PDA

View Full Version : Billige sommerbilletter

C172
27-04-2006, 20:50
Etter streikebråk tilbyr SAS Braathens billige sommerruter og kaffe, men kan få Konkurransetilsynet på nakken. Dessuten er det flere som er ute med sommertilbud.

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/naeringsliv/article622208.ece

Isbamse
28-04-2006, 09:51
Nå må da konktilsynet gi seg med å mase...dette gjør SAS som plaster på såret for streikene, ikke for å knuse DY.

Hva om kontilsynet konsentrerte seg som bankenes gebyrer istedet?

Falcon
28-04-2006, 10:21
Jeg tror effekten for folk flest blir langt høyere om KT bruker ressurser på bank. forsikring og strømleverandører, ja. Jeg tviler på at dette sommersalget vil sende NAS i graven. :)

storg
28-04-2006, 10:53
Originally posted by Isbamse

Nå må da konktilsynet gi seg med å mase...dette gjør SAS som plaster på såret for streikene, ikke for å knuse DY.

Hva om kontilsynet konsentrerte seg som bankenes gebyrer istedet?

KT bryr seg bare om effekten og lovlighetene. Og ikke om årsaken. Helt greit at de følger med.

BU9001/V2.0
28-04-2006, 11:19
Jeg må innrømme at jeg ble litt forbanna da jeg så innslaget på Dagsrevyen i går.
Selv om jeg er ansatt og en smule subjektiv,synes jeg de går vel langt i å sverte SASBU i de reportasjene de har om selskapet.Nå er det snakk om en kampanje på 85000 billetter på 199kr og 299kr. På 2 min klarer de å trekke inn kritikk som streik,punktlighet, og sykmeldinger.Samt en BI ansatt i studio som uttaler seg i kritiske vendinger.I tillegg også at Konkurransetilsynet er på saken.
Misforstå meg rett,det er ikke faktaene jeg reagerer mest på,men når man ser på innslaget under ett ,virker det på meg som om intensjonen er at seerne SKAL oppfatte dette som negativt.
Media har et stort ansvar når det gjelder å presentere nyheter på en ballansert måte.

litt-amatør
28-04-2006, 11:28
Det blir litt sånn at dersom SAS ikke hadde gjort noenting for å bedre forholdene til passasjerene så hadde journalistene laget sak om hvordan SAS ignorerte passasjerene og ikke gjorde noe for å få et bedre rykte. Når de derimot gjør noe både med pris og service blir vinklingen at de vil knuse DY. I ethvert marked ønsker selvsagt den ene å ta andeler fra konkurrenten. Det ville vært merkelig ellers. Skulle SAS lagt sine planer ut fra et mål om at Norwegian skulle få holde på sine andeler eller øke litt. Noen ganger skjønner jeg ikke hvordan KT mener SAS burde opptre.

Journalistene viser på ny sin udugelighet på dette området (også).

BU9001/V2.0
28-04-2006, 11:47
Ser på Boarding at Germanwings legger ut 100.000 billetter til 9 EUR pr.stk.
Har ikke sett at noen har kritisert dette?

G-COLE
28-04-2006, 12:00
Originally posted by BU9001/V2.0

Ser på Boarding at Germanwings legger ut 100.000 billetter til 9 EUR pr.stk.
Har ikke sett at noen har kritisert dette?

-Nei,-men avgifter kommer i tilegg,- samt at bilettene gjelder fra Norge og ut i Europa....,- ikke innad i Norge. -Det er vel der Konkuranse Tilsynet konsentrerer seg om ? -Altså forholdet SAS BU og Norwegian,- eller ?

TigerBlack
28-04-2006, 12:29
Nja men 292 + 50 servicefee (ved bestilling på nett) er ikke så alt for galt det heller

LN-KOG
28-04-2006, 12:33
Hvor lenge skal Norwegian være lillebror i forhold til SAS Braathens? Like lenge som Braathens SAFE var det i forhold til SAS? Dvs lenge etter at de var størst... :sarc

TOS
28-04-2006, 12:33
Originally posted by storg

KT bryr seg bare om effekten og lovlighetene. Og ikke om årsaken. Helt greit at de følger med.

Jeg synes også det er helt greit at de følger med, men om de ikke også ser på årsaken til lave priser så gjør de etter mitt syn ikke jobben sin.... Om årsaken er f.eks. lave kostnader så er det helt legitimt med lave priser, om lave priser brukes for å kompensere for et dårligere enn normalt produkt så er det også greit, osv. Det som ikke er greit er om man setter ned priser, gjerne i kombinasjon med økt kapasitet, for å presse en konkurrent ut av markedet.

