PDA

View Full Version : FLYKAOSLEDERNE


LN-SUB
29-09-2004, 08:44
Flykaoslederne
Av Dagens Næringsliv


Dere er usympatiske. Dere har makt til å stanse flytrafikken. Dere bruker den makten når dere synes det passer. Dere liker ikke administrerende direktør Randi Flesland i Avinor som er deres sjef. Dere misliker sterkt hennes planer om å nedlegge sentralen i Røyken og utvide på Sola.

Hele det norske folk har nå fått dette med seg. Det er ikke nødvendig med flere aksjoner som liksom ikke er aksjoner eller sykdommer som ikke er sykdommer eller konsentrasjonsproblemer fordi dere har fått to ting å tenke på samtidig. Vi har hørt dere. Vi har forstått dere. Vi vet hva dere mener.

Dere vant kampen om å få oppmerksomhet, det er sikkert, men samtidig tapte dere kampen om folkets sympati. Det er derfor ikke sikkert seieren er en seier til deres fordel på lang sikt. Reaksjonene blant reisende var ikke til å misforstå mandag og tirsdag. Dere ble fordømt og forbannet opp og ned og i alle retninger. Det skal etter dette god argumentasjon til for å overbevise folket om at dere har rett og Flesland tar feil. Bruk av makt kan føre til tap både av sympati og troverdighet. Å påføre oss flere plager er ikke svaret.

Vi skal la både debatten om lokalisering og hvorvidt aksjoner som dette er tillatt, ligge i denne omgang. Nå handler det om å ikke være tilstrekkelig verbal til å kommunisere sin mening overfor sine foresatte og ut til allmennheten. For det er bare de ikke-verbale som benytter seg av sine maktmidler på samme måte som flygelederne har valgt å gjøre denne gang. Det er som å bruke knyttnevene når hodet er tomt for argumenter. Det er rett og slett ganske pinlig.

Det er ikke noe nytt med gå-sakte-aksjoner, lim-på-fingrene-tilstander eller dårlig-humør-perioder. Mange arbeidstagere og arbeidsgivere har erfart både organiserte og såkalt «ikke-organiserte» problemtider. De fleste som gjennomfører slikt har imidlertid et øye for de industrielle, økonomiske og tredjemannseffektene av sine aksjoner. Noen trege produksjonsdager er noe ganske annet enn å stanse det meste av landets flytrafikk. Gårsdagens aviser er fulle av eksempler på hvilke plager norske flygeledere har påført sine medborgere – syke, unge og gamle, fotballspillere og forretningsfolk.

Noen – kanskje enkelte flygeledere – vil peke på at kaoset som ble skapt på Gardermoen ikke er verre enn det som oppstår på dager med tett tåke. Det kan være riktig, men er likevel en parallell som ikke holder. At det av og til regner, betyr ikke at man kan helle en bøtte vann i hodet på alle man ikke liker.

I kampen om publikums tillit og støtte er det Flesland snarere enn Heggelund som har vunnet denne omgangen. Flygelederne har klart å vise at de har makt og kan være villige til å bruke den. I neste omgang må de vise at de også har bedre argumenter enn Flesland for sin sak hvis det er mulig, og at de i tillegg forstår at det følger ansvar med makten.

--

EB
29-09-2004, 08:50
Takk for at du fikk den ut på forumet... ref mitt svar i "Hvem er sykest"...

LN-SUB
29-09-2004, 08:53
Kan jo gjøre andre syke da, snakket med personell i SK/BU og DY som har vært på jobb i 30timer i strekk UTEN HVILE...............:zzz

FBU
29-09-2004, 09:17
Originally posted by LN-SUB


Kan jo gjøre andre syke da, snakket med personell i SK/BU og DY som har vært på jobb i 30timer i strekk UTEN HVILE...............:zzz Får være glad det ikke skjedde noe der da... i så fall hadde SAS hatt ett forklaringsproblem ved en eventuell hendelse.

LN-SUB
29-09-2004, 09:23
Det var ikke flygende personell.....dog, allikevel

FBU
29-09-2004, 09:26
Ikke bra om en lagleder i stueravdelingen laster all last i lasterom 2 hvis det ifølge loading instrucktion skal ligge i lasterom 3.. Kunne blitt en interessant takeoff:sarc

DY
29-09-2004, 09:56
En meget bra artikkel og som setter fingeren på saken! Håper bare at flygelederne nå skjønner at folket ikke lenger har særlig tillit til dem.