PDA

View Full Version : SAS første A319...


FBU 4EVER
29-09-2004, 09:30
...kommer i februar 2005.148 eller 149 seter ("EasyJet" cabin),dvs. svært liten galley for bruk på triangelet. :)

Guest
29-09-2004, 09:32
Jamen det skal da nok lette SAS at få endnu en type!

Herlov
29-09-2004, 10:04
Hvilket selskap skal få den? Danmark?

EB
29-09-2004, 10:05
Hva er dette?

Guest
29-09-2004, 10:10
Originally posted by EB


Hva er dette? Forhåbentlig dagens joke!

LN-SEK
29-09-2004, 13:51
Interessant!

Så dette er helt sikkert nå ?

Trety
29-09-2004, 14:03
Kan dette bety at i fremtiden vil SAS Danmark ha en ren A320-familie flåte, mens SAS Braathens og SAS Sverige har 737? I så fall skulle jeg ønske jeg var dansk...

FBU 4EVER
29-09-2004, 14:24
Det er de 4 A321 opsjonene som er konvertert til A319.Iflg. vår forening har disse figurert i de offfisielle flåteplanene en stund allerede.

LN-MOW
29-09-2004, 15:09
Jeeeez ...... SAS lever virkelig opp til sitt maal om en enhetsflaate ... en av hver type .. naa gir jeg opp ...

TOS
29-09-2004, 15:17
Originally posted by LN-MOW


Jeeeez ...... SAS lever virkelig opp til sitt maal om en enhetsflaate ... en av hver type .. naa gir jeg opp ...



Jeg trodde at hele A320-serien (318, 319, 320 og 321) i praksis var samme maskinen, med samme cockpit og hele pakken..? Det er kanskje noe med motorer o.a. som gjør at det kompliserer saken, men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde....:)

jy

Trety
29-09-2004, 15:34
Originally posted by TOS
Jeg trodde at hele A320-serien (318, 319, 320 og 321) i praksis var samme maskinen, med samme cockpit og hele pakken..? Det er kanskje noe med motorer o.a. som gjør at det kompliserer saken, men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde....:)

jy

Hvis ikke jeg har misforstått totalt er ihvertfall typeratingen for crewet det samme. Men skal SAS Danmark kjøpe inn noen 'busser, er det forsåvidt best at de holder seg til dem hele veien.

TigerBlack
29-09-2004, 15:44
hmm, gooode nyheter. håper SASBraathens erstatter de !#%#!#%!#%&!&!/!#)! 737'erne med Airbus serien

intransfer
29-09-2004, 15:45
Kanskje ikke så veldig fornuftig kjøp men veldig kult for flyfreaker som meg. Håper de blir brukt på OSL-CHP. Litt Airbus i Boeing-land liker jeg :)

Guest
29-09-2004, 15:46
Jeg kan se en ide hvis det var 319LR de købte for, at lave lange tynde high yield C-klasse ruter, men for at at have endnu en cattleclass transporter i størrelse 737-700 (i easyjetsversioner har de praktisk taget samme antal sæder) giver det ikke meget mening:hoho

GFL
29-09-2004, 16:05
Originally posted by intransfer


Kanskje ikke så veldig fornuftig kjøp men veldig kult for flyfreaker som meg. Håper de blir brukt på OSL-CHP. Litt Airbus i Boeing-land liker jeg :)

Helt klart. Men OSL er europas flyplass med flest 737'er stasjonert kanskje? ;)

Men flere Airbus'er, det er sånt vi spottere liker. Om 10 år håper jeg å sitte bak spakene på en luftbuss selv :D

TG923
29-09-2004, 16:35
Problemet er vel at de allerede har kjøpt 4 Airbusser, og da er det kanskje mer fornuft i å ta noen mindre framfor 321?

Full kanselering av kjøpet ville kanskje blitt dyrere enn denne løsningen?

Blubird
29-09-2004, 19:22
Umiddelbart så virker det jo helt borti natta å introdusere ENDA en variant, men så lenge det er snakk om samme typerating som de A321 som allerede er i flåten så blir det jo brått ikke SÅ gæli.

Jeg synes det er flott at noen tar på seg oppgaven med å opprettholde variasjonen av flytyper i Skandinavia! :p

Isbamse
29-09-2004, 20:43
Hvorfor ikke kvitte seg med de bussene de har istedet?.....

Henrik
29-09-2004, 20:59
Originally posted by Isbamse


Hvorfor ikke kvitte seg med de bussene de har istedet?.....

Jag tror det är så att de inte har hittat någon köpare av A321-flottan som vill betala tillräckligt mycket.

