englundjesper
04-02-2014, 15:43
I november, när vädret var som sämst, bestämde jag mig för att jag och min flickvän skulle ta en januari-weekend i New York. Vädret kan ju ställa till det, men jag gillar ändå att det är lite lugnare i staden och shoppingen är kanon vid den tiden på året.
Hittade i alla fall en T/R med utresa torsdag (SK907) och hemresa söndag (SK908) i SAS Go för 6 982 NOK. Detta var ju otroligt nog billigare än förra årets weekend-resa vid samma tidpunkt, som kostade 7 100 NOK för två personer i Go.
Hur som helst. Direkt efter bokningen var gjort, gick jag in och signade upp mig på Optiontown för Go - Plus till ett pris av 302 EUR. Följde sedan med på FlightStat och SAS hemsida fram till tre dagar innan avresa, då jag öppnade SAS-appen och det stod SAS Plus istället för SAS Go. Hade några dagar innan detta även lagt in Plus - Business efter att jag läst några tripreports om Business, men det gjorde inte så mycket att det inte blev så, då jag var redan här ganska säker på att jag skulle uppgradera till C på poäng. Någon min flickvän inte fick veta, utan hon trodde fortfarande att det var SAS Plus som gällde.
Nu kommer jag berätta om ditresan med SK907, då jag tycker hemresan med SK908 är för kort för att recenseras.
Torsdag morgon. Väskorna var packade och överdrivet många alarm var ställda. Vi skulle bara inte försova oss och missa denna resan. Avgång 10:25 från OSL, men jag ville vara på plats tidigt i SAS Gold Lounge, för att ordna med uppgradering, så det fick bli FT 07:30 från Skøyen.
http://24.media.tumblr.com/0599a4c2f2a4dbf3fd89983d2ea667b6/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo8_1280.jpg
Tågresan gick väldigt snabbt.Jag hade sedan några dagar tillbaka räknat ut att det skulle bli LN-RKN (Star Alliance Livery) som skulle ta oss till EWR, så jag följde den på väg in mot OSL denna morgonen. Den var i tid, så allt kändes helt perfekt.
Framme på OSL använde vi oss av Business-incheck. Där var det ingen kö. Damen bakom disken såg på våra boardingkort och sa: "Jaha, ni ska till New York idag. Grattis!" med en leende på läpparna. Detta gjorde att jag fick en fin känsla i kroppen.
Jag frågade henne om det var många platser lediga i Business, vilket hon svarade att det var. Hon sa också att jag kunde ta detta antingen i loungen eller framme vid gaten.
Vi gick genom Fast-track och upp i SAS Gold Lounge och även där ett leende på personalen när det stod EWR på kortet. Gillar det!
Gick och satte mig för att äta lite frukost, men fick inte i mig speciellt mycket, då jag fortfarande inte hade ordnat med uppgraderingen till C.
När min flickvän gick iväg för att ringa, passade jag på att gå bort till personalen och uppgradera oss. Jag tror inte hon såg mig, för när jag kom tillbaka med nya boardingkort blev hon väldigt överaskad – och glad – såklart!
Och nu började jag bli nervös. Herregud! Detta skulle ju bli min första resa i C på IC. Vad kunde jag förvänta mig?
Vi gick ner till gaten 60 minuter innan avgång. Det var kanske lite väl tidigt, men jag gillar att stå och titta på kärran som jobba för dagen. Det snöade ganska kraftigt på OSL denna förmiddag, men man är ändå alltid lugn eftersom det jobbas extremt bra personal med att få bort snön och ha en fungerande flygplats igång.
LN-RKN
http://25.media.tumblr.com/8aa746f8b0feee5a55aeaf3127ee38e9/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo9_1280.jpg
Boarding startade cirka 40 minuter innan avgång. SAS hälsade då sina Business-passagerade och Guldkort-innehavare välkomna först. Inte SAS Plus, som fick stiga på lite senare. Boarding skedde genom första dörren, så när vi hade satt oss ner på 5G/H och fått våra jackor upphänga i garderoben, så kom SAS Plus och Go genom Business-kabinen.
