View Full Version : Angrep piloter med øks
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article284693.ece
En passasjer på et fly på vei fra Narvik til Bodø, gikk onsdag til angrep på begge pilotene med øks.
Passasjeren på flyet fra Cato Air er pågrepet, og de to pilotene er skadet.
- To piloter er skadet. De ble skadd med øks. Om det skjedde ved innflygning eller landing, vet vi foreløpig ikke, opplyser operasjonsleder Alf Magne Johansen ved Salten politidistrikt til TV 2 Nettavisen.
Flyet står nå på Bodø lufthavn.
Han bekrefter at politi og ambulanse nå er på stedet.
- To piloter er skadet. Det er uklart om noen passasjerer også er skadet, sier operasjonslederen.
- Pilotene har blitt behandlet på stedet av ambulansepersonell. Vi vet ikke hvor alvorlige skadene er, men vi regner med at pilotene er fraktet til sykehus, sier Johansen.
Operasjonslederen sier at de vil gjennomføre en åstedsundersøkelse av flyet.
- Flyet vil bli stående på bakken, sier Johansen.
TV 2 Nettavisen kommer tilbake med mer
Så misnøyen med Kato i Nordland ender med økseangrep? Det var litt av en protest.
Hvem har ansvaret for sjekk av passasjerer og håndbagasje før ombordstigning?
I følge VG skal pilotene være alvorlig skadet. Hvordan i all verden klarer man å få med seg en øks ombord ?
Det er ikke brannøks ombord i disse dornier'ene da?
Jan Roar Rød
Jo, det er det.
"Ifølge foreløpige meldinger politiet har fått, brukte mannen en slags øks som han skal ha funnet i kabinen."
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article880309.ece
Originally posted by LN-BRK
frem til 1/1-05 så er det ingen sjekk på kortbanenettet.
Utrolig, manden må jo være total kuk kuk. :(
Marius_S
29-09-2004, 12:14
Og dette er hva Dagbladet presterer å skrive i slutten av sin artikkel:
"Flytypen Dornier har vært i trøbbel en rekke ganger tidligere."
Akkuratt som om at det er flyet sin feil at dette skjedde.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/29/409735.html
Uansett har denne mannen satt livet til både passasjerer og piloter i stor fare, tenk om mannen hadde drept begge pilotene?
Gjerningsmannen er asylsøker og fra Algerie.
Angrep piloter med nødøks
To piloter er skadet etter å ha blitt angrepet med en nødøks. Den mistenkte er en asylsøker fra Algerie. En passasjerer ble også skadet i angrepet, som skjedde ved innflyvning til Bodø.
Passasjeren som skal ha angrepet, en mann, ble pågrepet på flyplassen i Bodø like før klokken 11 onsdag. Han skal ha vært blodig da flere politimenn bar ham ut av Kato Air-flyet.
- To piloter og én passasjer er skadet. De ble skadet med øks, opplyser jourhavende jurist Margrete Torseter ved Salten politidistrikt til Aftenpostens nettutgave.
Operasjonsleder Arve Westgaard sier at det ble brukt en øks som ble hentet fra en hattehylle i flykabinen. Øksen skal brukes til å knuse vinduer i nødsituasjoner.
Flygesjef Leif Sandham i Kato Air sier at alt må ha skjedd svært raskt, og at det ikke kom noe forvarsel.
- Vi organiserer nå et kriseteam for passasjerene og de ansatte, sier Sandham.
Mistenkte er en asylsøker fra Algerie, og han skal være i midten av 30-årene, ifølge Westgaard.
- Mannen har de siste ukene bodd på et asylmottak i Nord-Norge, opplyser Westgaard.
Hodeskader
De tre skadede er fraktet til Nordland sentralsykehus, men ingen av dem skal ha blitt påført livstruende skader, opplyser politiet. Alle skal ha fått kuttskader i hoderegionen.
