View Full Version : SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter
I forbindelse med kansellering av en refunderbar billett har jeg behov for å kontakte SAS vedr. dette. Har noen en relevant epostadresse for slike henvendelser til selskapet ?
På forhånd takk for hjelp.
tackle55
31-12-2013, 15:16
http://www.sas.no/s/Kontakt/Kontaktskjema/avboka/rev_tkt/
Bruk skjemaet i denne linken. Holder ikke den er det bare å ringe 05400, så setter de deg over til rette person/avdeling :-)
VirreVapp
30-09-2014, 08:27
Er det noen regler for hvor tett innpå avreise en SAS Plus billet kan avbestilles og man fremdeles får refundert billetten?? Gjelder disse reglene for begge typer SAS Plus billetter?
De kan avbestilles til du boarder. Så veldig tett opp til avgang
Jeg fikk refundert billetten fordi jeg ikke rakk flyet også ;) Telefonen ble tatt 15 min etter avgang. Vanlig Plus billett i bookingklasse A.
Ingen begrensning.
CANCELLATIONS
BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE -
WHEN COMBINING A REFUNDABLE FARE WITH A NON-
REFUNDABLE FARE
1. THE AMOUNT PAID ON THE REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL BE REFUNDED.
2. THE AMOUNT PAID ON THE NON-REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL NOT BE REFUNDED
3. REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED.FUEL
SURCHARGE/YQ AND SECURITY SURCHARGE/YR IS
>
REFUNDABLE
AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE -
PARTIALLY USED TICKETS-
REFUND THE DIFFERENCE - IF ANY - BETWEEN THE
FARE PAID AND THE FARE FOR THE JOURNEY TRAVELLED.
CHANGES
ANY TIME
CHANGES PERMITTED.
NOTE -
CHANGES PERMITTED FOR REVALIDATION/REISSUE.
--------------------------------------------------
FARE MAY AT ANY TIME BE REBOOKED IN SAME BOOKING
CLASS OR UPGRADED TO A HIGHER SK BOOKING CLASS IN
SAME OR HIGHER SERVICE CLASS.
DOWNGRADING TO A LOWER BOOKING CLASS OR A LOWER
SERVICE CLASS NOT PERMITTED.
>
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER
FARE.THE DIFFERENCE SHOULD BE COLLECTED.
-----------------------------------------------
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A
REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT SHOULD BE MADE.
Er det noen som har noen erfaring med hvor fort poengene er tilbake på konto ved avbestilling av bonusbilletter?
Er det noen som har noen erfaring med hvor fort poengene er tilbake på konto ved avbestilling av bonusbilletter?
Til meg skjedde det nesten med engang
Til meg skjedde det nesten med engang
Kan bekrefte at det skjedde med meg også :)
Noen somvet hvo stort gebyr man må betale for å få refundert sas pluss saver billetter?
Ser det er et gebyr men ikke hvor stort dette er.
Noen somvet hvo stort gebyr man må betale for å få refundert sas pluss saver billetter?
Ser det er et gebyr men ikke hvor stort dette er.
Nå skriver du ikke O&D, men jeg antar det er på Intercont ut fra billettkategori. På OSL-EWR er gebyret EUR 300 for tur/retur før avreise, ikke refunderbar hvis reisen er påbegynt. Regner med at det er ganske likt gebyr på de hele Intercont.
Nå skriver du ikke O&D, men jeg antar det er på Intercont ut fra billettkategori. På OSL-EWR er gebyret EUR 300 for tur/retur før avreise, ikke refunderbar hvis reisen er påbegynt. Regner med at det er ganske likt gebyr på de hele Intercont.
Er intercont ja.
Takk for svar
VirreVapp
12-11-2014, 09:25
hei
er det problemfritt å avbestille en Pluss billet med SAS også etter Innsjekk? Altså noen timer før avgang?
tror du kan finne noe info her :
ellers det vel tryggest å ta kontakt med sas
http://forum.bonusfeber.no/threads/avbestilling-av-sas-plus-billetter.1158/
Helt problemfritt! Gjort det flere ganger selv.
Thomas
Bestilte en tur fra TRD-CPH-GVA-LIN-ARN-TRD avreise 27 Mai i år med SAS, ved bestilling 23 September står det at alle leg opereres med SAS.
Ringte SAS for og få endret navn på den ene reisende, men da sa kundeservise at det kunne de ikke gjøre dette pga nå opereres flere leg med Cimber og da har de ikke mulighet og endre navn på reisende.
Fikk beskjed om og kontakte Cimber men på deres hjemmeside står det all kontakt skal gå via SAS, så da er jeg like langt.
Stemmer det at SAS ikke endrer navn når flygningene utføres av Cimber eller har jeg truffet feil person på kundeservice?
Dette står på sas.no Kan jeg endre navn på billetten?
Hvis ditt navn er stavet feilaktig eller dersom du ikke selv kan benytte billetten og vil overdra denne til en annen person, kan navnet i billetten endres inntil 1 time før utreise på en ikke påbegynt reise.