Blev ståendes ganska länge vid gate, på grund av mycket frakt och väntande passagerade från Stavanger, som var lite sena in på OSL. Detta gjorde ju absolut ingenting, utan jag bara satt där och njöt av min fördrink som egentligen bara var en väldigt enkel tranbärsjuice.
Cirka 40 minuter sena får vi så klartecken att i alla fall lämna gaten och börja taxa bort mot deicing. Detta tog såklart en stund och vi får lägga till ytterligare 20 minuter innan äntligen var uppe i luften. Jag säger äntligen, eftersom att vi hade fått dagens meny utdelad medan vi taxade, och jag började såklart bli hungrig eftersom jag var för nervös för att äta i loungen. Dessutom tänkte jag på alla som skulle vidare i USA med anslutningar, men det behövde jag inte göra länge, eftersom kapten lugnade dem med att det redan satt personer, redo att boka om dem, om vi skulle bli sena och missa anslutningar.
Vi tog av norrut och efter några vänstersvängar och lite höjd kunde äntligen serveringen av lite champagne börja.
Här blir det myclet bilder och lite text, då jag låter bilderna tala istället.
Henriot tillsammans med dagens meny.
http://31.media.tumblr.com/846fdb6c2504ba90bfbf3d93a2b23051/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo1_1280.jpg
SASMopolitan, Henriot, dagens meny och lite nötter.
http://31.media.tumblr.com/3cb4be46c324ac4e77a327328c3e321f/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo3_1280.jpg
Rucola slada, cured coppa ham, salsa
http://25.media.tumblr.com/01e3602cc5818b9316700af13f3ccbbb/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo4_1280.jpg
Chicken breast, chorizo barley, sugar peas, cherry tomatoes, barbecue sauce
http://25.media.tumblr.com/6e77d619f408fa4a90a34b58ebbf6594/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo7_1280.jpg
Tomme de Savoie, Chaumes, pear jam, ice cream, Baileys
http://25.media.tumblr.com/39f57678adaaea4652cab3d1541c14dd/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo6_1280.jpg
Efter denna underbara måltid, dukades det av och jag försökte få lite vila i kroppen. Hade ju bokat biljetter till New York Rangers – Detroit lite senare på kvällen och vet av erfarenhet att tröttheten kommer då. Fick i alla fall inte mycket sömn, utan låg mest och njöt av hur underbart allt var.
Jag ville verkligen inte att denna resan skulle ta slut. Men dessvärre började den närma sig sitt slut. Det kändes som vi hade flugit i 2-3 timmar när en lite lättare måltid kom ut cirka en och halv timma innan landning. Då hade vi alltså varit i luften i nästan 7 timmar.
Salad, duck liver, red onion, marmalade, egg salad, pepper smoked salmon, fruit
http://25.media.tumblr.com/45415cb9a8188da4d592359751a7f923/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo2_1280.jpg
Svalde återigen ner maten med ett glas champagne och försökte sedan få igång benen lite, så tog en tur runt i flyget. Räknade mig till en beläggning på cirka 70% i Go och Plus. I Business slutade vi till slut, efter att några hade uppgraderat på poäng, i att endast fyra platser var lediga.
Vi började nu närma oss Newark och jag var såklart tvungen att beställa två klassiska flygplansdrinkar; Gin Tonic!
http://25.media.tumblr.com/025de3577e488cc9d9d50d114319d256/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo10_1280.jpg
Innan dessa drinkar var nere i magen, så fick vi information om att alla med anslutande flyg var ombokade till andra avgångar. Dessutom gavs det ut info om att norsktalande SAS-personal stod vid gaten och väntade på passagerare som hade dåligt med tid till anslutningar. Bra, SAS!
Nu var jag så nöjd att jag hade kunnat dö, men kom i samma veva på att dagen knappt hade börjat.
Vi landande 13:35 lokal tid i New York, delvis en timma sena, med en kraftig reversering av motorerna. Här märktes det att vi hade mycket frakt med oss.
Direkt efter vi kom ut ur gaten, såg jag SK903 från ARN komma in. Inte väldigt mycket trafik före oss in mot EWR, så det tog endast 5 minuter genom immigration och vid bagagebandet kom våra väskor tillsammans med crewet.
Tog sedan en taxi in till The Nolitan Hotel och började en ny dag i New York.
