PDA

View Full Version : Innsjekk paa internett og boardingpass


LN-FOC
01-05-2006, 22:44
Har fortsatt til gode aa sjekke inn paa internett i Norge. Men har inntrykk av at alle som sjekker inn paa internett maa innom skranken paa flyplassen for aa hente nytt boardingpass. Gjelder dette ogsaa for de som kun har haandbaggasje? Eller blir et boardingpass skrevet ut hjemme godtatt i sikkerhetskontroll og tax free? Vet de har kommet et stykke paa vei paa Gardermoen, men hva med f.eks. Bergen og Trondheim? Og er det forskjellige regler for SAS og KLM?

MountainDew
01-05-2006, 22:49
Skjønner ikke hele vitsen med internettinnsjekk. Har du bagasje må du på automaten allikavel. Setene som du velger på sabraathens.no får du som regel ikke, og må velge nye på flyplassen eller får noen tilfeldige. (dette opplevde jeg på torsdag aes-osl-bgo + mange andre ganger)

LN-MOW
01-05-2006, 23:01
I USA fungerer det veldig fint. HAr du bagasje, gaar du til en spesiell bag-drop skranke. Med haandbagasje, seiler du forbi alt og kan gaa direkte til gaen. Jeg bruker det hver gang jeg flyr, uansett selskap.

TOS
01-05-2006, 23:23
Jeg sjekker alltid inn på internett og det fungerer som oftest helt smertefritt. Jeg tror jeg har blitt flyttet på en gang i forhold til de setene jeg har valgt, men da har det tilsynelatende vært bytte av flytype. Det er riktig at du må innom automatene på flyplassen om du ikke bare reiser med håndbaggasje. Fordelen er vel at du kan velge sete (det er en fordel om man har spesielle preferanser mht hvor man sitter, noe sikkert mange her inne har...), samt at man sparer inn noe tid om man bare reiser med håndbaggasje. Når det gjelder tax-free og slikt så vet jeg ikke.

Hurum
01-05-2006, 23:44
Man må ha boardingpass for å handle tax-free. Dette får en enkelt ved å stikke kortet PÅ NYTT inn i automaten ETTER at en er ferdig med å sjekke inn. Av en eller annen merkelig grunn får en ikke opp et slikt spørsmål til slutt, men må aktivt stikke kortet inn på nytt. En får da spørsmål om en ønsker å få et boardingkort utskrevet.

Da jeg nylig reiste fikk jeg utstedt boardingpass i Norge og gikk gjennom sikkerhetskonrtrollen....så må jeg vise boardingpass eller kortet som ble brukt for e-ticket for å komme inn i utenlandsavdelingen. På Kastrup derimot ble dem sure når en viste kortet en hadde brukt til innsjekk....det virket ikke...pga at jeg hadde utsedt boardingkort. Dette fungerte jo helt fint i Norge. På Kastrup ble dem småsure og sa at det går ikke an, for det ville jo si at 2 stykker kunne komme inn på flyplassen på 1 billett...noe som jo stemmer.....skal tro hvor lang tid det tar før dem oppdager dette i Norge....:nor

FBU
02-05-2006, 00:45
Utskriften fra internet som viser boarding nr ditt er ett boardingpass, og følgelig trenger du heller ikke kontakte noen på flyplassen for å få nytt kort. (snakker for Sas sin del)

FBU
02-05-2006, 00:48
Originally posted by Hurum


Man må ha boardingpass for å handle tax-free. Dette får en enkelt ved å stikke kortet PÅ NYTT inn i automaten ETTER at en er ferdig med å sjekke inn. Av en eller annen merkelig grunn får en ikke opp et slikt spørsmål til slutt, men må aktivt stikke kortet inn på nytt. En får da spørsmål om en ønsker å få et boardingkort utskrevet.

