henrikvd
25-01-2014, 21:27
Denne overskriften lokker ikke til seg de som er på jakt etter eksotiske trip reports, men for meg ble det deler av turen veldig spennende (og gav meg inspirasjon til å skrive min første trip report).
Turen bestod av to bookinger (TRD-OSL og OSL-CPH-MUC) og som alltid startet jeg med å sjekke inn på appen 22 timer før avgang for å sikre gode vindusseter. Dette gikk smertefritt.
På Værnes var planen å sjekke inn i skranke for å få sendt bagasje helt frem til München. Dette var visst ikke bare bare siden jeg allerede hadde sjekket inn. Vel, kanskje min feil, men jeg hadde ikke sett for meg at det skulle by på problemer. Jeg spurte om de ikke kunne kansellere innsjekken min, men det var visst umulig siden de "ikke har noe å gjøre med bookinger som går ut fra OSL å gjør".
Nå ja, tenkte jeg, men hvis de sier at de ikke kan så kan jeg vel ikke gjøre så mye med det. Jeg prøvde å kansellere innsjekk i appen, men måtte logge inn på nettsidene for å få det til. Da det var gjort gikk det lett å få sendt bagasjen helt frem, og attpåtil ble det satt på en priority tag (selv om jeg bare er EBS). Jeg spurte hvordan det ble med setereservasjonene, og det hørtes ut til at jeg fikk omtrent samme seter selv om jeg kansellerte innsjekk.
Da jeg boardet i TRD oppdaget jeg at jeg var plassert i Plus. Dett ble jo selvfølgelig en positiv overraskelse, men jeg fikk det ikke helt til å stemme i forhold til at jeg hadde valgt det setet 22 timer tidligere. Plus fra TRD til OSL er bedre enn GO, men så mye mer enn en muffin og en brus er det ikke. Fullt var det også.
På flighten videre til CPH hadde jeg sete 14F. Ikke så lenge etter at jeg har satt meg i setet kommer den ene flyvertinnen og plasserer "GO behind this row-skiltet" på seteryggen. Plus var altså t.o.m rad 14, men på radene 7-14 var vi bare 7 personer. Jeg kunne dermed hoppe et par hakk frem og nyte godt av en enslig 3er med tomme seter både foran og bak. Dette var jo luksus :-D Heldigvis vet ikke crewet hvor du egentlig burde ha sittet :D . Dermed var det bare å lene seg tilbake sette på BOSE'n og nyte take-off. Med et smil fra øre til øre var dette en fornøyelig opplevelse i et romslig A320. Og siden flighten var lenger enn 50 min ble det servert sandwich i tillegg til enda en muffin :-)
Med en halvtime forsinkelse ut fra OSL så det mørkt ut for connectionen på CPH som var på nettopp 30 min. Mens jeg ventet på gå av flyet sjekket jeg CPH-appen hvor det stod "gate closed". På første skjerm i terminalen stod det "gate closing", så da var det bare å ta beina fatt (selv om gaten jeg skulle til var B15 som er estimert til 11 min unna). Dette gikk selvfølgelig ikke og gaten var stengt da jeg anpusten kom frem. Ikke lang tid etter var jeg blitt booket om til en LH-flight halvannen time senere. et var litt kjedelig å bli booket om til LH siden det da tar lenger tid å nå EBG (samler på segment). Jeg prøvde å spørre om en lounge-invitasjon fordi jeg måtte vente, men det var visst ikke mulig. Etter negativt svar på gaten gikk jeg til transfersenteret for å prøve lykken, men heller ikke de ville gi meg en invitasjon.
En time senere var det boarding på LH-ruten, og flyet som stod og ventet var en Embraer CRJ900. Å gå opp trappa og inn i en slik maskin gir en sterk følelse av ekslusivitet og luksus, men følelsen går over når du setter deg på 21E og BOSEn ikke klarer å overdøve en høyfrekvent motordur. Jeg fikk heldigvis en toer for meg selv og ble servert croissant med sjokoladebiter.
På bakken og fremme ved bagasjebåndet stod det p tavla at bagasjen kom om 20(!) min. Greit nok at det var bussgate, men rask bagasjehåndtering har de visst ikke rutiner for. Priority-tagen fikk heller ikke noe effekt siden den var tapet over i München etter at jeg ble reroutet.
