Flight Cancelled
20-01-2014, 02:44
Etter å ha vært en ivrig leser på Flyprat i lang tid med litt deltakelse, bestemte jeg meg i irritasjonen av at jeg ikke tok muligheten når SAS hadde "fasttrack to gold" i fjor, at jeg i kvalifiseringsperioden som begynte i November skulle "reise meg til gull". Reiser litt innelands og 1-2 ganger i året utenlands relatert til to deltidsjobber, i tillegg litt Widerøe når jeg skal hjem å besøke familie og venner i byen jeg "kommer fra". Derfor bestilte jeg like etter nyttår hele tre Mileage runs. Den første var i går, og så slik ut:
06:00 - 07:20 Bergen - København SK2861 i SAS plus
08:20 - 12:10 København - Malaga SK583 i SAS plus
14:00 - 18:00 Malaga - Oslo SK4684 i SAS plus
20:40 - 21:30 Oslo - Bergen SK287 i SAS plus
http://gyazo.com/c5d2660d4e51c56d2e6d000a685bafc0.png
22:00 avgang
Flybussbergen.no
Rad 1, midgangsete
Jeg er i utgangspunkt ikke noen fan av early-bird flights fra BGO, av den eneste grunn at bussene hvor jeg bor starter å gå rundt kl 0600, på lørdager faktisk nærmere 7. Det gjør at jeg står igjen med tre valg når jeg skal ha en early-bird flight fra BGO:
1. Stikk dit kvelden i forveien, og overnatt på flyplassen
2. Gå/sykle de 2500 meterne til bystasjonen
3. Ta taxi eller vær slem og ring en venn
Jeg valgte å gå for nummer en. Og jeg angret fort så snart jeg kom på plass i godstolen i hvileområdet utenfor sikkerhetsområdet på Fleland. Men mer om det senere.
Klokken nærmet seg 21, og den fornuftige studenten hadde allerede sørget for å komme seg hjem fra vorset som startet klokken 18. For fornuftig student skulle jo sløse bruke penger på en MR!
En kjapp dusj, rask barbering, kveldsmat etterfulgt av tannpuss stod jeg klar med min ryggsekk på busstoppet. En kjapp tur med 21:45-bussen senere, står jeg på bystasjonen. Overrasket over at det ikke helst stemte med ruten de har, kom flybussbergen kjørende forbi med en av sine busser. Det er temmelig hard konkurranse på flybussmarkedet i Bergen for dagen, og som fornuftig, men "fattig" (altså ikke pengerik) student er jeg veldig prisorientert i mine valg. Flybussbergen er billigere en flybussen, og jeg entret derfor bussen. En hyggelig bussjafør ønsket meg velkommen, spurte om jeg ville ha Bergensavisen (annet pluss med Flybussbergen!) noe jeg takket ja til, før jeg betalte. Jeg gjør meg klar for å gå innover i bussen, men hey - den var tom! Dette er faktisk ikke første gang jeg har gått på ellers tom flybuss. 20 minutter, og et stykk gjennomlest BA, senere var jeg fremme ved Flesland. Smart av erfaring jeg sist tok til meg når jeg overnattet på Flesland, så gjorde jeg noe annet enn å ta sistebussen til Flesland klokken 00:45, og dro litt tidligere. Konsekvensen var at jeg fikk den nest siste "god-stolen" i hvileområdet lokalisert halvveis opp trappen til sikkerhetskontrollen på Flesland.
http://gyazo.com/7ab7755895b710c9182c26fa86a0e669.pnghttp://gyazo.com/0edd5797b944e9116ac0c56a17e1f33a.png
Gleden over å ha fått en stol for natten hadde et par skår i seg - i to stoler like ved satt to prateglade, TV-tittende-på-PC-uten-headsett-men-med-medbrakte-høytalere øst-europere. De holdt det vel gående til nærmere 0300. Litt irriterende, men mitt Bose QC15 headsett tok mye av støyet slik at jeg fikk sove litt. I tillegg gidde det meg en god unnskyldning for å fortsette å se TV-serien How I Met Your Mother. Men det var noe som ville gjort både alternativ 2 og 3 nevnt ovenfor bedre. Jeg trenger min søvn, jeg og.
http://gyazo.com/d78c415796379092d67ee092df74a1fa.png
Litt soving, litt TV-serie, en kjapp sikkerhetskontroll, litt venting ved gate, en skyr til pre-frokost og ett stykk rask boarding senere satt jeg på flyet som skulle gå til København.
