View Full Version : Kan ikke oppgradere med EB-poeng, Lufthansa til India
Jeg bor i Kristiansand og forsøker etter beste evne å bruke SAS hele tiden.
Jeg gikk for en tid tilbake inn for å bestille ferie for hele familien til India. Vi fant gjennomgående SK rute til Mumbai. Dette var meget viktig for meg da jeg ønsker å benytte eurobonus poeng til oppgradering slik jeg ofte gjør på lange flyturer til hele familien privat. Jeg forstår at denne flighten er en samarbeids flight, men ble meget glad da også på telefonen kom den opp som en SAS avgang. Tenkte at nå er problemet løst....
Jeg gikk inn på SAS.no for å oppgradere meg, men kom ikke inn. Ringte 05400 og fikk til svar at det var problemer med hjemmesiden. Dette er ganske vanlig så jeg ventet til neste dag. Det samme gjentok seg - ringte opp igjen og SAS sa at dette gikk nok bra, men jeg skulle ringe tilbake neste uke. Neste uke fikk jeg nyheten at dett gikk nok ikke for billetten er booket i feil klasse hos LuftHansa.....Jeg har en SK flight. Problemet mitt er at hvis jeg kanslerer turen til en annen SK destinasjon mister jeg alle pengen jeg har brukt på hoteller, opplevelser og innenriksfly.
Jeg føler meg så grundig lurt av manglende informasjon at jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Har sendt noen mail til gull@sas.no men får avkortet svar at det er ingenting SAS kan gjøre. Dette er jo en SAS flight - Lufthansa er en SAS alliansepartner.
Betaler gjerne 30.000 points pr reisende pr vei = 240.000 poeng rundreise - hvis det er dyrere på Lufthansa betaler jeg gjene det også -
Realiteten er at både Turkish og Sviss var reelle Star alliance muligheter ut denne dagen til India - over 10.000 kr billigere, men vi valgte SAS på grunn av oppgraderingsmuligheten.
Litt research på forhånd kunne vel spart deg for denne skuffelsen. SAS flyr ikke til India, det er code share.
Joda dette forstår jeg, men jeg flyr heller ikke ofte til India. Mener jeg en gang for lenge siden har fløyet SAS til india. Jeg forsto at det var et annet flyselskap som fløy, men allt kom frem som SK hele veien, og tidligere har det kommet frem Operated by XXX. Derfor var jeg sikker på at oppgradering gikk. Jeg trodde forøvrig også at Optiontown var en mulighet siden SK kom frem så tydelig på bookingen
Det er så IRRITERENDE ! Jeg er sikker på at jeg flyr i jobb minst 2-3 x gull i året så det mangler ikke på poeng.
rkvalvaa
18-01-2014, 09:52
SAS har egne "poengpriser" på oppgradrering på sine flygninger, man får ikke disse på code-share, da må man prøve en Star Alliance oppgradering som både har andre priser og begrensninger i forhold til oppgraderbare bookingklasser. I Asia flyr SAS kun til Bangkok, Beijing, Shanghai og Tokyo med egne maskiner.
Virker som om du har booket en code share flygning hvor Lufthansa flyr ruten, og da er muligheten kun Star Alliance oppgradering fra Eurobonus, med de begrensningene som ligger i bookingklasse og pris.
Det der er syyykt irriterende, og jeg føler virkelig med deg. Du har rett i at SAS fløy til India en periode (Dehli).
Men det er jo desverre en ganske vanlig ting i flyverdenen, og man må nesten sjekke "operating carrier" i bookingprosessen. Ellers risikerer man å ryke på en smell. Mener vel at det skal gjøres tydelig oppmerksom på, men de reglene gjelder kanskje ikke her i Norge?
Booket nettop SAS til WRO og da står det ihvertfall "operated by Cimber" på den ene flyvningen.
Men uansett hvem som har rett/feil, så har du min medfølelse.
Nettopp ! og jeg har SELVFØLGELIG feil bookingklasse. Det kom ikke opp noen bookingklasse (tror jeg) da jeg booket. SK 3394 - booking class : SAS GO var det eneste som kom frem
Stemmer nok at du har flydd SAS til India tidligere, ruten ble lagt ned i 2009. Telefonagentene er dessverre heller varierende for tiden, og omtaler sikkert dette som SK flygninger. Det er i større grad blitt opp til forbrukeren å sette seg inn i disse tingene. Tror ikke du har en "sak" mot Eurobonus, kan anbefale å spørre i reiseforiumet her neste gang, mye flinke folk som kan hjelpe.
