PDA

View Full Version : Kortsvindel? Norwegian trakk kredittkortet flere ganger

robertaas
10-02-2014, 22:04
Og jeg driter i Kjos og flyene hans etter at de nektet å ordne opp i kortsvindel en jeg kjenner ble utsatt for av besetningen på en Norwegian-fly. Først sa de de skulle ordne opp og så etter å ha trenert saken lenge sa de at det var underleverandører og andre selskaper som var ansvarlig og nektet å ordne opp.

Evig eies kun et dårlig rykte.

LN-TAL
10-02-2014, 22:18
Ehhh, enn av våre besetninger har svindlet en kompis av deg ? Da tar jeg det som en selvfølge at forholdet er politianmeldt ?

robertaas
10-02-2014, 23:31
Ehhh, enn av våre besetninger har svindlet en kompis av deg ? Da tar jeg det som en selvfølge at forholdet er politianmeldt ?
Ifølge banken var det Norwegian som fikk pengene, men etter først å si de påtok seg avsvaret og skulle rydde opp fant Norwegian ut at de ikke var skyldig i at kort ble trukket 3 ganger ved et kjøp ombord. Det var jo ikke noen ansatt direkte i Norwegian som var involvert.

Jeg anbefalte vedkommende å anmelde Norwegian for svindel, men han hadde allerede brukt så mye krefter på å kommunisere med Norwegian at han bare ønsket legge saken bak seg.

Har ikke flydd Norwegian på flere år.

WF789
10-02-2014, 23:41
Ifølge banken var det Norwegian som fikk pengene, men etter først å si de påtok seg avsvaret og skulle rydde opp fant Norwegian ut at de ikke var skyldig i at kort ble trukket 3 ganger ved et kjøp ombord. Det var jo ikke noen ansatt direkte i Norwegian som var involvert.

Jeg anbefalte vedkommende å anmelde Norwegian for svindel, men han hadde allerede brukt så mye krefter på å kommunisere med Norwegian at han bare ønsket legge saken bak seg.

Har opplevd lignende, men banken tok grep og fikset alt, selv om "det var Norwegians skyld."

(Kredittkort, ikke debet)

robertaas
11-02-2014, 00:10
Han var naiv og stolte på Norwegian som sa de skulle ordne opp mens de trenerte saken måned etter måned og pengene var forlengst trukket fra konto. Om han hadde fortalt meg om saken tidligere eller om Norwegian ikke hadde ventet flere måneder før de sa "Ædda Bædda" så hadde han tatt kontakt med banken.

OttoL
11-02-2014, 07:17

Så lenge han tjommien din ikke har oppført seg grovt uforsvarlig er det i utgangspunktet bankens ansvar å ta saken. Hvis de har latt vedkommende ta saken opp med norwegian er det ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Saken høres veldig snodig ut.

Back to topic: Jeg har pleid å støtte Norwegian og har flydd de flere ganger til LGW fra BGO siden de som regel var billigere enn BA, men etter flere kjipe kundeserviceopplevelser orket jeg ikke mer og nå når jeg bor i Oslo er det alltid sas som aldri har skuffet meg kundeservicemessig.

Hvis Norwegian fortsetter i samme sporet skal de passe seg. De som har høy betalingsvillighet krever også mer av flyselskapet, og da kan de ikke gjemme seg bak alt bonus-utringen for å kamuflere elendig kundeservice.

robertaas
11-02-2014, 11:23
Så lenge han tjommien din ikke har oppført seg grovt uforsvarlig er det i utgangspunktet bankens ansvar å ta saken. Hvis de har latt vedkommende ta saken opp med norwegian er det ansvarsfraskrivelse på høyt nivå. Saken høres veldig snodig ut.
Det var 2 forskjellige kort som ble brukt ombord da de påstod at det ene kortet ikke virket. Senere så han at begge kortene var belastet, det ene to ganger. Han kontaktet Norwegian først og de sa de skulle ordne opp og det virket vel som enklere enn å kontakte flere kortselskaper samtidig og si man hadde betalt med et annet kort.

