View Full Version : Å bestille hotellrom i Tehran
robertaas
31-01-2014, 13:29
Å bestille rom i Tehran er visst ikke helt som andre steder.
Scene 1: Tripadvisor
Bruker ofte starte med Tripadvisor for å se litt hva som kan være interessant, men det er vansligere enn vanlig å finne anmeldelser man kan stole på. Mange ser ut til å være fornøyde bare de får rom med både tak og vegger. Er mannen i resepsjonen i tillegg hyggelig så er de ikke lengere i tvil, "Best hotel in Iran!", og det selv om det ligger usentralt til, har få stjerner og bildesøk kan vise toaletter der som bare er hull i gulvet.
Scene 2: Større bokkingsiter
Ifølge dem så eksisterer Iran ikke.
Scene 3: Obskure bookingsiter
Dette er bookingsiter som baserer seg på feilskrivning av navnet til større bookingsiter og gjerne med tvilsomme toppdomener. Man får dem opp på endel portaler med metasøk for hotell. Ifølge dem eksisterer Iran og det er flere hoteller der, men:
-de har ingen eller nesten ingen info om rommene og lite om hotellet
-hotellene er konsekvent feilplassert på kartet
-De blander sammen hoteller med lignende navn
-når jeg prøver å søke på når jeg skal reise så er nesten ingen hoteller tilgjengelige. Prøver å se om det skjer noe spesielt i byen da, men finner ikke noe.
Scene 4: Kontakte hotellet direkte
Søker man på nett etter hjemmesiden til det som ser ut til å være aktuelle hoteller så får man en rekke rare feilmeldinger og stengte kontoer hos hostringsiter. Finner til slutt ett hotel som faktisk har hjemmeside, inkludert pick-up fra flyplassen og de har til om med online booking. Det vil si at man fyller ut et skjema som så skal de kontakte en innen 24 timer. Og de svarer faktisk, men istedenfor bekreftelse forteller de prisen jeg allerede har akseptert og spør om jeg virkelig vil bestille. Joda, jeg sendte ikke inn bestillingen på tull og ønsker bekreftelse på rom og pick-up fra flyplassen. Og så blir det stille.... Kanskje kommer ikke e-mail frem til dem så jeg prøver ringe hotellet:
-Reservasjon? Det er ikke nødvendig, vi har nok av rom. Det er bare å komme hit.
-Har du bestilt via Internett? Vent så skal jeg sette over til IT-avdelingen.
Og man kan ikke bruke internasjonale kredittkort i landet så her er det å ta med en bunke dolares.
Hehe :)
Men altså, sikkert jeg som er akterutseilt her.
Men hvorfor i alle dager reise til Tehran i det hele tatt, er du SÅ tom for ferie reise ideer eller er det jobbreise ?
Robert samler vel land, gjør du ikke?
Da løper man fort tom for åpenbare destinasjoner, og Teheran er jo et bedre valg enn Mogadishu.
robertaas
31-01-2014, 14:14
Robert samler vel land, gjør du ikke?
Neida, det er bare årets spennende, eksotiske og litt vanskelige destinasjon.
L1011-500
31-01-2014, 14:20
Men hvorfor i alle dager reise til Tehran i det hele tatt, er du SÅ tom for ferie reise ideer eller er det jobbreise ?
Man trenger ikke være tom for reiseideer for å ta turen til Iran! Har ikke vært der selv enda, men det blir nok ikke alt for lenge til. Landet er spekket med historiske attraksjoner og byer. På toppen av alt er befolkningen blant de mest gjestfrie man finner.
Husk at det finnes en annen side av et land, enn den man ser på TV ;)
Brukte finn.no og gjorde et søk nå. Ikke noe problem.
robertaas
31-01-2014, 14:30
Brukte finn.no og gjorde et søk nå. Ikke noe problem.
Joda, finner noe, men når man går videre finner man at det er lite optimalt.
For de som lurer på hvorfor Iran:
http://tv.nrk.no/serie/team-bachstad/muhh48000311/sesong-1/episode-3
Regner med det er samme greia som med Cuba her: ingen amerikanskeide (som de fleste store jo som regel er) sider som har lov til å ha noe med det landet å gjøre.
Joda, jeg sendte ikke inn bestillingen på tull og ønsker bekreftelse på rom og pick-up fra flyplassen. Og så blir det stille.... Kanskje kommer ikke e-mail frem til dem
Vet ikke hvordan internettsituasjonen er i Teheran, men i enkelte slike land kan jo både internett og strøm plutselig dette ut i dagevis.
