktiv tjeneste, men Draken ble fortsatt fløyet ganske aggressivt da det Svenske luftforsvaret fortsatt fløy en-seteren rundt om på airshows, det var derfor jeg lurte.