JoeW
13-02-2014, 07:21
Ta kontakt med banken(e) -- dette ordner seg.

TCAS
13-02-2014, 08:40
Høres mer ut som en misforståelse enn en kortsvindel.

robertaas
13-02-2014, 09:21
Ta kontakt med banken(e) -- dette ordner seg.
Hvor mange timer skal kundene jobbe gratis for å få rettet opp feil som Norwegian er ansvarlig for? Vedkommende hadde som sagt allerede i flere måneder brukt mye tid på brev og venting i telefonen og innhenting av dokumentasjon som Norwegian gjentatte ganger hadde bedt om å få tilsendt på nytt før de til slutt valgte å si "Ædda bædda" til kunden.

Hadde kundeservice som sagt straks sagt "ædda bædda" til vedkommende og ikke i flere måneder lurt ham til å tro de var et seriøst firma som tok ansvar så hadde han ikke kastet bort tid på dette. Da hadde han kanskje også anmeldt firmaet slik jeg anbefalte ham å gjøre.

Jeg synes det er forståelig at han prioriterer å ikke ergre seg mere eller bruke mere tid på dette og bare la Norwegian beholde pengene de svindlet ham for.

robertaas
13-02-2014, 09:24
Høres mer ut som en misforståelse enn en kortsvindel.
Hvem mener du har misforstått hva når Norwegian belaster 3 ganger for samme kjøp og sier til kunden at dette skal de selvsagt ordne opp i?

VC-10
13-02-2014, 09:24
Jeg synes også det er på kanten å kalle dette for kortsvindel. I det legger du i så fall at Norwegians ansatte drar kortet bevisst flere ganger for å få mer penger i kassen til selskapet de jobber i det. Denne tanken er for meg så søkt at jeg skjønner ikke at det går an å tenke den en gang!
Når det er sagt, så synes jeg det er en selvfølge at, når en slik hendelse har oppstått, skal det selvfølgelig gjøres alt fra selskap og bank for at misæren skal rettes opp så raskt som mulig slik at kunden slipper å være den som følger opp for å få pengene tilbake.

FlyCarl
13-02-2014, 09:26
Relativt stor forskjell på svindel og brukerfeil eller teknisk feil. Tviler sterkt på at Norwegian har en strategi på å gjøre seg til kjeltring for småkroner.

Uten å unnskylde Norwegian så er det relativt mange parter involvert i en korttransaksjon. Det er interne systemer hos Norwegian som kommuniserer med teknisk leverandør (f.eks. Nets eller DIBS), innløser (eks. Teller) som sørger for oppgjør, så er det bank osv. I tillegg til dette kan Norwegian ha eksterne leverandører av systemene.

Med andre ord, når det er en slik feil kan det være et lite helvete å nøste opp i. En kundeserviceansvarlig vil da legge dette til noen andre og så går tiden.

Discus
13-02-2014, 09:26
Hvor mange timer skal kundene jobbe gratis for å få rettet opp feil som Norwegian er ansvarlig for? Vedkommende hadde som sagt allerede i flere måneder brukt mye tid på brev og venting i telefonen og innhenting av dokumentasjon som Norwegian gjentatte ganger hadde bedt om å få tilsendt på nytt før de til slutt valgte å si "Ædda bædda" til kunden.

I slike situasjoner bør man ta kontakt med salgsstedet en gang, deretter gi kortutsteder beskjed om at man er trukket feil/svindelt og la dem ordne opp. Om kortet er belastet tre ganger på om trent samme tidpunkt med samme beløp pleier det å være en no-brainer, særlig dersom det ikke eksisterer bruk av PIN eller signatur i tillegg. Regner med at vedkommende ikke har signer tre ganger. Om kortutsteder ikke seriøst tar tak i saken så finnes det videre muligheter med klaging, i tillegg til at man selvøflgelig burde bytte benk.