Og man kan ikke bruke internasjonale kredittkort i landet så her er det å ta med en bunke dolares.
Iran har vel embargo på US$. Tror euro er det mest gangbare der.
Man trenger ikke være tom for reiseideer for å ta turen til Iran! Har ikke vært der selv enda, men det blir nok ikke alt for lenge til. Landet er spekket med historiske attraksjoner og byer. På toppen av alt er befolkningen blant de mest gjestfrie man finner.
Husk at det finnes en annen side av et land, enn den man ser på TV ;)
Tiltredes 100%! Iran igger i planleggingsfasen her òg - gjerne i kombinasjon med Turkmenistan ^_^
SudCaravelle
31-01-2014, 15:42
Støtter også opp om Iran (selv om jeg heller ikke har vært der) Mange av mine kollegaer har vært der mye før sanksjonene startet (vi hadde tre kontorer der hvorav ett i Teheran) Alle sier det er en fantastisk destinasjon også for litt alpin kos. De iranerene man møter her nede er meget gjestfrie og hyggelige mennesker.
robertaas
31-01-2014, 16:05
Iran har vel embargo på US$. Tror euro er det mest gangbare der.
De lister prisene i dollar og skal ha betalt i kontanter. Vil tollen ta bunken med dollar?
L1011-500
31-01-2014, 16:12
De lister prisene i dollar og skal ha betalt i kontanter. Vil tollen ta bunken med dollar?
Står en del nyttig info her: http://www.lonelyplanet.com/iran/practical-information/money-costs
Just bring cold, hard cash – preferably in high-denomination euros or US dollars. Apart from some hotels, carpet shops and tour agencies where you can pay in dollars or euros, all transactions are in rials (or tomans). You’ll obviously need to carry a mix of rials and dollars or euros – you’d need a wheelbarrow to cart around everything in rials.
Du kan bestille dette hotellet på wideroe.no .. ser helt ok ut, men kanskje litt dyrt?
http://www.lalehhotel.com/pgs/en/aboutus.htm
http://www.wideroe.no/?utm_source=Tradedoubler%20NO&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Wider%C3%B8e%20-%20Tradedoubler%20AFF%202012
Gi det en tjangse, er meget mulig det mest interessante stedet du har besøkt.
Kontakt gjerne ´Pars`for hotell o.a. :
Pars Tourist Agency
Zand Ave., 71358-18415
Shiraz, Iran
www.key2persia.com
www.persien-tourismus.com
www.cle2perse.com
Står en del nyttig info her: http://www.lonelyplanet.com/iran/practical-information/money-costs
Landsider.no er også bra, og inneholder offisiell informasjon fra UD: http://www.landsider.no/land/iran/reise/praktisk/
Ta med nok kontanter, i USD eller EURO. Det er IKKE mulig å veksle reisesjekker i Iran, og kredittkort kan IKKE brukes for å ta ut penger i bank/minibank eller for å betale i butikker. Kun enkelte internasjonale flyselskap godtar for tiden kredittkort, men dette kan endre seg uten varsel. Man må derfor ta med tilstrekkelig med kontanter til å dekke utgifter til oppholdet. Det er erfaringsmessig enklest å veksle 100 dollar-sedler trykket etter 1996 eller 100 euro-sedler. Veksling av valuta på gaten er forbudt i Iran.
Spiste for øvrig på iranske restauranter et par ganger da jeg var i Oman i fjor, og maten var utrolig god. :)
Av de stedene jeg har besøkt i Iran står Isfahan, Shiraz/Persepolis, Teheran og Kish høyt på anbefalingslista.
Av de stedene jeg har besøkt i Iran står Isfahan, Shiraz/Persepolis, Teheran og Kish høyt på anbefalingslista.
Tar du noen ekstra forholdsregler ved slike turer?
robertaas
31-01-2014, 17:16
Du kan bestille dette hotellet på wideroe.no .. ser helt ok ut, men kanskje litt dyrt?
http://www.lalehhotel.com/pgs/en/aboutus.htm
http://www.wideroe.no/?utm_source=Tradedoubler%20NO&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Wider%C3%B8e%20-%20Tradedoubler%20AFF%202012
Er visst et ned slitt hotell og lite severdigheter like ved bortsett fra en park. Takk for tips om reservasjoner, men har reservert hotell nå. Sikkert andre som kan benytte de tipsene.
