View Full Version : Bryllupsreise mndskiftet sep/okt
ghostern
15-01-2014, 12:34
Hei,
sidan det vert giftemål til sommaren, så må det også bli bryllupsreise. Pga jobben til min betre halvdel passer ikkje dette før i månedsskiftet september/oktober.
Dette er vel midt i orkansesongen i Karibien, og det er vel mykje regn i store deler av Asia, så eg håpte nokon her hadde ein god ide eller to til ein passande destinasjon i denne perioden?
Vi ser for oss strand, god mat og drikke, samt fred og ro. Sidan vi berre kan vere borte ei veke + ei helg (dvs fredag - til søndagen veka etter), så er det vel ei smertegrense på kor langt vekk vi kan reise (typ 10 timer flytur ifrå Europa er nok max).
Alle innspel mottas med stor takk!
Tja, vi var på Bryllupsreise i Karibien i slutten av oktober 2012. Selv om det er i orkansesongen så var det ikke noe som bekymret meg, men sikkert ikke dumt å legge inn litt fleksibilitet så man eventuelt kan dra til en annen øy skulle man bli truffet rett på.
Vi var 9 dager på en av Sandals resortene på St.Lucia og var veldig fornøyd med det
Hva er budsjettet?
Sandals resortene i Karibien kan jeg varmt anbefale, var en uke på Bahamas (Royal Bahamian) i juli som også er i den offisielle orkansesongen juni tom. november. En orkan dannet seg helt sør-øst i Karibien 1-2 dager før vi dro, men vi så ikke noe til orkanen da den døde ut på sin ferd nord-vestover. Vi hadde en dag med regn, en dag med sol og resten skyet/lettskyet.
ghostern
15-01-2014, 15:36
Okay, og vêret var jamnt over bra?
Vi ser for rundt 30.000 for begge to for fly og hotell. Dette kan jo sjølvsagt svinge litt om det evt blir snakk om all-inclusive og slikt.
Okay, og vêret var jamnt over bra?
Vi ser for rundt 30.000 for begge to for fly og hotell. Dette kan jo sjølvsagt svinge litt om det evt blir snakk om all-inclusive og slikt.
25-30 grader og sol vil jeg kalle bra, selv om vi hadde 4 regnskurer på 9 dager. Men det har man gjerne i tropene
I oktober er Mauritius mye bedre, for da er høysesong i gang der. Maldivene og Seychellene er også bra i september...
chrisljo
16-01-2014, 13:49
Aruba er vistnok utenfor orkanbelte.
Vi var der 10 dager i av slutten av oktober. Nydelig vær og strander, og ganske bra hotell på Radisson. Ikke superekslusivt, men mange hakk over Mallorca/Gran Canaria.
Mulig det blir litt for "vanlig", men etter min mening er jo september perfekt tidspunkt å være i Syd-Europa, med alt sitt gode utvalg mat og vin. Fortsatt deilig og varmt og litt mindre folk. F.eks en romantisk herregård litt utenfor allfarvei i Italia eller Portugal?
ghostern
03-02-2014, 11:41
Takk for alle innspel!
Både Karibien, Indiahavet og ein roleg vingårdferie i Sør-Europa høyrast veldig bra ut. Ein får vere litt til i tenkeboksen :D
ABC-øyene helt sør i Karibien er utenfor orkanbeltet. Aruba, Bonaire og Curacao. Jeg har vært på alle tre og likte dem godt.
Kort oppsumert er Aruba "syden", med store hoteller, charterturister og overpriset taxi. På den positive siden er alle strendene åpne for hvem som helst, og øya er ganske vakker. Stort utvalgt i fine hoteller og restauranter.
Curacao er den største og mest befolkede øya, og også mest "ekte Karibien" av de tre. Mange flotte hoteller med egen strand, shoppingområder med både dyrt og billig, og greit utvalg av restauranter . Noen gode offentlige strender finnes også, men de er plassert så langt fra byen at man bør ha leiebil. Curacao er definitivt min favorittøy av de tre.