SK2861 BGO-CPH
Adils Viking - A320
SAS plus, sete 2A
Kom på flyplassen og innså at hey! De hadde byttet fra A319 til A320. Helt greit for min skyld. Litt internett ved gate gjorde at jeg fikk vite at jeg skulle fly i A320'en som SAS fikk fra Spanair i 2012, og før det brukt av BMI i 7 år. Alltid morro å vite litt bak historien til et fly når du sitter på det.
Jeg gledet meg også til denne flighten da det ville bli min første med mitt QC15 headsett, og min første med SAS etter at det ble tillatt å høre på musikk hele flighten. Komisk nok presterte piloten å si at alle elektroniske devicer og mobiler måtte skrues av. Derimot så rettet flyvertinnen på det i sin annonsering når hun ba oss om å ta av headsett for å se sikkerhetsgjennomgangen.
Greit nok, og en smooth avgang senere var det klart for frokost. Sittende i SAS plus ser jeg på frokosten som et lite minus. Jeg syntes alt det andre av mat på menyen deres er bedre enn frokosten. Jeg liker de varme rundstykkene, men det er små posjoner, og alt for lite pålegg til rundstykkene (som er varme, det eneste som trekker opp). Noe annet jeg irriterte meg over, var at jeg aldri ble tilbudt kaffe/te; de glemte helt å servere kaffe/te i plus. Kaffefri lot jeg meg besøke drømmeland siste rest av den 80 minutter lange flyturen.
http://gyazo.com/6cc21826ff9a3b333fdc314524a920bf.pnghttp://gyazo.com/b8afb87559e829cc2f194b21d2495fde.png
Knyttneve-test bestått - noe den skjeldent gjør for meg, en av bonusene med sete rad 2 på SAS sine A320.
København/Kastrup
Vel fremme på København parkerte flyet yttest på A-piren. En ganske så lang gåtur (i skandinavisk flyplass-målestokk) etter entret jeg loungen på Kastrup. Et rundstykke, litt paprika, et glass appelsinjuice og - endelig - to kaffekopper etter måtte jeg gå. Jeg hadde et fly til Malaga jeg måtte nå. Loungen var, som tidligere, et helt greit sted å bruke tiden. De har de tre tingene jeg trenger: kaffe, mat og internett. :)
http://gyazo.com/ff5b53de65c5605c51e26f319214d5ef.png
SK583 CPH-AGP
Ottar Viking - A320
SAS plus, sete 1A2A
Et annet A320 fly som kom fra Spanair til SAS i 2012, og som tidligere var BMI-metall. Var nok ikke flyets første besøk på AGP.
Fremme ved gate fikk jeg et lite støkk. Jeg var nok yngste person der, med rundt 40 års margin. Det var bare pensjonister tilstede, og jeg følte helt ærlig at jeg skilte meg veldig ut fra mengden. I motsetning til mine tidligere flights fra CPH, fikk de bakerste radene beskjed om å boarde først, og ikke SAS plus som jeg er vant til. Deirmot fikk vi gå ombord når vi ville. Og ettersom at sikkert 20% av flightens deltakere brukte stokk, og en annen 50% ville slite med å finne sitt sete gikk jeg umiddelbart ombord.
Jeg har nesten konsekvent valgt sete 2A på tidligere A320 flighter med SAS plus (et par til utlandet i fjor høst primært). Denne gangen valgte jeg å endre fra "mitt sete", og ta 1A - for variasjonens skyld. Men det ble til at det ble 2A alikavel, gitt. Like før gaten stengte kom et gammelt ektepar, begge med stokk, og satt seg i 1B og 1C. På et fly med mange ledige seter, inkludert 3 ledige rader i plus, finner jeg det svært rart at midtsetet ikke blir blokkert. De setene var ledige når jeg reserverte setene.