robertaas
13-02-2014, 09:40
Uten å unnskylde Norwegian så er det relativt mange parter involvert i en korttransaksjon. Det er interne systemer hos Norwegian som kommuniserer med teknisk leverandør (f.eks. Nets eller DIBS), innløser (eks. Teller) som sørger for oppgjør, så er det bank osv. I tillegg til dette kan Norwegian ha eksterne leverandører av systemene.
Dette burde være kjent materie for Norwegian, det er jo ikke akkurat noen nyhet at kunders kort blir belastet flere ganger. De burde derfor også gitt korrekt info til kunden ved første henvendelse og ikke late som om de skulle ta ansvar og ordne opp.

robertaas
13-02-2014, 09:44
I slike situasjoner bør man ta kontakt med salgsstedet en gang, deretter gi kortutsteder beskjed om at man er trukket feil/svindelt og la dem ordne opp. Om kortet er belastet tre ganger på om trent samme tidpunkt med samme beløp pleier det å være en no-brainer, særlig dersom det ikke eksisterer bruk av PIN eller signatur i tillegg. Regner med at vedkommende ikke har signer tre ganger. Om kortutsteder ikke seriøst tar tak i saken så finnes det videre muligheter med klaging, i tillegg til at man selvøflgelig burde bytte benk.
Som jeg allerde har skrevet så har han brukt 2 forskjellige kort da de påstod at kortet ikke virket. Ett av kortene viste seg i etterkant å ha blitt belastet en gang mens det andre hadde blitt belastet 2 ganger. Han tok strakt kontakt med salgssted som var Norwegian da han oppdaget dette og da de sa de selvsagt skulle ordne opp så han ikke noen grunn til å prøve å synkronisere 2 forskjellige kortselskap/banker.

TOS_EBG
13-02-2014, 09:45
Jeg synes også det er på kanten å kalle dette for kortsvindel. I det legger du i så fall at Norwegians ansatte drar kortet bevisst flere ganger for å få mer penger i kassen til selskapet de jobber i det. Denne tanken er for meg så søkt at jeg skjønner ikke at det går an å tenke den en gang!

Nja, DY er jo kjent for av og til å trekke kunder for nye billetter ved rebooking ved irrops med å bruke eksisterende kortinfo i bestillingen - så tanken er jo ikke fremmed.

robertaas
13-02-2014, 09:49
Nja, DY er jo kjent for av og til å trekke kunder for nye billetter ved rebooking ved irrops med å bruke eksisterende kortinfo i bestillingen - så tanken er jo ikke fremmed.
Mange får også problemer med privat cash flow når Norwegian sier de vil bruke over en måned på å betale tilbake pengene når en billettbooking er trukket flere ganger. Har hørt om flere eksempler på at de får pengene tilbake raskere når de truer med anmeldelse.

TOS
13-02-2014, 09:55

Du tenker at det er bevisst at de belaster kunder flere ganger?

Ellers så er det vel å si om dette at slikt tar man kontakt med bank/kredittkortselskap, så får de ordne opp med brukerstedet. Ellers så er vel slike ting nok et eksempel på at bruk av kredittkort er en fin ting.

robertaas
13-02-2014, 10:18
Du tenker at det er bevisst at de belaster kunder flere ganger?
http://www.dinepenger.no/regler/norwegian-belastet-gunnar-8-600-kroner-ekstra/20366388

OEH
13-02-2014, 10:20
Har det ikke vært flere slike saker med DY? Kan nesten se ut som et mønster. Enda en grunn til ikke å booke billetter med DY der det er et alternativ.

TOS
13-02-2014, 10:24
http://www.dinepenger.no/regler/norwegian-belastet-gunnar-8-600-kroner-ekstra/20366388

Står det noe i denne saken om at det er bevisst at de trekker flere ganger? At det skjer at man belastes flere ganger har jeg fått med meg, men det jeg spurte om var om man trodde at dette var en bevisst handling.

Eirik
13-02-2014, 10:24
Dette er selvfølgelig ikke et bevisst forsøk på `svindel´ fra DY sin side, men er helt enig med Robert, dette burde vært selskapets klare, prioriterte ansvar å ordne opp i når feilen først er gjort.