Det der er syyykt irriterende, og jeg føler virkelig med deg. Du har rett i at SAS fløy til India en periode (Dehli).
Men det er jo desverre en ganske vanlig ting i flyverdenen, og man må nesten sjekke "operating carrier" i bookingprosessen. Ellers risikerer man å ryke på en smell. Mener vel at det skal gjøres tydelig oppmerksom på, men de reglene gjelder kanskje ikke her i Norge?
Booket nettop SAS til WRO og da står det ihvertfall "operated by Cimber" på den ene flyvningen.
Men uansett hvem som har rett/feil, så har du min medfølelse.
Sånn ser det ut på sas.no når man trykker detaljer, så det kommer da ganske så tydelig frem at denne er flydd av Lufthansa.
http://i404.photobucket.com/albums/pp122/Hickok/sas.png
Joda det går som regel bra, jeg har en haug SK reiser nesten over hele verden i jobb. Verdens beste SAS agent i Manila som klipper og syr langt billigere enn de fleste.
Denne gangen var det FINN.no som fant frem 3 gode muligheter. SAS - Turkish - Swiss, og jeg valgte SAS go.
Tror nok ikke at jeg har noen sak, men var vel mere interessert i om noen hadde opplevd det samme, og om SAS hadde noen muligheter til å bytte booking klasse - hvor mye det ville koste, eller andre muligheter. Frem i flyet må vi på en eller annen måte :)
Så langt har SAS den kjøligste skulder jeg noengang har opplevd
Forøvrig på kviteringen står det heller ikke annen bookingklasse enn SAS go - dog står det operated by Lufthansa. Ingen Bookingklasse.
Ser fortsatt at andre Star Alliance er over 10000 kr billigere for oss diff 16 - 27000.
Nok et eksempel på at det lønner seg å sjekke,dobbeltsjekke og sjekke igjen før en trykker "bestill"...... Min mening...: din egen feil. Sorry mack..... ;(
Strominho
18-01-2014, 10:58
Trist at allianseselskapene ikke evner å ta vare på gullkundene sine.. Du har min dypeste medfølelse.
Det bør ikke være sånn at man må sitte å sjekke opp og ned i mente for å ikke gå i slike feller.
Håper uansett du får en fin ferie. :)
Jeg er enig med flere her.
Jeg er enig med traadstarter at dette er irriterende, men jeg er ogsaa enig i at man maa sjekke dette. Uansett flyselskapene gir kunden altfor mye ansvar naar det gjelder aa sjekke regler etc. De er ofte kompliserte og man skal vaere over middels interessert fo aa forstaa alt som gjelder for ulike koder og programmmer etc. Flyselskapenes ansatte har ofte ikke snoering paa regler som gjelder, hvilket de boer ha. SAS kan nok uansett ikke gjoere noe, da Lufthansa er eksepsjonelt rigide paa regler og generelt har elendig service i slike saker. Jeg forstaar det slik at du har gullkort saa det holder, saa du faar haape paa en oppgradering ved gate.
Jeg sliter litt med hvorfor flyselskapene gjør det så vanskelig for seg selv og kundene. I denne saken så er det to ting som utpeker seg:
1: bookingklasse, ikke helt uviktig for mange og ikke minst for selskapene. Poenget med EB og lignende produkter et jo å skape lojalitet. Da bør man gjøre det lett for kunden å se hvilken klasse man får og gjøre det lett å velge f. Eks en dyrere klasse.
2: Codeshare, hvorfor skal jeg måtte forholde meg til at de har andre regler? Et det på selskapets eget flightnumber så får reglene være det samme. De sier jo på en måte at det er deres eget produkt når de legger sitt eget flightnumber på.
Nettverksselskapene styrke ligger i at de kan gjøre ting lett for kundene. Men det får de bare ikke til.
Fasinerende å lese at når det er SAS som er "synderen" i en tråd der noen føler seg på sett å vis lurt basert på egen kunnskap, har man bare seg selv å takke.. Fasinerende!
2: Codeshare, hvorfor skal jeg måtte forholde meg til at de har andre regler? Et det på selskapets eget flightnumber så får reglene være det samme. De sier jo på en måte at det er deres eget produkt når de legger sitt eget flightnumber på.
En kollega søkte etter enveis-billett OSL-VIE på SAS.no, som var en codeshareflight operert av Austrian, som igjen har helt hinsides enveispriser. Han mente SAS var de som burde "skamme seg" som tok sånne priser.