Uansett, litt skuffet over den "trange situasjonen", spurte jeg pent en av flyvertene om det var greit at jeg flyttet til 2A. 1 minutt senere kom han tilbake, og sa at jeg kunne gjøre det. Mens jeg flyttet sakene mine fra hattehyllen til under 1B setet, spurte jeg om midtsetet ikke brukte å være blokkert når en fløy SAS plus? Tydeligvis fornærmet (noe jeg ikke helt ser) fikk jeg nesten kjeft for å stille et slikt spørsmål, og beskjed om at "dere greier vel å sitte vedsiden av folk dere og".
Reagerte litt på holdningen til vedkommende, men det hjalp heldigvis at de andre leverte super service - heldigvis var det en annen mann i 50-årene som tok av seg SAS plus på flighten, og han hadde i motsetning til den andre herremannen i SAS-uniform et stort smil om munnen og var svært vennlig og pratsom.
http://gyazo.com/636b9c40acbe6b528c5e774686ffe5b1.png
Mitt favoritt-norwegian-fly var bak oss i take-off køen!
http://gyazo.com/ef39f3d0f00fddf3a3544adad857ae71.png
Fin soloppgang på vei ned over Tyskland.
Smidig avgang, enda en frokost (desverre, og ikke wrap), en film, litt lesing og litt How I Met Your Mother og en liten lur senere var vi over Madrid.
http://gyazo.com/74c5c928ac64b5820a8df1d212110b93.png
Ikke lenge etter landet vi i Malaga. En fin 4-timers flight, meg god benplass og et 75% veldig hyggelig og service-orientert crew.
Innflyvningen var slik at vi fløy forbi flyplassen, tok en 360 over middelhavet, og landet. Stilig og se flyplassen fra luften.
http://gyazo.com/0a6959bdefc3829d7fcd6bb2ef5c052a.png
http://gyazo.com/acf5002526fb5505b48be581e6b214dd.png
Var også en IKEA like ved flyplassen...
http://gyazo.com/0d97ac0fd248ec6565f03c81ae2ae6f9.png
En smidig avstigning, og jeg måtte si farvell til et 75% hyggelig crew og den flotte Ottar Viking.
http://gyazo.com/b34ea4777668e9205919588365447eaf.png
06:00 - 07:20 Bergen - København SK2861 i SAS plus
08:20 - 12:10 København - Malaga SK583 i SAS plus
14:00 - 18:00 Malaga - Oslo SK4684 i SAS plus
20:40 - 21:30 Oslo - Bergen SK287 i SAS plus
http://gyazo.com/c5d2660d4e51c56d2e6d000a685bafc0.png
22:00 avgang
Flybussbergen.no
Rad 1, midgangsete
Jeg er i utgangspunkt ikke noen fan av early-bird flights fra BGO, av den eneste grunn at bussene hvor jeg bor starter å gå rundt kl 0600, på lørdager faktisk nærmere 7. Det gjør at jeg står igjen med tre valg når jeg skal ha en early-bird flight fra BGO:
1. Stikk dit kvelden i forveien, og overnatt på flyplassen
2. Gå/sykle de 2500 meterne til bystasjonen
3. Ta taxi eller vær slem og ring en venn
Jeg valgte å gå for nummer en. Og jeg angret fort så snart jeg kom på plass i godstolen i hvileområdet utenfor sikkerhetsområdet på Fleland. Men mer om det senere.
Klokken nærmet seg 21, og den fornuftige studenten hadde allerede sørget for å komme seg hjem fra vorset som startet klokken 18. For fornuftig student skulle jo sløse bruke penger på en MR!