TOS
13-02-2014, 10:38
Dette er selvfølgelig ikke et bevisst forsøk på `svindel´ fra DY sin side, men er helt enig med Robert, dette burde vært selskapets klare, prioriterte ansvar å ordne opp i når feilen først er gjort.

Akkurat det er det vel få som er uenige om. :) Samtidig så er det jo en del som synes å mene at dette er svindel (dvs. bevisste dobbeltbelastninger).

robertaas
13-02-2014, 10:50
Står det noe i denne saken om at det er bevisst at de trekker flere ganger? At det skjer at man belastes flere ganger har jeg fått med meg, men det jeg spurte om var om man trodde at dette var en bevisst handling.
Det var her et eksempel på det du kommenterte på

Det er altså snakk om 3 forskjellig varianter her:
1) Norwegian belaster kort flere ganger ved bestilling av billett
2) Norwegian gjenbrukre lagret kortdata og belaster kort ved ombooking uten autorisasjon fra kunde
3) Norwegian belaster kort flere ganger ved kjøp ombord i flyet

1 og 3 har de ikke selvsagt ingen policy på å prøve å trigge, men de har tydeligvis dårligere policy enn andre på å hindre at det oppstår og å ordne opp når det oppstår.

TOS
13-02-2014, 10:56
Det var her et eksempel på det du kommenterte på

I fare for å spikke fliser, men det jeg kommenterte var antydningen om at dette er bevisst - ikke at det skjer.

Det er altså snakk om 3 forskjellig varianter her:
1) Norwegian belaster kort flere ganger ved bestilling av billett
2) Norwegian gjenbrukre lagret kortdata og belaster kort ved ombooking uten autorisasjon fra kunde
3) Norwegian belaster kort flere ganger ved kjøp ombord i flyet

1 og 3 har de ikke selvsagt ingen policy på å prøve å trigge, men de har tydeligvis dårligere policy enn andre på å hindre at det oppstår og å ordne opp når det oppstår.

Gode nok rutiner? Nei, det er nok ingen som mener at DYs (og evt deres underleverandørers) rutiner er gode nok. Svindel? Tror ikke det.

F35Landing
13-02-2014, 11:00
Svindel er det nok neppe. Uten at det hjelper særlig på irritasjonen man føler i sånne saker.

TCAS
13-02-2014, 18:57
Som jeg allerde har skrevet så har han brukt 2 forskjellige kort da de påstod at kortet ikke virket. Ett av kortene viste seg i etterkant å ha blitt belastet en gang mens det andre hadde blitt belastet 2 ganger. Han tok strakt kontakt med salgssted som var Norwegian da han oppdaget dette og da de sa de selvsagt skulle ordne opp så han ikke noen grunn til å prøve å synkronisere 2 forskjellige kortselskap/banker.

Høres ut som teknisk feil eller brukerfeil av kabinpersonalet, og ikke en bevisst svindelsak. Det skjønner de fleste.

tackle55
13-02-2014, 19:04
Høres ut som teknisk feil eller brukerfeil av kabinpersonalet, og ikke en bevisst svindelsak. Det skjønner de fleste.

Men uansett er det Norwegian som har gjort feilen, og dermed de som SKAL rette opp. Noe de også tydeligvis først har sagt at de skal gjøre, for så å gi kontrabeskjed. Nok en gang ELENDIG kundeservice.

Det står vel noe i lovverket om hvor mange dager det skal ta fra slike ting blir oppdaget til den forurettede skal ha pengene tilbake på konto også? Men mener jeg har sett noen uttalelser fra forbrukerombudet på dette.

TCAS
13-02-2014, 21:20
Ikke uenig i at kundeservicen er dårlig, men det er ikke det DY lever av :)

robertaas
13-02-2014, 21:24
Joda, feil kan oppstå, men håndteringen av saken etter at feilen ble meldt med trenering og uthaling tyder på svindel. Det var tydeligvis lagt opp til at kunden skulle gi opp.

LN-AØR
13-02-2014, 21:59
Joda, feil kan oppstå, men håndteringen av saken etter at feilen ble meldt med trenering og uthaling tyder på svindel. Det var tydeligvis lagt opp til at kunden skulle gi opp.Er du seriøs?

mcduck
13-02-2014, 22:29

Politianmeldelse før man kontakter banken? Skjønner ikke den vurderingen din.