- Angrepet skjedde under innflyvningen til flyplassen i Bodø, sier Ørjan Nyborg, daglig leder i Kato Air, til Aftenpostens nettutgave.
Flyet - et Dornier 228 - har plass til 19 passasjerer. Det skal imidlertid ikke ha vært mer enn syv passasjerer om bord på dagens tur mellom Narvik og Bodø.
Pilotene greide å varsle kontrolltårnet på flyplassen mens flyet fremdeles var i luften og dramaet pågikk.
Og asylsøknaden innvilges sikkert etter dette siden han psykisk i ubalanse!
Send han til Algerie
Jeg blir så eitrande forbanna når jeg leser dette!
Justisministeren kan prise seg lykkelig for at vi ikke i dag har hatt en stor flyulykke
pga av den idiotiske asylpolitikken i landet vårt.
Daglig sender de asylsøkere med rutefly uten ledsager(e) for å spare penger.
Egentlig leverer de udetonerte bomber ombord uten å informere eller ta ansvar om hva som eventuelt kan skje. Hva i all verden vet et CC eller som her flygere om hva slags individ de har fått ombord? Alle må jo forstå at noen av disse menneskene kan være en direkte en trusel for sikkerheten ombord?Eksemplene er jo mange fra tidligere historier.
Svarte F... sier nå jeg!
Det er greit at vi tar inn asylsøkere og flyktninger til landet ,misforstå meg rett.
Men da får våre myndigheter ta det hele og fulle ansvar for hvordan dette skal foregå.
Nå har det gått for langt.
Mine tanker går til gutta om bord for at de kom seg ned med passasjerer og fly i god behold. Håper de kommer seg raskt fra skader og opplevelsen de har hatt.
Hilsen en sint men rolig
BU9001
Og det som forundrer meg - hvorfor fokuseres det på at flyplassen i Narvik ikke har sikkerhets-scanner (som de kaller det). Øksa lå jo i flyet...og vil selvsagt fortsatt ligge der uansett om man har sikkerhets-sjekk i framtiden på flyplassen - HALLO!
Alle fly ha sikkerhetsutstyr ombord,være seg små eller store fly.
Det vil alltid finnes en mulighet for en gal person å finne et våpen ombord.
Hørte forresten akkurat på nyhetene at personen ville styrte flyet. Han hadde nådd frem til cockpit og fått tak i stikka da han ble overmannet.Han fikk da tak i brannøksen som lå i en hattehylle og gikk til angrep på piloter og passasjerer.
Nå håper jeg foreningen tar fatt i dette og håper selskapene stiller seg bak kravet om at denne praksisen er en saga blott.
I mitt tidligere flygerliv har jeg fløyet ambulanse. De gangene vi hadde ustabile eller psykiatriske tilfeller ombord,ble de alltid dopet ned og hadde ledsagere (politi og medic). Vi følte oss trygge da,men med disse asysøkerne på vei ut gjør jeg ikke lenger det.
En brannøks om bord kan sikkert redde liv under enkelte omstendigheter (blokkerte nødutganger), men den bør jo i allefall være låst fast.
Originally posted by Kenneth
En brannøks om bord kan sikkert redde liv under enkelte omstendigheter (blokkerte nødutganger), men den bør jo i allefall være låst fast.
Javel.
Og hvordan skal da passasjerene komme seg ut av et brennende fly hvis pilotene er forulykket?
Dette viser med all tydelighet at du finner mentalt ustabile og/eller personer med uærlige hensikter hvor enn i verden du befinner deg, det være seg Narvik eller Boston. Så sikkerhetskontroll på samtlige lufthavner er så absolutt på sin plass, enten mannen fant øksa i flyet eller ikke. Bare det faktum at man kan gå uhindret ombord i et fly er en invitasjon til faenskap. Tenk bare på alt det folk har i ryggsekken som de sist brukte på jakta i fjor... Har selv vært med å finne kniver av betydelig størrele, propanflasker, ladde signalpistoler. Hva om et signalskudd hadde gått av i kabinen?
