PDA

View Full Version : Blir man oppgradert med EBG o.l.?

Pedersang
09-01-2014, 11:04
De gangene jeg har flyet IC, og da ikke bare med SAS, så henger det alltid en tre-fire stykker eller enda fler over skranken ved gate og vifter med det de har av edlere bonuskort. De prøver kanskje å få seg en oppgradering? Jeg er ganske ny med fordelsprogrammer som gjelder fly, men har hatt noen bra statuser i ulike hotellprogrammer. Da sender jeg jo både mail på forhånd og maser om status, og jeg dytter kortet omtrent over disken for å være sikker på at check-in skal se og anerkjenne kortet. Er ikke flau for å mase meg til en oppgradering om det er såkalt "avhengig av kapasitet"... Selvfølgelig har de kapasitet, de gidder bare ikke å vaske suitene hele tiden.

Men, det er jo på hotell. Hvordan er det på fly? Blir man oppgradert med status i størrelse EBG, eller blir man for eksempel oppgradert utifra hvor mye man har betalt for billetten uavhengig av klasse? Har selv blitt oppgradert med Optiontown, og regner jo da med at jeg "snek" foran EBG i Plus og Go.

Takker for svar! :)

Insomnia4u
09-01-2014, 11:16
SAS har begrenset med IC-flyvninger. Er vel kun Pandion som kan regne med å bli oppgradert hvis de ikke har fullt. OT er muligens over. Så kommer EGG etter bookingklasse, ev hvor mange det er i reisefølget.

I andre *A har iallefall jeg aldri blitt oppgradert som EBG, og de fleste gir ikke EBP så mange fordeler heller skal en dømme etter tilbakemeldingene fra de som er Pandion(se egen tråd).

henrikvd
09-01-2014, 11:45
På min reise i romjulen CPH-MAD-LIS-MAD-CPH ble vi oppgradert til plus/business to ganger (hhv SAS og TAP) uten å spørre.
Det kan hende at årsaken til oppgraderingene var fordi de hadde overbooket i economy. Det så i hvert fall ganske fullt ut "bak der".
På gaten i LIS fikk vi beskjed "It's because of your gold status, sir" da vi fikk nye boardingkort med seter foran gardinene.

LN-FHU
09-01-2014, 11:50
Kanskje det er mange som prøver å komme seg med tidligere fly.....Det ser og hører jeg mest av iallefall når jeg reiser.

Eriksan
09-01-2014, 11:52
Oppgraderinger med Optiontown og bekreftede oppgraderinger med poeng gjennomføres gjerne 1-3 dager før avreise og senest 4 timer før. Ergo er dette klarert før innsjekk på flyplass og ihvertfall lenge før gaten åpner. I tillegg har man standby oppgradering med poeng på innsjekk/gate.

Er det behov for ytterligere oppgraderinger, det er det ofte siden economy overbookes, så er det retningslinjer for handling hvordan dette skal gjøres. EBP, EBG, EBS, *G skal ha prioritet foran personer uten status. Men det er et puslespill som skal gå opp med antall tilgjengelige seter i premium kabinene, antall overbooket i economy, antall personer i samme PNR som en med status, begrenset tid for handlingpersonalet osv...

Glean EBG
09-01-2014, 12:52
Jeg har blitt opgradert flere ganger med UA,LH,SK,LX,og THAI. Med *G men tror uttellingen har vert bedere med M&M Gold enn EBG.

jufix
09-01-2014, 12:55
Har reist 4-5 IC turer i året noen år på SAS og *alliance som EBG og aldri blitt oppgradert.

mikro
09-01-2014, 13:42
Det er vel som de andre sier over at man blir oppgradert hvis flyet er overbooket, og da er det gjerne kunder med EBG, eller andre Star Gold kort o.l. som blir oppgradert. Har selv blitt oppgradert et par ganger.

Da jeg bodde i Canada, og vi skulle hjem til Norge for å feire jul ble hele familien alltid oppgradert til Y+ på SAS ORD-CPH før jul ettersom vi alle er EBG. Ble også oppgradert på TK, IST-KUL i desember med EBG pga overbooking. Alle gangene har vært med billigste økonomibilletter.

