View Full Version : Var Braathens medlem i Sky Team?
Jeg husker at BU hadde en direkterute fra OSL til AMS og at de hadde en del codeshare med KL. Men var de medlem i SKy Team?
Jeg husker at BU hadde en direkterute fra OSL til AMS og at de hadde en del codeshare med KL. Men var de medlem i SKy Team?
Nei
http://en.wikipedia.org/wiki/SkyTeam
http://en.wikipedia.org/wiki/KLM#Subsidiaries
--> Former subsidiaries --> Braathens Joint Venture 1998-2003
Bizflyer
13-01-2014, 12:10
Skyteam var vel ikke opprettet den gangen BU og KL hadde nært samarbeid.
De var vel medlem av KLM/Northwest-samarbeidet før de ble kjøpt av SAS, hvis jeg ikke husker feil var logoen under å finne både på fly og visittkort.
http://www.groupincorporated.com/clients/files/collage_idle_image_page1_7_1.png
De var vel medlem av KLM/Northwest-samarbeidet før de ble kjøpt av SAS, hvis jeg ikke husker feil var logoen under å finne både på fly og visittkort.
http://www.groupincorporated.com/clients/files/collage_idle_image_page1_7_1.png
Het ikke det Wings eller noe sånt noe, og var en slags forløper til Skyteam?
Heisann!
Braathens Wings var bonusprogrammet til Braathens det, og med Gullkort der kunne du fritt bruke loungene til KLM Worldwide og få oppgraderinger etc.
Hadde selv det kortet et par år på nittitallet.
Tror ikke KLM sitt program het Wings nei, men Braathens gjorde det. :)
Kim
Het ikke det Wings eller noe sånt noe, og var en slags forløper til Skyteam?
Wings var frequent flyer programmet til Braathens. Før dette mener jeg å huske at Braathens hadde noe som hette BRACard.
Wings ble slått sammen med EuroBonus, og alle poengene ble overført. Var svært fornøyd med å få inn ca 150.000 Wings-poeng på EuroBonus.kontoen min. Da ble det award-business med TG til Bangkok:)
Heisann!
Braathens Wings var bonusprogrammet til Braathens det, og med Gullkort der kunne du fritt bruke loungene til KLM Worldwide og få oppgraderinger etc.
Hadde selv det kortet et par år på nittitallet.
Tror ikke KLM sitt program het Wings nei, men Braathens gjorde det. :)
Kim
Wings var frequent flyer programmet til Braathens. Før dette mener jeg å huske at Braathens hadde noe som hette BRACard.
Wings ble slått sammen med EuroBonus, og alle poengene ble overført. Var svært fornøyd med å få inn ca 150.000 Wings-poeng på EuroBonus.kontoen min. Da ble det award-business med TG til Bangkok:)
Denne var det jeg tenkte på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wings_Alliance
Men hadde glemt det aldri ble noe av
FlightDeck
13-01-2014, 14:58
Ja, og samarbeidet med KLM/Northwest ble ofte kalt "wings" selv om det formelt sett ikke var en flyallianse på linje med f.eks. Star Alliance. Dette hadde ingenting med bonusprogrammet å gjøre.
...og før dette hadde BU en tilsvarende avtale med British Airways!
Wings var frequent flyer programmet til Braathens. Før dette mener jeg å huske at Braathens hadde noe som hette BRACard.
Jeg hadde ett BRACard. Skaffet meg det når jeg fløy med BU til London i 1999.
Bizflyer
13-01-2014, 17:24
Jeg hadde gullkort hos Braathens i mange år. Nøt godt av det både på KLM og Northwest. Hadde faktisk 100% suksess på oppgradering til First innenriks i USA takket være det. Og loungene til KLM og di var fine saker på AMS. Tok ut årlige biz turer til Asia for poeng med KLM på BU poeng. Systemene var vel ikke helt up to date på denne tiden, for minst et par ganger fikk jeg bonuspoeng for turene også. Selv om de var betalt med poeng. En gang ble jeg sågar bare belastet eco poeng pris for en biz billett. Ai ai, det var tider det.
Husker da de åpnet KRS-AMS. De hadde åpningstilbud med 10000 poeng t/r. Samtidig hadde de 3-4doble poeng på ruten til de som kjøpte billett. Husker jeg endte opp med å bruke 10k, men tjene 12k poeng på den turen. Grei skuring det.
