PDA

View Full Version : First class på Qatar


Bizflyer
03-01-2014, 19:38
Noen som vet hvilke ruter Qatar tilbyr First class på? Det er jo ikke så mange flyene de har F på. Det er på sine 340-600 og enkelte 330. Finner ikke noen info om dette på Qatar sine sider, og ser bare på flightradar at 340-600 brukes på enkelte flighter til LHR og CDG.

Noen som har mer info her?

Hpkris
03-01-2014, 20:16
Fant denne:
Which Routes Does Qatar Offer First Class On?
Qatar does not offer first class between any U.S. cities and Doha. Qatar offers first class on routes between Doha and:
London
Paris
Cairo
Ser ikke ut som det er det helt store utvalget av destinasjoner.

http://travelsort.com/blog/qatar-airways-redeem-aadvantage-miles-for-awards-from-september-23

jameson82
03-01-2014, 20:22
Det blir vel noen flere da A380 begynner å komme. De har bestilt 10 stk

The Ticketor
03-01-2014, 20:25
Innenfor GCC finnes fortsatt det som heter First, men det er jo egentlig Business. First er for øvrig på vei ut og skal i fremtiden bare finnes på A380 (mulig det vil fortsette å hete First innen GCC).

Ombyggingen av A330-ene som har treklassekonfig til toklassekonfig er allerede igang, men jeg har ingen dato på når det offisielt blir borte.

Peppep
03-01-2014, 22:38
Innenfor GCC finnes fortsatt det som heter First, men det er jo egentlig Business. First er for øvrig på vei ut og skal i fremtiden bare finnes på A380 (mulig det vil fortsette å hete First innen GCC).

Ombyggingen av A330-ene som har treklassekonfig til toklassekonfig er allerede igang, men jeg har ingen dato på når det offisielt blir borte.
Vet du noe om hvordan A380-produktet blir? Evt rykter som du kan dele? De to første maskinene nærmer seg jo. :)

The Ticketor
04-01-2014, 16:22
Nei, dessverre - dem holder veldig tett! Men jeg er meget nysgjerrig.

Peppep
04-01-2014, 17:10
Med både A7-APA og A7-APB til outfitting i Hamburg nå får vi håpe på at PR-apparatet er rett rundt hjørnet. Krysser fingrer og tær for at det blir bonusseter tilgjengelig med A380 First. :colgate:

Hypern
04-01-2014, 17:17
Med både A7-APA og A7-APB til outfitting i Hamburg nå får vi håpe på at PR-apparatet er rett rundt hjørnet. Krysser fingrer og tær for at det blir bonusseter tilgjengelig med A380 First. :colgate:

Hehe er vel da man skal håpe på at US Airways holder flere salg før OW inntredenen.

Peppep
04-01-2014, 17:51
Hehe er vel da man skal håpe på at US Airways holder flere salg før OW inntredenen.
Hehe, har vært føre vàr og kjøpt allerede. :p Med AAs nåværende tabell koster det bare 40 000 for First Europa <-> UAE, Oman, India, Maldivene(!) m.m. Kanskje jeg skal booke en av dagens F-ruter (CDG/LHR) til i høst og håpe på equipment change. Tilgjengeligheten pr. dags dato er strålende på QR F, minst to seter på nesten alle avganger. Tipset går for så vidt videre til dere andre - å endre dato på bonusturer er gratis uavhengig av status hos AA, så lenge det er minst 21 dager frem.

The Ticketor
05-01-2014, 12:54
Det jeg har kunnet finne ut er følgende:
Konfig på A380 skal bli F8/J52/Y457. Seter i Y og J sies å bli de samme som er på B787, og det virker jo logisk. Hva det blir i F er fortsatt superhysjhysj, men F-kabinen skal bli lengst frem på lower deck og inneholde en "lounge area". J blir på upper deck, og også der skal det bli en lounge area. Bakre del av upper deck blir Y.

Peppep
05-01-2014, 13:19
Er det ikke litt merkelig med bare 60 premiumseter? Trodde QR var bra på kunder med høy yield. LH har 106 (8F+98C), BA 111 (14+97 og kun 303 vanlige seter pga Y+), EK 90 (14+64) osv.

Someone
05-01-2014, 13:50
Det jeg har kunnet finne ut er følgende:
Konfig på A380 skal bli F8/J52/Y457. Seter i Y og J sies å bli de samme som er på B787, og det virker jo logisk.

Bør ikke Y kunne bli litt bredere da 3-4-3/2-4-2 i A380 gir endel mer plass i bredden enn 3-3-3 i 787

Er det ikke litt merkelig med bare 60 premiumseter? Trodde QR var bra på kunder med høy yield. LH har 106 (8F+98C), BA 111 (14+97 og kun 303 vanlige seter pga Y+), EK 90 (14+64) osv.

Kommer vel litt an på hvor de skal bruke maskinene, samt ser man på deres 787 er heller ikke de veldig premium heavy

Peppep
05-01-2014, 15:05
Kommer vel litt an på hvor de skal bruke maskinene, samt ser man på deres 787 er heller ikke de veldig premium heavy
Nei, men der er de noenlunde på snittet, kanskje litt under. De fleste har ca 18-30 C-seter, med et par premiumtunge unntak (ANA har 46(!), BA 35). Og QR 787 brukes blant annet til India, som ikke er et premiumtungt marked (mye skytteltrafikk av "guest workers" mellom India og Midtøsten).

Har sett rykter om QR A380 vil starte med LHR og CDG, som har F i dag, ville ha trodd at det ga bedre forutsetninger for premiumtrafikk. Men i motsetning til 787-en skiller konfigurasjonen seg veldig ut fra resten.

The Ticketor
05-01-2014, 20:25
Vi får se når den kommer om det blir den konfigen eller ikke, det er jo ikke sikkert det stemmer.

The Ticketor
08-01-2014, 21:18
This just in: Det kan bli to forskjellige konfigurasjoner på A380'n, noen med tre-klasse og noen med to-klasse.

Hpkris
09-01-2014, 20:36
Håper virkelig QR går for 2-4-2 eller 3-3-3 i Y på 380'n 3-4-3 blir trangt. Men nå jeg leser at det skal bli samme som 787 håper jeg de øker beinplassen til 32" og ikke 31" som på dreamlineren.

Someone
09-01-2014, 20:44
Håper virkelig QR går for 2-4-2 eller 3-3-3 i Y på 380'n 3-4-3 blir trangt. Men nå jeg leser at det skal bli samme som 787 håper jeg de øker beinplassen til 32" og ikke 31" som på dreamlineren.


Det er ingen som har 3-3-3 på A380. Alle operatører har idag 2-4-2 i 2. Etasje og 3-4-3 i første, akkurat som på 747 hvor det er standard. Husk A380 er bredere enn 777