Utvilad, glad och extremt nöjd över det SAS hade erbjudit, från det att jag steg av Flytoget till det att vi landade.
Bra, SAS. Mycket bra!
Hittade i alla fall en T/R med utresa torsdag (SK907) och hemresa söndag (SK908) i SAS Go för 6 982 NOK. Detta var ju otroligt nog billigare än förra årets weekend-resa vid samma tidpunkt, som kostade 7 100 NOK för två personer i Go.
Hur som helst. Direkt efter bokningen var gjort, gick jag in och signade upp mig på Optiontown för Go - Plus till ett pris av 302 EUR. Följde sedan med på FlightStat och SAS hemsida fram till tre dagar innan avresa, då jag öppnade SAS-appen och det stod SAS Plus istället för SAS Go. Hade några dagar innan detta även lagt in Plus - Business efter att jag läst några tripreports om Business, men det gjorde inte så mycket att det inte blev så, då jag var redan här ganska säker på att jag skulle uppgradera till C på poäng. Någon min flickvän inte fick veta, utan hon trodde fortfarande att det var SAS Plus som gällde.
Nu kommer jag berätta om ditresan med SK907, då jag tycker hemresan med SK908 är för kort för att recenseras.
Torsdag morgon. Väskorna var packade och överdrivet många alarm var ställda. Vi skulle bara inte försova oss och missa denna resan. Avgång 10:25 från OSL, men jag ville vara på plats tidigt i SAS Gold Lounge, för att ordna med uppgradering, så det fick bli FT 07:30 från Skøyen.
http://24.media.tumblr.com/0599a4c2f2a4dbf3fd89983d2ea667b6/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo8_1280.jpg
Tågresan gick väldigt snabbt.Jag hade sedan några dagar tillbaka räknat ut att det skulle bli LN-RKN (Star Alliance Livery) som skulle ta oss till EWR, så jag följde den på väg in mot OSL denna morgonen. Den var i tid, så allt kändes helt perfekt.
Framme på OSL använde vi oss av Business-incheck. Där var det ingen kö. Damen bakom disken såg på våra boardingkort och sa: "Jaha, ni ska till New York idag. Grattis!" med en leende på läpparna. Detta gjorde att jag fick en fin känsla i kroppen.
Jag frågade henne om det var många platser lediga i Business, vilket hon svarade att det var. Hon sa också att jag kunde ta detta antingen i loungen eller framme vid gaten.
Vi gick genom Fast-track och upp i SAS Gold Lounge och även där ett leende på personalen när det stod EWR på kortet. Gillar det!
Gick och satte mig för att äta lite frukost, men fick inte i mig speciellt mycket, då jag fortfarande inte hade ordnat med uppgraderingen till C.
När min flickvän gick iväg för att ringa, passade jag på att gå bort till personalen och uppgradera oss. Jag tror inte hon såg mig, för när jag kom tillbaka med nya boardingkort blev hon väldigt överaskad – och glad – såklart!
Och nu började jag bli nervös. Herregud! Detta skulle ju bli min första resa i C på IC. Vad kunde jag förvänta mig?
Vi gick ner till gaten 60 minuter innan avgång. Det var kanske lite väl tidigt, men jag gillar att stå och titta på kärran som jobba för dagen. Det snöade ganska kraftigt på OSL denna förmiddag, men man är ändå alltid lugn eftersom det jobbas extremt bra personal med att få bort snön och ha en fungerande flygplats igång.
LN-RKN
http://25.media.tumblr.com/8aa746f8b0feee5a55aeaf3127ee38e9/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo9_1280.jpg
Boarding startade cirka 40 minuter innan avgång. SAS hälsade då sina Business-passagerade och Guldkort-innehavare välkomna först. Inte SAS Plus, som fick stiga på lite senare. Boarding skedde genom första dörren, så när vi hade satt oss ner på 5G/H och fått våra jackor upphänga i garderoben, så kom SAS Plus och Go genom Business-kabinen.
Blev ståendes ganska länge vid gate, på grund av mycket frakt och väntande passagerade från Stavanger, som var lite sena in på OSL. Detta gjorde ju absolut ingenting, utan jag bara satt där och njöt av min fördrink som egentligen bara var en väldigt enkel tranbärsjuice.
