View Full Version : Kjos: -Vi driter i nordmenn
http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20140210/kjos-vi-skiter-i-norrmannen?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=9673559&utm_campaign=2014-02-10
Norwegians vd Björn Kjos tar bladet från munnen och säger klart och tydligt att han inte bryr sig om kritiken från norrmännen: – Det skiter vi i.
Kritikken preller tydeligvis av....
Om han er sitert korrekt, så er det en litt klumsete måte å uttale seg på - selv om han jo har rett i selve hovedpoenget. Norge er ikke stort nok alene.
Flight Cancelled
10-02-2014, 12:28
Noe annet ville jo vært mot bedriftsøkonomisk kultur. For Norwegian handler det om markedsekspansjon og økt profitt. Naturligvis er det slik at mye av det nordmenn "klager over" da ikke betyr noe. Og på toppen av kaka, er vel en god del av kritikken også uberettiget (min mening).
Kan aldri tenke meg at BK har sagt dette.........antagelig en journalist som vil blåse dette litt ekstra opp....:stir :stir :stir
Og da venter man bare på en eller annen skal stå frem som "krenket" :p
http://www.theguardian.com/business/2014/feb/04/norwegian-air-shuttle-low-cost-gatwick-bjorn-kos
In Norway, there have been complaints that it is no longer really a Norwegian airline. "We don't give a shit about that. We go where the passengers go. Norway is just too small to survive."
Og dersom nordmenn driter i Kjos og flyene hans. Hva da? Bare spør.
TLS at OSL
10-02-2014, 18:47
Hvis Kjos driter i oss (nordmenn), burde vi drite i ham (Norwegian), så får vi se hvem som vinner til slutt. Jeg er ikke i tvil hvem som vinner. Vanskeligere er det ikke.
Fellowplane
10-02-2014, 20:24
Kan jo være greit å lese hva Kjos sier før man lar følelsene løpe løpsk. Han driter i klagene om at Norwegian ikke lenger framstår som et virkelig norsk selskap og sier at Norge alene er for lite til å kunne overleve. Kjos sier ikke at han driter i Nordmenn.
Jeg er ikke i tvil hvem som vinner. Vanskeligere er det ikke.
Nei det er ikke det.
Ryanair lever fremdeles de......
Utflyttet
10-02-2014, 20:35
Det er egentlig ett fett hva Kjos faktisk sa. Kjos er tydelig ikke en leder å sleppe løs i media, gitt journalisters evne til selektiv sitering. Sånn sett fra DY sine akjsonærer sitt ståsted.
-A
TLS at OSL
10-02-2014, 21:44
Nei det er ikke det.
Ryanair lever fremdeles de......
Jada, de lever, men det er fordi folk (nordmenn og andre) fortsetter å reise med dem.
I det øyeblikket nordmenn slutter å reise med Norwegian (altså "driter i dem"), vil DY få problemer.
Er Bjørn Kjos ved at udvikle sig til en MoL nr 2 ???
Hilsen Ole
Er Bjørn Kjos ved at udvikle sig til en MoL nr 2 ???
Hilsen Ole
Det er da vist længe siden han blev til Mini-MoL ;)
robertaas
11-02-2014, 11:15
Det er da vist længe siden han blev til Mini-MoL ;)
Mini? Mens Ryanair har satt ned gebyrene og satser på å bli mere kundevennlig så går Norwegian stikk motsatt vei.
Det er egentlig ett fett hva Kjos faktisk sa. Kjos er tydelig ikke en leder å sleppe løs i media, gitt journalisters evne til selektiv sitering. Sånn sett fra DY sine akjsonærer sitt ståsted.
-A
Men herregud å kjedelig det ville blitt, hvis han bare sa de riktige tingene :-)
På den annenside, hvis man legger godviljen til og ikke ser på ordene som er brukt men på meninigen. Så leser jeg han dit at de vil gjøre det som er riktig for DY for å vokse, og det er å satse utenfor Norge.
Går rykter om at Gerhard Heiberg skal inn i en PR stilling for Kjosern nå.
AirbusTrond
11-02-2014, 13:14
-A
Tja, for aksjonærene er det vel greit å høre at Kjos ikke bryr seg om at noen nordmenn klager på at "Norwegian" ikke er norsk nok, og at målsetningen er ekspansjon langt utover dette. Det ligger vel litt mer potensiale for aksjestigning der enn at folk i Norge i større grad har et negativt inntrykk av Kjos og Norwegian.
Keypoint
11-02-2014, 14:47
Hadde det ikke vært bedre å hatt en knallhard markedsføring på at Norwegian fører med seg skandinavisk kvalitet og kultur? (Og nei.. ikke nødvendigvis norsk lønn). Se hvordan IKEA har klart en global ekspansjon. På samme måte som sandkasseselskapene har et tydelig preg av sin egen kultur. Med sånne uttalelser blir jo Norwegians ekspansjon ganske merkelig og uten kjerneverdier...
Frequent Traveller
11-02-2014, 15:29
Hvis Kjos driter i oss (nordmenn), burde vi drite i ham (Norwegian), så får vi se hvem som vinner til slutt. Jeg er ikke i tvil hvem som vinner. Vanskeligere er det ikke.Jeg viser tilbake til teksten i The Guardian-artikkelen : Kjos' eget ordvalg blir nemlig twistet herover av TLS at OSL til det höres uvörent ut, noe som ikke kan tydes pä samme vis hvis Kjos' ordvalg blir anskuet i all objektivitet, uten fölelsesmessig overdrag : Kjos tar ikke all kritikken fra norske kunder "alt for alvorlig" sier han, m.a.o. ? Det antydes m.a.o. at den relative vekten Norge vs (resten av DY/DU's markeder) er forholdsvis beskjeden ... og det kan man ikke anklage Kjos for ä mene, da det ganske sikkert er helt riktig ?!