Cecilie
09-01-2014, 13:52
Rangen er vel gjerne ofte slik at egne sølvmedlemmer går foran allianse-gullmedlemmer?

Islending
09-01-2014, 15:20
På alle turene jeg hadde til USA med SAS i fjor (tror det var 5 t/r), ble jeg alltid oppgradert med EBG fra billigste eco-billett på returen (utreisen var alltid med Optiontown). Én gang til Eco Extra, resten til Business.

Jeg har blitt oppgradert til Domestic First med United én gang, ellers går det i Economy Plus. Aldri oppgradert med andre *A-selskaper på longhaul.

Discus
09-01-2014, 15:58
Har også blitt oppgradert når jeg har meldt meg frivillig når de har spurt om jeg kan ta et senere fly ifbm. overbookinger. Både når jeg har kommet med opprinnelig fly, og når jeg har blitt flyttet til neste avgang.

Cecilie
09-01-2014, 17:18
Jeg ble oppgradert "ufrivillig" to ganger i løpet av 2013 på langdistanse med SAS.

En gang CPH-ORD fra economy til economy extra, og en gang CPH-IAD fra economy til business.

Har også fått gratis economy plus hos United ved et par anledninger.

Utflyttet
09-01-2014, 19:22
Min erfaring er bare fra kortere distanser, men jeg har vel fått oppgradering kansje 2-5% av turene som 10 år som EBG. På lange turer har det ikke vært tema da jeg har hatt billett til rett stol forut.

-A

Flight Cancelled
09-01-2014, 19:37
Noen som vet hvordan det er med oppgraderinger hos Widerøe med EBG?

3cseat
10-01-2014, 00:00
Reiser ikke mye IC, men i Europa blir jeg kanskje oppgradert på et par flighter i året, av ca 50 pr år. Slev om jeg er EBG, så har jeg fått flest oppgraderinger med LH. Kan nesten ikke huske sist det skjedde med SK

CRJ900
10-01-2014, 00:27
Noen som vet hvordan det er med oppgraderinger hos Widerøe med EBG?

Innenlands har WF vel bare en kabinklasse, så der er det vel ikke så mye å hente... ;)

LN-MOW
10-01-2014, 00:48
WF har 'Plus' på utenlandsrutene. Er økonomikabinen overbooket, vil oppgraderinger skje etter statusprioritet. WF er medlem av Eurobonus så prioriteringene er i prinsippet det samme som hos SAS.

Flight Cancelled
10-01-2014, 01:31
Innenlands har WF vel bare en kabinklasse, så der er det vel ikke så mye å hente... ;)
Var utenlandsrutene jeg tenkte på. Det jeg tenkte mest på var vel egentlig hyppighet, hvor ofte det skjedde automatisk, eller om man spurte. Er jo et annet flyselskap, så hva vet jeg, kanskje de har andre rutiner enn SAS?

jefi99
10-01-2014, 01:36
WF har 'Plus' på utenlandsrutene. Er økonomikabinen overbooket, vil oppgraderinger skje etter statusprioritet. WF er medlem av Eurobonus så prioriteringene er i prinsippet det samme som hos SAS.

Men non-EB har vel ingen prioritet? Eller hvordan ser man på fx LH*G vs EBB?

LN-MOW
10-01-2014, 03:30
Nei, alle dere med Aegan- og annet juksegull kan ha det så godt. :p

NorPlay
10-01-2014, 09:15
Er EBG og ble oppgradert fra økonomi til Business på SIN - FRA med SQ sin A380 i går. Jeg prøvde både ved innsjekk og gate å kjøpe oppgradering med poeng eller $, men ble avvist. Ved boarding ble jeg likevel oppgradert pga overbooket fly. Ble nok garantert valg pga EBG. Fin tur, forresten :-)

Ellers har jeg blitt opgradert 3 ganger på europaturer med SAS etter at jeg ble EBG, og en gang IC med LH før jeg ble EBG.

