PDA

View Full Version : SK vurderer seriøst RRJ


brendas
02-05-2006, 12:15
Kom over denne på http://www.flightglobal.com/ (http://www.flightglobal.com/Articles/2006/05/02/Navigation/177/206266/%20Scandinavian+Airlines+seriously+mulls+Sukhoi+RR J+for+SAS+regional.html)

Dette var nyheter for meg, for å si det mildt.


Edit1:Er URL'n for lang til at forumet greier å forwarde Firefox riktig?:S

Edit2: URL'n er så lang at den legger inn en <br> mot slutten, yeah... Se i adressefeltet, det skal til slutt stå regional.html

BGO
02-05-2006, 13:11
Mener at jeg leste en gang at Air Baltic var aktuell for RRJ men her nevnes jo både Widerøe og Blue 1.

Widerøe med RRJ mellom Bergen og Tromsø - :up:

MD11
02-05-2006, 13:26
Fra Flightglobal.com:

Scandinavian Airlines (SAS) is giving serious consideration to Sukhoi’s Russian Regional Jet (RRJ) as it sets about modernising the regional fleets of its family of affiliated and subsidiary carriers.

The Star Alliance airline has been impressed by the extensive line-up of Western suppliers that Sukhoi has gathered and regards it as a plausible competitor to the Embraer 190 and Bombardier CRJ900.

Supplier-sources say the airline is also attracted by the RRJ’s sub-$20 million price, which goes a long way to compensate for its later entry into service.

Vice-president fleet development Kurt Kuhne says: “We are looking at all the candidates and what I have seen of the presentations from Sukhoi is credible. Companies that are normally involved in being subsuppliers to Airbus and Boeing are doing the same thing on this aircraft.

“When it comes to the [Thales] cockpit and so on, and we look at the list of subsuppliers to the Russian aircraft, we don’t see many differences. If you compare that to the Embraer product then it is more or less all the same names there.”

The supplier list includes Snecma’s Powerjet joint venture with NPO Saturn of Russia, Thales, Liebherr, B/E Aerospace, Intertechnique, Messier-Dowty and Goodrich, among others. Finmeccanica of Italy has just agreed to take a 25% equity stake in the programme.

Kuhne is faced with a complex task of addressing the diverse needs of a group of airlines comprising Blue1 of Finland, Widerøe’s Flyveselskap of Norway, Air Baltic of Latvia, Estonian Air and possibly Spanair of Spain. Their current fleets include the BAE Systems Avro RJ85/100, Bombardier Q100/300/400, Boeing 737-500 and Boeing MD-80.

Kuhne declines to discuss numbers or timings, saying they differ in each case, but sources familiar with the programme indicate the requirement is for about 20 aircraft. He does, however, say the family concept is important, noting: “The [Bombardier] CSeries had a problem as a one-off. It had nothing to do with the family. But Sukhoi can do a family.”

Sukhoi’s plan envisages first flight in September 2007, concurrent Russian/European certification a year later, and entry into service in November 2008. The “certification basis” is due to be presented to the European Aviation Safety Agency about now.
Kuhne says: “For some airlines it might be late, but it very much depends on each airline’s need.”

Sukhoi says it has frozen work on the smaller RRJ-60 model and is focusing on the 100-seat-class RRJ-95. The first fuselage should be built “by the end of the summer”.

Desk pilot
02-05-2006, 13:55
At SAS-gruppen holder seg oppdatert på utviklingen av regionale jetfly (RJ) er vel naturlig. Som nevnt i artikkelen er det flere selskap i gruppen som kan nyttiggjøre seg slike fly. I Norge ser jeg for meg at det er flere flyplasser med relativt lite passasjerbelegg som kan opereres med RJ istedet for dagens B737 (f.eks. KKN og KSU for å nevne to).

Om det så er Widerøe eller SAS Braathens som skal operere slike fly vil vel være et selskapspolitisk spørsmål. Diskusjonen i forkant av en slik avgjørelse vil være interessant!

brendas
02-05-2006, 13:57
Originally posted by BGO
Mener at jeg leste en gang at Air Baltic var aktuell for RRJ men her nevnes jo både Widerøe og Blue 1.

Det står nå ikke at RRJ er aktuell for WIF, bare at WIF er et av SAS sine datterselskap, på linje med de andre :)

intransfer
02-05-2006, 14:19
Originally posted by brendas


Originally posted by BGO
Mener at jeg leste en gang at Air Baltic var aktuell for RRJ men her nevnes jo både Widerøe og Blue 1.

Det står nå ikke at RRJ er aktuell for WIF, bare at WIF er et av SAS sine datterselskap, på linje med de andre :)

Men fra et flyentusiast synspunkt hadde det vært helt genialt om det kom slike fly til Norge :D Uansett til hvilket selskap. Som NSFF medlem håper jeg foreningen kan engasjere seg i saken :thumbup

ENGM RAMP
02-05-2006, 15:32
Hehe....vel, WF har sett på russiske fly før de, for snart 30 år siden....

Min Far kom hjem etter å ha vært i møte hvor russiske Yakolev presenterte det de mente måtte være en ypperlig maskin på kortbanenettet, YAK-40 :wow:

Ååå, jeg vet jeg ikke har brosjyren fra Yak' her, men jeg skal jaggu sjekke med det faderlige opphavet og høre om han har den enda...

Den var skikkelig morsom og lekker, og skikkelig østblokk-reklame...

:nor

EB
02-05-2006, 20:58
SAS Braathens må vel erstatte noen F50 også....

Someone
02-05-2006, 22:58
Høres spennende ut men: Jeg tror det ikke før jeg får se det:sarc

Flaps40
02-05-2006, 23:55
Originally posted by EB


SAS Braathens må vel erstatte noen F50 også....

Enig. Men det måtta da være bedre at SBU holdt seg til kun 737 og la WF fly dash'ene og RJ.