Thomas
27-01-2014, 12:51
Fikk på tampen av 2013 spørsmål fra en kollega i DY om jeg ikke skulle være med til New York en kjapp tur i Januar, jeg var ikke snauere enn å bare slenge ut et "Ja!" og deretter ikke tenke så mye mer over det før det noen uker senere tikket inn en reiseref. og dato på iPhonen! :p
21JAN14
OSL-JFK
DY7001
B787-8
Med avgang 18:00 kunne jeg egentlig ha jobbet på avreisedagen, men valgte uansett å ta fri så man kunne få pakket det "lille" man trenger på en 3-dagers i New York. Planen var egentlig å treffe JFK-handling til middag og snakke litt business, men været satt vel en stopper for dette - mer om det litt senere.
Sov til man våknet, fikk pakket ferdig og var på OSL 16:30 - fordelen med å jobbe i bransjen er at man til en hver tid har full kontroll på seating, booking, forsinkelser, grunnen til forsinkelsen, crew osv osv. Uansett, vi møttes i avgangshallen og jeg fikk våre kjære Supervisor på checkin til å ordne biffen! :lol:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0212.jpg
EI-LNC var forventet litt sent inn fra BKK og hadde estimert ankomst på Gardermoen 17:15 og i den forbindelse var ny ETD på JFK satt til 18:45. Vi endte opp med å "jobbe" litt videre på kontoret til min kollega på DY sitt crewrom på OSL før vi tuslet nedover og hamstret FREIA Melkesjokolade og Troll til våre kollegaer på JFK. Det ble litt venting på G53 da det var fullt kjør med DY til LGW, TK til IST, BA til LHR og DU til JFK - orket ikke stå i kø så det ble litt inntak av væske i baren på non-schengen mens Ola Dunk m/følge stod å trampet i fisketanken. Vel ombord skulle det vise seg å stemme det crewlisten sa, det var ikke én RapaPorn, neither en SiriiPorn ombord - dette var en utsjekksflight for ett par JFK-based crew og oppsettet var et 2/12 crew bestående av Holland/Spania i cockpit og Norge, Sverige, Danmark og USA i kabinen - nå skal det sies at jeg overhodet ikke har noe i mot våre Thailandske venner i kabinen, men siden det var vært så mye snakk om de er det verdt å nevne ;)
Det føles mer enn greit å kunne falle ned i setet som er mer enn godt nok for meg på en drøy 7:30hrs flight, på OSL og G53 boardes det via dør 1 pga. at avstand motor vs gate blir litt i drøyeste laget ved bruk av #2.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0213.jpg
Det kommer etterhvert PA fra FD om at været på Østkysten ikke var det beste, det var stiv kuling, kaldt med snøfall og blowing snow - dette hadde resultert i at JFK for øyeblikket var stengt og at selskapene hadde begynt å kansellere samme kveld. Vi derimot hadde slengt på 9000kg ekstra med suppe og var klare for å ligge i holding til ting var på stell :colgate:
Rett før vi skulle dytte fra brygga ble det oppdaget en feil på den ene stabilisatoren og broa ble så kjørt på, en tekniker kom inn og gjorde litt magic, vips var vi ready to go @ 19:35. Hadde i det lengste håp om at vi kunne takse ned til 01R, men pga. vekt og brøyting ble det taxi hele veien rundt til 01L der vi sang avgårde klokken 19:55.
Stille og rolig avgang som vanlig, det er veldig stille der fremme og det tok ikke mange minuttene før det sa "pling". Vi var kun 8 stk i Premium og det var nesten en kirkehellig stemning der fremme - uansett, det kom så ei tralle med varmmat og valget man fikk nå var chicken or scampi, valget ble Donald!
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0218.jpg
Det smaker helt greit, har dog aldri vært noe stor fan av flymat og dette får meg heller ikke overbevist. Noe som får meg overbevist er DY sin geniale snackbar, utrolig artig sak der man via IFE lager en order, man kan bestille og lukke/betale eller man kan legge inn varer, få disse levert for så å bestille mer og betale senere på turen. Kjapt, greit og veldig enkelt!