ILS2
10-01-2014, 09:24
Puster lettet ut hver gang jeg ikke hører oppgraderingspipelyden ved boarding på intraeuropeiske reiser med SAS. På IC er det imidlertid noe helt annet. Erfaringsmessig får jeg flest oppgraderinger med LH-gruppen innen Europa, mens SAS leverer en jevn strøm av op-ups på IC.

jb1
10-01-2014, 09:32
Oppgraderinger med Star Gold (og ogsaa andre allianser) skjer rutinemessig i Nord-Amerika,mens i resten av verden boer flyet vaere fullt. Jeg ble bylig oppgradert to ganger med Austrian innen Europa ved gate. I Oslo beklaget damen gaten (som var den samme som i check-in skranken) at jeg da ikke kunne faa midtgangsete som jeg hadde bedt om ved check-in, men det er var greit for min del, hehe. Det var uansett paa en toseter med blokkert sete ved siden av, saa pose og sekk vil jeg si. Paa den andre flyvningen fra Wien spyttet gaten ut en oppgraderingslapp automatisk da jeg scannet boardingkortet. Alltid hyggelig. Med EB soelv ble jeg og reisefoelget en gang oppgradert fra Beijing til Stockholm fra Eco til Eco Extra, da ved check-in p.g.a fullt fly. Ellers har de fleste vaert i USA, mens det har hendt et par ganger uten status innen Europa uten at jeg vet hvorfor jeg ble den heldige utvalgte.

Hickok
10-01-2014, 10:22
Var utenlandsrutene jeg tenkte på. Det jeg tenkte mest på var vel egentlig hyppighet, hvor ofte det skjedde automatisk, eller om man spurte. Er jo et annet flyselskap, så hva vet jeg, kanskje de har andre rutiner enn SAS?

Det skjer aldri uten at WF trenger det, og det hjelper neppe å spørre heller.

The Ticketor
10-01-2014, 12:54
Nøkkel til oppgradering:
* Opparbeid status i bonusprogram og sørg for at FQTV-info er lagt inn, helst før avreisedagen.
* Ikke bestill spesialmat.
* Reis alene.
* Vær hyggelig, og kle deg gjerne ok (trenger ikke overdrive, men flip flops og t-shirt er dumt).

God tur!

SAS_flyer
10-01-2014, 22:34
Oppgradert både i Europa og innenlands med EBG. Innenlands gir det Plus som i Europa.

SAS_flyer
21-04-2014, 19:59
Oppgradert med EBG nå fra C til F i påsken med Asiania. Hyggelig.

Hypern
21-04-2014, 20:40
Fikk opup fra CPH-PVG for et par uker tilbake, EBG her. Kunne velge seter i Plusskabinen på OLCI, så det var noe som skjedde lenge før avgang kan man si. Var fullt i GO. Hjemover oppgraderte jeg med Optiontown. Bookingklassen var forøvrig det billigste av det billigste (SAS supersalg 1999 kr t/r)

Insomnia4u
21-04-2014, 21:32
Nøkkel til oppgradering:
* Opparbeid status i bonusprogram og sørg for at FQTV-info er lagt inn, helst før avreisedagen.
* Ikke bestill spesialmat.
* Reis alene.
* Vær hyggelig, og kle deg gjerne ok (trenger ikke overdrive, men flip flops og t-shirt er dumt).

God tur!

Har alltid spesialmat, ble oppgradert til på SAS IC til C én gang, mens jeg da var EBS. De flytter bare spesialmaten fra Y til C. Har aldri blitt oppgradert med andre selskap som EBG. Mulig pga spesialmaten kanskje?

Herlov
22-04-2014, 17:23
Er det mindre sjanse for å bli oppgradert hvis man har sjekket inn tidlig, f eks via sms dagen i forveien? Muligens et dumt spørsmål.