Er litt enig, men samtidig så ser jeg ikke helt noen god grunn til at Austrian skal la SAS selge de billettene de selv skal ha over 4000 for, til f.eks. under tusenlappen.
(På den annen side, så så jeg faktisk det motsatte på OSL-ZRH en gang, der man kunne kjøpe den samme LX-opererte flighten for kanskje 25% av den prisen Swiss selv skulle ha om det stod SAS på billetten.)
Er litt enig, men samtidig så ser jeg ikke helt noen god grunn til at Austrian skal la SAS selge de billettene de selv skal ha over 4000 for, til f.eks. under tusenlappen.
Prisene er jo ofte godt kommunisert, så det er for meg ikke noe poeng. SK må jo få lov til å tjene penger, når de selger noe andre produserer. Men reglene og ansvar burde være mye klarere for mannen i gata. Står det SK på billetten så forholder du deg til SK.
Joda SAS skal tjene penger, og det er jo derfor jeg flyr SAS for ca 2 - 300000 poeng i året. Her er problemet at eneste bookingklasse som kom frem var SAS go. Forstår at dette ikke er SAS go på en Lufthansa flight, men disse reglene forandrer seg HELE tiden.
I tillegg mener jeg at det burde være MEGET enkelt å bare si prisen for å bytte bookingklasse, men NEI den SAS go klassen jeg har er det ikke mulig å bytte. I denne saken er SAS fullstendig blottet for fleksibilitet ( foreløpig) men jeg gir meg ikke.
Hvis noen kjenner noen som har fått slike ting fikset før hadde det vært av interesse å høre hvordan dette gikk til
jameson82
18-01-2014, 12:00
Er det ikke i slike tilfeller med spesielle ønsker det kan lønne seg å bruke ett godt gammel reisebyrå?
Er det ikke i slike tilfeller med spesielle ønsker det kan lønne seg å bruke ett godt gammel reisebyrå?
Evt. et moderne "reisebyrå" som å booke gjennom Widerøe, legge inn kommentar om at man ønsker "si og så", og evt. be dem ta kontakt, eller kontakte den på chaten. ;)
Saken er vel også den at for å få oppgradere en Lufthansa-billett må den være booket i veldig høy klasse, ofte i B... Og en billett i B-klasse er svindyr... Og da må man bruke poeng i tillegg, så går all vinninga opp i spinninga. Da er det mye billigere å booke feks Turkish i C til ca 11.000 kr, og i tillegg få EB-peong på turen.
Når du bestiller en reise i SAS go har du da uansett ingen garanti for at det er mulig å oppgradere med poeng.
Skal du være sikker på å få sitte på business må du bestille businessbilletter
Jeg sympatiserer med trådstarter, og syns at reglene rundt code-share ikke er særlig intuitive. Ikke engang kundeservice koblet at det ikke var mulig å oppgradere, hvordan skal da kundene skjønne det? Vist man ikke er en avgeek på flyprat, mener jeg. Det å booke code-share er noe herk, og jeg klarer ikke se hvilken merverdi jeg som kunde sitter igjen med ved å booke code-share.
Kan noen forklare meg hvorfor SAS tjener penger på å selge code-share? Kunne ikke likegodt SAS solgt Lufthansa billetter med LH-code utstedt på SAS dokument?
Hvis reglerne er for svære at gennemskue eller man er i tvivl om mulighederne/billetklasser osv, så står det alle frit at bestille gennem (og betale lidt ekstra til) et traditionelt rejsebureau.
Internetbureauerne/flyselskabernes hjemmesider kan være ganske udemærkede til enkle bookinger, men har man særlige behov så må man enten selv kende reglerne eller betale nogle for at kende reglerne.
På SAS- hjemmesiden står det tydeligt hvis der er en anden operating carrier.
Naturligvis ærgerligt at have købt noget andet end man regnede med, men reglerne for upgrades mv er offentlige og let tilgængelige for enhver. Det må man checke inden booking eller få et rejsrbureau til at gøre arbejdet.
Hvis reglerne er for svære at gennemskue eller man er i tvivl om mulighederne/billetklasser osv, så står det alle frit at bestille gennem (og betale lidt ekstra til) et traditionelt rejsebureau.
Internetbureauerne/flyselskabernes hjemmesider kan være ganske udemærkede til enkle bookinger, men har man særlige behov så må man enten selv kende reglerne eller betale nogle for at kende reglerne.
Naturligvis ærgerligt at have købt noget andet end man regnede med, men reglerne for upgrades mv er offentlige og let tilgængelige for enhver. Det må man checke inden booking eller få et rejsrbureau til at gøre arbejdet.