Cirka 40 minuter sena får vi så klartecken att i alla fall lämna gaten och börja taxa bort mot deicing. Detta tog såklart en stund och vi får lägga till ytterligare 20 minuter innan äntligen var uppe i luften. Jag säger äntligen, eftersom att vi hade fått dagens meny utdelad medan vi taxade, och jag började såklart bli hungrig eftersom jag var för nervös för att äta i loungen. Dessutom tänkte jag på alla som skulle vidare i USA med anslutningar, men det behövde jag inte göra länge, eftersom kapten lugnade dem med att det redan satt personer, redo att boka om dem, om vi skulle bli sena och missa anslutningar.
Vi tog av norrut och efter några vänstersvängar och lite höjd kunde äntligen serveringen av lite champagne börja.
Här blir det myclet bilder och lite text, då jag låter bilderna tala istället.
Henriot tillsammans med dagens meny.
http://31.media.tumblr.com/846fdb6c2504ba90bfbf3d93a2b23051/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo1_1280.jpg
SASMopolitan, Henriot, dagens meny och lite nötter.
http://31.media.tumblr.com/3cb4be46c324ac4e77a327328c3e321f/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo3_1280.jpg
Rucola slada, cured coppa ham, salsa
http://25.media.tumblr.com/01e3602cc5818b9316700af13f3ccbbb/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo4_1280.jpg
Chicken breast, chorizo barley, sugar peas, cherry tomatoes, barbecue sauce
http://25.media.tumblr.com/6e77d619f408fa4a90a34b58ebbf6594/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo7_1280.jpg
Tomme de Savoie, Chaumes, pear jam, ice cream, Baileys
http://25.media.tumblr.com/39f57678adaaea4652cab3d1541c14dd/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo6_1280.jpg
Efter denna underbara måltid, dukades det av och jag försökte få lite vila i kroppen. Hade ju bokat biljetter till New York Rangers – Detroit lite senare på kvällen och vet av erfarenhet att tröttheten kommer då. Fick i alla fall inte mycket sömn, utan låg mest och njöt av hur underbart allt var.
Jag ville verkligen inte att denna resan skulle ta slut. Men dessvärre började den närma sig sitt slut. Det kändes som vi hade flugit i 2-3 timmar när en lite lättare måltid kom ut cirka en och halv timma innan landning. Då hade vi alltså varit i luften i nästan 7 timmar.
Salad, duck liver, red onion, marmalade, egg salad, pepper smoked salmon, fruit
http://25.media.tumblr.com/45415cb9a8188da4d592359751a7f923/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo2_1280.jpg
Svalde återigen ner maten med ett glas champagne och försökte sedan få igång benen lite, så tog en tur runt i flyget. Räknade mig till en beläggning på cirka 70% i Go och Plus. I Business slutade vi till slut, efter att några hade uppgraderat på poäng, i att endast fyra platser var lediga.
Vi började nu närma oss Newark och jag var såklart tvungen att beställa två klassiska flygplansdrinkar; Gin Tonic!
http://25.media.tumblr.com/025de3577e488cc9d9d50d114319d256/tumblr_mzpnvmwJeW1qg8v6jo10_1280.jpg
Innan dessa drinkar var nere i magen, så fick vi information om att alla med anslutande flyg var ombokade till andra avgångar. Dessutom gavs det ut info om att norsktalande SAS-personal stod vid gaten och väntade på passagerare som hade dåligt med tid till anslutningar. Bra, SAS!
Nu var jag så nöjd att jag hade kunnat dö, men kom i samma veva på att dagen knappt hade börjat.
Vi landande 13:35 lokal tid i New York, delvis en timma sena, med en kraftig reversering av motorerna. Här märktes det att vi hade mycket frakt med oss.
Direkt efter vi kom ut ur gaten, såg jag SK903 från ARN komma in. Inte väldigt mycket trafik före oss in mot EWR, så det tog endast 5 minuter genom immigration och vid bagagebandet kom våra väskor tillsammans med crewet.
Tog sedan en taxi in till The Nolitan Hotel och började en ny dag i New York.
Utvilad, glad och extremt nöjd över det SAS hade erbjudit, från det att jag steg av Flytoget till det att vi landade.
Bra, SAS. Mycket bra!