Kontakt ditt reisebyrå eller SAS for å endre på navnet. Det belastes et gebyr per person. Merk at følgende regler gjelder ved navneendring: en voksen kan ikke overdra billett til et barn eller omvendt.
Innen 24 timer fra bestillingstidspunkt kan du avbestille din reise og få full refusjon. Etterpå kan du booke en ny reise med riktig navn. Husk at tilgjengelighet og priser kan ha endret seg.
NB! Reiser du med andre flyselskap enn SAS kan andre regler gjelde.
At SAS nå har endret operatør på noen av avgangene er ikke ditt problem. Du har kjøpt en billett av SAS med de reglene det medfører. Jeg hadde sendt en e-post til kundeservice og forklart saken.
Superhai
11-04-2015, 12:00
Jeg må vel si at du har truffet på feil person. Cimber regnes nå som SAS i alle slike tilfeller.
Skal forsøke og ringe de igjen på Mandag, håpe på annen kundebehandler og bedre hjelp da.
Dette hørtes meget merkelig ut. Alle ruter som SAS bruker Cimber til å fly framstår i alle systemer som "SAS-ruter", det er brukt SAS billettstock, samt at Cimber ikke på noe vis framstår som frittstående flyselskap.
Ring igjen, håp at du treffer en annen operatør, og navneendring bør ordnes på 2 minutter mot gebyr på kr 500.
Book på wf.no neste gang, så blir ikke denne type saker noe problem ;-)
Jeg har en tur til Seattle og reiser via EWR både på utreise og hjemreise. Nå har det dukket opp et kjapt møte i New York på veien hjem. Spørsmålet er om SAS kan endre UA flighten til en som går 36 timer tidligere? Bookingklassen er D
Hvor kjøpte du billetten? Det normale er at du må kontakte utsalgsstedet.
Den står på SAS 117- dokument. På tlf så traff jeg en med en dårlig dag, for alle løsninger var umulig.
Den står på SAS 117- dokument. På tlf så traff jeg en med en dårlig dag, for alle løsninger var umulig.
Det var ikke det han spurte om. Er den kjøpt via SAS eller et reisebyrå? Det enkleste er og ta det der du faktisk har kjøpt billetten
Det var ikke det han spurte om. Er den kjøpt via SAS eller et reisebyrå? Det enkleste er og ta det der du faktisk har kjøpt billetten
Nå formulerer jeg meg fryktelig klønete, beklager. Ja,kjøpt hos SAS direkte for et hav av penger. Har snakket med SAS på tlf, der traff jeg på en person som ikke hadde sin beste dag. Alt ble avvist direkte både endring av flight og kansellering av SEA-EWR. Ville ikke ha booking ref. engang. Lurer derfor på om noen har erfaring med lignende endring fra SAS tidligere?
Da er det bare å prøve neste agent.
Siden du skal endre til mer enn 24-timers stopp, er det mulig de må regne om prisen. Det kommer an på om den tillater stopp på veien eller ikke. Alt er mulig - for en pris. ;)
VirreVapp
30-04-2015, 10:07
Hei
Er det noen som kan reglene rundt dette? Tenker ev på å kjøpe billigbillett til Asia med SAS, usikkert på om junior kan være med. Dette er jo ikke refunderbart, man; kan man endre navn på billetten I ettertid ??
Glean EBG
30-04-2015, 11:09
Det koster 500 nok og bytte navn om jeg ikke husker feil.
Regler finner du her (http://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/endring/)
sail4fun
08-05-2015, 09:16
Som totalt uerfaren i C har jeg følgende utfordring.
Midt i neste uke skal jeg 50/50% måtte stille i København.
Men turen kan blir kanselert tett opp til avgang , så jeg må nok sjekke inn (uten bag) og være klart til å gå ombord, om ikke jeg får kontramelding.
Er det noen restrictions på C man skal være klar over før jeg booker turen ?
Og hvordan enklest få refundert om jeg ikke boarder ?
Skal [eventuelt]reise med SAS fra OSL.
Det avhenger av reglene på fare du har booket.
Kampanjebilletter har ofte strenge regler som ikke tillater verken endring eller avbestilling, også i business class.
I blant er det også slik at avbestillinger må gjøres så og så mange dager/timer før avreise for å gi rett til refusjon av hele eller deler av billett.
