PDA

View Full Version : Delta Airlines - første flyvning til CPH i dag


PP
02-05-2006, 19:07
Så blev det dagen hvor CPH endelig igen har fast rutetrafik med et amerikansk selskab. Delta Airlines startede deres rute fra Atlanta, hvilket blev fejret med maner i Københavns Lufthavn - mere diskret var det at Air Berlin også i dag indledte deres flyvninger til CPH fra henholdsvis Dusseldorf og Berlin. På fredag følger Hamborg.

Første Delta flyvning til Atlanta forlod CPH kl. 11 med 180 pax. ombord ud af 204 pladser.

Rapportage fra åbningen af ruten til Atlanta:
Delta og Air Berlin letter fra København (http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Nyheder/2006/delta.htm)

Ovenstående link indeholder desuden en to minutter lang video fra åbningen.

I tillæg kan det tilføjes at den første flyvning på DL68/69 blev udført af følgende maskine:
Delta Airlines N180DN Boeing 767-332(ER) (http://www.airliners.net/open.file/0916248/M/) (billede fra A.net)

Første Air Berlin flyvning blev fløjet af følgende maskine:
Air Berlin D-ABAM Boeing 737-46J (http://www.airliners.net/open.file/1006323/L/) (billede fra A.net)

sail4fun
02-05-2006, 19:33
Gratulasjoner til CPH.

Når var det sist Scandinavia hadde conextion til ATL ?

PP
02-05-2006, 20:31
Mener at Delta omkring 1990 fløj JFK-CPH-HAM-ATL og ATL-CPH-HAM-JFK på daglig basis - kan med sikkerhed huske at der mere eller mindre hver dag var to Delta 767 på CPH samtidig. Mener dog også at huske at ruten til ATL kun varede ganske kortvarigt - og det er vel også den eneste gang tidligere at der har været forbindelse mellem ATL og Skandinavien.

EB
02-05-2006, 21:02
Når kommer CO til CPH?

PP
02-05-2006, 21:03
Originally posted by EB


Når kommer CO til CPH?

24. maj starter CO på CPH - så det er snart... :)

Thomas
02-05-2006, 21:28
Originally posted by EB


Når kommer CO til CPH?

Når kommer DL til OSL? ;)

EB
02-05-2006, 21:38
Tja... Stockholm kommer vel først - -men de skal jo først få besøk av USAirways...:up:

sail4fun
02-05-2006, 21:41
Hallo United og AC , dere er velkommen til OSL ....

PP
02-05-2006, 21:55
Originally posted by P.A. VIKING


Hallo United og AC , dere er velkommen til OSL ....

Jeg forventer personligt at se Air Canada tilbage på CPH i sommeren 2007 - det er hvad rygterne siger...

ducky
02-05-2006, 22:18
Hvordan er servicen til Delta over dammen?

Jörgen
02-05-2006, 22:42
Originally posted by ducky


Hvordan er servicen til Delta over dammen?

Personligen tycker jag den är sämre än de europeiska flygbolagen.

MD11
02-05-2006, 22:44
Brukte ikke Delta A310 på CPH-JFK eller er jeg helt på viddene nå?

PP
02-05-2006, 22:57
Originally posted by MD11



Brukte ikke Delta A310 på CPH-JFK eller er jeg helt på viddene nå?

Delta har både benyttet A310 og 763 på CPH-JFK dengang de fløj den rute.

MD11
02-05-2006, 23:05
Takk for informasjon PP:) Årsaken til at jeg spurte om dette var at jeg vagt husker at en kompis sa at han fløy A310 CPH-JFK.

PP
03-05-2006, 10:41
Mener dog kun Delta ganske kort fløj med A310 - helt nøjagtig hvilken periode kan jeg ikke huske men i 1994 mener jeg bestemt de fløj med A310.

Derudover har de jo også tidligere fløjet med Tristar L-1011 på CPH via London LGW - det var tider...:spin:

Someone
03-05-2006, 10:52
Brukte ikke Delta en 310 på FBU-JFK en sommer på starten av 90-tallet?

litt-amatør
03-05-2006, 11:43
Vet ikke om dette er et dumt spørsmål men allikevel: Med såpass mange nye seter over til USA (DL og CO tilsammen) for CPH, må vel dette ta trafikk fra eksisterende ruter? Det er vel ikke bare passasjerer som ikke hadde reist ellers som kan fylle opp begge disse flyene?

Hvilke selskaper er det som rammes av dette? Er det SAS sine ruter til USA som vil få merke det mest? Eller er det andre selskaper som vil oppleve at folk heller vil fly direkte enn via et stort knutepunkt f.eks. BA til London KL til AMS osv.

SQ 777
03-05-2006, 15:36
Tror det var PA som hadde A310 på Oslo/FBU før ??

LN-MOW
03-05-2006, 16:08
PA floey A310 til FBU. Delta kjoepte PA-rutene og en del av flyene og fortsatte ruten et par aar etter oppkjoepet. Ettehvert som DL faset ut 310'ene, ble de erstattet av 767. Tror ruten ble nedlagt i '95.

A310 paa FBU 1994 (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=5686)

Someone
03-05-2006, 16:15
Hvor ofte fløy PA/DL på FBU. Var det daglig eller bare noen ganger i uken?

LN-MOW
03-05-2006, 16:34
Det var daglig i trekant med ARN eller CPH. Mot slutten mener jeg aa huske at den gikk JFK-FBU-HEL vv ..

ducky
03-05-2006, 22:49
Kan huske at jeg fulgte min mor til FBU da hun skulle til ATL med DL via JFK i '94. Tror det var da jeg begynte å interessere meg i fly, kan jeg huske. :spin:

PP
04-05-2006, 13:06
Originally posted by litt-amatør


Vet ikke om dette er et dumt spørsmål men allikevel: Med såpass mange nye seter over til USA (DL og CO tilsammen) for CPH, må vel dette ta trafikk fra eksisterende ruter? Det er vel ikke bare passasjerer som ikke hadde reist ellers som kan fylle opp begge disse flyene?

Hvilke selskaper er det som rammes av dette? Er det SAS sine ruter til USA som vil få merke det mest? Eller er det andre selskaper som vil oppleve at folk heller vil fly direkte enn via et stort knutepunkt f.eks. BA til London KL til AMS osv.

Jeg tror hovedsageligt at det bliver selskaber som KL og AF der sigter på connections via deres hub, som kommer til at mærke dette. SAS er jo i stor grad afhængig af feed ind til CPH i forbindelse med deres US-ruter. De lokal pax. de måtte tabe her i CPH tror jeg personligt kan opvejes af øgede volumer fra andre markeder. Men kun tiden vil vise hvilken effekt de nye ruter får...