Vet ikke hvilken bank din venn har, men å reklamere på en transaksjon er raskt; tar kun noen minutter og Norwegian ville hatt bevisbyrden. Og trenering av saken ville endt opp med at banken reverserte transaksjonene. De gidder ikke vente lenge på svar.

JoeW
13-02-2014, 22:57
Igjen Robert, dette ordner bankene kjapt.

Politiet skulle fått mye å gjøre, og store selskaper et lass med anmeldelser, skulle man anmeldt slike ting......

tackle55
14-02-2014, 15:18
Er du seriøs?

For min del forstår jeg det godt. Norwegian er den profesjonelle parten. Norwegian har gjort feilen. Norwegian har sagt de skal ordne opp. Og etter lang tid så ombestemmer de seg og VIL IKKE ordne opp?????

LN-AØR
14-02-2014, 16:22
For min del forstår jeg det godt. Norwegian er den profesjonelle parten. Norwegian har gjort feilen. Norwegian har sagt de skal ordne opp. Og etter lang tid så ombestemmer de seg og VIL IKKE ordne opp?????
Selvfølgelig er det en lei situasjon som Norwegian, ved hjelp fra banken, skulle ordnet umiddelbart. Men å insinuere at det dreir seg om en bevisst, (forsettlig) svindel, uten at man har bevis for det, blir for dumt.

tackle55
14-02-2014, 16:45
Selvfølgelig er det en lei situasjon som Norwegian, ved hjelp fra banken, skulle ordnet umiddelbart. Men å insinuere at det dreir seg om en bevisst, (forsettlig) svindel, uten at man har bevis for det, blir for dumt.

Beviset er jo der! De nekter å ordne opp i en situasjon de alt har innrømmet er deres feil!

darkcho
14-02-2014, 17:13
Det er soleklart ikke en svindel. Dårlig kundebehandling, ja.

LN-AØR
14-02-2014, 18:49
Beviset er jo der! De nekter å ordne opp i en situasjon de alt har innrømmet er deres feil!
Det beviser ikke svindel, eller "bedrageri" som det egentlig heter...

tackle55
14-02-2014, 19:01
Det beviser ikke svindel, eller "bedrageri" som det egentlig heter...

Norwegian har trukket 3 ganger kjøpesummen på to forskjellige kort. Dette har de erkjent, og skulle ordne opp. For så å vente en god stund før de NEKTER å ordne opp i eget rot. Om ikke svindel, så i alle fall meget nært. Hendelsen er ikke bevist, men å etterpå å nekte er en bevist handling. Hvem i all verden er det dere mener skal ordne opp i dette????????

LN-AØR
14-02-2014, 19:17
Norwegian har trukket 3 ganger kjøpesummen på to forskjellige kort. Dette har de erkjent, og skulle ordne opp. For så å vente en god stund før de NEKTER å ordne opp i eget rot. Om ikke svindel, så i alle fall meget nært. Hendelsen er ikke bevist, men å etterpå å nekte er en bevist handling. Hvem i all verden er det dere mener skal ordne opp i dette????????
Før dette sporer helt av, og for å være litt teknisk (må som alle andre som svarer i denne tråden ta et forbehold da jeg ikke kjenner detaljene i saken, så ikke les dette ukritisk): Poenget er at en det påståtte doble/triple trekket ikke oppfyller vilkårene for bedrageri i straffelovens forstand, jf. strl § 270 jf. § 40. Norwegian har neppe hatt til "hensikt" å skaffe seg en "uberettiget vinning" med videre henvisning til vilkårene i strl § 270 (1) og (2). Heller ikke trekket kan betegnes som "grovt uaktsomt" etter strl § 271a.

Slik jeg leser tråden er det snakk om uenigheter mellom kunde, Norwegian og banken om hvem som skal betale tilbake. Det blir et annet spørsmål, og en annen vurdering jeg ikke har grunnlag for å gå inn på. At kunden skal ha tilbake penger er det dog ingen tvil om.