F.eks så ser jeg at reglene om du booker Z-klasse sier at billetten er non refundable (sjekket CPH-MIA som et eksempel)
sail4fun
08-05-2015, 11:09
OK, siden jeg ikke bestiller før på mandag
Hvilke(n) klasser skal jeg da sørge for å booke i ? (kost på bilett om jeg reiser er ikke kritisk(sponsor betaler))
Har kanskje misforstått, trodde du skulle fly med Virgin på en annen rute, leste ikke at du skulle reise med SK:-)
SAS Plus har free cancellation... Klasse A, P, B, S, Y, J, D, C
sail4fun
08-05-2015, 13:08
Har kanskje misforstått, trodde du skulle fly med Virgin på en annen rute, leste ikke at du skulle reise med SK:-)
SAS Plus har free cancellation... Klasse A, P, B, S, Y, J, D, C
HeHe, mer meg som BizJomfru....generelt + takk
Jeg bestiller veldig mye billetter, både for meg selv og andre, og har ikke alltid den fulle oversikten over hva som er bestilt og refundert. Jeg har inntil nylig stolt på at SAS gjør jobben og trekker det de skal og refunderer det de skal. I det siste har jeg begynt å gå nærmere etter i sømmene refusjoner av ubenyttede Pluss-billetter hos SAS, og det virker som at disse ofte ikke blir refundert. I enkelte tilfeller har jeg ringt tre ganger og fått beskjed om at det blir "sendt til refusjon" uten at penger har blitt returnert. Spesielt hvis saken er litt "komplisert" (f.eks delvis benyttet billett), virker det som at billetten noen ganger bare blir kansellert men ikke refundert. Er det andre som har denne erfaringen?
Hei,
Noen som vet om det er mulig å få igjen skatter og avgifter på en ubrukt (dvs. no-show) retur av en t/r-bonusbillett?
closebutnocigar
13-08-2015, 10:57
Jeg var litt vel kjapp i avtrekkeren under "SAS vip go" tilbudet i våres og bestilte Oslo-Zürich med avgang i dag 16:15 SK841 og retur 16.08 kl. 19:00 SK842. La også inn Optiontown begge veier.
Litt over et døgn etter bestilling kom jeg på at jeg hadde glemt at jeg skal i bryllup denne helgen og ikke kan reise...
Nå fikk jeg bekreftet oppgradering på OSL-ZRH for noen dager siden, men ikke hørt noe om retur enda...
Er det noen som kan hjelpe meg med om jeg har noen muligheter her? Billetten var riktignok "skitbillig," men inkl. OT så ble det jo noen kroner som er sure å kaste rett ut av vinduet...
På forhånd takk!
SAS_flyer
13-08-2015, 11:10
Mener folk har fått endret reise på up til Z-klasse via Optiontown. Forsøk online på SAS.no eller ring.
Min erfaring er at billetten kan endres etter innsjekk åpner, dog kun andre flights innenfor +/- ca 20 timer.
Ingen endring over telefon da billetten fortsatt står som Go i systemet.
Har bestilt en reise TOS-TRD som mellomlander i BOO. Noen som har erfaring med muligheten for å hoppe av i og få sendt bagasje kun til BOO? Er dette teknisk mulig i Altea ved innsjekk?
Starling
17-08-2015, 22:05
Har bestilt en reise TOS-TRD som mellomlander i BOO. Noen som har erfaring med muligheten for å hoppe av i og få sendt bagasje kun til BOO? Er dette teknisk mulig i Altea ved innsjekk?
Ingen problem :-) Bare ble innsjekk tagge den til BOO:D
Ingen problem :-) Bare ble innsjekk tagge den til BOO:D
Takk! Oppfølging: Segmentene i PNR er TOS-TRD-SVG-OSL-DUB-OSL-TRD-TOS. Saken er den at jeg skal fly en infant til MQN (og hente etter endt reise) og jeg begynner å få kalde føtter med tanke på omveien via TRD (Duracell på snart to år). Hvis jeg hopper av i BOO, vil SAS la resten av PNR stå i fred sånn at jeg kan gjenoppta den fra TRD (ARNK)? På retur følger jeg planen, antar det blir verre å "hoppe på" i BOO. WF-strekkene blir bestilt i separat PNR.
Twin Otter
17-08-2015, 23:00
Takk! Oppfølging: Segmentene i PNR er TOS-TRD-SVG-OSL-TRD-TOS. Saken er den at jeg skal fly en infant til MQN og jeg begynner å få kalde føtter med tanke på omveien via TRD (Duracell på snart to år). Hvis jeg hopper av i BOO, vil SAS la resten av PNR stå i fred sånn at jeg kan gjenoppta den fra TRD (ARNK)? På retur følger jeg planen, antar det blir verre å "hoppe på" i BOO.
Dersom du "hopper av" i en PNR blir det NO SHoW på neste flighten og da mener jeg at flyselskapet kan slette resten av reisen din fra systemet. Dessverre.
Dersom du "hopper av" i en PNR blir det NO SHoW på neste flighten og da mener jeg at flyselskapet kan slette resten av reisen din fra systemet. Dessverre.
Men spørsmålet er om det blir no-show så lenge jeg har sjekket inn på SK4573 som fortsetter til TRD etter mellomlanding i BOO. Eller om det eventuelt er mulig å få innsjekk til å legge inn ARNK i PNR?
Twin Otter
18-08-2015, 00:31
Men spørsmålet er om det blir no-show så lenge jeg har sjekket inn på SK4573 som fortsetter til TRD etter mellomlanding i BOO. Eller om det eventuelt er mulig å få innsjekk til å legge inn ARNK i PNR?