Om norsk asylpolitikk er rett eller gal kan sikkert diskuteres opp og i mente, men jeg finner det merkelig at en 12 år gammel gutt som er hjerneskadet og har multifunksjonshemning, nå har fått endelig uvisningsvedtak og skal sendes til sitt hjemland der familien ikke har noe sted å bo og han ikke får den behandling han trenger men som han for tiden får her i Norge....
Uansett hendelsesforløp frem til angrepet har Kato-gutta åpenbart reddet dagen. Håper de kommer seg fort i cockpit igjen og at de slipper varige mén.
Originally posted by LCH78
Nei vel? Jeg måtte gjennom sikkerhetskontroll en gang jeg fløy Bodø-Svolvær med Widerøe.
Og der kom jeg forøvrig på en artig historie. Litt OT, men...
Hun som stod foran meg i køen i sikkerhetskontrollen på denne flighten, hadde bukser, type skinn med nagler på. Det begynte selvfølgelig å pipe. På jobb i kontrollen akkurat da, var det en dame som stod og "ekspederte" ved detektoren, mens det stod to menn litt unna. Han ene som stod der sa til sin kollega: "Hu må nok kle av seg, ja.."
Ellers skal jo Kato-Air pilotene ha all ære for dåden.
Javel. Og hvordan skal da passasjerene komme seg ut av et brennende fly hvis pilotene er forulykket?
Dette blir jo hypotetisk, men poenget mitt var at på små fly med en eller to nødutganger, så bør det jo være bedre å ha en brannøks ombord, som er låst fast, enn ingen brannøks. Nøkkelen kunne vært tilgjengelig og synlig for alle i et lite glass-skap. Da ville man hatt tid å reagere hvis noen prøvde å få løs øksa.
Selvfølgelig ikke særlig nyttig i en mørk eller røykfyllt cabin, men bedre enn ingenting.
Skremmende at slikt skjer, og det er også en indikasjon på at det er på høy tid med sikkerhetskontroller på kortbanenettet også.
Men det er samtidig godt å høre at pilotene får ros for måten de håndterte det på, det er ikke første gangen pilotene til KATO får velfortjent skryt.
Concorde
29-09-2004, 14:27
Det viser seg at den syke fyren har hatt med øksen:
Finnes det brannøkser og lignende på større fly som MD og b737, som passasjerne kan få tak i?
Concorde
29-09-2004, 15:08
I følge pressekonferansen på NRK hadde sykingen med seg en tur-øks som ble vist frem og en tapetkniv på seg i tillegg til en kniv i bagen.
Originally posted by Concorde
I følge pressekonferansen på NRK hadde sykingen med seg en tur-øks som ble vist frem og en tapetkniv på seg i tillegg til en kniv i bagen.Lukter litt 11 september av det ja
En forferdelig hendelse, knyter seg i magen min når jeg leser om det, blir rett og slett forbannet.
Tro om Kato Air overlever dette, Selv om dette ikke er selskapets skyld så finnes det en grense for hvor mange negative hendelser selskapet tåler før ingen vil reise med dem lengre?
Concorde
29-09-2004, 15:20
Det blir ikke enkelt å få klappsete i cockpit lenger etter dette vel?
Originally posted by LN-TUH
Tro om Kato Air overlever dette, Selv om dette ikke er selskapets skyld så finnes det en grense for hvor mange negative hendelser selskapet tåler før ingen vil reise med dem lengre?
Med god hjelp av pressen.
Hvorfor i all verden skal de ta med seg tidligere episoder når de skal dekke en sak?
Så det i Aftenposten, vg bl.annet.
Dette er jo ikke vesentlig i det hele tatt.
Her må pressen ta seg sammen!
