PDA

View Full Version : Widerøe med nye ruter fra Tromsø?


pmb
04-05-2006, 08:32
Richard Kongsteien lufter nye utenlandsruter fra Tromsø: Stockholm, Helsinki, Tallin og Murmansk med Q400...

Nordlys artikkel (http://www.nordlys.no/nyheter/article2075031.ece)

SK1399
04-05-2006, 08:42
Høres ut som WF trenger flere Q400 :)

Herlov
04-05-2006, 08:51
Morsomt for Tromsø. :)

Det er jo en voldsom vekst der med befolkningsøkning på nærmere 1000 mennesker i året, i tillegg til et enormt turistpotensial. Helsinki-ruta vil jo kunne bli pop hos asiatene som kommer med Finnair. Men et samarbeid på den ruta er vel ikke til å håpe på?

Hurum
04-05-2006, 09:03
Veldig bra av Widerøe. Tror definitivt det er et marked for utelandsruter fra Nord-Norge. Widerøe sine fly passer vel markedet ganske godt, og flytiden er ikke nevneverdig lenger enn med jetfly.

EB
04-05-2006, 10:17
Start folkaksjonen for jet til Widerøe...:devot:

Geir
04-05-2006, 13:01
Gleder meg til vi får se den første grønne regional jet. Håper definitivt IKKE at Widerøe kjøper en B737 - vi har nok av dem i Norge...

TOS
04-05-2006, 14:17
Dette høres veldig spennende ut! Jeg håper det kommer noe ut av dette. Jeg vil tro at alle stedene som nevnes har potensiale.

Er det CK som har vært frempå med gode ideer..?;)

Desk pilot
04-05-2006, 15:16
Tromsø-Murmansk høres spennende ut. Men bør ikke Kirkenes også være et godt utgangspunkt for flygninger østover?

Redcap
04-05-2006, 17:48
Murmansk blir sikker med DH3..noe WF har 2 eks av i Nord-Norge allerede.

Flaps40
04-05-2006, 18:02
Originally posted by Desk pilot


Tromsø-Murmansk høres spennende ut. Men bør ikke Kirkenes også være et godt utgangspunkt for flygninger østover?

Nå fløy vel BU denne strekning en periode for noen år siden med 737. Dash 8 passer nok bedre.

ENGM RAMP
04-05-2006, 18:22
Nå fly jo WF til Murmansk før da, dog fra KKN, men maskinen vi brukte den gang startet ut fra Tromsø.....

Blir spennende å se om de gjør det nå igjen da......

Redcap
07-05-2006, 11:53
Nye ruter fra TOS blir bra men da håper jeg Avinor gjør noe med kapasiteten. TOS har 9 stander og 8 gater i drift og det er smekkfullt enkelte tider på dagen. Verst er det i 4-5 tia på ettermiddagen, da er det 10 fly på hverdager og 9 på søndager.
Med WF base og nye ruter, utdvidet DY aktivitet og BX som ny aktør presses kapasiteten.

TOS
07-05-2006, 14:29
Originally posted by Redcap


Nye ruter fra TOS blir bra men da håper jeg Avinor gjør noe med kapasiteten. TOS har 9 stander og 8 gater i drift og det er smekkfullt enkelte tider på dagen. Verst er det i 4-5 tia på ettermiddagen, da er det 10 fly på hverdager og 9 på søndager.
Med WF base og nye ruter, utdvidet DY aktivitet og BX som ny aktør presses kapasiteten.

Kan man åpne noe av den gamle delen av flyplassen? den gamle og nye delen er vel koblet sammen slik at man kan bevege seg mellom disse, eller hva..?

Redcap
07-05-2006, 14:51
Om du tenker på "Tromsøbananen" dvs den terminalen som åpnet i 1977 så er den allerede i bruk og inneholder 4 gater samt utenlandsannkomst, crewrom og næringsareal.
Flyplassledelsen sa i forige uke at en masterplan skal utarbeides og det kan jo bli spennende å se hva som kommer ut av det. Forøvrig ble det jo laget en arealplan da nyterminalen åpnet i 1997 hvor det nye terminalbygget kunne utvides sørover og den gamle bebyggelsen saneres.