Så alt i alt, litt pluss og litt minus :-)
Turen bestod av to bookinger (TRD-OSL og OSL-CPH-MUC) og som alltid startet jeg med å sjekke inn på appen 22 timer før avgang for å sikre gode vindusseter. Dette gikk smertefritt.
På Værnes var planen å sjekke inn i skranke for å få sendt bagasje helt frem til München. Dette var visst ikke bare bare siden jeg allerede hadde sjekket inn. Vel, kanskje min feil, men jeg hadde ikke sett for meg at det skulle by på problemer. Jeg spurte om de ikke kunne kansellere innsjekken min, men det var visst umulig siden de "ikke har noe å gjøre med bookinger som går ut fra OSL å gjør".
Nå ja, tenkte jeg, men hvis de sier at de ikke kan så kan jeg vel ikke gjøre så mye med det. Jeg prøvde å kansellere innsjekk i appen, men måtte logge inn på nettsidene for å få det til. Da det var gjort gikk det lett å få sendt bagasjen helt frem, og attpåtil ble det satt på en priority tag (selv om jeg bare er EBS). Jeg spurte hvordan det ble med setereservasjonene, og det hørtes ut til at jeg fikk omtrent samme seter selv om jeg kansellerte innsjekk.
Da jeg boardet i TRD oppdaget jeg at jeg var plassert i Plus. Dett ble jo selvfølgelig en positiv overraskelse, men jeg fikk det ikke helt til å stemme i forhold til at jeg hadde valgt det setet 22 timer tidligere. Plus fra TRD til OSL er bedre enn GO, men så mye mer enn en muffin og en brus er det ikke. Fullt var det også.
På flighten videre til CPH hadde jeg sete 14F. Ikke så lenge etter at jeg har satt meg i setet kommer den ene flyvertinnen og plasserer "GO behind this row-skiltet" på seteryggen. Plus var altså t.o.m rad 14, men på radene 7-14 var vi bare 7 personer. Jeg kunne dermed hoppe et par hakk frem og nyte godt av en enslig 3er med tomme seter både foran og bak. Dette var jo luksus :-D Heldigvis vet ikke crewet hvor du egentlig burde ha sittet :D . Dermed var det bare å lene seg tilbake sette på BOSE'n og nyte take-off. Med et smil fra øre til øre var dette en fornøyelig opplevelse i et romslig A320. Og siden flighten var lenger enn 50 min ble det servert sandwich i tillegg til enda en muffin :-)
Med en halvtime forsinkelse ut fra OSL så det mørkt ut for connectionen på CPH som var på nettopp 30 min. Mens jeg ventet på gå av flyet sjekket jeg CPH-appen hvor det stod "gate closed". På første skjerm i terminalen stod det "gate closing", så da var det bare å ta beina fatt (selv om gaten jeg skulle til var B15 som er estimert til 11 min unna). Dette gikk selvfølgelig ikke og gaten var stengt da jeg anpusten kom frem. Ikke lang tid etter var jeg blitt booket om til en LH-flight halvannen time senere. et var litt kjedelig å bli booket om til LH siden det da tar lenger tid å nå EBG (samler på segment). Jeg prøvde å spørre om en lounge-invitasjon fordi jeg måtte vente, men det var visst ikke mulig. Etter negativt svar på gaten gikk jeg til transfersenteret for å prøve lykken, men heller ikke de ville gi meg en invitasjon.
En time senere var det boarding på LH-ruten, og flyet som stod og ventet var en Embraer CRJ900. Å gå opp trappa og inn i en slik maskin gir en sterk følelse av ekslusivitet og luksus, men følelsen går over når du setter deg på 21E og BOSEn ikke klarer å overdøve en høyfrekvent motordur. Jeg fikk heldigvis en toer for meg selv og ble servert croissant med sjokoladebiter.
På bakken og fremme ved bagasjebåndet stod det p tavla at bagasjen kom om 20(!) min. Greit nok at det var bussgate, men rask bagasjehåndtering har de visst ikke rutiner for. Priority-tagen fikk heller ikke noe effekt siden den var tapet over i München etter at jeg ble reroutet.
Så alt i alt, litt pluss og litt minus :-)