Det Fylkesråd for samferdsel Odd Eriksen i Nordland som overmannet gærningen. http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4130388.html
Og øksen ser man her
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4130521.html
Concorde
29-09-2004, 16:08
Han er helten her sammen med cockpitcrewet, ingen tvil om det!
Originally posted by LN-TUH
Det Fylkesråd for samferdsel Odd Eriksen i Nordland som overmannet gærningen. http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_nordland/4130388.html
Hvis det stemmer at Dornieren gikk inn i et spinn de først klarte å trekke ut av i 100 ft tror jeg alle vi andre skal være glade for at vi ikke var ombord...
Originally posted by Martin
Nei vel? Jeg måtte gjennom sikkerhetskontroll en gang jeg fløy Bodø-Svolvær med Widerøe.
Javel.. Bodø er kortbaneflyplass? (svaret er at Bodø tilhører det regionale stamrutenettet og der ble det innført 100% sikkerhetskonstroll fra 1/1-04).
Klart du måtte gjennom sikerhetskontrollen i Bodø.
Bodø er nok neppe en kortbaneflyplass :)
Edit: der var en annen raskere en meg, gitt..
Javel.. Bodø er kortbaneflyplass? (svaret er at Bodø tilhører det regionale stamrutenettet og der ble det innført 100% sikkerhetskonstroll fra 1/1-04).
Ok, beklager. Men Kato Air fløy også til Bodø. Da vil jo det si at på en flight f.eks fra Narvik til Bodø er det fritt fram for terrorister, mens andre veien er det full kontroll.
En virkelig tragisk hendelse med et lykkelig utfall. Jeg må si jeg virkelig synes synd på de hardt prøvede pilotene i Kato Air og på passasjerene. Egentlig helt ufattelig at slikt kan skje men det viser jo bare at det er på høy tid med sikkerhetskontroll også på kortbaneflyplassene. Det er vel brukte penger som jeg ikke har noe imot å betale på min billett.
Det er vel heller ingen tvil om at man må gjøre om på rutiner vedrørende asylsøkere som har fått avslag. FrP har kommet med et godt forslag for lenge siden på akkurat det. Men vi er vel for snille og naive her på berget til at det blir gjennomført.
Ok, beklager. Men Kato Air fløy også til Bodø. Da vil jo det si at på en flight f.eks fra Narvik til Bodø er det fritt fram for terrorister, mens andre veien er det full kontroll.
Stemmer - og slik var det da også på stamnettet inntil nylig. Fløy man fra eller via OSL måtte en gjennom sikkerhetskontrollen siden 1998. Fløy en FRA f.eks Nord-Norge trengte man det ikke. På de andre flyplassene i landet var det stikk-kontroller.
Oppi alt det tragiske er det litt merkelig å høre at man nå skriker opp etter sikkerhetskontroller på alle flyplasser.
For ikke lenge siden mente mange at dette var å kaste penger ut av vinduene og nok et stupid pålegg fra EU. Nå har det skjedd og da kan man ikke få gjort det fort nok.
Mange mente at å innføre sikkerhetskontroller og ombygging av flyplassene slik EU krevde var idioti.....men.
Noe annet som er OT kommer i hodet. Nordmenn er kritiske til at man ikke lenger får lov til å bruke tilsatt gass i embalasjen på kjøttprodukter lenger i Norge. Dette fordi EU krever det. De fleste nordmenn var kritiske og mente dette var tull. Forskningen har vist at gassen som vi i alle år har brukt her i Norge er helseskadelig er ikke så nøye. Siden EU har bestemt det - er vi imot!
I disse to tilfellene er det jo faktisk EU som har kommet med påleggene og sikrer helse og liv til norske innbyggere. Heia Norge - godt norsk - og det er typisk norsk å være god! Go figure!
At vi i Norge har en asylpolitikk som forsårsaker slike hendelser er vel knapt EU's skyld.
Bare en delvis digresjon:)
For en syk verden! Ble litt sjokket da jeg stakk innom her i totiden og så hva som hadde skjedd, har tross alt bodd i Narvik i 13 år og følger med på hva som skjer der oppe.
