PDA

View Full Version : Norwegian og online checkinn


Hypern
26-01-2014, 18:37
Nå har de jo som kjent begynt med OLCI og kan spare en for potensielt mye kø og særlig på utestasjoner om man flyr med håndbagasje. Men ikke alt personell ser ut til å takle dette like godt. Jeg kom hjem med DY i dag fra EDI - hadde sjekka inn online selv om jeg likevel skulle sjekke inn bagasje. Damen bak skranka påstod hardnakket at dette ikke var noe boardingkort jeg hadde printet ut og jeg fikk da et pappboardingkort som er klassisk. Jeg bestemte meg for å prøve papirboardingkortet jeg hadde skrevet ut i sikkerhetskontrollen og det funka som bare smør.

Da jeg kom til gaten gjentok historien seg at dette ikke var noe boardingkort. Fant da frem det pappboardingkortet for å unngå ytterligere diskusjon. Hvis det virkelig er sånn at OLCI er noe vits så bør man kunne gå direkte til gate uten å skaffe boardingkort på flyplassen. Virker som DY burde informere om dette til utestasjonene. Godt mulig dette er sært for UK, men jeg tastet da inn APIS som vanlig på nettet. På Ryanair og Easyjet må man jo betale masse i gebyr dersom man ikke har printet ut boardingkortet sitt på forhånd.

LN-MOW
26-01-2014, 19:24
Ikke usannsynlig at de bruker et annet innsjekkingssystem i EDI, og hvis man da likevel kan sjekke inn på web i DY's eget system, vil ikke handllingagenten kunne se dette. Security leser normalt bare strekkoden (denne er standardisert)- de er ikke forbundet med noe innsjekkingssystem, så det er ingen verifikasjon mot dette.

Discus
26-01-2014, 21:26
Security leser normalt bare strekkoden (denne er standardisert)- de er ikke forbundet med noe innsjekkingssystem, så det er ingen verifikasjon mot dette.

Security skal ha verifikasjon på at det er gyildig BP, vet ikke hva de gjør i EDI, men mange andre steder er det verifikasjon (har testet det ;))

LN-MOW
26-01-2014, 21:44
I USA er det det. I Europa er det litt ymse, ettersom det ikke er noe krav at passasjeren skal sjekkes mot trussellistene. Men så lenge det er utstedt av flyselskapet er det gyldig, selv om det ikke kan brukes til å boarde med ..