En kjapp dusj, rask barbering, kveldsmat etterfulgt av tannpuss stod jeg klar med min ryggsekk på busstoppet. En kjapp tur med 21:45-bussen senere, står jeg på bystasjonen. Overrasket over at det ikke helst stemte med ruten de har, kom flybussbergen kjørende forbi med en av sine busser. Det er temmelig hard konkurranse på flybussmarkedet i Bergen for dagen, og som fornuftig, men "fattig" (altså ikke pengerik) student er jeg veldig prisorientert i mine valg. Flybussbergen er billigere en flybussen, og jeg entret derfor bussen. En hyggelig bussjafør ønsket meg velkommen, spurte om jeg ville ha Bergensavisen (annet pluss med Flybussbergen!) noe jeg takket ja til, før jeg betalte. Jeg gjør meg klar for å gå innover i bussen, men hey - den var tom! Dette er faktisk ikke første gang jeg har gått på ellers tom flybuss. 20 minutter, og et stykk gjennomlest BA, senere var jeg fremme ved Flesland. Smart av erfaring jeg sist tok til meg når jeg overnattet på Flesland, så gjorde jeg noe annet enn å ta sistebussen til Flesland klokken 00:45, og dro litt tidligere. Konsekvensen var at jeg fikk den nest siste "god-stolen" i hvileområdet lokalisert halvveis opp trappen til sikkerhetskontrollen på Flesland.
http://gyazo.com/7ab7755895b710c9182c26fa86a0e669.pnghttp://gyazo.com/0edd5797b944e9116ac0c56a17e1f33a.png
Gleden over å ha fått en stol for natten hadde et par skår i seg - i to stoler like ved satt to prateglade, TV-tittende-på-PC-uten-headsett-men-med-medbrakte-høytalere øst-europere. De holdt det vel gående til nærmere 0300. Litt irriterende, men mitt Bose QC15 headsett tok mye av støyet slik at jeg fikk sove litt. I tillegg gidde det meg en god unnskyldning for å fortsette å se TV-serien How I Met Your Mother. Men det var noe som ville gjort både alternativ 2 og 3 nevnt ovenfor bedre. Jeg trenger min søvn, jeg og.
http://gyazo.com/d78c415796379092d67ee092df74a1fa.png
Litt soving, litt TV-serie, en kjapp sikkerhetskontroll, litt venting ved gate, en skyr til pre-frokost og ett stykk rask boarding senere satt jeg på flyet som skulle gå til København.
SK2861 BGO-CPH
Adils Viking - A320
SAS plus, sete 2A
Kom på flyplassen og innså at hey! De hadde byttet fra A319 til A320. Helt greit for min skyld. Litt internett ved gate gjorde at jeg fikk vite at jeg skulle fly i A320'en som SAS fikk fra Spanair i 2012, og før det brukt av BMI i 7 år. Alltid morro å vite litt bak historien til et fly når du sitter på det.
Jeg gledet meg også til denne flighten da det ville bli min første med mitt QC15 headsett, og min første med SAS etter at det ble tillatt å høre på musikk hele flighten. Komisk nok presterte piloten å si at alle elektroniske devicer og mobiler måtte skrues av. Derimot så rettet flyvertinnen på det i sin annonsering når hun ba oss om å ta av headsett for å se sikkerhetsgjennomgangen.
Greit nok, og en smooth avgang senere var det klart for frokost. Sittende i SAS plus ser jeg på frokosten som et lite minus. Jeg syntes alt det andre av mat på menyen deres er bedre enn frokosten. Jeg liker de varme rundstykkene, men det er små posjoner, og alt for lite pålegg til rundstykkene (som er varme, det eneste som trekker opp). Noe annet jeg irriterte meg over, var at jeg aldri ble tilbudt kaffe/te; de glemte helt å servere kaffe/te i plus. Kaffefri lot jeg meg besøke drømmeland siste rest av den 80 minutter lange flyturen.
http://gyazo.com/6cc21826ff9a3b333fdc314524a920bf.pnghttp://gyazo.com/b8afb87559e829cc2f194b21d2495fde.png
Knyttneve-test bestått - noe den skjeldent gjør for meg, en av bonusene med sete rad 2 på SAS sine A320.