Ah. Nå tror jeg er med. Men kan ikke svare videre her. Du må nok høre med selskapet. Er det et alternativ å kansellere eksisterende booking og heller booke på nytt?
VirreVapp
18-08-2015, 07:00
Hmmm, jeg har selv en TRD-SVH-IAH tur(kjøpt på poengsalg=50.000). Pga av jobb lurte jeg på å byte fra en 14:20 avgang fra TRd til en 06:25 avgang fra TRD, det var eneste endring. Iflg Karen på SAS var dette kun mulig om jeg da betalte 50.000 poeng til, da disse billettene ikke var på salg lengre. Så jeg spurte TO ganger om det da var mulig å kjøpe en enveis til SVG tidlig om morgenen, og deretter "hoppe" på turen SVG-IAH kl 16:00 på den opprinnelige bookingen. Null problem sa han. men jeg er ikke så sikker.. Blir det en NO show I TRD da? og de sletter billetten??
Hmmm, jeg har selv en TRD-SVH-IAH tur(kjøpt på poengsalg=50.000). Pga av jobb lurte jeg på å byte fra en 14:20 avgang fra TRd til en 06:25 avgang fra TRD, det var eneste endring. Iflg Karen på SAS var dette kun mulig om jeg da betalte 50.000 poeng til, da disse billettene ikke var på salg lengre. Så jeg spurte TO ganger om det da var mulig å kjøpe en enveis til SVG tidlig om morgenen, og deretter "hoppe" på turen SVG-IAH kl 16:00 på den opprinnelige bookingen. Null problem sa han. men jeg er ikke så sikker.. Blir det en NO show I TRD da? og de sletter billetten??
Null problem det, akkurat som han sa :) Du kan jo få dem til å slette første legget TRD-SVG så er du helt sikker. Jeg har gjort det samme mang ganger.
VirreVapp
19-08-2015, 09:16
Jada, da snakket jeg med SAS igjen. De kan ikke slette en legg av billetten uten at det drar på 50.000 Nye poeng. Den Nye SAS personen sa også at billetten nok blir slettet om jeg ikke møter opp I TRD som avtalt. Dette blir da vel for dumt? Jeg har alt booket en ny SAS Plus billett TRD-SVG om morgenen.
Men SAS mener da et jeg må avbestille denne fullprisbilletten og ta oppsatt rute om de ikke skal belaste meg 50.000 Nye poeng. Som EBD er jeg IKKE imponert over even til å se løsninger her..
Hei,
Noen som vet om det er mulig å få igjen skatter og avgifter på en ubrukt (dvs. no-show) retur av en t/r-bonusbillett?
For å svare meg selv, ja, det går an! :)
Tornerose
16-09-2015, 13:47
Vi skulle gjerne ha endret dato for en flyreise med SAS. Det er en VIPGO billett og det står at "Endring er tillatt mot gebyr. Kan endres opp til høyere pris mot prisdifferansen i tillegg."
Betyr dette at den kan endres for 500,- per billett + prisjustering til vanlig og den aktuelle datoen? VIPgo er jo ikke en standard bookingklasse? Håper noen forsto hva jeg mente...:colgate:
Vi skulle gjerne ha endret dato for en flyreise med SAS. Det er en VIPGO billett og det står at "Endring er tillatt mot gebyr. Kan endres opp til høyere pris mot prisdifferansen i tillegg."
Betyr dette at den kan endres for 500,- per billett + prisjustering til vanlig og den aktuelle datoen? VIPgo er jo ikke en standard bookingklasse? Håper noen forsto hva jeg mente...:colgate:
Noen sånt ja..men ta kontakt med sas på chat eller tlf så får du den eksakte prisen
Jeg endret en SAS VIP go-billett tre måneder etter kjøp, en måned før reise. Da kunne jeg fortsatt endre til billett i samme klasse, uten å måtte betale prisdifferanse. Kunne endres på sas.no
Tornerose
16-09-2015, 17:26
Jeg endret en SAS VIP go-billett tre måneder etter kjøp, en måned før reise. Da kunne jeg fortsatt endre til billett i samme klasse, uten å måte prisdifferanse. Kunne endres på sas.no
Jeg har forsøkt å endre på sas.no men får bare feilmelding. Skal ta en telefon litt senere. :)
Tornerose
16-09-2015, 19:11
Det var 120 Euro i endringsgebyr per person så det var mer enn de 500 nkr jeg trodde det var, i tillegg til prisendring. Da er det nesten bedre å kjøpe ny VIPgo billett... ;)
JanFredrikB
19-09-2015, 14:20
Si ifra om du ikke trenger den gamle lenger da, hehe
Tornerose
19-09-2015, 14:56
Si ifra om du ikke trenger den gamle lenger da, hehe
Vi endte opp med å selge den... ^_^
Jeg endret en SAS VIP go-billett tre måneder etter kjøp, en måned før reise. Da kunne jeg fortsatt endre til billett i samme klasse, uten å måtte betale prisdifferanse. Kunne endres på sas.no
Hvordan i alle dager kunne det gå an....??? På en annen side....du skriver kanskje svaret i siste setning..sas.no :) :)
Hvordan i alle dager kunne det gå an....??? På en annen side....du skriver kanskje svaret i siste setning..sas.no :) :)
Jeg fikk endret på sas.no, ja. Utrolig nok
thbergseng
20-09-2015, 20:03
Hei!