Synd at det ikke blir gjort sånne greie misforståelser lenger. Var så greit lissom. Er nok derfor jeg drikker! :colgate:
...og før dette hadde BU en tilsvarende avtale med British Airways!
Jo, men det samarbeidet var vel begrenset til bonussystem og markedsføring samt interlining i tillegg til handling.
KLM-samarbeidet var mer omfattende, BU overtok AMS-rutene fra SVG og BGO (ikke Oslo såvidt jeg kan erindre) med codeshare til KL og NW. Mange norske innenriksruter hadde også codeshare, faktisk.
Det at BU overtok rutene fra SVG og BGO innebar en solid kapasitetsøkning fra F70 og F50 til 737-500 (og -4/700) slik at man gjerne kan si at en del av grunnlaget for KLM's sterke posisjon fra vestlandet ble lagt av dette.
I tillegg kom et utstrakt vedlikeholdssamarbeid hvor BU bl.a tok en lang rekke D-sjekker for KLM mot at en del C-sjekker ble utført i AMS for BU.
I tillegg hadde BU feeder-flight GOT-OSL ifbm. NW-flighten som gikk en periode.
Twin Otter
13-01-2014, 18:20
I tillegg kom et utstrakt vedlikeholdssamarbeid hvor BU bl.a tok en lang rekke D-sjekker for KLM mot at en del C-sjekker ble utført i AMS for BU.
Mange av disse D-checkene ble vel muligens utført på Sola da?
Mange av disse D-checkene ble vel muligens utført på Sola da?
Ja, alle sammen. Det var jo BU's base for tungt vedlikehold. Og det er jo ikke mye som er tyngre enn en D-sjekk...
Twin Otter
13-01-2014, 18:23
Ja, alle sammen. Det var jo BU's base for tungt vedlikehold. Og det er jo ikke mye som er tyngre enn en D-sjekk...
Naturligvis. Hvilket tidsrom snakker vi om her. Fra årstall - til årstall?
Naturligvis. Hvilket tidsrom snakker vi om her. Fra årstall - til årstall?
Der er jeg litt usikker, i og med at jeg ikke jobbet på tungt vedlikehold, og heller ikke på SVG hele KLM-perioden, men vi snakker jo om sent 1997 til 2001. Så fra 1998 og utover skulle være omtrent riktig.
Litt info her, nederst på siden: http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1997/1997%20-%202689.html
Flight Cancelled
13-01-2014, 20:45
http://gyazo.com/d58ffe4c61ec3932b7face105753bdd7.png
Lurer man på noe slik, anbefaler jeg å slå opp det aktuelle flyselskapet på Wikipedia... ;)
http://gyazo.com/d58ffe4c61ec3932b7face105753bdd7.png
Lurer man på noe slik, anbefaler jeg å slå opp det aktuelle flyselskapet på Wikipedia... ;)
Med all respekt tror jeg ikke at Wikipedia sier noe om når Braathens gjorde D-sjekker for KLM på Sola.
Twin Otter
13-01-2014, 23:26
http://gyazo.com/d58ffe4c61ec3932b7face105753bdd7.png
Lurer man på noe slik, anbefaler jeg å slå opp det aktuelle flyselskapet på Wikipedia... ;)
Som Stone skriver:
Med all respekt tror jeg ikke at Wikipedia sier noe om når Braathens gjorde D-sjekker for KLM på Sola.
Flight Cancelled
13-01-2014, 23:28
Som trådens emne skriver:
http://gyazo.com/281018b06f106b6e7296e3934713aaf5.png
Oooooog førstepost:
Jeg husker at BU hadde en direkterute fra OSL til AMS og at de hadde en del codeshare med KL. Men var de medlem i SKy Team?
;)
Braathens bonusprogram var bra. Hyggelig service og bra opptjening. Man fikk ogsaa bonus paa flytoget som gav hoyere niva i programmet. jeg fikk poeng paa noen turer i USA, men der var opptjeningen heller daarlig. Var ogsaa medlem av KLMs flying Dutchman og Air Frances Frequence Plus. Her stemmer det at alt var bedre foer, for Flying Blue er virkelig soergelige saker idag.
...og før dette hadde BU en tilsvarende avtale med British Airways!
Mener det i en periode det var mulig å ta ut tur med Concorde på BU-bonuspoeng !