Da jeg nylig reiste fikk jeg utstedt boardingpass i Norge og gikk gjennom sikkerhetskonrtrollen....så må jeg vise boardingpass eller kortet som ble brukt for e-ticket for å komme inn i utenlandsavdelingen. På Kastrup derimot ble dem sure når en viste kortet en hadde brukt til innsjekk....det virket ikke...pga at jeg hadde utsedt boardingkort. Dette fungerte jo helt fint i Norge. På Kastrup ble dem småsure og sa at det går ikke an, for det ville jo si at 2 stykker kunne komme inn på flyplassen på 1 billett...noe som jo stemmer.....skal tro hvor lang tid det tar før dem oppdager dette i Norge....:nor Hørtes tullete ut. Ønsker man å lure noen for å komme inn på flyplassen, så er jo det minste problem!

Ombord i flyet kommer man derimot ikke på kopi boardingkort, om så skjer så vil det uansett bli oppdaget, og utgjør ingen sikkerhets risiko.

Utflyttet
02-05-2006, 07:10
Dette fungerer i hvertfall ikke alltid like bra på Flesland. Jeg har nå endelig opplevd et par ganger at nett-innsjekk fungerer for SAS, men om man bare har e-ticket, skal til utlandet og bare har håndbaggasje er det full stopp.

Ferdig nett-innsjekket og med EB-kort i hånden (eller annen FOID), traver man lykkelig direkte til sikkerhetskontrollen, og kommer så til der hvor man sjekker boardingpass for utelandsgater, som oftest utført av en gammel tante som var født noen uker før kulerammen kom til verden. Og om du da viser henne et EB-kort (eller VISA, eller hva nå enn billetten er knyttet mot) og høfflig forklarer jeg har ingen BP, ingen tag, ingenting, da blir du nektet. To ganger har jeg blitt reddet i siste liten av SAS-personell som kom på vei forbi som kunne forklare at jeg hadde nok rett, og en gang har jeg stått og se dem lukke gaten til CPH-flyet mens jeg har en gammel tante som sier hun nok ikke kan tillate denslags løgn jeg farer med.

En annen klassiker er jo å ha papir-billett til utlandet, men nett-innsjekke, enten med eller uten baggasje. Har du ikke baggasje, ta med første kupong, trav så direkte til sikkerhetskontrollen, ta ti lvenstre og bli stoppet av samme tanten. Hvordan kan man tro at man slipper til, det er jo ikke noe sånn "SAS-konvolutt" (som hun pent kallte det) på billetten, da kan man jo ikke ha sjekket inn? Eller enda bedre, ta med papir-billetten, stapp den i automaten og velg du trenger tag til litt baggasje. Da stemples i det minste setenummer på billetten, men man får jo ikke noe mer ut av automaten, og tanten er like ulykkelig.

-A

CK
02-05-2006, 07:30
Sverger selv til internett innsjekk når jeg reiser med håndbagasje (og det funker visstnok helt fint om du har bagasje også, men da kan man som sagt like gjerne bruke automaten...), og jeg har ikke hatt problemer siden systemet ble innført (testet det den første måneden, og da var det noe kluss med setereservasjonsbiten, så da jeg kom på Arlanda hadde jeg tatt ikke minde enn FEM seter....). Når det gjelder tax-free vet jeg ikke hvordan det er på de andre flyplassene i Norge, men på OSL på utreise kan de ansatte i butikken faktisk dra kortet ditt gjennom en leser og dermed se hvor du skal (hvorfor man i det hele tatt må vise boardingkort for å få handle tax-free på OSL når du uansett ikke kommer inn på utland uten å skulle reise - og alle som skal ut av Norge kan handle tax-free - er et annet spørsmål)

Nevte jeg forresten at man nå kan sjekke inn på nettet på wideroe.no også??

EB
02-05-2006, 07:32
Kan man sjekke inn på nettet når man reiser med Lufthansa fra Oslo?

JJR
02-05-2006, 08:41
Svaret er vel nei.