Jeg har klart å gjøre det store kunststykket å kjøpe billett på feil dato (I morgen isteden for neste mandag). BIlletten ble delbetalt med poeng (liten sum poeng i SAS plus). Finnes det noen mulighet for å få denne refundert/endret til opprinnelig reisedato neste mandag?
Ble bestillt rundt 12 på formiddagen i dag, så er under 24 timer siden den ble bestilt, men support er vel stengt for dagen.
Ser også at delbetalte billetter går under standard refusjonsregler ved dummybestilling. Får dog ikke avbestilt på nett. Så er det kun å ringe i morgen tidlig å ta det over telefon?
Mvh
Tor-Håkon Bergseng
thbergseng
20-09-2015, 20:10
Vil også nevne at avgangen er fra OSL i morgen 19.55. Om det har noen betydning mtp tid til avreise og kontakt med support.
Ser også at delbetalte billetter går under standard refusjonsregler ved dummybestilling. Får dog ikke avbestilt på nett. Så er det kun å ringe i morgen tidlig å ta det over telefon?
Standardregler gjelder, og husk ifht. 24-timersregelen:
For billetter kjøpt mindre enn 24 timer før avreise, er det full refusjon frem til 12 timer før avreise.
https://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/avbestilling/
thbergseng
20-09-2015, 20:49
Takk for svar. Billetten ble bestilt over 30 timer før (feil) avgang. Er det noe tidsbegrensning på hvor tett opptil flight den må avbestilles? Altså om jeg burde kontakte SAS klokka 7 i morgen tidlig? Har bestillt ny reise på "riktig" dato allerede.
Visst jeg blir oppgradert til SAS plus (OSL-TRD) hva er seneste tidspunkt jeg kan endre avreise på ? eks: reiser ca kl 15:30 men har lyst til å endre til 17:30
Visst jeg blir oppgradert til SAS plus (OSL-TRD) hva er seneste tidspunkt jeg kan endre avreise på ? eks: reiser ca kl 15:30 men har lyst til å endre til 17:30
Oppgraderte OT billetter kan endres i online innsjekk, dvs du har frem til flighten din stenger, 30-40 min før på innland vel.
Hei!
Klarte gjøre en rimelig stor blunder i går da jeg endret en billett (EWR-OSL) med avreise en uke senere; booket totalt feil dato (billetten ble originalt kjøpt en måned siden).
Ringte SAS isted i håp om å få endret til rett dato uten gebyret, men det lot de meg ei, så bet meg i det sure eplet og tok kostnaden på gebyret.
Jeg byttet til SAS for en måned siden og blir mest sannsynlig EBG i løpet av desember eller tidlig januar med de reisene jeg har booket inn.
Dere som er EBG eller høyere; hvordan er villigheten til SAS for å løse caser som dette når man har status?
Hei!
Klarte gjøre en rimelig stor blunder i går da jeg endret en billett (EWR-OSL) med avreise en uke senere; booket totalt feil dato (billetten ble originalt kjøpt en måned siden).
Ringte SAS isted i håp om å få endret til rett dato uten gebyret, men det lot de meg ei, så bet meg i det sure eplet og tok kostnaden på gebyret.
Jeg byttet til SAS for en måned siden og blir mest sannsynlig EBG i løpet av desember eller tidlig januar med de reisene jeg har booket inn.
Dere som er EBG eller høyere; hvordan er villigheten til SAS for å løse caser som dette når man har status?
Ingen forskjell.
En ting til. Skal fly MIA-OSL via EWR i november. Nå viser det seg at det kanskje er mer praktisk for meg å droppe MIA-EWR leg'et (dukket opp litt ekstra reiseplaner som bringer meg til Washington D.C., og enklere og reise til EWR derfra enn via MIA). Skal fly med UA og SK.
Om jeg skulle velge å ikke møte på UA-flighten fra MIA til EWR, vil dette gå utover resten av bookingen på noen måte? Eventuelt andre måter dette kan fikses på?
En ting til. Skal fly MIA-OSL via EWR i november. Nå viser det seg at det kanskje er mer praktisk for meg å droppe MIA-EWR leg'et (dukket opp litt ekstra reiseplaner som bringer meg til Washington D.C., og enklere og reise til EWR derfra enn via MIA). Skal fly med UA og SK.
Om jeg skulle velge å ikke møte på UA-flighten fra MIA til EWR, vil dette gå utover resten av bookingen på noen måte? Eventuelt andre måter dette kan fikses på?