Jeg må bare berømme de pilotene, det viser jo bare hvor godt drillet de er på å takle vanskelige situasjoner, også i skadet tilstand. Jeg er ikke pilot, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg her, men hvis flyet virkelig gikk inn i en spinn kan vel det å komme ut av den igjen være vanskelig nok i seg selv, og sikkert enda værre i en slik situasjon? Vi får prise oss lykkelige over at de ikke mistet bevisstheten eller det som værre er i angrepet.
Originally posted by Herlov
Så misnøyen med Kato i Nordland ender med økseangrep? Det var litt av en protest.
Det var faktisk min umiddelbare reaksjon også. Jeg tenkte at nå er det sikkert en eller annen sinnsforvirret person som har blitt påvirket av litt for mange negative artikler og leserbrev i Fremover.
Hun som stod foran meg i køen i sikkerhetskontrollen på denne flighten, hadde bukser, type skinn med nagler på. Det begynte selvfølgelig å pipe. På jobb i kontrollen akkurat da, var det en dame som stod og "ekspederte" ved detektoren, mens det stod to menn litt unna. Han ene som stod der sa til sin kollega: "Hu må nok kle av seg, ja.."
Det er sikkerhetskontroll i Bodø ja. Men ikke på småflyplassene som svolvær/leknes/stokmarknes/røst/narvik osv..osv
Var på jobb og det var jeg som skulle møte flyet da det skulle ankomme Bodø som rute 6S605 fra narvik-framnes. Oppdaget først at det var noe galt da de parkerte 60 meter bortenfor der de skulle parkere. Sto klar til å vinke det inn. Brannbiler stormet mot flyet, som kom kjørende fra andre siden av banen. Og ut kom 2 blødende piloter med store kutt i hodet. Lite trivelig episode...
Originally posted by Jan H
Det er sikkerhetskontroll i Bodø ja. Men ikke på småflyplassene som svolvær/leknes/stokmarknes/røst/narvik osv..osv
Har fått med meg det, på utallige turer mellom Bodø og Stokmarknes. Personlig synes jeg det burde vært overalt. Vi ser jo her at det skjer "terror" på kortbanenettet også...
100 fot....., 30 meter over bakken....
Utrolig at dette gikk godt !
All ære til de to pilotene ! -Tenk på hvilken opplevelse de som satt i cabin hadde.
-Nei,- bur mannen inne noen år,- og send ham direkte hjem der han kom fra etterpå !
Men det skulle ikke forundre meg om nå får mannen bli,- han er jo ikke tilregnelig.....
Concorde
29-09-2004, 19:17
Send fyren til Algerie med en gang!
Og nå har nyheten nådd det store utland.
http://edition.cnn.com/2004/WORLD/europe/09/29/norway.plane.ax.reut/index.html
Skal vi tippe et år eller to i psykiatrisk pleie for stakkaren, og så friskmelding til livsvarig opphold i Norge (Med tilhørende familiegjenforening), med livsopphold betalt av offentlige kasser?
Concorde
29-09-2004, 21:05
Rett hjem! Skal personlig ta med med han, en ape fra Bislett-tragedien og ikke mist styggen fra Valdresekspressen!
Originally posted by FBU
Finnes det brannøkser og lignende på større fly som MD og b737, som passasjerne kan få tak i?
Er ikke sikker på hvordan det er på MD'ene, men på 737 er det brannøks i flightdeck. Som kjent, så er jo den skuddsikre døren inn til pilotene låst.
I SAS har brannøksen alltid vært plassert på flight-deck.
Etter Kato's uheldige lynnedslag i høyderoret tidligere, kan man vel si at å jobbe i det selskapet borger for mye "spenning og action". All honnør til begge crew.