Murre
22-04-2014, 18:50
Hva med WCHR-assistanse på flyplassene? Står den i veien for oppgraderingsmuligheter? Hva med via OptionTown - mindre sjanse der også?

melind
22-04-2014, 20:14
Ble gate oppgradert på 3 av 4 Flygninger i går BOM-IST og IST-WAW begge med TK og begge ganger til BIZ deretter WAW-CPH med SAS der jeg hadde 17F men fikk nytt boardingkort med sete 1C ved boarding. har EBG s
Siste etappe CPH-TRD ble det 17F med soft block som da en I**** kom og spolerte da vi var kommet i luften, han fikk ikke mye armleneplass av meg for og si det slik..

Twin Otter
24-04-2014, 21:15
Jeg ble oppgradert fra Go til Plus på en så godt som stappfull SK690 fra Linate til Arlanda i dag. Mistet plassen på nødutgangsraden. Men "fri bar" veier opp for den lille skuffelsen, i den grad det kan kalles en skuffelse. Jeg var happy jeg. Er EBG.

SAS_flyer
31-07-2014, 11:20
Oppgradert to Pax ARN - OSL i dag. EBG og EBB.

Star Flyer
31-07-2014, 11:29
Jeg og mine to venner ble oppgradert fra Økonomi til Plus på SK907 i fjor. Jeg var Silver-medlem, mens de to andre ikke var medlem i det hele tatt.

Helt supert! :D
(Men har aldri blitt oppgradert mens jeg har vært gull)

Hagen
31-07-2014, 11:56
Ble oppgradert fra Go til Plus på både SK907 og SK902 i juni med EBG. Hyggelig!

wilhelm
31-07-2014, 13:08
Fikk tilbud om å bli oppgradert til Plus på en bonusbillett innenlands da jeg var EBG. Takket imidlertid nei da flyturen kun var 45 min, og jeg ville beholde midtgangsetet i Økonomi, fremfor et midtsete i Plus.

w

SQ321
01-08-2014, 10:09
Jeg må ha vært uheldig etter at jeg ble EBG og ble oftere oppgradert da jeg var EBS faktisk, men kun på IC og aldri på Skandi- eller Europaflyvninger.

Men kan det være tilfelle at SAS også er taktiske ift nye statusløse EB medlemmer og at de blir prioritert slik at de skal "oppleve fordelen" med systemet forutsatt at EBS, EBG, EBD og EBP er håndtert?

KristianSk
01-08-2014, 10:25
Aldri blitt oppgradert (EBG).

Cecilie
01-08-2014, 10:27
Det er lenge siden jeg har blitt oppgradert pga status nå. Nærmer seg vel faktisk 1,5 år.

Sucellos
01-08-2014, 12:22
Hittil i 2014 er uttellingen som følger: (EBG)
FCO-CPH Go->Plus Tilsynelatende ren statusoppgradering for meg og statusløst reisefølge ved innsjekk i skranke, for det var greit med ledige seter i Go. Boardingpass ble i alle fall overlevert med et stort smil og "I upgraded you to business, sir".
CPH-SFO Plus->Business (Optiontown fra Go->Plus i forkant) Antagelig solid oversolgt i Go, for var oppgradert til Business allerede på automatinnsjekk på TRD og de pushet "upgrade for points or cash" heftig i gaten.
OSL-LHR Go->Plus "Takk for hjelpen"-upgrade etter å ha meldt meg frivillig til å stå over til neste flight ifm mulig overbooking. Et passasjerfølge møtte ikke, så kom med riktig fly også.

Minst like viktig vil jeg nesten si, er et par tilfeller hvor jeg på grunn av kanselleringer/forsinkelser har fått grunstigere re-routing/mindre ventetid enn kollegaer på samme opprinnelige reiserute. Så alt i alt føler jeg at jeg har hatt god reisekarma i 2014.

Superhai
01-08-2014, 16:19
Sjansene for å bli oppgradert på Europa-ruter er ganske små, siden det sjeldent vil være aktuelt å oppgradere flere enn 5, man flytter heller divider-posisjonen. Og som oftest så vil det kun være midtseter igjen, og det er ikke så ofte noen er interessert i å gi opp et vindu/midtgangssete for å sitte i midtsete i pluss.