Men vet aldri, men når du ikke måter opp på original UA flight er det stor sannsynlighet for at de (UA) da kansellerer resten av flighten. Så ikke noe jeg ville satset på
Superhai
25-10-2015, 01:51
da kansellerer resten av flighten.
Stakkars de andre passasjerene da! ;)
Om du bytter til SK så betyr det ikke nødvendigvis at de neste segmentene autokanselleres, men det vil normalt være brudd på kontrakten med selskapene.
Jeg har mange ganger fått lov å komme med tidligere fly når jeg har hatt billett i SAS Plus. Men er dette egentlig en offisiell fordel? Her om dagen skulle jeg fly OSL-TRD og ba om å få være med avgangen før den jeg egentlig var booket inn på. Da mente check-in agenten i gullskranken at jeg måtte gå til billettkontoret og betale fare difference (100 kr) for å få lov til dette. Det var 25 minutter til flyet skulle gå, så jeg ville neppe hatt tid til dette, så jeg gikk bare rett til gaten og spurte der i stedet, de tok meg med uten å bluke (halvfullt fly).
Men er det noen som vet om det bare en uformell praksis at man får komme med tidligere fly hvis det er plass? Eller er det en del av produktet i SAS Plus? Og kan man få endre ved innsjekk eller kun i gate (i så fall er det jo ikke mulig å benytte seg av dette hvis man har med bagasje).
Jeg har mange ganger fått lov å komme med tidligere fly når jeg har hatt billett i SAS Plus. Men er dette egentlig en offisiell fordel? Her om dagen skulle jeg fly OSL-TRD og ba om å få være med avgangen før den jeg egentlig var booket inn på. Da mente check-in agenten i gullskranken at jeg måtte gå til billettkontoret og betale fare difference (100 kr) for å få lov til dette. Det var 25 minutter til flyet skulle gå, så jeg ville neppe hatt tid til dette, så jeg gikk bare rett til gaten og spurte der i stedet, de tok meg med uten å bluke (halvfullt fly).
Men er det noen som vet om det bare en uformell praksis at man får komme med tidligere fly hvis det er plass? Eller er det en del av produktet i SAS Plus? Og kan man få endre ved innsjekk eller kun i gate (i så fall er det jo ikke mulig å benytte seg av dette hvis man har med bagasje).
Jeg kan ikke tenke meg til at SAS har dette som etablert praksis å booke om uten å avkreve fare difference. Det er jo en fleksibel billett, så du skal kunne booke om hvis du ønsker det (og betale fare difference; for Go er det fare difference + 500,-). Det er vel forskjell på folk i skranken, men det sklir fort ut dersom man vet at det "bare" er å gå til gaten for gratis ombooking (dersom det ikke er ledig i opprinnelig bookingklasse - og det er jo tildels ganske store prisforskjeller mellom billigste og dyreste Plus-bookingklasse).
Dette går litt på "flex vs. full flex" og bookinklasser. For bookingklasse C ("full flex") er den fullt ut fleksibel, og kan endres ved innsjekkskranke. Men ved bokkingklasse Y, J eller andre SAS Plus bookingklasser er det avhengig av at samme bookingklasse er tilgjengelig på flyvningen man ønsker å bytte til for endring ved innsjekk. Etter at innsjekk har stengt, og dermed også salget av seter på flyet også er stengt, kan man i Gate ta med seg andre SAS Pluss-kunder så langt det er plass, selv om den aktuelle bookingklassen kunden har billett på egentlig er utsolgt.
EDIT: Ser nå at TOS har skrevet egentlig akkurat det samme som meg, med litt forskjellig ordvalg. Den eneste forskjellen er at passasjerer med Pluss-billett faktisk kan henvende seg til Gate-Manager for å få bli med på et tidligere fly. Da er det selvsagt en fordel å reise med bare håndbagasje. Dette kan kun gjøres etter at innsjekk for flyvningen er stengt dersom det ikke er ledig plass i samme bookingklasse. For endrig før/ved innsjekk avkreves selvsagt "fare difference".
Takk for svar. Vet dere om instruksen er at gate manager tar med passasjerer hvis det er plass, eller om det bare er noe man gjør hvis man har en god dag på jobb? Jeg har alltid fått lov, men har bare prøvd innad i Skandinavia, og er usikker på hva man kan forvente på stasjoner utenfor Skandinavia hvor de som jobber kanskje ikke er SAS sitt eget personell?
Eller bare gjør det selv i appen eller på sas.no når innsjekk er åpnet?
Eller bare gjør det selv i appen eller på sas.no når innsjekk er åpnet?
Det betinger at du har en bookingklasse som det fortsatt er ledig av på flyet du ønsker å være med på. Det er svært sjelden tilfellet hvis ikke billetten din er i C, D, Z
Ok skjønner, trodde det var en plus fordel, men sjekket billetten min i morgen tidlig, den er C klasse ja, å der kan jeg velge mellom alle osl-boo flyene i morgen.
Takk for svar. Vet dere om instruksen er at gate manager tar med passasjerer hvis det er plass, eller om det bare er noe man gjør hvis man har en god dag på jobb?