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0219.jpg
Tiden i FL360 gikk med til å knaske snop å se på Two and a Half Men for så og faktisk sovne ett par timer.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0220.jpg
Må bare kjapt vise denne her, har enda ikke etter 3 turer til JFK med Dreamlineren skjønt hvorfor det står New York/Newark Kennedy, men det kan kanskje noen andre svare på :D
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0217.jpg
Vi nærmet oss uansett vår destinasjon og det ble fra FD opplyst om at de hadde en rullebane åpen på JFK som nå var ferdig brøytet og alt så greit ut for vår ankomst - vi kunne derfor stryke PHL-divertion og taxi i 4 timer fra listen :USA
Vi landet på 4R 03:45 norsk tid og man skjønte fort at man ville bli stående LENGE å vente på ledig stand, det stod fly overalt på div. ramp entry points og ventet på både de-ice og brøytetog.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0222.jpg
Vi endte med å taxe forbi T1, langt nordvestover langs 31L/13R forbi GAT og parkerte kjerra heeelt i enden, har aldri skjønt hvorfor, men regner med at det var for å gjøre plass til brøyting. Etter 50 minutter i standstill takset vi utpå 13R og beveget oss sakte men sikkert nedover før vi åpenbart - en time etter landing - fikk clearence til å parkere på stand 10. Gaten ble kjørt på og vi var av kjerra ganske fort, relativt kjapp gange mot CBP-slusene og ganske morro på vei dit å gå bak noen venninner i 40-årene på sin første tur til New York; '..vi må følge tipset som Anne Lise ga oss, ALDRI få øyekontakt med en neger på gata!' :p
Overhodet ingen kø i slusene og man kunne så og si spasere rett til skranken, det som var litt både kleint og artig var at i det jeg slenger passet på skranken så kommer vår kollega fra handlingen motsatt vei og hiver opp armen, high fiver og slenger ut av seg "Thomas, how are you man - nice to see you, we'll catch up later man!" - needless to say, Liksom-Sheriff George åpnet ikke kjeften én gang før han sa "have a good one"! :lol:
Det ble litt venting på båndet, men vi brukte tiden til å dele litt erfaringer og fikk høre at vår kollega som bor i Queens hadde brukt 1t 50min til jobb i motsetning til 20min til vanlig, vi tok uansett følge med han og endel av besetningen ut mot ankomst og ble som vanlig overfalt av Pirat-Indere som absolutt skal kjøre deg til Manhattan fordi de gule taxi'ene iflg de KUN kjører til Brooklyn, haha for en gjeng med stuter! Vi ga totalt deng, gikk bort til de få yellow-cabs som hadde kommet seg igjennom "stormen" og var på 64th og Columbus Ave etter en drøy time - litt spooky feeling å kjøre igjennom Manhattan ved midnatt, ingen folk, ingen biler!
Våknet dagen derpå, kom oss ut i klarvær og -13 (feels like -24) og gledet oss til å se resultatet av denne "blizzard"-stormen i dagslys:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0230.jpg
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0225.jpg
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0232.jpg
Det var strålende, men altfor kaldt vær på disse dagene - skal uansett ikke klage på utsikten fra rommet på Empire Hotel:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0224.jpg
Vel vel, det kommer en liten notis om returen litt senere! :)
21JAN14
OSL-JFK
DY7001
B787-8
Med avgang 18:00 kunne jeg egentlig ha jobbet på avreisedagen, men valgte uansett å ta fri så man kunne få pakket det "lille" man trenger på en 3-dagers i New York. Planen var egentlig å treffe JFK-handling til middag og snakke litt business, men været satt vel en stopper for dette - mer om det litt senere.
Sov til man våknet, fikk pakket ferdig og var på OSL 16:30 - fordelen med å jobbe i bransjen er at man til en hver tid har full kontroll på seating, booking, forsinkelser, grunnen til forsinkelsen, crew osv osv. Uansett, vi møttes i avgangshallen og jeg fikk våre kjære Supervisor på checkin til å ordne biffen! :lol:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0212.jpg
EI-LNC var forventet litt sent inn fra BKK og hadde estimert ankomst på Gardermoen 17:15 og i den forbindelse var ny ETD på JFK satt til 18:45. Vi endte opp med å "jobbe" litt videre på kontoret til min kollega på DY sitt crewrom på OSL før vi tuslet nedover og hamstret FREIA Melkesjokolade og Troll til våre kollegaer på JFK. Det ble litt venting på G53 da det var fullt kjør med DY til LGW, TK til IST, BA til LHR og DU til JFK - orket ikke stå i kø så det ble litt inntak av væske i baren på non-schengen mens Ola Dunk m/følge stod å trampet i fisketanken. Vel ombord skulle det vise seg å stemme det crewlisten sa, det var ikke én RapaPorn, neither en SiriiPorn ombord - dette var en utsjekksflight for ett par JFK-based crew og oppsettet var et 2/12 crew bestående av Holland/Spania i cockpit og Norge, Sverige, Danmark og USA i kabinen - nå skal det sies at jeg overhodet ikke har noe i mot våre Thailandske venner i kabinen, men siden det var vært så mye snakk om de er det verdt å nevne ;)
Det føles mer enn greit å kunne falle ned i setet som er mer enn godt nok for meg på en drøy 7:30hrs flight, på OSL og G53 boardes det via dør 1 pga. at avstand motor vs gate blir litt i drøyeste laget ved bruk av #2.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0213.jpg
Det kommer etterhvert PA fra FD om at været på Østkysten ikke var det beste, det var stiv kuling, kaldt med snøfall og blowing snow - dette hadde resultert i at JFK for øyeblikket var stengt og at selskapene hadde begynt å kansellere samme kveld. Vi derimot hadde slengt på 9000kg ekstra med suppe og var klare for å ligge i holding til ting var på stell :colgate:
Rett før vi skulle dytte fra brygga ble det oppdaget en feil på den ene stabilisatoren og broa ble så kjørt på, en tekniker kom inn og gjorde litt magic, vips var vi ready to go @ 19:35. Hadde i det lengste håp om at vi kunne takse ned til 01R, men pga. vekt og brøyting ble det taxi hele veien rundt til 01L der vi sang avgårde klokken 19:55.
