PDA

View Full Version : Lettisk cabin crew kan true SAS-ansatte.


Guest
29-09-2004, 13:05
fra www.berlingske.dk

Lettiske stewardesser truer SAS-ansatte


Polske, lettiske og litauiske stewardesser står klar ved gaten parate til at overtage arbejdet fra det markant dyrere danske kabinepersonale. Det er en realistisk udvikling, men SAS har ingen aktuelle planer om lavtlønnede stewardesser, påpeger koncernchef Jørgen Lindegaard.

Stewardesser og stewarder hos SAS og andre europæiske flyselskaber trues på deres levebrød af lavtlønnede kolleger fra de tidligere østeuropæiske lande, der er blevet optaget i EU.
I den hidsige kamp for at nedbringe omkostningerne opererer flere europæiske luftfartsselskaber allerede i dag med selskaber i de nyoptagede EU-lande i Østeuropa, hvor lønniveauet er omtrent en tredjedel af niveauet i de vesteuropæiske lande. Og endnu flere selskaber arbejder med konkrete planer om at gøre brug af lavtlønnet kabinepersonale på hele eller dele af selskabets rutenet.

SAS' nordiske ærkerival, finske Finnair, har således etableret datterselskabet Aero i Estland, som tager sig af al flyvning mellem Helsinki og den estiske hovedstad Tallinn samt dele af den finske indenrigsflyvning.

»For nogle selskaber kan det volde problemer i forhold til fagforeningerne, men efter optagelsen af blandt andet Estland i EU er der ingen overordnede regler, som forhindrer det,« siger senior vicepresident hos Finnair, Christian Haglund, til Berlingske Tidende.

Foreløbig er otte fly tilknyttet Aero-selskabet.

Dermed er der taget hul på en udvikling, som andre selskaber kan blive nødt til at følge i lyset af den benhårde konkurrence i branchen.

»Selvfølgelig vil man gøre det, hvis andre også gør det. Der er selskaber, som allerede har indsat lavtlønnet personale, mens andre selskaber har planer om det. Det kommer hurtigere, end vi tror det. SAS opererer allerede i dag med selskaber, hvor lønstrukturen er markant lavere. For ledelsen kunne det være naturligt at flyve Riga-København-Lissabon frem for København-Lissabon og på den måde sætte baltiske lønninger ind på vores ruter,« siger Nicolas Fischer, formand for den suverænt største danske fagforening i SAS med 1.700 luftfartsfunktionærer.

Udover helejede datterselskaber har SAS-koncernen i dag ejerandele i blandt andet AirBaltic i Letland samt Estonian Air i Estland.

DY
29-09-2004, 13:38
Hvorfor bare ikke la Baltikum overta alt i Norde?

Satt litt på spissen....men det er klart at tingene har endret seg kraftig og kabin-crew sammen med andre faggrupper bør kanskje revurdere sine krav til lønnsforhandlingene til våren.....

The Ticketor
29-09-2004, 14:20
Han heter ChristER Haglund.

FBU
29-09-2004, 16:05
Hvorfor ikke bare la yrkesgrupper fra tidligere østblokken få fotfeste generelt på det norske markedet slik at lønningen kan presses ned til 40 kr timen.. Bare rett og rimelig at selskaper skal ha ett så stort utbytte som mulig:sarc

Guest
29-09-2004, 16:09
Originally posted by FBU


Bare rett og rimelig at selskaper skal ha ett så stort utbytte som mulig:sarc JA, og SAS har jo også virkeligt scoret kassen de sidste år!

FBU
29-09-2004, 16:16
Hvis SAS hadde ryddet opp blandt papirflytterne, så hadde det nok godt seg til der også:D

EB
29-09-2004, 18:07
Greit nok...men språket bør være skandinavisk. Mange andre bransjer opplever jo at polske og eller baltiske arbeidere kommer inn til langt mer konkurransedyktige lønninger. Slik sett kan ikke SAS med loven i hånden si at dette vil vi ikke ha noe av. Innefor EU er det fritt arbeidsmarked!!!!

DY
29-09-2004, 18:08
Regner med det er endel estere, litauere og latviere som nå har fått en gulrot til å lære seg et av de skandinaviske språkene.

dc-8-63
29-09-2004, 18:48
Vel dette er jo ikke noe nytt. Pan Am Mk.1 opererte med Polske vertinner saa lenge de floey 727 FBU-LHR. De ble betalt i Sloty!! omregnet ble det 10% av hva jeg hadde i maanedsloenn som billettoer i SAS, men de fikk diett i USD, og det var det levde stort av....

Andrev
29-09-2004, 19:30
Det er allerede *mange* unge i de baltiske statene som snakker et skandinavisk språk, så det kunne jo forsåvidt være realistisk dette. Foreløbig tror jeg likevel selskaper som airBaltic har nok med å ta unna trafikkøkningen til og fra sine egne land, om de ikke skulle trafikkere ruter fra f.eks. CPH også.

EB
29-09-2004, 20:21
Nå er det vel ikke snakk om at AirBaltic overtar rutene...men at SAS eventuelt ansetter baltiske flyvertinner/verter.

DY
29-09-2004, 21:41
Og snart er vel hoveddelen av crewet ombord på ruter til Asia med asiatiske crew. Må jo være masse å spare her. SAS har jo 2 japanske cabin crew på alle sine flyvninger til Tokyo. Finnair har alltid 2 thailandske cabin crew på sine avganger til/fra Thailand