Tips om dagsturer fra Tehran har jeg derimot behov for. Persepolis ser ut til å bli litt for langt unna.:)
Iran har vel embargo på US$. Tror euro er det mest gangbare det
Nå er det US som boikotter Iran og inke motsatt. Og nettopp derfor er dollar og andre gangbare internasjonale valutaer svært velkommen
Nå er det US som boikotter Iran og inke motsatt. Og nettopp derfor er dollar og andre gangbare internasjonale valutaer svært velkommen
Tja, ingen boikott, men er vel ikke akkurat varme følelser andre veien heller. Ser ut som dollar fra turister er fint, men Iran krever vel betaling i euro for olje som selges til bl.a. EU-land, og har vært en pådriver for omstilling av oljemarkedet vekk fra dollar.
Tar du noen ekstra forholdsregler ved slike turer?
Nei, har ikke vært noen grunn til det.
Tips om dagsturer fra Tehran har jeg derimot behov for. Persepolis ser ut til å bli litt for langt unna.:)
Vi gjorde det som dagstur, tok en billig flight ned til Shiraz om morgenen, hadde lang dag i Persepolis, og var tilbake i Teheran samme kveld.
robertaas
01-02-2014, 10:16
Vi gjorde det som dagstur, tok en billig flight ned til Shiraz om morgenen, hadde lang dag i Persepolis, og var tilbake i Teheran samme kveld.
Hvordan fikset du bestilling/betaling rent praktisk? De er jo avskåret fra verdens økonomisk.
Kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig.
http://wikitravel.org/en/Teheran#Sleep
Artig at flere tar turen til Iran, vi er godt igang med planleggingen av vår tur, men ikke fått spikret noen hoteller ennå :)
Artig at flere tar turen til Iran, vi er godt igang med planleggingen av vår tur, men ikke fått spikret noen hoteller ennå :)
Det som hindrer meg er et stort grønt stempel med Ben Gurion border control på og passet mitt løper ut i 2018, men kan vel skaffe nytt dersom jeg vil.
robertaas
01-02-2014, 10:40
Det som hindrer meg er et stort grønt stempel med Ben Gurion border control på og passet mitt løper ut i 2018, men kan vel skaffe nytt dersom jeg vil.
Amatør. Det får man på en separat lapp om man ber om det.
robertaas
01-02-2014, 10:49
Kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig.
http://wikitravel.org/en/Teheran#Sleep
Joda, å finne en liste med hoteller er lett. De lister også Ferdowsi som jeg har booket på, mendet er visst en hostel tett innpå med nesten samme navn som man ofte får opp istedenfor om man skal booke. Og jeg har enda ikke funnet ut om de har safe på rommet, det er jo greit om man skal reise med flere bunker sedler.
Joda, å finne en liste med hoteller er lett. De lister også Ferdowsi som jeg har booket på, mendet er visst en hostel tett innpå med nesten samme navn som man ofte får opp istedenfor om man skal booke. Og jeg har enda ikke funnet ut om de har safe på rommet, det er jo greit om man skal reise med flere bunker sedler.
Har bodd på Ferdowsi, det er bra.
Hvordan fikset du bestilling/betaling rent praktisk? De er jo avskåret fra verdens økonomisk.
Tehran-Shiraz-Tehran booka vi faktisk på wideroe.no ...
robertaas
01-02-2014, 13:11
Har bodd på Ferdowsi, det er bra.
Hvilken type rom bodde du på og var det safe på rommet? Hadde liksom ikke tenkt å ta med min trillbare safe for en helgetur.
robertaas
01-02-2014, 13:13
Tehran-Shiraz-Tehran booka vi faktisk på wideroe.no ...
Men hva med de som stod for utflukten der?
Men hva med de som stod for utflukten der?
Første gangen var det nevnte PARS (bruk veldig gjerne dem, de ordner flybilletter, visumreferansenummer, transfer og billetter til hva det skal være av severdigheter) som ordna alt, andre gangen tok vi bare en taxi til Persepolis og betalte vanlig inngangsbillett, dette er ikke mere mystisk (land) enn som så.
Tror ikke det er noe problem å ha to pass, der det ene brukes til Isreal og det andre til steder som ikke aksepterer stempel fra Isreal. Vet ihvertfall at det ikke er uvanlig at fotballspillere som spiller internasjonalt har to pass.
robertaas
01-02-2014, 13:34
Widerøe klarte ikke finne noen fly, men jeg klarte annensteds å finne flighter til Shiraz, men det var først utpå ettermiddagen den ene dagen jeg kan dra dit så det ser ikke så bra ut for den turen.