Stille og rolig avgang som vanlig, det er veldig stille der fremme og det tok ikke mange minuttene før det sa "pling". Vi var kun 8 stk i Premium og det var nesten en kirkehellig stemning der fremme - uansett, det kom så ei tralle med varmmat og valget man fikk nå var chicken or scampi, valget ble Donald!
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0218.jpg
Det smaker helt greit, har dog aldri vært noe stor fan av flymat og dette får meg heller ikke overbevist. Noe som får meg overbevist er DY sin geniale snackbar, utrolig artig sak der man via IFE lager en order, man kan bestille og lukke/betale eller man kan legge inn varer, få disse levert for så å bestille mer og betale senere på turen. Kjapt, greit og veldig enkelt!
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0219.jpg
Tiden i FL360 gikk med til å knaske snop å se på Two and a Half Men for så og faktisk sovne ett par timer.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0220.jpg
Må bare kjapt vise denne her, har enda ikke etter 3 turer til JFK med Dreamlineren skjønt hvorfor det står New York/Newark Kennedy, men det kan kanskje noen andre svare på :D
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0217.jpg
Vi nærmet oss uansett vår destinasjon og det ble fra FD opplyst om at de hadde en rullebane åpen på JFK som nå var ferdig brøytet og alt så greit ut for vår ankomst - vi kunne derfor stryke PHL-divertion og taxi i 4 timer fra listen :USA
Vi landet på 4R 03:45 norsk tid og man skjønte fort at man ville bli stående LENGE å vente på ledig stand, det stod fly overalt på div. ramp entry points og ventet på både de-ice og brøytetog.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0222.jpg
Vi endte med å taxe forbi T1, langt nordvestover langs 31L/13R forbi GAT og parkerte kjerra heeelt i enden, har aldri skjønt hvorfor, men regner med at det var for å gjøre plass til brøyting. Etter 50 minutter i standstill takset vi utpå 13R og beveget oss sakte men sikkert nedover før vi åpenbart - en time etter landing - fikk clearence til å parkere på stand 10. Gaten ble kjørt på og vi var av kjerra ganske fort, relativt kjapp gange mot CBP-slusene og ganske morro på vei dit å gå bak noen venninner i 40-årene på sin første tur til New York; '..vi må følge tipset som Anne Lise ga oss, ALDRI få øyekontakt med en neger på gata!' :p
Overhodet ingen kø i slusene og man kunne så og si spasere rett til skranken, det som var litt både kleint og artig var at i det jeg slenger passet på skranken så kommer vår kollega fra handlingen motsatt vei og hiver opp armen, high fiver og slenger ut av seg "Thomas, how are you man - nice to see you, we'll catch up later man!" - needless to say, Liksom-Sheriff George åpnet ikke kjeften én gang før han sa "have a good one"! :lol:
Det ble litt venting på båndet, men vi brukte tiden til å dele litt erfaringer og fikk høre at vår kollega som bor i Queens hadde brukt 1t 50min til jobb i motsetning til 20min til vanlig, vi tok uansett følge med han og endel av besetningen ut mot ankomst og ble som vanlig overfalt av Pirat-Indere som absolutt skal kjøre deg til Manhattan fordi de gule taxi'ene iflg de KUN kjører til Brooklyn, haha for en gjeng med stuter! Vi ga totalt deng, gikk bort til de få yellow-cabs som hadde kommet seg igjennom "stormen" og var på 64th og Columbus Ave etter en drøy time - litt spooky feeling å kjøre igjennom Manhattan ved midnatt, ingen folk, ingen biler!
Våknet dagen derpå, kom oss ut i klarvær og -13 (feels like -24) og gledet oss til å se resultatet av denne "blizzard"-stormen i dagslys:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0230.jpg
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0225.jpg
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0232.jpg
Det var strålende, men altfor kaldt vær på disse dagene - skal uansett ikke klage på utsikten fra rommet på Empire Hotel:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/IMG_0224.jpg
Vel vel, det kommer en liten notis om returen litt senere! :)