LN-FHU
28-04-2006, 12:36
Knskje Scanor kan svare meg på om dette tilbudet gjelder TOS-LYR og TOS-TRD. Finner ikke noe info om HVOR disse prisene gjelder.
Er f.eks TOS-LYR "innen nord-Norge" , og er TOS-TRD "mellom sør- og nord-norge"...???

TOS
28-04-2006, 12:37
Originally posted by LN-KOG

Hvor lenge skal Norwegian være lillebror i forhold til SAS Braathens? Like lenge som Braathens SAFE var det i forhold til SAS? Dvs lenge etter at de var størst... :sarc

Det er vel liten tvil om at DY er noe mindre enn SAS BU. Hvor lenge dette vil vare er vel delvis avhengig av DYs ekspansjonsplaner, og/eller SAS BUs kontraksjonsplaner

Klippe
28-04-2006, 13:31
Går du inn på web siden for å søke:
Server Error in '/BUS' Application

EB
28-04-2006, 13:58
"Feilen" med SAS er at de er dyre...men nåde SAS om de retter opp "feilen"...:sarc

LN-KOG
28-04-2006, 14:01
Originally posted by TOS

Det er vel liten tvil om at DY er noe mindre enn SAS BU. Hvor lenge dette vil vare er vel delvis avhengig av DYs ekspansjonsplaner, og/eller SAS BUs kontraksjonsplaner

Men du tok ikke poenget mitt: Braathens SAFE hadde 52% av innenriksmarkedet og ble fortsatt omtalt som lillebror - også når det var snakk om rent innenriks. Det var store, stygge SAS hele tida.

Det hadde ikke Braathens SAFE noe i mot og ville på ingen måte si dem i mot. Det var de ikke tjent med. Jeg tror det samme vil skje med Norwegian. De har arvet underdog-stemplet fra Braathens og trives med dét og vil underbygge det. Der Braathens var "The Norwegian Flag Carrier" flyr vi nå med "Real Norwegians" (i motsetning til de svorske greiene over gata...). Det er mye :nor i dette.

Det blir interssant å se hva som skjer den dagen Norwegian blir storebror. Blir hylekoret av en tilsvarende dimensjon mot dem som den i lengre tid har vært mot SAS Braathens? Den som lever får se.

TOS
28-04-2006, 14:24
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by TOS

Men du tok ikke poenget mitt: Braathens SAFE hadde 52% av innenriksmarkedet og ble fortsatt omtalt som lillebror - også når det var snakk om rent innenriks. Det var store, stygge SAS hele tida.

Joda, jeg tok poenget - men i motsetning til BU i sin tid så er det uproblematisk å snakke om lillebror DY. Det vil nok som du skriver sikkert ikke være uinteressant for DY å kalles lillebror selv om dette ikke skulle medføre riktighet en gang i fremtiden. Konkurransetilsynet vil, om så skulle skje, helt sikkert være i stand til å finne de relevante markedsandelene og ikke nødvendigvis (bare) tro på hva media måtte skrive.

Klippe
28-04-2006, 14:37
Til EB
Tror ikke det er noen fare med at de får rettet feilen i første omgang. Nå er det totalt havari.

Hurum
28-04-2006, 14:49
Forstår ikke at en ikke tåler å få stilt spørsmål om dette. SAS Braathens har jo selv sagt at dem legger ut disse billettene som plaster på såret...for nettopp streiker, innstillinger og rot.
Prisene er jo flotte sett fra kunders ståsted. 199,- i Sør-Norge og 299,- til Nord-Norge er jo gode priser.
:)

EB
29-04-2006, 08:13
Løp og kjøp...:up:

Hurum
29-04-2006, 10:20
Originally posted by EB

Løp og kjøp...:up:

Kjøpte selvsagt igår jeg...så slipper en kø ;)

ANX
01-05-2006, 16:45
Min datter prøvde seg på juni-reise, men ingen av de prisene lå der idag.

Kan det være utsolgt på så kort tid, altså? :wow:

Hurum
01-05-2006, 16:49
Selvsagt kan dem være borte. Merk at dem kun kan bestilles fram til 5.mai.

Plutselig ser det også ut til at SAS Braathens har fjernet oversikten over hvor mange lavprisbilletter som er tilgjengelig, eller kanskej bare jeg som ikke leter på de rette plassene.