Are G
01-08-2014, 18:31
Jeg ble i dag "oppgradert" til plus. Flyttet fra 8F til 3F i et stappfullt fly, kan ikke si jeg merket noen forskjell, men så er det praktisk talt ikke servering på Osl-krs, dog litt skuffet over at jeg ikke fikk sjokolade til kaffen..

TOS
01-08-2014, 18:37
Har aldri skjedd med meg (selv ikke etter jeg ble EBD), men har fått oppgradering som statusløs hos SK tidligere.

Hypern
01-08-2014, 19:26
Oppgradering intraeuropeisk skjer ikke, det er tross alt bare snakk om å flytte et skilt. Men har skjedd meg interkontinentalt fra Go til Plus CPH-PVG. Fikk allerede vite ved OLCI at jeg kunne velge seter i Pluskabinen så det var veldig tidlig sånn egentlig, er EBG, dette var i april.

Dag Viking
01-08-2014, 19:29
Ble oppgradert fra CPH til OSL for en stund siden. Bytta bort vindu nødutgang med vindu og en øl. Ellers aldri, sikkert fordi jeg kun har et par turer i Go pr år.

SAS_flyer
05-10-2014, 15:22
EBD, oppgradert SVG - OSL i dag.

Norfindir
05-10-2014, 16:17
Har blitt oppgradert en gang OSL-CPH, jeg hadde valgt setet bak pluss som var nødutgang, og så flytta de pluss en rad bak og lot meg sitte der jeg satt.

BandIT
06-10-2014, 22:18
EBG og oppgradert 2 ganger i år, begge gangene ALC-OSL.

kimpe
06-10-2014, 22:28
EBD, oppgradert noen få ganger 1 av 20 kanskje...

Kim

Taurus Volans
06-10-2014, 22:53
Er EBD og har blitt oppgradert til business på Austrian Airlines fra OSL til VIE én gang da jeg var EBG i mars. Har også blitt dyttet frem fra Go til Plus to ganger innenriks.

I dag var jeg vitne til at en person jeg vet ikke har status smisket seg fra Go til Plus på en "frokost-flygning" fra TRD til OSL. Mens jeg selv som er EBD måtte ta til takke med plassen min på første rad bak divideren (uten blokkert midtsete...).

Burde vært flere muligheter for oppgraderinger, i hvertfall for EBD.

hilsen
TV

Cecilie
06-10-2014, 22:55
EBD og har ikke blitt opup'd siden.... Tja. Mai i fjor.

...Edit: ja som jeg skrev på siden foran her :p

Tjab
06-10-2014, 23:29
Forsøkte å oppgradere fra Oslo til Milano for ikke lenge siden. Fikk beskjed fra han sas fyren at de kun oppgraderte på IC nå. Fikk hverken kjøpe for poeng eller noe som helst.

KristianSk
06-10-2014, 23:35
Forsøkte å oppgradere fra Oslo til Milano for ikke lenge siden. Fikk beskjed fra han sas fyren at de kun oppgraderte på IC nå. Fikk hverken kjøpe for poeng eller noe som helst.

Av nysgjerrighet - hvorfor ønsket du å oppgradere?

Tjab
06-10-2014, 23:38
Av nysgjerrighet - hvorfor ønsket du å oppgradere?

Slippe sidemann siden det var mye ledig i plus.

robertaas
07-10-2014, 08:05
EBG, har blitt oppgradert på over halvparten av IC-flightene med SAS. Siste reise over dammen ble jeg oppgradert til Pluss uten å be om det på flight ut. På returflight spurte jeg om oppgradering til biz for poeng, men fikk oppgradering til Pluss uten poeng.

Har blitt ufrivillig oppgradert i Norge og Europa et par ganger. Havner da gjerne på midtsete, bruker protestere villt.

3cseat
07-10-2014, 17:55
Minst er par år siden sist med SAS. 3 ganger med LH siste 2 år. Faktisk oftere med *A en SK

Taurus Volans
07-10-2014, 23:22
Fikk gratis Kvikk Lunsj av Widerøe i dag. Da jeg skulle betale med SAS Diners sa purser at jeg kunne få den siden jeg var EBD...