Det blir vel for lett å si at man heller bør bestille hos et tradisjonelt reisebyrå, når ikke engang SAS kundeservice kan dette. Hvorfor ha slike kompliserte regler i utgangspunktet? SAS sitt motto er vel Service and Simplicity. Disse reglene er vel ikke særlig service-vennlige eller enkle å forstå....
Denne holdningene skjønner jeg ikke. Eller for å si det på en annen måte, jeg skjønner hvorfor SAS ikke tjener noe særlig med penger. Det er jo kundene man lever av, så hva med å gjøre det enklest mulig å bestille hos seg, og ikke minst hva med å øke sine egne inntekter og holde kostnadene nede?
I akkurat dette tilfellet så er kudnden misfornøyd med produktet(ikke bra). Så har han tatt kontakt med SAS minst en gang(koster SAS penger) også sier han til alle venner og bekjente(f.eks flyprat) at han har hatt en dålig opplevelse(koster SAS Penger). Og på toppen av det hele så var han jo interssert i å bruke litt mer penger/poeng. Men neida, han må jo forstå at slike er det og at han har ansvar for å forstå litt komplekse og underkommuniserte regler selv. Yeah right.
Whoop_whoop
18-01-2014, 19:11
For ordens skyld kan det være greit å notere seg at ingen SK aldri selv opererer flygninger med flynummer SK 3XXX ;)
For ordens skyld kan det være greit å notere seg at ingen SK aldri selv opererer flygninger med flynummer SK 3XXX ;)
Den setningen skjønte iallefall ikke jeg...... :(
Den setningen skjønte iallefall ikke jeg...... :(
Alle SAS codeshare-avganger heter SK 3xxx.
Denne gangen var det FINN.no som fant frem 3 gode muligheter. SAS - Turkish - Swiss, og jeg valgte SAS go.
Så du bestilte på finn.no?
chrisljo
18-01-2014, 22:19
Så du bestilte på finn.no?
Finn.no tar ikke imot bestillinger, men videresender til flyselskap eller reisebyrå.
Fasinerende å lese at når det er SAS som er "synderen" i en tråd der noen føler seg på sett å vis lurt basert på egen kunnskap, har man bare seg selv å takke.. Fasinerende!
Ja, alle vil nok bare beskytte SAS og bryr seg nok ikke om hva som er saken. Fasinerende tanke :)
Finn.no tar ikke imot bestillinger, men videresender til flyselskap eller reisebyrå.
Checked :)
TIB beskytte SAS ...? Nå har jeg sett det også ..... :lol:
TIB beskytte SAS ...? Nå har jeg sett det også ..... :lol:
Gjør jeg? ;) Har forøvrig ingenting mot SAS jeg ^_^ Hadde de hatt gunstige flytider ut og inn til "min" flyplass, så hadde jeg alltid brukt dem.
Ja ja - ikkeno nytt i denne saken - hadde både håpet og trodd at SAS skulle vise en forståelse for situasjonen. Det må da finnes en vei utenom !
robertaas
15-02-2014, 20:42
Fløy LH til India for noen år siden. Booket for ca. 3k rett fra LH og fikk complimentary oppgradering. Hadde vel knappt sølv da.
Men man kan ikke basere seg på hell. Nå har jeg bare uhell med LH.
Å dessuten er vi 4 reisende i samme familie - aldri i verden om det går med en "gratis" oppgradering. Kan bare ikke forstå at det ikke er mulighet til snev av ydmykhet fra SAS - reiser for 110.000 - 130.000 poeng i året, så poeng er det nok av på konto…...
Sorry Mac, men flyr du for over 100K poeng i året skal du være ganske sløv og ikke lese et eneste Scanorama eller ignorere de fleste nyhetsbrev fra SAS for å tro at SAS flyr til India.
Dessuten er du jo aldri garantert noen oppgradering med poeng eller OT. Med litt research ville du funnet ut at de ekstra kronene du la ut kunne blitt brukt til f.eks. C på TK som nevnt over.
Heisann!
Nå er det vel også slik at det ikke er SAS som bestemmer billettklassene du MÅ ha for å få oppgradering for poeng på Partnere i *A.. Så blir feil å skylde på SAS her ja.
Burde vært mer oppmerksom selv, vet det kan være vanskelig å følge med alle regler og krav, men skal man så langt med familien bør man sjekke litt først. Særlig om man skal oppgradere, fly billig Business etc..
Så god tur med LH, blir nok bak i bussen denne gangen..
Kim