Frequent Traveller
11-02-2014, 15:53
I all logikk, sett ut ifra Norwegians nye long-haul planer, vil det pä et visst tidspunkt bli lysklart at BRAND/LOGO-navn (med en historisk tilknytning til flagget/landet) ikke lenger fullt passer inn med posisjoneringen pä markedet, hvoretter en rebranding ville falle seg naturlig ... hva med Kjosair eller Billigair eller Björnair ... ville Ola Nordmann befries fra denne typen ubehageligheter da ?
Men tilbake til saken - Bjørn Kjos mener han er feilsitert:
Dette er meningsløst. Det henger ikke på greip. Dette sitatet har de klippet ut av noe helt annet, sier Bjørn Kjos til VG.
...
Journalist Gwyn Topham som har skrevet artikkelen i The Guardian, sier han står ved innholdet sin egen artikkel.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10129230
Andre1980
11-02-2014, 19:08
Men tilbake til saken - Bjørn Kjos mener han er feilsitert:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10129230
Nå virker det vel mest som om det er de norske og svenske avisene som har vridd på den opprinnelige artikkelen så den skal passe motivet til avisen, og ikke The Guardians originalartikkel:
Svenske Expressen er en av flere aviser som har sitert Kjos på at han «skiter i norrmännen»
Journalist Gwyn Topham som har skrevet artikkelen i The Guardian, sier han står ved innholdet sin egen artikkel.
Men de skandinaviske avisene som siterer Kjos på at han «skiter i nordmennene» kan ha tolket artikkelen hans feil.
- Jeg har aldri skrevet at Kjus skiter i nordmennene, påpeker han.
Når VG forklarer den engelske journalisten hva Kjos selv ville få frem under det vel 40 minutter lange intervjuet, sier han at alt dette kommer fram i hans artikkel.
- Men setningene kommer kanskje i en annen rekkefølge enn de ble sagt, sier Gwyn Topham.
NorwayDY
11-02-2014, 19:36
http://www.travelnews.se/artiklar/nyheter/20140210/kjos-vi-skiter-i-norrmannen?utm_source=Nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_content=9673559&utm_campaign=2014-02-10
Kritikken preller tydeligvis av....
Jeg tror ALDRI har Bjørn Kjos har sagt det. Aviser skriver jo det de vil
I all logikk, sett ut ifra Norwegians nye long-haul planer, vil det pä et visst tidspunkt bli lysklart at BRAND/LOGO-navn (med en historisk tilknytning til flagget/landet) ikke lenger fullt passer inn med posisjoneringen pä markedet, hvoretter en rebranding ville falle seg naturlig ... hva med Kjosair eller Billigair eller Björnair ... ville Ola Nordmann befries fra denne typen ubehageligheter da ?
Du tenker på samme måte som med Norwegian Cruise Line? ;)
Wiki-artikkel om NCL (http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Cruise_Line)
intransfer
12-02-2014, 00:28
Har tenkt en del på Norwegian Cruise Line jeg også når det gjelder denne debatten. Det Norske Veritas er et annet eksempel.
Det Norske Veritas er et annet eksempel.
Det Norske Veritas er nå DNV GL, og hvis du lurer hva GL står for så er det Germanischer Lloyd. De to klassifiseringsselskapene ble slått sammen til ett 12. september 2013. Mer her http://www.dnvgl.com
Frequent Traveller
12-02-2014, 09:38
Jeg tenker at den dagen NAX og RYR (eller NAX og EZY ?) fusjoneres, sammen evtlt med SAS (hvis da ikke SAS fagocytteres av DLH för det ?) forsvinner all forsmak av "Norge" i brandingen ?
SudCaravelle
12-02-2014, 11:28
Koselig med en ny hetse DU/DY tråd. Det morsomme er jo at tråden er basert på en tolkning fra pressen (som vanligvis blir sett på som svært lite pålitelige her inne).
Jeg regner med de fleste er ganske klar over at denne ganske så gløgge mannen, som er temmelig godt utdannet, med en rimelig hissig CV ikke sier noe så dumt? At han driter generelt i nordmenn?
Jeg er som vanlig litt mistenksom på at noen av kommentarene her inne paa disse trådene faktisk også kommer fra personer som jobber i eller har relasjoner til konkurrerende flyselskap og hvis dette er tilfelle så er det ikke særlig pent.
Jeg tar dog de svært frydefulle kommentarene fra våre skandinaviske naboer med stor ro og ser på det som småsøt misunnelse ;)
Misunnelse? På måten DU/DY drives med innleid personal uten rettigheter?
Tja, kanskje?
Disclaimer: jobber ikke i SAS eller annet flyselskap.
SudCaravelle
12-02-2014, 12:05
Misunnelse? På måten DU/DY drives med innleid personal uten rettigheter?
Nei - hvorfor skulle noen vaere misunnelige paa det om saa var tilfelle?
Nei - hvorfor skulle noen vaere misunnelige paa det om saa var tilfelle?
Tenkte om det var det du trodde det var misunnerlige på.
Kan jo være det, men mest sannsynlig ikke.