:-)

Hilsen
TV

robertaas
07-10-2014, 23:27
Fikk gratis Kvikk Lunsj av Widerøe i dag. Da jeg skulle betale med SAS Diners sa purser at jeg kunne få den siden jeg var EBD...
Det er faktisk det første argumentet jeg har sett for EBD. ;)

Cecilie
08-10-2014, 08:09

Hilsen
TV

Hvordan visste han/hun at du var EBD? Står jo ikke i noen systemer enda, og Dinerskortet har vel "gammelt" design fortsatt?

KristianSk
08-10-2014, 09:09

Hilsen
TV

Kult! Fritt valg fra trallen burde egentlig være en fordel med top-tier spør du meg.

joamykle
08-10-2014, 10:29
Hvordan visste han/hun at du var EBD? Står jo ikke i noen systemer enda, og Dinerskortet har vel "gammelt" design fortsatt?

Dinerskortet mitt har hatt "Diamond-look" siden jeg ble Diamond i mai i allefall!

Cecilie
08-10-2014, 10:35
Dinerskortet mitt har hatt "Diamond-look" siden jeg ble Diamond i mai i allefall!

Aaah, schtilig. Er vel bare Amex (og MC?) som er trege :p

TOS_EBG
08-10-2014, 11:15
Aaah, schtilig. Er vel bare Amex (og MC?) som er trege :p

Har alle tre med Diamond siden i vår.

TOS
08-10-2014, 11:26
Har alle tre med Diamond siden i vår.

Amex-kortet med EBG og EBD ser til forveksling nokså like ut. Dinerskortet er mye mer gjenkjennelig som EBD i så måte.

Star Flyer
08-10-2014, 11:29
Jeg fikk gratis muffins mellom BGO-OSL i Go, fordi jeg var diamant. :)

Cecilie
08-10-2014, 12:15
Aaaah... Er jo fordi jeg har barne-Amex (classic) som er litt trege med designoppdateringen.

Star Flyer: Hvilken taktikk brukte du da? Viftet med armer og ben? Jeg måtte betale for den (ekstremt gode, digge, fantastiske) karamellfudgemuffinsen i Go OSL-BOO for 2 uker siden :(

Taurus Volans
21-10-2014, 16:02
Jeg fløy award i Go fra KKN til OSL i dag. Fikk gratis lefse da jeg skulle betale med SAS Diners EBD. Jeg holder meg til dette kortet da det er mye lettere å kjenne igjen enn SAS Amex Platinum (EBD).

mvh
TV

Hagen
21-10-2014, 16:12
Kan det være de forveksler med EBP? Eller har crew "lov" til å gi vekk fra tralla?

Taurus Volans
21-10-2014, 16:56
Kan det være de forveksler med EBP? Eller har crew "lov" til å gi vekk fra tralla?

Det er nok bare en personlig gest fra den enkelte ansatte. Det er jo bare å føre det på regnskapet for Plus-passasjerer.

TV

mcduck
21-10-2014, 22:48
Jeg har flere ganger fått gratis brus på KRS-OSL ruta grunnet gullkortet (Har smartpass på lommeboka). "Vi sier det er greit, siden du er så lojal kunde".

Cecilie
21-10-2014, 22:49
Så flott med konsistent service....

Hickok
22-10-2014, 05:54
Jeg har flere ganger fått gratis brus på KRS-OSL ruta grunnet gullkortet (Har smartpass på lommeboka). "Vi sier det er greit, siden du er så lojal kunde".

... og jeg har måttet betale for alkohol i Pluss. De så også mitt smartpass på lommeboka, og kom derfor etterpå med en lengre beklagelse for hvorfor det måtte være slik..

mfjeldheim
22-10-2014, 08:28
Noen her som har opplevd å få flyttet på avganger gratis med EBG eller EBD? Tenker da som at man trapper opp på Gardermoen timevis før avgang på ditt fly pga. endring i planer/ møter etc, men det går tidligere fly før ditt eget. Eller kanskje får det noe billigere enn hva det koster normalt sett :)