Det er en instruks vet jeg, men jeg minnes at det ligger som en tilleggsbetingelse at man kan gjøre det uten å forsinke flyet. Det er slike ting som ikke helt får festet seg når man er så sjeldent i gate... Men vil tro SAS har samme instruks til sine handlingagenter også utenfor skandinavia, noe annet ville være litt overraskende. Men så var det jo en annen tråd her et sted om SAS sitt "variable produkt", så hvem vet...:stir
chrisljo
03-12-2015, 09:01
Det er en instruks vet jeg, men jeg minnes at det ligger som en tilleggsbetingelse at man kan gjøre det uten å forsinke flyet. Det er slike ting som ikke helt får festet seg når man er så sjeldent i gate... Men vil tro SAS har samme instruks til sine handlingagenter også utenfor skandinavia, noe annet ville være litt overraskende. Men så var det jo en annen tråd her et sted om SAS sitt "variable produkt", så hvem vet...:stir
Fikk i hvert fall endret til tidligere avgang på Heathrow i transferskranken her om dagen.
Hadde billett i B, 1 time til det tidligere flyet gikk, var sjekket inn, er EDB og ingen baggasje. Greit ledig på flyet jeg byttet til, men i utgangspunktet ikke ledig i B.
Sundet81
04-12-2015, 16:33
Om det er meningen det skal være slik eller om det er en bug i SAS-appen vet jeg ikke, men jeg kan i alle fall bytte OT-oppgraderte flights i appen i forbindelse med sjekk inn, og kan da velge nye flights ca. 22 timer frem i tid. Dette har sikkert noe å gjøre med billettklassen som OT oppgraderer til. Dette er jo feiende flott når man behøver fleksibilitet, men hva skjer dersom det er mer enn ca. 22 timer til neste flight på den strekningen man har OT-oppgradert billett til? Da kan jeg jo ikke se for meg at man får opp noen valgalternativer under 'change flight', ettersom det forekommer meg at dette styres av når de aktuelle flightene åpner for innsjekk. Eller er det en vei rundt dette? Så lenge det er snakk om en oppgradert Go-billett, så nekter jeg å tro at 05400 er parate til å vise spesielt mye velvilje,, men det er jo samtidig i SAS-appen for iPhone mulig å sjekke inn på flights opp til 36 timer før den går (jeg vet imidlertid ikke om dette påvirker muligheten til å endre OT-oppgraderte flights i appen).
Eller for å presisere: Om man har fått endret til en flight og lagt den til dag 1 med avgang kl. 09:00 - kan man da på noen måte få endret en OT-oppgradert billett i appen til en flyvning dag 2 kl. 19:00 hvis det ikke er noen flights på den aktuelle strekningen mellom disse tidspunktene?
Om det er meningen det skal være slik eller om det er en bug i SAS-appen vet jeg ikke, men jeg kan i alle fall bytte OT-oppgraderte flights i appen i forbindelse med sjekk inn, og kan da velge nye flights ca. 22 timer frem i tid. Dette har sikkert noe å gjøre med billettklassen som OT oppgraderer til. Dette er jo feiende flott når man behøver fleksibilitet, men hva skjer dersom det er mer enn ca. 22 timer til neste flight på den strekningen man har OT-oppgradert billett til? Da kan jeg jo ikke se for meg at man får opp noen valgalternativer under 'change flight', ettersom det forekommer meg at dette styres av når de aktuelle flightene åpner for innsjekk. Eller er det en vei rundt dette? Så lenge det er snakk om en oppgradert Go-billett, så nekter jeg å tro at 05400 er parate til å vise spesielt mye velvilje,, men det er jo samtidig i SAS-appen for iPhone mulig å sjekke inn på flights opp til 36 timer før den går (jeg vet imidlertid ikke om dette påvirker muligheten til å endre OT-oppgraderte flights i appen).
Eller for å presisere: Om man har fått endret til en flight og lagt den til dag 1 med avgang kl. 09:00 - kan man da på noen måte få endret en OT-oppgradert billett i appen til en flyvning dag 2 kl. 19:00 hvis det ikke er noen flights på den aktuelle strekningen mellom disse tidspunktene?
Vil ikke akkurat kalle det en bug. Du blir oppgradert til en av de dyreste booking klassene det er stor tilgjengelighet av på de fleste flyvninger Z, eller C.
Appen og innsjekk på nett for den saks skyld er laget slik at det skal være mulig å endre for reisende på veldig fleksible billetter.
Bug'en er vel helst hos OT som deler ut de beste booking klassene :)
Sundet81
04-12-2015, 20:55
Vil ikke akkurat kalle det en bug. Du blir oppgradert til en av de dyreste booking klassene det er stor tilgjengelighet av på de fleste flyvninger Z, eller C.
Appen og innsjekk på nett for den saks skyld er laget slik at det skal være mulig å endre for reisende på veldig fleksible billetter.