Man flyr muligens ikke innenlands mens det er fredagsbønn.
SudCaravelle
01-02-2014, 15:28
De reagerer faktisk også på stempel i passet fra Israels naboland som Egypt og Jordan.
Fikk veldig blod på tann av denne tråden og har fått innvilget guttetur til Iran i mars. Noen dager i Teheran og deretter noen dager med alpint.
iranskitours.ir/dizin-ski-resort.html
Mahan Air direkte til og Gulf Air til DWC hjem :)
Tror ikke det er noe problem å ha to pass, der det ene brukes til Isreal og det andre til steder som ikke aksepterer stempel fra Isreal. Vet ihvertfall at det ikke er uvanlig at fotballspillere som spiller internasjonalt har to pass.
Må ha bekreftelse fra arbeidsgiver, jeg har dobbelt statsborgerskap (britisk/norsk), men aldri tatt meg bryet med å skaffe britisk pass.
Fikk veldig blod på tann av denne tråden og har fått innvilget guttetur til Iran i mars. Noen dager i Teheran og deretter noen dager med alpint.
iranskitours.ir/dizin-ski-resort.html
Ta det ev.helt ut og avrund med et par dagers badeferie på Kish etterpå. :)
Hvilken type rom bodde du på og var det safe på rommet? Hadde liksom ikke tenkt å ta med min trillbare safe for en helgetur.
Aner ikke, men rommet var fint og mer enn flott nok det.
Bruker sjelden eller aldri safe, har heller aldri blitt frastjålet noe fra rommet, husker ikke om det var safe på Ferdowsi.
jeg har dobbelt statsborgerskap (britisk/norsk)
En til her ;)
robertaas
02-02-2014, 00:34
Vi får mange tips fra deg her. Hva syntes du var verdt å få med seg i Tehran?
Denne TRen kan være av interesse: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=50853&highlight=Tehran
Iran virker spennende. :)
geirfugl
02-02-2014, 02:39
Å bestille rom i Tehran er visst ikke helt som andre steder.
Scene 1: Tripadvisor
Bruker ofte starte med Tripadvisor for å se litt hva som kan være interessant, men det er vansligere enn vanlig å finne anmeldelser man kan stole på. Mange ser ut til å være fornøyde bare de får rom med både tak og vegger. Er mannen i resepsjonen i tillegg hyggelig så er de ikke lengere i tvil, "Best hotel in Iran!", og det selv om det ligger usentralt til, har få stjerner og bildesøk kan vise toaletter der som bare er hull i gulvet.
Scene 3: Obskure bookingsiter
Dette er bookingsiter som baserer seg på feilskrivning av navnet til større bookingsiter og gjerne med tvilsomme toppdomener. Man får dem opp på endel portaler med metasøk for hotell. Ifølge dem eksisterer Iran og det er flere hoteller der, men:
-de har ingen eller nesten ingen info om rommene og lite om hotellet
-hotellene er konsekvent feilplassert på kartet
-De blander sammen hoteller med lignende navn
-når jeg prøver å søke på når jeg skal reise så er nesten ingen hoteller tilgjengelige. Prøver å se om det skjer noe spesielt i byen da, men finner ikke noe.
Scene 4: Kontakte hotellet direkte
Søker man på nett etter hjemmesiden til det som ser ut til å være aktuelle hoteller så får man en rekke rare feilmeldinger og stengte kontoer hos hostringsiter. Finner til slutt ett hotel som faktisk har hjemmeside, inkludert pick-up fra flyplassen og de har til om med online booking. Det vil si at man fyller ut et skjema som så skal de kontakte en innen 24 timer. Og de svarer faktisk, men istedenfor bekreftelse forteller de prisen jeg allerede har akseptert og spør om jeg virkelig vil bestille. Joda, jeg sendte ikke inn bestillingen på tull og ønsker bekreftelse på rom og pick-up fra flyplassen. Og så blir det stille.... Kanskje kommer ikke e-mail frem til dem så jeg prøver ringe hotellet:
-Reservasjon? Det er ikke nødvendig, vi har nok av rom. Det er bare å komme hit.
-Har du bestilt via Internett? Vent så skal jeg sette over til IT-avdelingen.
D
Du kan IKKE booke via booking.com e.l i Iran,du kan bruke internasjonale kort på noen få hoteller.
geirfugl
02-02-2014, 02:43
Kish er IKKE Iran,det er der folk fra Iran som har for lite penger til å reise utenlands drar for å reise bort fra Iran!!!
