PDA

View Full Version : Billetter til 369,-. Er det rent tap?


Star Flyer
01-02-2014, 12:50
SAS har mange tilbud til mange destinasjoner. Berlin, Gdansk og Praha er destinasjoner som man kan reise til for 369,- kroner èn vei med SAS. (i tilbudsperioder).

Hvor mye tjener SK på å fly til disse destinasjonene til 369? Eller er det et rent tap?


Rent hypotetisk:
Er det "billigere" for SAS at jeg larvære å bestille? De slipper mine 80 kg, 23 kg bagasje og alle andre utgifter med meg som passasjer... (Kaffe, avis, pappkrus etc...)

Flight Cancelled
01-02-2014, 13:11
Jeg tror de taper penger om alle pax betaler så mye (369,-). Dog så tror jeg ikke de minsker tapet ved at noen ikke bestiller. Det er nok de faste kostnadene (personell, handling, flyplassavgifter, oppbinding av ressurser osv) som resulterer i tapet. Det å frakte deg tror jeg er noe de tjener på, sett bort fra de faste kostnadene som gjør at hele regnestykket trolig går i minus.

1944vintage
01-02-2014, 13:15
Leste for en tid tilbake, og tror dette gjaldt SAS:

14 % var "forretningsreiser* , men sto for 70 % av inntektene.
Dette gjør det mulig å selge mange biletter til lav pris.

De mange "ikke-forretningsreisende medfører at selskapet kan holde
en høy frekvens på rutene.

Begge grupper har slik nytte av hverandre.

* usikker på definisjonen.

BU662
01-02-2014, 13:29
SAS har mange tilbud til mange destinasjoner. Berlin, Gdansk og Praha er destinasjoner som man kan reise til for 369,- kroner èn vei med SAS. (i tilbudsperioder).

Hvor mye tjener SK på å fly til disse destinasjonene til 369? Eller er det et rent tap?


Rent hypotetisk:
Er det "billigere" for SAS at jeg larvære å bestille? De slipper mine 80 kg, 23 kg bagasje og alle andre utgifter med meg som passasjer... (Kaffe, avis, pappkrus etc...)

Man kan ikke legge en kampagne-pris til grunn a tro om SAS tjener eller taper penger pa en rute. SAS har ökt pa Berlin stadig, som enten betyder at de tjener penger eller at de har - pga strategiske vurderinger - lyst a tape mer penger.

Til din hypotetisk spörsmal. Dette er ikke veien som SAS tenker. Her tenker man litt annenleders: Hvor mye penger taper man pa a ha flyet staende pa bakken vs. a ha flyet i lufta med passagerer...

Superhai
01-02-2014, 14:49
Er det "billigere" for SAS at jeg larvære å bestille? De slipper mine 80 kg, 23 kg bagasje og alle andre utgifter med meg som passasjer... (Kaffe, avis, pappkrus etc...)

I forhold til de 30 tonn med metall (og plast o.l.) som uansett skal flyttes på, så blir kostnadene med å frakte deg svært lave.