Bonaire er den minst kjente av de tre, med mindre du er dykker, for da bør du ha hørt om den. Ganske fin øy dette også, men mindre utvalg i restauranter og resorter enn på de andre to øyene. På Bonaire kan man dykke eller snorkle rett fra stranden. Jeg snorklet på alle tre øyene og må innrømme at Bonaire var best på det området, selv om de to andre ikke var så verst de heller.
Siden du nevner "fred og ro" ville jeg satset på Curacao. Den gir mindre masete sydenfølelse enn Aruba, kan gjøres på både luksus- eller lavbudsjettur, og har mer kultur og historie å by på enn de to andre øyene.
ghostern
06-02-2014, 11:14
Curacao ser unekteleg interessant ut. Eit raskt flysøk viser at det er KLM som er klart mest effektivt for å nå denne destinasjonen. Då er spørsmålet mitt om dette er ein destinasjon som det overhodet kjem tilbod på når KLM legger ut tilbodsbilettar, eller held denne prisen seg jamnt "høg"? (Ligger på omkring 9000 kr t/r Oslo p.p). Det er jo veldig liten konkurranse tross alt.
Prisene med KLM blir nok dessverre aldri veldig lave til Curacao. Billigste jeg har sett var 7000 et eller annet (fra Oslo), men det kan også skyldes at jeg ikke følger særlig godt med på KLM sine tilbud.
Jeg var vært på Curacao to ganger. Den ene gangen reiste jeg på ID-billetter til Aruba (via USA, med United) og kjøpte billetter på flyplassen videre til Curacao. Den andre gangen hoppet jeg på en restplass til Aruba direkte fra Oslo til 1998 kr (kun fly, to uker) og fløy videre til Curacao. Vil anbefale deg å holde øynene åpne etter gode tilbud til Aruba.
Mellom øyene går det massevis av fly hver dag. Jeg har reist mellom øyene med Dutch Antilles Express, Insel Air og Tiara Air, og de var greie alle sammen. Prisene er rimelige (noen få hundrelapper hver vei) uansett om du bestiller kort eller lang tid før avreise, så det gjør det jo lett å hoppe mellom øyene hvis man plutselig skulle bestemme seg for det.
robertaas
06-02-2014, 17:31
Jeg stemmer i med Seychellene, Maldivene eller Mauritius. Og helt sørøst i Karibien hvor ABC-øyene er enklest.
Om dere tør gå litt utenfor den vanlige turistløypa Kan jeg anbefale Los Roques utenfor venezuela som er en gruppe koraløyer som gir mere smak av stillehav enn Karibien. Og i det indiske havet eer den spennende varianten å dra til den franske øya Reunion som har veldig variert natur.
Må gjenta meg, en eller annen Hawaii-holme.. Fritt for armeer av selgere etc etc . Pris med UA 7-8k med mye bonus...
Hawaii er også et fint sted for bryllupsreise. Jeg likte spesielt Kauai. Oahu var en eneste stor skuffelse for min del. Noen vil kanskje mene det er litt langt å fly til Hawaii for bare en uke, og 12 timers tidsforskjell er også en stor omstilling på så kort tid. Armeer av selgere finner man forresten ikke på ABC-øyene heller :) (Armeer av cruisepassasjerer har de derimot, men de er der heldigvis bare noen timer av gangen.)
robertaas
07-02-2014, 14:08
så er det vel ei smertegrense på kor langt vekk vi kan reise (typ 10 timer flytur ifrå Europa er nok max).
Og der røyk Hawaii.
Aqaba og Tel Aviv med masse spennende utflukter er også alternativer.
Ja, ja bryllupsreise 10 timer unna...;);)
Fellowplane
08-02-2014, 06:20
Er for øyeblikket på Hawaii og er svært godt fornøyd med valg av reisemål. Må nok likevel si at jeg hadde valgt et annet sted nærmere norge hvis reisen 'bare' er en drøy uke og spesielt i september/oktober. Den greske øya Karpathos er et sted jeg hadde en fantastisk uke for et par år siden. Dubai er også fint, men er i varmeste laget der i September. Fordelen er at du på denne årstiden kan oppleve fantastisk luksuriøse hoteller til en pris som ikke er helt katastrofal (fortsatt lavsesong). Anbefaler Club Room på Grosvenor House, hadde noen veldig fine dager der i September i fjor til tross for varmen.