Bedrageri (svindel) er det dog ikke snakk om.

Someone
14-02-2014, 23:04

Dårlig arbeid er fortsatt ikke det samme som svindel så blir litt drøyt å beskylde Norwegian for det her
Og av erfaring så fikser kortutsteder dobbeltbelastninger på et par dager.....jeg har da tatt taxi i Oslo

TCAS
15-02-2014, 09:25
Dette er bare DYs måte å ordne opp på. Alt de kan dytte over på andre eksterne er med på å redusere deres kostnader. I dette tilfelle vet de at banken kan rette opp i stedet for dem selv. Og bare se hvor mye de ber kundene ta med forsikringsselskapene. Samme prinsipp der. Dette er ikke noe annet enn LCCens bakside.

Discus
15-02-2014, 10:49
Dette er bare DYs måte å ordne opp på. Alt de kan dytte over på andre eksterne er med på å redusere deres kostnader. I dette tilfelle vet de at banken kan rette opp i stedet for dem selv. Og bare se hvor mye de ber kundene ta med forsikringsselskapene. Samme prinsipp der. Dette er ikke noe annet enn LCCens bakside.

Dette er høyst sannsynlig ikke en bevisst måte å gjøre det på siden det skaper merarbeid for DY å gjøre det slik. I tillegg: At et salgssted ikke rydder opp og overlater til kortutsteder å gjøre det kan i ytterste konsekvens medføre at de får store problemer med avtalene sine på sikt og mister mulighet for å trekke kredittkort. Slike forhold er klart regulert i avtalen mellom selger, innløser og kortselskaper.

robertaas
15-02-2014, 12:05
Da burde de straks sagt det og ikke fortsette å kommunisere med kunden i flere måneder.

Mjolnir
15-02-2014, 15:56
Finner ikke paragrafen lenger, men det fins vel en regel om at selger ikke har lov til å henvise kunder til underleverandører. Hvis "feilen" er banken sin feil er det en sak mellom DY og banken deres, ikke mellom kunden og banken til DY. Kunden skal kun trenge å forholde seg til selger (DY).

Discus
15-02-2014, 16:19
Finner ikke paragrafen lenger, men det fins vel en regel om at selger ikke har lov til å henvise kunder til underleverandører.

Det er mange aspekter her, kunden har to "selgere" å forholde seg til. Salgsstedet som selger en vare og kortutsteder som selger et kort.

Det er en del ting salgsstedet ikke kan fikse selv ifbm. kredittkorttranskasjoner, rett og slett fordi banksystemene er er bygget for at det ikke skal kunne/kan fikses fra salgsstedet.

Jeg har selv opplevd å reversere transaksjoner som har blitt reversert hos oppgjørsselskap, uten at det har skjedd i banken. I slike tilfeller er det veldig lite salgsstedet kan gjøre, annet enn å henvise kunden (på en fornuftig måte) til sin kortutsteder med evt. referanser og annet. Som salgssted kom vi null og niks vei ved å "ringe på vegne av en kunde til en bank inne i en fjord en plass".

Kleppan
07-10-2014, 18:03
Eller hva det heter. Å vente lenger en 4,5 minutter på tlf, chat er ikke oppe, hva gjør man da? Produktet er ok, men å dobble kjøpte varer er ikke ok. Tenkte jeg skulle la gå hvor lenge før de oppdager det. Før beklagelsen kom. Snart 3 mnd, ingen refusjon og ingen beklagelser, langt i fra imponert. Stikke pengene i egne lommer? Jobber i stort mon med clearing av CC hele tiden og det gjør Norwegian er ikke bra...

Thomas
07-10-2014, 18:49
Om du synes 4,5 minutter ventetid på tlf. er mye bør du prøve ringe Telenor ev. DNB.
Hvorfor ikke bare sende de en melding via sosiale medier, på den måten ser du om meldingen er mottatt og lest og svar forekommer rimelig kjapt.. ihvertfall basert på egne erfaringer.

