PDA

View Full Version : Spørsmål om SAS Plus, endring og married segments

chrisljo
23-01-2014, 21:23
Jeg vil reise XXX-YYY-ZZZ.

Søker jeg tilgjengelighet på XXX-YYY er det ledig i A og søker jeg YYY-ZZZ er det ledig i A, men søker jeg XXX-ZZZ får jeg laveste pris i P. Altså virker det som det er en egen tilgjengelighet mellom XXX-ZZZ. Jeg må da booke XXX-YYY-ZZZ i P.

Er det dette som er married segments?

Hvis jeg ønsker å endre billetten YYY-ZZZ, etter at jeg har flydd XXX-YYY, hvilken tilgjengelighet vil SAS ligge til grunn når jeg forsøker å endre billetten. Holder det å se på tilgjengelig i YYY-ZZZ, eller har man en løsning hvor segmentet man har flydd må taes hensyn til?

The Ticketor
23-01-2014, 21:41
Tja, det der er egentlig O&D revenue management, men married segments er nok med for å håndheve det hele.

Det gjelder å maksimere inntjening og å gi seter til de markedene det er mest penger å tjene på. Det er mer å tjene på XXX-YYY-ZZZ enn XXX-YYY eller YYY-ZZZ.

Dersom du da booker XXX-YYY-ZZZ for å få et sete i A, og ønsker å kansellere et segment for å beholde A på bare f eks XXX-YYY, så vil married segments logic forhindre det. Det er helt enkelt ikke mulig å kansellere kun ett av de segmentene da dem har vært i kirka/registrert partnerskap og nå hører sammen. Det er until death do us part for de segmentene - alle eller ingen.

chrisljo
23-01-2014, 22:01
Tja, det der er egentlig O&D revenue management, men married segments er nok med for å håndheve det hele.

Det gjelder å maksimere inntjening og å gi seter til de markedene det er mest penger å tjene på. Det er mer å tjene på XXX-YYY-ZZZ enn XXX-YYY eller YYY-ZZZ.

Dersom du da booker XXX-YYY-ZZZ for å få et sete i A, og ønsker å kansellere et segment for å beholde A på bare f eks XXX-YYY, så vil married segments logic forhindre det. Det er helt enkelt ikke mulig å kansellere kun ett av de segmentene da dem har vært i kirka/registrert partnerskap og nå hører sammen. Det er until death do us part for de segmentene - alle eller ingen.

Ok, men i dette tilfelle ønsker jeg bare (muligens) endre YYY-ZZZ, ikke kansellere noe segment. Spørsmålet er hvordan tilgjengelig styres når deler er flydd.