PDA

View Full Version : Norwegian Premium eller SAS plus på IC?

youngflier
26-01-2014, 21:13
Skal til Florida til sommeren å lurer på hva som er å foretrekke, sas plus eller norwegian sin premium klasse? Hvordan er det med lounger osv?

SAS_flyer
26-01-2014, 22:08
Jeg ville helt klart valgt SAS Pluss. De gir lounge, to baggasje, mat, business innsjekk og 200 % Eurobonus.

Norwegian gir mat og en bagasje. De to setene tror jeg er gjevngode mot hverandre.

På SAS blir du booket om på Star Alliance om det skjer noe. Norwegian har ingen å booke om på. Valget burde være enkelt.

jameson82
26-01-2014, 22:10
Jeg ville helt klart valgt SAS Pluss. De gir lounge, to baggasje, mat, business innsjekk og 200 % Eurobonus.

Norwegian gir mat og en bagasje. De to setene tror jeg er gjevngode mot hverandre.

På SAS blir du booket om på Star Alliance om det skjer noe. Norwegian har ingen å booke om på. Valget burde være enkelt.

Men en mellom-landing med SAS dessverre

Chriscross
26-01-2014, 22:21
Norwegian Prem er vel noen tusenlapper billigere enn Sas? Ombooking om noe skjer med sas (eller andre) om sommern ville jeg ikke satset på. Er vel stort sett smekkfult på alle fly.

youngflier
26-01-2014, 22:56
Sant at det er litt prisforskjell. Hva er egentlig inkludert i Norwegian premium av mat og drikke/snacks?

Bergern
27-01-2014, 00:04
Hvis pengene ikke er det viktige, er dette en no-brainer.

ILS2
27-01-2014, 00:05
Husk at du får nok bonuspoeng hos EuroBonus til minst en tur/retur-billett innenriks (kanskje to - avhengig av reiserute) dersom du flyr SAS. Komfort ombord er nok ganske lik, tipper jeg. Mulighetene for ombooking med SAS er uansett større enn hos Norwegian, dersom noe skjer, selv om det er fulle fly.

WF-380
27-01-2014, 00:37
Men en mellom-landing med SAS dessverre

Ja, og siste strekket med United på bakerste klasse.

SudCaravelle
27-01-2014, 05:56
Hvis pengene ikke er det viktige, er dette en no-brainer.

Enig – hadde helt klart valgt Norwegian for å slippe den kjipe mellomlandingen (med utsjekk og innsjekk av bagasje) og ikke minst den kjipe economyturen på United siste leggen.

Edit: Jeg trodde Plus var Business – men ser nå at det faktisk er gamle Eco Extra. Da er jeg enda mindre i tvil med tanke på AVOD etc. Jeg vil også tro setene i DY/DU maskinen er bedre enn Extra setene.

ToreD
27-01-2014, 10:01
"Premium" setene til Norwegian er faktisk ikke så hakkande gæli å sitte i.
AVOD fungerer supert og i premiumprisen er det mat og drikke, samt en koffert inkludert.
Sett bort i fra den siste tids forsikelser som forhåpentligvis stabiliserer seg ville jeg valgt Norwegian om det var et par tusenlapper billigere. Det veier opp for bonuspoengene synes jeg da.
Og 787 er et flott fly å være om bord i, selv om du nok må snakke "utenlandsk" til crew om bord :)

darkcho
27-01-2014, 10:07
Sudcaravelle: avod funker da fint i SAS plus

FlyHi
27-01-2014, 11:38
Med lounge, fast track, 200% bonusoptjening, mad/drikke ad libitum, netværk og kundeservice ved irr-ops, skandinavisk personale osv på SAS Plus, så ville det for mig være en no-brainer.

En enkelt tur her og du er allerede godt å vej mod sølv status.

Someone
27-01-2014, 12:14
MOD
La oss prøve å holde oss mest mulig til tema, og ikke spore av til å la dette bli en diskusjon om arbeidsvilkår etc. Det har vi nok tråder av fra før

NB: En rekke poster er fjernet
/MOD

apeks
27-01-2014, 13:53
For å slippe mellomlandingen i USA med bagasje ut, immigrasjon osv, så hadde jeg nesten vært villig til å stå hele veien for å få et direktefly.
Så bare der hadde valget vært enkelt for min del.

På alle andre kriterier hadde jeg valgt SAS fremfor Norwegian på langdistanse.

SudCaravelle
27-01-2014, 13:54
Sudcaravelle: avod funker da fint i SAS plus

Den var ny for meg (og da tenker jeg ikke bare paa reliability ;))

Jeg trorde serioest at SAS hadde kun AV paa sine 330/340 Eco+/extra

SudCaravelle
27-01-2014, 13:58
For å slippe mellomlandingen i USA med bagasje ut, immigrasjon osv, så hadde jeg nesten vært villig til å stå hele veien for å få et direktefly.
Så bare der hadde valget vært enkelt for min del.

Mine mest bereiste kollegaer (og meg selv) velger i mange slike situasjoner heller monkey og direkte enn mellomlanding business. Det er som vanlig smak og behag - men som jeg har nevnt foer, saa er det nesten litt daarlig gjort aa anbefale folk hele den prosessen i USA med utsjekk/innsjekk, bagasje, imigrasjon hvis de ikke er helt klar over at dette forlenger reisen med 3-5 timer.

Disse siste 3 timene bak paa United maskinen er ogsa for vanlige reisende en liten nedtur.