København/Kastrup
Vel fremme på København parkerte flyet yttest på A-piren. En ganske så lang gåtur (i skandinavisk flyplass-målestokk) etter entret jeg loungen på Kastrup. Et rundstykke, litt paprika, et glass appelsinjuice og - endelig - to kaffekopper etter måtte jeg gå. Jeg hadde et fly til Malaga jeg måtte nå. Loungen var, som tidligere, et helt greit sted å bruke tiden. De har de tre tingene jeg trenger: kaffe, mat og internett. :)
http://gyazo.com/ff5b53de65c5605c51e26f319214d5ef.png
SK583 CPH-AGP
Ottar Viking - A320
SAS plus, sete 1A2A
Et annet A320 fly som kom fra Spanair til SAS i 2012, og som tidligere var BMI-metall. Var nok ikke flyets første besøk på AGP.
Fremme ved gate fikk jeg et lite støkk. Jeg var nok yngste person der, med rundt 40 års margin. Det var bare pensjonister tilstede, og jeg følte helt ærlig at jeg skilte meg veldig ut fra mengden. I motsetning til mine tidligere flights fra CPH, fikk de bakerste radene beskjed om å boarde først, og ikke SAS plus som jeg er vant til. Deirmot fikk vi gå ombord når vi ville. Og ettersom at sikkert 20% av flightens deltakere brukte stokk, og en annen 50% ville slite med å finne sitt sete gikk jeg umiddelbart ombord.
Jeg har nesten konsekvent valgt sete 2A på tidligere A320 flighter med SAS plus (et par til utlandet i fjor høst primært). Denne gangen valgte jeg å endre fra "mitt sete", og ta 1A - for variasjonens skyld. Men det ble til at det ble 2A alikavel, gitt. Like før gaten stengte kom et gammelt ektepar, begge med stokk, og satt seg i 1B og 1C. På et fly med mange ledige seter, inkludert 3 ledige rader i plus, finner jeg det svært rart at midtsetet ikke blir blokkert. De setene var ledige når jeg reserverte setene.
Uansett, litt skuffet over den "trange situasjonen", spurte jeg pent en av flyvertene om det var greit at jeg flyttet til 2A. 1 minutt senere kom han tilbake, og sa at jeg kunne gjøre det. Mens jeg flyttet sakene mine fra hattehyllen til under 1B setet, spurte jeg om midtsetet ikke brukte å være blokkert når en fløy SAS plus? Tydeligvis fornærmet (noe jeg ikke helt ser) fikk jeg nesten kjeft for å stille et slikt spørsmål, og beskjed om at "dere greier vel å sitte vedsiden av folk dere og".
Reagerte litt på holdningen til vedkommende, men det hjalp heldigvis at de andre leverte super service - heldigvis var det en annen mann i 50-årene som tok av seg SAS plus på flighten, og han hadde i motsetning til den andre herremannen i SAS-uniform et stort smil om munnen og var svært vennlig og pratsom.
http://gyazo.com/636b9c40acbe6b528c5e774686ffe5b1.png
Mitt favoritt-norwegian-fly var bak oss i take-off køen!
http://gyazo.com/ef39f3d0f00fddf3a3544adad857ae71.png
Fin soloppgang på vei ned over Tyskland.
Smidig avgang, enda en frokost (desverre, og ikke wrap), en film, litt lesing og litt How I Met Your Mother og en liten lur senere var vi over Madrid.
http://gyazo.com/74c5c928ac64b5820a8df1d212110b93.png
Ikke lenge etter landet vi i Malaga. En fin 4-timers flight, meg god benplass og et 75% veldig hyggelig og service-orientert crew.
Innflyvningen var slik at vi fløy forbi flyplassen, tok en 360 over middelhavet, og landet. Stilig og se flyplassen fra luften.
http://gyazo.com/0a6959bdefc3829d7fcd6bb2ef5c052a.png
http://gyazo.com/acf5002526fb5505b48be581e6b214dd.png
Var også en IKEA like ved flyplassen...
http://gyazo.com/0d97ac0fd248ec6565f03c81ae2ae6f9.png
En smidig avstigning, og jeg måtte si farvell til et 75% hyggelig crew og den flotte Ottar Viking.
http://gyazo.com/b34ea4777668e9205919588365447eaf.png