Log in

View Full Version : F-16 fyller 40


AggTouchdown
20-01-2014, 10:38
Den 20. Januar 1974 skulle testpilot Phil Oestricher gjennomføre en "high speed taxi run" med den da splitter nye F-16-prototypen. Den første flyturen var først planlagt noen uker senere, i begynnelsen av Februar. Planen var at Oestricher skulle akselerere opp til 135 knop for så å sjekke hvordan hun reagerte. Hva som siden skjedde er fortsatt litt uklart, men da maskinen begynte å rulle voldsomt fra side til side bestemte Oestricher seg for å ta henne opp, for å unngå å ødelegge prototypen. Han gjennomførte en seks minutter lang første flytur før han landet uten problemer.

Dette var starten på F-16-eventyret, nå 40 år senere har det blitt produsert mer enn 4500 F-16 i forskjellige varianter, hun er i aktiv tjeneste i mer enn 25 land, og Lockheed Martin regner med å fortsette produksjonen frem til 2020. Jeg tenkte vi kunne bruke denne tråden til å hedre denne nå voksne damen med diverse bilder og videoer fra hennes liv så langt.

Så gratulerer med dagen til "the Viper", "the Fighting Falcon", "the Lawndart", eller rett og slett bare F-16!

https://www.youtube.com/watch?v=qAp4RtGKbHE

https://www.youtube.com/watch?v=31YUDqWmf3w

https://www.youtube.com/watch?v=x-ytNE_SUXc

https://www.youtube.com/watch?v=dzR1se9St1U

SQ 777
20-01-2014, 11:54
Husker godt første gang jeg så den første gang på Rygge , var vel 1976 . Fløy selv ned fra Kjeller.

Vanvittig video. Må vel kalle det et mirakel at han kom i lufta !!

semmern
20-01-2014, 13:14
Temmelig nær katastrofe under den takeoffen ja!

TigerBlack
20-01-2014, 13:17
Herlige videoer av det vakreste flyet som har vært på vingene (tett oppunder der med F-5A)

Gratulerer med dagen F-16 "Viper" , håper du får mange år til i tjeneste og på vingene.

http://www.youtube.com/watch?v=-pUPCVxcQus

Pratt & Whitney power

http://www.youtube.com/watch?v=GcFWP_TvNjM

332 skv på tur i fjellene.

http://www.youtube.com/watch?v=Pbzfuzqlv50

332 skv på tur i Nordland

http://www.youtube.com/watch?v=kzqH4S6L0so

Det blir ikke vakrere

http://www.youtube.com/watch?v=T0su8Vdkajg

krølle
20-01-2014, 20:39
F-16 og vakre Lofoten. Nyt turen
http://www.an.no/nyheter/article7115059.ece

Vr
20-01-2014, 21:40
40år, så kjekt. Man kan joine RNoAF og fly samme fly som bestefar fløy.

AggTouchdown
20-01-2014, 22:38
40 år er ingen alder på et kampfly, og dagens F-16 er jo helt forskjellige fra de som ble levert tidlig på 80-tallet.

ThePlanespotter1
21-01-2014, 19:20
Den 20. Januar 1974 skulle testpilot Phil Oestricher gjennomføre en "high speed taxi run" med den da splitter nye F-16-prototypen. Den første flyturen var først planlagt noen uker senere, i begynnelsen av Februar. Planen var at Oestricher skulle akselerere opp til 135 knop for så å sjekke hvordan hun reagerte. Hva som siden skjedde er fortsatt litt uklart, men da maskinen begynte å rulle voldsomt fra side til side bestemte Oestricher seg for å ta henne opp, for å unngå å ødelegge prototypen. Han gjennomførte en seks minutter lang første flytur før han landet uten problemer. [...]
Så gratulerer med dagen til "the Viper", "the Fighting Falcon", "the Lawndart", eller rett og slett bare F-16!

https://www.youtube.com/watch?v=qAp4RtGKbHE


Her er den offisielle flighten:
http://www.youtube.com/watch?v=Lt2vbpkwxZU

Desk pilot
21-01-2014, 20:46
Code One Magazine har intervjuet Harry Hillaker som var med i "The Fighter Mafia", gruppen som utviklet grunndesignen til F-16.

The design emphasizes low cost in procurement, in operation and support, and in provisions for growth.
The F-16 introduced many successful technologies. Fly-by-wire and relaxed static stability gave the F-16 a quantum leap in air combat capability over other fighters when it was introduced and this technology still makes the aircraft an unmatched competitor today.

http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=37

Helimaf
22-01-2014, 00:49
Da jeg fikk innkallingen til Luftforsvaret, var det bare en ENESTE tjeneste jeg ville ha:

Crew chief assistent på F-16. Den fikk jeg også:-).

Minuset var at vi ikke hadde rotasjoner slik som mange andre soldater fikk (2 på 2 av).
På pluss-siden fikk jeg noen uforglemmelige opplevelser, deriblant NATO-øvelse på Ørland med alle nasjoner til stede samt en surprise-tur til BDU da et vanvittig snødrev slo innover BOO og de operative maskinene måtte ta en divert opp dit.

Jeg skal aldri glemme nesten-ulykken jeg da ble vitne til:

Vi hadde stått på tarmac hele morrakvisten og klargjort de 4-5 flyene for avgang. Etterhvert kom 2 av pilotene ut, klar for avgang til homebase. Den ene var squad. leader og den andre en rookie som nettopp var blitt ferdig med diverse utsjekker.

De stiller seg opp på rullebanen for en dual takeoff (vet ikke hva det heter). Rookien er bak til venstre for squad leader. Thrust til afterburner og det som skjer etter noen sekunder fikk hjertet mitt til å hoppe noen slag:

Rookie begynner å ta igjen leader og får panikk. Han slammer throttle i idle og hele maskinen oscillerer kraftig fram og tilbake på rullebanen (ikke ulikt første testflyvning)

Deretter kom AB på hvorpå han roterer og tar til vingene mens oscillasjonen fortsetter kraftig. Det var like før vingetippen tok bakken.

Jeg tipper de hadde en heftig de-brief etterpå. Stakkars fyr må ha blitt vættaskremt..