Chris1
22-10-2014, 09:16
Noen her som har opplevd å få flyttet på avganger gratis med EBG eller EBD? Tenker da som at man trapper opp på Gardermoen timevis før avgang på ditt fly pga. endring i planer/ møter etc, men det går tidligere fly før ditt eget. Eller kanskje får det noe billigere enn hva det koster normalt sett :)

Jeg har ved 2-3 anledninger fått flyttet avgang (innenlands) gratis som EBG. Har da henvendt meg i service skranken på OSL. Ved en anledning fikk jeg faktisk flyttet avgang etter check in, til tross for at jeg hadde innsjekket bagasje. Opplevde også en gang at en i reisefølget mitt (annet ref nr) ikke fikk flyttet avgang (statusløs) mens det var ingen problem for meg å komme med et tidligere fly..

Insomnia4u
22-10-2014, 09:16

Det hender, om du kun har carry-on og ikke allerede har sjekket inn online. Men du kan også lett bli sittende noen timer på Gardermoen...

jameson82
22-10-2014, 09:24
Det hender, om du kun har carry-on og ikke allerede har sjekket inn online. Men du kan også lett bli sittende noen timer på Gardermoen...

Har aldri fungert for meg. En gang ble det litt komisk siden jeg viste det var ledig på den tidligere flighten men jeg måtte betale 1500kr for å forandre noe jeg da ikke gadd. Men flighten min var overbooket så da måtte de de betale en sint mann 150euro for å vente på neste.

ILS2
22-10-2014, 09:44
Har aldri fungert for meg. En gang ble det litt komisk siden jeg viste det var ledig på den tidligere flighten men jeg måtte betale 1500kr for å forandre noe jeg da ikke gadd. Men flighten min var overbooket så da måtte de de betale en sint mann 150euro for å vente på neste.
På BGO har de pleid å sjekke fyllingsgraden på min flight når jeg spør om å få komme med et tidligere fly, og er den tilnærmet fullbooket/overbooket, får jeg som regel reise tidligere uten ekstra kostnad. Er EBG.

Jeg har også ved flere anledninger hørt på OSL (og BGO) at gatepersonellet informerer over PA at ev. passasjerer som skal til Bergen med et senere fly og kun har håndbagasje, kan komme til gate for å reise med et tidligere fly. Da er det åpenbart at de har fulle/kansellerte fly senere på dagen og ønsker å være proaktiv.

mfjeldheim
22-10-2014, 10:27
Takker for svar her! Er selv EBS og har aldri fått bytte gratis, har av og til hørt hint om at det er mulig hvis flyet mitt er fullt, noe det jo sjelden er når det skal til HAU :( Tror dere det vil være noen forskjell på å være EBS og EBG? Virker ikke som det har så mye å si på status, heller på om flyet er fult / hvem som sitter i disken.

KristianSk
22-10-2014, 10:30
De eneste gangene SAS bør gjøre dette er når flyet er i praksis fullt (så de kan få plass til andre flex passasjerer) eller overbooket. Og det virker som det er slik det praktiseres også, med enkelte unntak?

Om man alltid kunne komme med et tidligere fly ville nok salget av Plus gått kraftig ned på pendlerrutene.

Tror dere det vil være noen forskjell på å være EBS og EBG? Virker ikke som det har så mye å si på status, heller på om flyet er fult / hvem som sitter i disken.

Om flyet er fullt/overbooket vil de kanskje prioritere å la EBG/D komme med et tidligere fly, EBS får være med opprinnelig fly og EBM må vente på et senere fly.

kimpe
22-10-2014, 12:36
Heisann!

Fikk senest i går forandre flights 2 ganger fra Osl-Trd.. Og det har jeg gjort flere ganger fra forskjellige flyplasser faktisk. Hjelper kanskje at man er EBD, men opplever at de gjerne vil hjelpe deg om du trenger det.

Er det noen som vil ha ekstra betalt er det jo bare å si nei takk. :)

Kim

Eriksan
09-11-2015, 12:49
På ARN-OSL i går ettermiddag fikk vi en stilltiende oppgradering til Plus som EBG. Hadde sete på rad 6 som var første rad i Go. Sjekket setekartet i appen senest 30-35 min. før avgang og alt var som det skulle. BP ble registrert som normalt ved gaten, men vel ombord var skiltet med SAS GO plassert på toppen av setet mitt.