Synes at den naive snillismen i Norge nå begynner å gå over alle støvleskafter. Såkalte "asylsøkere" vet at de bare kan ankomme uten papirer og være garantert langtids "bed&breakfast" mens myndighetene forgjeves prøver å finne deres identitet. Ved avslag er det jo bare å stikke av fra mottaket og gå under jorden, for å slippe å bli sendt tilbake. Politikerne prater på tomgang, mens vi må leve med konsekvensene. Det koster skjorta å ha disse ubedte "gjestene" her, for ikke å nevne hva det koster når de får opphold. Men sånt er jo ikke lov å si høyt.
:(
Originally posted by ANX
Etter Kato's uheldige lynnedslag i høyderoret tidligere, kan man vel si at å jobbe i det selskapet borger for mye "spenning og action". All honnør til begge crew.
:(
Hørt at styrmann ombord i denne økse-episoden også var styrmann på flighten som fikk lyn-nedslag.
Originally posted by WF841
Det er vel heller ingen tvil om at man må gjøre om på rutiner vedrørende asylsøkere som har fått avslag. FrP har kommet med et godt forslag for lenge siden på akkurat det. Men vi er vel for snille og naive her på berget til at det blir gjennomført.
Blir litt OT kanskje, men Erna Solberg redegjorde ganske bra for hvorfor de slet med å få ham ut - det var ikke innsatsviljen det stod på, men lovverket som hindret det.
Det skal legges til for egen regning at dagens regjering har den beste asylpolitikken Norge har hatt så lenge jeg kan huske - får ut de som ikke har noe her å gjøre og det litt kvikt.
Tilbake til KATO-maskinen. Har jeg observert rett at det var LN-BER som er invlolvert? I så fall må jeg prøve å få pusset litt på et bilde jeg tok i Bodø i kveld...
Baktusbror
30-09-2004, 10:15
Originally posted by DY
Algerie next!
Når er dette blitt et forum for alle dere som "kan" flyktninge- og asylpolitikk?
Det er en tragisk hendelse, utført av et sykt menneske.
Som dere snakker om "lov og orden". Skal Norge ikke følge lover og regler som finnes internasjonalt? Kan du sende ut et menneske til et land som nekter å ta i mot? Det går ikke. Mener det er overhengende fare for at dere uttaler dere om ting dere ikke har det minste peiling på, eller setter dere ordentlig inn i.
Jeg vil sende en hilsen til de fantastiske pilotene til Kato Air og de ansvarsbeviste passasjerene. De utførte det vi alle forventer at vi selv skal klare i slike situasjoner.
Hørt at styrmann ombord i denne økse-episoden også var styrmann på flighten som fikk lyn-nedslag.
Og det stemmer i følge VG http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247558
Originally posted by WF841
Og det stemmer i følge VG http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247558
Gi den mannen en Boeing...! :)
Originally posted by Baktusbror
Når er dette blitt et forum for alle dere som "kan" flyktninge- og asylpolitikk?
Det er en tragisk hendelse, utført av et sykt menneske.
Som dere snakker om "lov og orden". Skal Norge ikke følge lover og regler som finnes internasjonalt? Kan du sende ut et menneske til et land som nekter å ta i mot? Det går ikke. Mener det er overhengende fare for at dere uttaler dere om ting dere ikke har det minste peiling på, eller setter dere ordentlig inn i....
HELLO?!?! Any home?
En ting burde du ha klart for deg "Baktus'en".
Her inne på forumet vet VI alltid best. Her det kun saklige utrop, med tilhørende spissfaglige påstander.
Her inne er vi eksperter på fly og flyrelaterte saker, men vi tar ikke fem øre for å sveive innom asylpolitikk eller partnerskapsloven, bare for å krydre opp forum-dagen litt. Uansett emne: tross det faktum om vi er enige eller uenige; VI er ALLE eksperter!
Uansett Baktus;
Ha en god dag, og lykke til i munnen til Jens (Stoltenberg?)