Følgende er sakset fra Lufthansa sin side for Web-Check-in:

"You may check-in for all flights you have booked with etix® on
- Lufthansa, Austrian Airlines, British Midland and LOT if starting your trip not at a Finnish, Scandinavian or Swiss airport"

https://www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/generalinfo/apps/web_check-in?tl=1&l=en

John J R

Savipix
02-05-2006, 09:05
Internet check-in är guld värt om man har lite tid (och annars också). Skall själv använda mig av detta i slutet på maj när jag åker hem en tur med AF. Arrow: Vet du om man nu kan välja plats på nätet eller om det bara är window/aisle val man har?

storg
02-05-2006, 13:22
Hvordan er rettighetene dine hvis du har sjekket inn på nettet. Men ikke møter opp til avgang og har full flex billetter. Får du refundert biletten??

EB
02-05-2006, 19:54
Hvorfor ikke i Skandinavia? Trodde dette var et satsningsområde for Lufthansa...

Spoiler
02-05-2006, 20:29
Originally posted by storg


Hvordan er rettighetene dine hvis du har sjekket inn på nettet. Men ikke møter opp til avgang og har full flex billetter. Får du refundert biletten??

med full flex kan du gjøre hav du vil!:D

Arrow
03-05-2006, 07:29
Originally posted by Savipix


Internet check-in är guld värt om man har lite tid (och annars också). Skall själv använda mig av detta i slutet på maj när jag åker hem en tur med AF. Arrow: Vet du om man nu kan välja plats på nätet eller om det bara är window/aisle val man har?



Du kan velge det setet du ønsker ved internettsjekkin, men det er såklart noen seter som er blokkerte, og som bare gis av Airport-Staff. Forreste del av Eco og 2. etasje på 747 gis til kunder med Elite Status. Dette gjelder på Long-Haul.

Medium og Short Haul er jeg ikke sikker på. Jeg vil tro at man kan velge setet selv når man gjør en internettsjekkin, siden dialogen skal gå direkte med Gaétan. Men jeg vet med 100% sikkerhet at man ikke kan forhåndsreservere spesifikt eco-sete på Short og Medium.

Savipix
03-05-2006, 22:10
Originally posted by Arrow





Medium og Short Haul er jeg ikke sikker på. Jeg vil tro at man kan velge setet selv når man gjør en internettsjekkin, siden dialogen skal gå direkte med Gaétan. Men jeg vet med 100% sikkerhet at man ikke kan forhåndsreservere spesifikt eco-sete på Short og Medium.

Då får vi hoppas på det. Är Q klass Tempo Normal eller Tempo Plus på CDG-ARN?

MountainDew
03-05-2006, 22:28
Då har eg nettopp sjekket inn på torsadagens tur BGO-AES-OSL-BGO. Håper eg får de seter som er valgt. Har ikke bagasje. OSL velkomstskomite kan møte meg kl 1520 :)

Arrow
04-05-2006, 17:27
Originally posted by Savipix

Originally posted by Arrow

Medium og Short Haul er jeg ikke sikker på. Jeg vil tro at man kan velge setet selv når man gjør en internettsjekkin, siden dialogen skal gå direkte med Gaétan. Men jeg vet med 100% sikkerhet at man ikke kan forhåndsreservere spesifikt eco-sete på Short og Medium.

Då får vi hoppas på det. Är Q klass Tempo Normal eller Tempo Plus på CDG-ARN?
Har hatt fri et par dager nå, så jeg kan ikke bekrefte dette før jeg er på jobb igjen, men det er sansynlig vanlig Tempo. (Hvis jeg husker riktig er Y og S Tempo challenge).

Savipix
04-05-2006, 17:42
Originally posted by Arrow


Originally posted by Savipix

Originally posted by Arrow

Medium og Short Haul er jeg ikke sikker på. Jeg vil tro at man kan velge setet selv når man gjør en internettsjekkin, siden dialogen skal gå direkte med Gaétan. Men jeg vet med 100% sikkerhet at man ikke kan forhåndsreservere spesifikt eco-sete på Short og Medium.

Då får vi hoppas på det. Är Q klass Tempo Normal eller Tempo Plus på CDG-ARN?
Har hatt fri et par dager nå, så jeg kan ikke bekrefte dette før jeg er på jobb igjen, men det er sansynlig vanlig Tempo. (Hvis jeg husker riktig er Y og S Tempo challenge).

Mèrde :-) skickar PM med bokningsref så att du kan se