PDA

View Full Version : Beste "business-veien" til Montreal med StarAlliance


Star Flyer
31-01-2014, 17:57
Hei!

Skal for første gang til Montreal. Og for første gang skal jeg prøve C-klasse på langdistanse også. Hvilken rute gir mest Eurobonus-poeng, komfort, lounger og best businessklasse?

Her er alternativene:
A) OSL - EWR - YUL
(SAS A330 til Newark, og Air Canada Jazz CRJ videre)

B) OSL - LHR - YUL
(SAS B737 til London, og Air Canada A333/B773 videre) - obs! bookingklasse Z, gir denne lite EB-poeng?

C) OSL - FRA/MUC - YUL
(Lufthansa A319/SAS 737 til "Tyskland" og Lufthansa videre).


Håper noen av dere erfarne business-reisende har noen tips :)

LN-MOW
31-01-2014, 18:03
Vestover finnes det strålende forbindelse med Swiss .. tilbake er det lang transittid i ZRH, men Swiss/LH kan jo også som regel kombineres ..

Star Flyer
31-01-2014, 18:15
Vestover finnes det strålende forbindelse med Swiss .. tilbake er det lang transittid i ZRH, men Swiss/LH kan jo også som regel kombineres ..

Takk for tipset LN-MOW! Stoppet i ZRH var ikke så langt, har ventet lengre før... Så lenge det er på dagen går det greit :)

TG923
31-01-2014, 18:35
Bookingklasse Z (og C, D, P) med Air Canada og klassene Z og P hos Swiss gir dårlig bonusopptjening hos EuroBonus

LN-KOG
31-01-2014, 22:09
AC har en veldig bra bisnisseklasse. Spørsmålet er: Skal du ha det bra eller skal du samle poeng?

TGjr
01-02-2014, 08:57
Er i Montreaal flere ganger i året, men jeg er litt SAS junkie.

Flyr via Kjøbenhavn og US hub. Som regel New York inn og Chicago hjem. Torsdager reiser jeg fra Norge og hjem på Lørdag. Da kommer jeg tidligere hjem uten mye ventetid enn KLM flighte

Star Flyer
01-02-2014, 10:15
AC har en veldig bra bisnisseklasse. Spørsmålet er: Skal du ha det bra eller skal du samle poeng?

Hehe, det var det da :D

Er i Montreaal flere ganger i året, men jeg er litt SAS junkie.

Flyr via Kjøbenhavn og US hub. Som regel New York inn og Chicago hjem. Torsdager reiser jeg fra Norge og hjem på Lørdag. Da kommer jeg tidligere hjem uten mye ventetid enn KLM flighte

Takk for tipset! :)
Hvordan er transfer på EWR/ORD? Blir bagasjen sendt helt frem? Og rekker man flyet videre? Har hørt så mye om endelange immigrasjonskøer...

Fnate
01-02-2014, 14:31
Den Air Canada Jazz flighten er neppe kul. Har hatt den noen ganger fra BOS og ORD, og da har det bare vært one-class småfly.

Anders

TGjr
01-02-2014, 15:38
Du gjør passkontroll i Canada på veien ut - det går som smør. Bagasjen blir sendt helt frem. Noe mere tuklete er det på vei inn til Canada - da må du gjennom passkontroll både i US og i Canada - bagasjen på vei inn plukkes opp i US og bæres forbi Toll til transfer. Takket helt frem

Eriksan
01-02-2014, 18:20
Jeg ville unngått å reise via USA, ihvertfall på utreisen, siden du må beregne god tid på transfer i US og den siste flighten til YUL er ganske kjip når du kommer fra long haul business. Men skal du maksimere poeng bør du fly SK eller UA via USA, evt booke dyrere bookingklasser på LH, LX eller AC som gir 200% opptjening.

Anbefaler LX business hvis du vil maksimere opplevelsen ombord, både når det gjelder service/mat og komfort med lie-flat sete. Sjekk ut tripreporten min da jeg reiste kun for reiseopplevelsen med LX og LH og hadde bare en overnatting. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121569

Islending
02-02-2014, 01:02
Jeg var veldig skuffet over AC i sommer, og ville heller reist med LX hvis det skulle vært direkte. De har en super C-kabin.

SK/UA ville jeg valgt for poengopptjening, da disse gir minst 200% opptjening i alle C-klasser...