Kan også legge til at de hadde Cava i gullstua på ARN, de pleier vel ikke å ha det på OSL. Loungen var forøvrig blitt stor og fin.

Twin Otter
09-11-2015, 13:38
Fikk ikke booket meg om fra SK4031 til SK4025 da jeg kom på OSL i dag. Så det er ikke alltid man har flaks.

Reiste på GO billett og er EBG. Så forklaringen jeg fikk var at det ikke var noen ledige plasser i samme prisklasse på SK4025 i dag.

Hypern
09-11-2015, 13:52
Jeg har opplevd og bli oppgradert fra Go til Plus CPH-PVG i april 2014 som EBG. Der kunne jeg plutselig velge seter i Plus-kabinen ved OLCI...
Nei ingen Optiontown var lagt inn faktisk. SYnes hele greia var merkelig så jeg sikra meg på alle mulige måter med manuelt boardingpass og hele pakka og frykta det var feil inntil jeg faktisk pipa boardingpasset ved gate CPH hvor alt lyste grønt og normalt - ble en fin tur i Plus. Go var stappfull så kanskje de flytta på folk i god tid for å få plass til alle. Jeg personlig synes det var en rar måte å drive OPUP på men men jeg klagde ikke jeg.

Gunnar
09-11-2015, 18:52
Ganske vanlig å oppgradere litt i forveien dersom man vet at det er "stinn brakke" i bakerste del. Og da går det selvsagt på status for hvem som før først. Og trenger man fremdeles å flytte folk fremover når EBP og D er flyttet forover, så begynner man selvsagt på G... Og det er alltid like hyggelig å kunne informere om oppgraderingen når stjerna skinner i Altea ;)

Chris1
09-11-2015, 22:57
OSL-CPH forrige helg, ble oppgradert til plus som EBG. Boardet som en av de siste og spurte pent i gate om en oppgradering til plus. Da det var under 30min til avgang kunne hun ikke oppgradere meg og ba meg høre med purser ved boarding. Fikk da beskjed om å vente ved broen til alle hadde boardet. Deretter kom hun ut til meg og sa at jeg kunne sette meg på valgfritt sete på rad 3. 4 rader plus, go var ca 80% full.

Stemmer det at gate agent ikke kan oppgradere når det er under 30 min til avgang? Syns det hørtes rart ut..

Sundet81
11-11-2015, 12:07
OSL-CPH forrige helg, ble oppgradert til plus som EBG. Boardet som en av de siste og spurte pent i gate om en oppgradering til plus. Da det var under 30min til avgang kunne hun ikke oppgradere meg og ba meg høre med purser ved boarding. Fikk da beskjed om å vente ved broen til alle hadde boardet. Deretter kom hun ut til meg og sa at jeg kunne sette meg på valgfritt sete på rad 3. 4 rader plus, go var ca 80% full.

Stemmer det at gate agent ikke kan oppgradere når det er under 30 min til avgang? Syns det hørtes rart ut..

Godt gjort å tilrive seg en upgrade som EBG som EBD bare kan drømme om :p Nå har jeg flydd OSL-CPH i to år flere ganger i uka og aldri noensinne opplevd å bli oppgradert ved gate - men så har jeg heller ikke spurt!

B757
29-12-2015, 23:27
Ble oppgradert ved gate til Plus på CPH-AMS igår (EBG). Stinn brakke i Go, og ledig midtsete på meg i rad 2, så klagde ikke jeg da :D Første gang jeg blir oppgradert utenom OT.

Chris1
10-01-2016, 23:54
Nok en gang oppgradert til plus på osl-cph. Flyttet fra 17A til 6F. 8 rader i plus, stinn brakke i go da forrige cph fly ble kansellert. Ledig midtsete og klarte å forsyne meg av både Mikkeler ølen, chips, muffins (Oo de er god) og en smoothie. Takk SAS!