Dag Viking
29-09-2004, 21:18
Originally posted by TOS

Det er kanskje noe med motorer o.a. som gjør at det kompliserer saken, men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde....:)

jy

Hehe, vi får satse på at det blir en 319 med CFM

TOS
29-09-2004, 22:38
Originally posted by Dag Viking


Originally posted by TOS

Det er kanskje noe med motorer o.a. som gjør at det kompliserer saken, men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde....:)

jy

Hehe, vi får satse på at det blir en 319 med CFM

Har de ikke det på mange av 737'ene da..? Da blir det jo ikke noe interessant...;)

jy

Dag Viking
29-09-2004, 22:42
Poenget var at 321 har IAE, så i for å gjøre forvirringen total så vil vel SAS ha 319 med CFM:sarc

TOS
29-09-2004, 23:01
Originally posted by Dag Viking


Poenget var at 321 har IAE, så i for å gjøre forvirringen total så vil vel SAS ha 319 med CFM:sarc

Ja, det var det med min kompetanse på flymotorer....:D - mao. ikke veldig mye å skryte av....

Jan Y

ANX
29-09-2004, 23:10
Hvilken Airbus var det SAS hadde på midten av 80-tallet? Ble ikke særlig lenge, ettersom jeg kan huske. Vanskelig å få solgt var den også, fordi den var skreddersydd.
:sarc

LCH78
29-09-2004, 23:11
Originally posted by ANX


Hvilken Airbus var det SAS hadde på midten av 80-tallet? Ble ikke særlig lenge, ettersom jeg kan huske. Vanskelig å få solgt var den også, fordi den var skreddersydd.
:sarc

Vakke det Airbus A300 dem hadde da?

Blubird
29-09-2004, 23:48
Her er en av A300'ene, heller dårlig stelt. Legg merke til motor-dekslene... :)

http://www.airliners.net/open.file/376329/L/

LCH
30-09-2004, 00:03
Heisann, her bruker vi ikke mere penger på maling enn vi absolutt må, nei! :sarc

Fellowship
30-09-2004, 00:18
Originally posted by LCH78
Originally posted by ANX
Hvilken Airbus var det SAS hadde på midten av 80-tallet? Ble ikke særlig lenge, ettersom jeg kan huske. Vanskelig å få solgt var den også, fordi den var skreddersydd.
:sarc
Vakke det Airbus A300 dem hadde da?
Det var på begynnelsen av ´80-tallet, nærmere bestemt fra 1980 til 1982.
4stk A300B2, levert til SAS i 1980 og 1981. http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=57242
Så bygd om til -B4 og de tre gjenværende (en forulykket under utleie til MAS), overført til Scanair fra 1982 til 1986. Så solgt til Conair, og ble med inn i Premiair i 1993. Solgt til tyrkiske selskaper før DK ble MyTravel.

Men dette var nå OT i forhold til 4 stk nye A319 til SAS. SAS-skjemaet er nå engang slik at det hjelper med variasjonen i antall flytyper, sett fra sidelinjen.....

ANX
30-09-2004, 00:39
Der kom fakta'ene! (Hvorfor bruke tid på å lete i gamle arkiver når noen har det på rede hånd?) Takker og bukker.

SAS har jo gjennom tidene vært belemret med mange typer "blåruss" som har funnet på mer eller mindre fatale smarte kortsiktige løsninger for selskapet, for å håve inn poenger og bruke det som springbrett til en bedre jobb. Husker at noen engang talte motorer på DC-10 kontra B-747 og fant ut at 3 måtte bruke mindre fuel enn 4. Så ut med jumbo'n. Ingen gadd visst telle antall seter og billettintekter.

Synes den beste kommentaren var fra han som mente at enhetsflåte måtte bety én fra hver flytype!!!
:sarc

TOS
30-09-2004, 11:12
Originally posted by ANX


Husker at noen engang talte motorer på DC-10 kontra B-747 og fant ut at 3 måtte bruke mindre fuel enn 4. Så ut med jumbo'n. Ingen gadd visst telle antall seter og billettintekter.


Jeg er ikke gammel nok til huske et slikt utsagn, men 747'ene til SAS ble vel gradvis byttet ut med DC-10'ere fra rundt '74, eller deromkring..? 747'ene var såvidt jeg har fått med meg ute av SAS service på midten (?) av 80-tallet, og DC-10'ene ble erstattet av 767 på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet.

Grunnen til utskiftingen vet jeg ikke, men det påstås vel at det ikke var fordi DC-10 hadde en motor mindre enn 747 (og 767 en motor mindre enn DC-10) men heller at passasjergrunnlaget på SAS sine longhaul ruter var for lite til en 747. Det er selvsagt en mye morsommere forklaring at økonomer talte opp antall motorer og konkluderte med at 3 er billigere enn 4....;)

jy

CK
30-09-2004, 17:38
Er det noen som kan BEKREFTE (alle VET jo at piloter er de største ryktemakerne i bransjen):) at det kommer fire A319 til SAS??? Det interessante hadde jo vært om dette hadde vært A319LR'er som kunne ha fløyet f.eks. OSL-EWR, eller som kunne ha blitt brukt av regjeringene/kongefamiliene på langturer.

sail4fun
30-09-2004, 18:52
... får nå inderlig håper at i det minste 2 av de er LR'er for SK4907/SK4908 ....