Litt som "Toremolinos" (meget rellativt sett),I.FHT" Spania",hvis du skjønner hva jeg mener!!
geirfugl
02-02-2014, 02:52
Teheran er en nesten totalt uinteresant by,omentrent som Ankara i Tyrkia,hvis du ikke driver bussiness i Iran,da!!
Har vært tre ganger i Iran på besøk til foreldrene mine som var stasjonert der på oppdrag fra staten ;) Bodde selvsagt privat og kan således ikke gi noe tips vedr. hoteller.
Jeg syns det var veldig fascinerende å besøke Iran, utrolige forskjeller fra hjemme og for det meste fantastisk hyggelige mennesker. Mine to største høydepunkter er tur til Esfahan med sine mange historiske severdigheter (Imam Square er høydepunktet) og topptur til Mount Tochal 3964 moh fra foten av fjellet helt nord i Teheran.
Har besøkt alle de tidligere parkene/presidentpalassene til Shah'en i Teheran samt masse flotte parker, markeder m.m.
Du kan IKKE booke via booking.com e.l i Iran,du kan bruke internasjonale kort på noen få hoteller.
Det er dog meget risikabelt å belage seg på å bruke bankkort i Iran, ettersom landet ikke er tilknyttet internasjonale banksystemer. De har minibanker over alt, men du kan kun bruke lokale kort. Ring for all del før du drar, for å forsikre deg om at de tar kort. Uansett må du ha med det du trenger i cash. De har OK vekslingsrate til rialer i annen etasje på IKA.
Det er bare å skaffe seg et ekstrapass. Innreisestempel fra Israel er godkjent årsak, dersom du skal til Tehran.
robertaas
03-02-2014, 10:48
Det er bare å skaffe seg et ekstrapass. Innreisestempel fra Israel er godkjent årsak, dersom du skal til Tehran.
Har kontaktet politiet da jeg har vurdert ekstrapass, men av andre grunner. Ekstrapasset har kun ett års varighet så det er mye enklere å bare være våken og be om å få stempelet på et separat ark som legges i passet. De som sitter i passkontrollen liker ikke dette, men ordningen finnes og det fungerer.
Litt på siden, men veldig Iran-relevant: Escape Travel arrangerer tur dit i høst. Programmet kan sikkert være til inspirasjon for noen - se http://escape.no/dagens-iran-og-det-gamle-persia-22sep14#dagens-iran-og-det-gamle-persia eller PDF-vedlegget.
Nå hvordan var prosessen med visum etc til Iran og hotellopphold? Regner med at man må ta med solid hardvaluta (les EUR eller USD) da vestlig plastikk ikke går. Grunnen til at jeg spør er at Emirates har billetter til Teheran for 3500 kroner i et salg nå og vurderer å hoppe på det.
Ekstrapasset har kun ett års varighet
Korreksjon, ekstrapasset har to års gyldighet. I praksis nesten kun 1,5 år da mangen land krever min 6 mnd gyldighet ved innreise.
Nå hvordan var prosessen med visum etc til Iran og hotellopphold? Regner med at man må ta med solid hardvaluta (les EUR eller USD) da vestlig plastikk ikke går. Grunnen til at jeg spør er at Emirates har billetter til Teheran for 3500 kroner i et salg nå og vurderer å hoppe på det.
http://www.iranianvisa.com/uponarr.htm Her kan man søke om å få visum på ankomst. Jeg vurderte dette selv men syns det ble nok med GYD og TBS. :) Jeg ville gått for on arrival visa da dem vi ha fingeravtrykk å gamlemetoden på ambasaden i Oslo samt det kan ta noe tid.
http://www.iranianvisa.com/uponarr.htm Her kan man søke om å få visum på ankomst. Jeg vurderte dette selv men syns det ble nok med GYD og TBS. :) Jeg ville gått for on arrival visa da dem vi ha fingeravtrykk å gamlemetoden på ambasaden i Oslo samt det kan ta noe tid.
Wikitravel sier man helst bør ordne før ankomst da VoA fort kan endre seg fra en dag til en annen. Joa er klar over fingeravtrykkene - men dette krever jo også USA og Japan feks, selv om jeg forsåvidt er helt enig i at Iran er et mer "suspekt" land enn begge de to nevnte.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/iran/atom-forhandlingene-iran-godtar-aa-kutte-atomkapasiteten/a/23428389/
Denne kan gjøre det langt lettere å reise til å bruke moderne plast i Iran fremover.