The Ticketor
30-09-2004, 13:00
Ordet "helt" blir av og til brukt litt for ofte, men jeg synes det ordet passer bra her. Jeg utnevner hermed, by the power vested in me osv, flight crew og de pax som kjempet med gærningen til helter!
Originally posted by Cedlind
Hmmm.. kanskje på tide å avslutte denne tråden før det norske fremmedhatet når danske nivåer (no offence til danskene).
no offence taken.
Vores regering og dens støtteparti på den fundamentalistiske højrefløj er bestemt ikke noget at stræbe efter.
Men du har ret - måske det ville være smart at lukke denne tråd
Shark-41
30-09-2004, 14:34
ikke for aa oedelegge for de som vil legge ned traaden men:
Personen var syk i hodet og flippa.. Noe ala det som tullingene i Røyken gjorde på mandag når de også fikk en sjokkmelding?
Vel stakkars syke mannen fikk beskjeden i MAI! Burde vaert hjemme i Solrike Algerie naa (Eller i Frankrike, har ikke de noe ansvar her?):sarc
Jeg er ikke fremmedhater, men jeg synes at vi skulle ha samme innvandringspolitikk som USA. Hvis du har penger og utdanning, eller vil betale for en dyr utdanning, velkommen, hvis ikke FOKK OFF!
Originally posted by Shark-41
Jeg er ikke fremmedhater, men jeg synes at vi skulle ha samme innvandringspolitikk som USA. Hvis du har penger og utdanning, eller vil betale for en dyr utdanning, velkommen, hvis ikke FOKK OFF!
er det bare mig, eller hænger den sætning på ingen måde logisk sammen!
Shark-41
30-09-2004, 14:44
Jens:
Det jeg mener er: Du kan komme hvis du vil tilfoeye oekonomien noe, hvis ikke hold deg unna.
Det blir ingen forskjell om jeg kommer til Danmark for aa drive dank. (Faar vel neppe Politisk Asyl?).
:sarc
Fly er blitt farlig, trikk er blitt farlig, buss er blitt farlig...: kjør din egen bil og lås dørene:(
Concorde
30-09-2004, 17:48
Farlig det også. Sitte i stua hjemme og strikke er trygt.
hørte en som ble spurt om han turte ta trikken etter knivangrept i Oslo, og han svarte "Det er jo ikke TRIKKEN som er farlig!"
Originally posted by Concorde
Farlig det også. Sitte i stua hjemme og strikke er trygt.
Er du gæærn??? De fleste ulykker skjer i hjemmet!
Concorde
30-09-2004, 18:09
De aller fleste ulykker skjer i Hjemmet? Bytt til Allers da:p
Helt utrolig hvor drøy denne saken var, fikk frysninger da jeg så animasjonene og bildene av alt blodet.
https://www.nrk.no/viten/xl/kato-air-ulykken_-to-tideler-fra-katastrofen-1.14280849
To tideler fra katastrofen
Marlene (15) og resten av passasjerene overlevde norgeshistoriens mest dramatiske flykapring.
Allerede på flyplassen i Narvik legger Marlene merke til ham. Mannen, som hun ennå ikke vet skal brenne seg inn i minnet hennes, er kraftig bygd og har kort, krøllete hår. Det blir holdt i sjakk med masse gele og er litt grånende selv om mannen bare er i 30-årene.
– Han hadde veldig spesielt hår, som fjortis legger man merke til sånt, forteller Marlene Føre Frantzen.
Marlene har nettopp fylt femten og kjenner den korte ruta hun skal reise mellom Narvik og Bodø godt. Det har alltid vært moren som har fulgt henne til Bodø. Men akkurat denne septemberdagen i 2004 er det for aller første gang pappa Trond som skal bli med henne på flyet. Det skal redde Marlenes liv...
– Plutselig ser jeg han ta fram en øks. Det er bare et par steg fram, så er han fremme i cockpiten, forteller Marlene.