Kleppan
08-10-2014, 17:03
Sorry Thomas, 45 minutter! Det var det jeg skulle skrevet, beklager komma feil og det er er opplevd, mulig du synes det er greit, hvis noen tar det dobble på kontoen din er det vel greit? Du løper vel ikke ut til "blåslysene dine da?. Som jeg anmerker, et selskap som holder høy profil, men ikke gidder å rydde opp. Blir for enkelt, å ta det dobble belastning i lommen og ikke sier i fra...?Føl fri til å svare meg?

Discus
08-10-2014, 17:27
Som jeg anmerker, et selskap som holder høy profil, men ikke gidder å rydde opp. Blir for enkelt, å ta det dobble belastning i lommen og ikke sier i fra...?Føl fri til å svare meg?
Det greieste er vel å bare kontakte kortutsteder dersom ting ikke er korrekt? La banken ordne opp hvis Norwegain ikke fikser det på første forsøk?

Kleppan
08-10-2014, 18:17
Nei, så enkelt er det ikke. Kortutstederne gir sitt ok 1 gang, 2. ok..og så blir forbrukeren fortvilet, så Discus finn på noe annet å diskturere.
Det er ikke kredittselskapet sitt ansvar, det er flyselskapet

Discus
08-10-2014, 18:21
Nei, så enkelt er det ikke. Kortutstederne gir sitt ok 1 gang, 2. ok..og så blir forbrukeren fortvilet, så Discus finn på noe annet å diskturere.
Det er ikke kredittselskapet sitt ansvar, der er flyselskapet

At flyselskapet har gjort noe feil her er jo nesten sikkert (om det ikke er cleairngselskapet som har bommet). Men når du ikke kommer frem til noe med flyselskapet så er kredittkortutsteder neste instans?! Jeg har selv opplevd å bli trukket dobbelt fra et hotell. Da tok jeg kontakt med hotellet og gav dem en frist. Når fristen var utløpt sendte jeg saken til kredittkortselskapet som fikset det. Så det kan være enkelt, Kredittkortutsteder (i dette tilfelle DnB) tok kunden sin på alvor (i motsetning til hotellkjeden).

LN-MOW
08-10-2014, 18:30
Det er mye smuss i bankenes systemer som de ikke vil ta ansvar for. Trust me ....

ErlA
08-10-2014, 19:45
Meld det som svindelsak til kortutsteder, det får fart på alle. Selv optiontown som jeg strevde med en periode.

RedLine
08-10-2014, 19:51
Det er ikke kredittselskapet sitt ansvar, det er flyselskapet

Det blir kortutsteder sitt problem når kunden melder en transaksjon som svindelssak. Også når et brukersted har trukket dobbelt og nekter og gjøre opp for seg. Da er det svindel enkelt og greit.

Som flere sier, meld transaksjonen inn. Stå på ditt ovenfor kundeservice også, de er ikke alltid helt oppdatert.

Hilsen en en har med slike saker i bank og gjøre :)

1944vintage
08-10-2014, 20:24
Laste nylig (tror det var i VG) om slike tilfeller.

Flyselskaper,Hoteller,Leiebilfirmaer mfl reserverer et beløp fra konto.
Beløpet blir ikke belastet, bare disponibelt beløp redusert.
Ved belastning skal reservasjonen bli slettet.
Og her skjer det feil relativt ofte ved at reservasjonen ikke bli borte.
Og feilen kan ligge hos begge parter, både tjenesteyter og bank/kortselskap.

Hoteller og Leiebilfirmaer reserverer vanligvis et større beløp enn hva
som er anført i bestillingen.
Dette for å sikre betaling av eventuelle skader eller umeldte minibarbesøk osv.

Enkelte her bør søke litt på nettet angående tema reservasjon og belastning av penger.

Discus
08-10-2014, 21:47
Enkelte her bør søke litt på nettet angående tema reservasjon og belastning av penger.

En del av disse tilfellene er ikke reservasjoner som blir hengende, men dobbeltbelastninger. En reservasjon skal uansett ikke bli hengende i tre mnd (Hilsen en som har jobbet med slike systemer...)