ILS2
27-01-2014, 14:12
Trådstarter sier ingenting om endelig bestemmelsessted, så vanskelig å si noe om Norwegian til FLL er veldig mye mer tidsbesparende enn en flight med mellomlanding og ankomst til en potensielt nærmere flyplass. Å fly 8 timer for så å sette seg i bilen de neste 3-4 timene er ikke ideelt - jeg gjør det dessverre flere ganger i året.

Synes også stressfaktoren med bagasje og mellomlanding i USA overdrives. Hvis du fortsetter med United - som er normalen når man flyr SAS til USA - plukker du opp bagasjen din på båndet og dropper den rett utenfor customs. Ingen ny innsjekk eller kø.

For øvrig er immigrasjon noe du må gjennom enten man flyr direkte eller med mellomlanding, så det argumentet skjønner jeg ikke. Hvor lang tid det tar, er ren bingo og varierer veldig fra flyplass til flyplass.

Når det er sagt, foretrekker jeg direktefly selv - men det er mest fordi jeg flyr med barn. Før den tid, var det ett fett om jeg hadde en, to eller tre mellomlandinger; dagen går som regel med til reising uansett når man skal over dammen.

kimpe
27-01-2014, 14:42
Hei SudCaravelle!

SAS har AVOD på Business og Plus (Eco Extra) på både 330 og 340.. Fløy senest i Plus forrige helg med en 330, og funket fint der. Funket også fint på 340 i November...

Utvalget derimot er ikke allverdens.. hehe. :)

Kim

youngflier
27-01-2014, 14:54
Jeg har FLL som endelige destinasjon, miami blir en stund unna. Tror nesten det får bli Norwegian med tanke på at turen med United ikke er så fristende og ikke vært de ekstra tusenlappene syntes jeg.

SASDC8
27-01-2014, 18:57
Jeg har FLL som endelige destinasjon, miami blir en stund unna. Tror nesten det får bli Norwegian med tanke på at turen med United ikke er så fristende og ikke vært de ekstra tusenlappene syntes jeg.

Ville helt klart valgt kombinasjon av SAS/UA, da de 19300 eurobonus poengene er verdt mye mer enn et par tusen kroner for meg.

ILS2
27-01-2014, 19:36
Da høres nok direkteruten veldig forlokkende ut, ja. Anbefaler deg imidlertid å gjøre din egen risikovurdering før du bestiller: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=911140#post911140

God tur!

Discus
27-01-2014, 20:27
Fersk TR med DY Premium: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=123163

Spanair
06-02-2018, 18:24
Som trådtittelen sier: Til dere som har prøvd begge deler. Hva er best valutta for pengene av sas sine pluss seter på langdistanse eller norwegian sine premiumseter? Best seter? Mat? Lounge? Andre ting? :)

Chriscross
06-02-2018, 19:10
Som trådtittelen sier: Til dere som har prøvd begge deler. Hva er best valutta for pengene av sas sine pluss seter på langdistanse eller norwegian sine premiumseter? Best seter? Mat? Lounge? Andre ting? :)

Dy best sete om du skal sove pga legstøtte på alle setene. Ellers har vel konklusjonen her inne vært at Sas er bedre på alt annet.

SQ321
07-02-2018, 10:42

DY Premium gir også 2 stk baggasje, mat og lounge (men de har ikke louge i FLL for øvrig) samt Norwegian Reward.

SAS_flyer
07-02-2018, 10:46
DY Premium gir også 2 stk baggasje, mat og lounge (men de har ikke louge i FLL for øvrig) samt Norwegian Reward.Legg merke til at min post over er fra januar 2014. Eurobonusopptening varierer nå med bookingklasse.

Starling
08-02-2018, 23:35
Legg merke til at min post over er fra januar 2014. Eurobonusopptening varierer nå med bookingklasse.

Det har vel aldri vært noe tvil på hva du velger? Ref brukernavnet.

SAS_flyer
08-02-2018, 23:44
Det har vel aldri vært noe tvil på hva du velger? Ref brukernavnet.Hender man må ut på tur med DY. Til tema dog så har jeg ikke forsøkt premium, men var førstereis på pluss til HKG her for en uke siden. Godt oppgradert fra Go produktet på alle måter. Kunne ønsket en fotstøtte.

Så er jeg helt innforstått med at DY har utviklet sin premium positivt siden mitt innlegg i januar 2014 slik SQ321 beskriver. SAS har som jeg påpekte over differensiert opptjeningen på bookingklasse. [emoji3]

econ
09-02-2018, 08:19
Hvois lounge er viktig så er det verdt å merke at du må fly DY, da SAS kun tilbyr lounge på utreise og på EWR/ORD, alle andre LH destinasjoner så er du nødt å vente sammen med GO passasjerer.

Fnate
09-02-2018, 15:40
Jeg synes SAS PLUS. Er enig i at setene kan lenes lenger tilbake på DY, men kvaliteten på setene og skjermer og stell synes jeg er bedre på SK.

Jeg synes også SK har bedre mat, og hele reiseopplevelsen er bare bedre.

Et vesentlig punkt er imidlertid sikkerhet i fht snag. Om det skjer noe kanselleringer eller ting hos DY så er du jo Kjos-fast så det suser. Det tør ikke jeg.

Cecilie
10-02-2018, 11:27
Har prøvd både SK Plus og DY premium. Er enig med forrige taler her, selv om DY sine seter er bedre med at man kan lene de lenger tilbake (+ fotstøtte) så har jeg sovet knallgodt på Plus-klasse. Mat og service er bedre på SAS, DY er kanskje marginalt bedre på underholdningen, men det bryr jeg meg ikke om egentlig, ser veldig sjelden på film om bord. Følger egentlig bare med på kartet underveis, leser i ei bok, og kikker ut av vinduet (Team #WindowshadesOPEN)