Bug'en er vel helst hos OT som deler ut de beste booking klassene :)
Jeg vet ikke hvorfor OT oppgraderer til de beste bookingklassene, og hvorfor SAS lar dem gjøre det, men man skal jo ikke klage :) Men i realiteten er vel en OT-oppgradering snakk om oppgradering av serviceklasse, er det ikke? Selv om man for så vidt oppgraderes til C eller Z, så kan jeg ikke se for meg at man uten videre kan ringe 05400 og be om å få billetten endret på samme måte som dersom man har kjøpt en C eller Z-billett, selv om man riktignok har mulighet til å endre billetten inntil 22 timer frem i tid i appen. Eller oppgraderes man reelt til Z/C (som oftest i alle fall) med absolutt alle rettigheter dette medfører også hva gjelder endring av billetten utover hva som er mulig i appen?
chrisljo
06-12-2015, 15:40
Fikk i hvert fall endret til tidligere avgang på Heathrow i transferskranken her om dagen.
Hadde billett i B, 1 time til det tidligere flyet gikk, var sjekket inn, er EDB og ingen baggasje. Greit ledig på flyet jeg byttet til, men i utgangspunktet ikke ledig i B.
I dag gikk det ikke fra Oslo. Booket i P, fremdeles EBD, prøvde loungeskranken som ringte billettkontoret. Vidåpen ned til S med 9+ seter, men 2000kr upfare står jeg over. Det blir et par timer med Cava på SAS regning på meg.
Edit: Mulig det må skiftes til hvit, Cavaen var ikke all verden.
Hei. Hadde billett i dag på SK0925 fra CPH til IAD. Etter 3 timer inne i flyet bestemte SAS seg for å kansellere flighten pga et teknisk problem med en indikator på den ene motoren. Fikk hotell voucher, og et hefte med regler rundt kansellering. De ville ikke si hva vi evt hadde krav på av økonomisk kompensasjon, men ba oss om å sjekke på sas sine sider på internett. Ble booket om til samme flight i morgen. Etter hva jeg kan forstå så skal kompensasjonen være 600 EUR. Noen med erfaringer?
Økning på navneendring på billetter fra 9. desember:
Denmark DKK 600, før 500
Norway NOK 600 (on domestic flights Vat NOK 44 incl.), før 500
Sweden SEK 600 (on domestic flights Vat SEK 34 incl.), før 500
Finland EUR 65 (on domestic flights Vat EUR 5.91 incl.) før 60
Europe, Middle East and Africa EUR 65 (før 60)
Americas USD 80, uendret
Japan USD 80 uendret
South East Asia and Pacific USD 96, før 80
China USD 96, før 80
Hong Kong USD 96, før 80.
Nye rebooking fees (Gjelder billetter ticketed på eller etter 9. desember);
Europa short-haul:
Go light: 800 NOK/DKK/SEK (Før 600), 85 EUR (før 80)
Go: 600 NOK/DKK/SEK (Før 500), 65 EUR (før 60)
Plus: 0
Ungdom: 350 NOK/DKK/SEK (før 300), 45 EUR (før 40)
PoS Scandinavia LH (EUR):
Go: 140 (Før 120)
Plus: 240 (Før 200)
Business: 360 (Før 300)
Ungdom: 70 (uendret)
PoS USA LH (USD):
Go: 300 (uendret)
Plus: 300 (uendret)
Business: 450 (uendret)
PoS Kina LH (CNY):
Go: 1200 (før 1000)
Plus: 1200 (før 1000)
Business: 1200 (før 1000)
PoS Hong Kong LH (USD):
Go: 145 (før 120)
Plus: 145 (før 120)
Business: 145 (før 120)
PoS Japan LH (JPY):
Go: 22000 (uendret)
Plus: 22000 (uendret)
Business: 22000 (uendret)
PoS EMEA LH (EUR):
Go: 140 (før 120)
Plus: 180 (før 150)
Business: 140 (før 150)
petter380
07-12-2015, 19:52
Hei. Hadde billett i dag på SK0925 fra CPH til IAD. Etter 3 timer inne i flyet bestemte SAS seg for å kansellere flighten pga et teknisk problem med en indikator på den ene motoren. Fikk hotell voucher, og et hefte med regler rundt kansellering. De ville ikke si hva vi evt hadde krav på av økonomisk kompensasjon, men ba oss om å sjekke på sas sine sider på internett. Ble booket om til samme flight i morgen. Etter hva jeg kan forstå så skal kompensasjonen være 600 EUR. Noen med erfaringer?
Du har krav på 600 EUR ja, heldige deg (på en måte) :)
JanFredrikB
25-12-2015, 22:35
Jeg bestilte en ungdomsbillett i går CPH - AGP. Da var det kun én igjen.
Nå har jeg litt lyst til å prokrastinere litt, med andre ord bestille den på nytt og avbestille den.
De gangene jeg gjør det gjør jeg det i den rekkefølgen for å være sikker: Bestiller, og så avbestiller.
Siden det ikke er flere billetter igjen nå har jeg ikke muligheten til dette. Jeg må avbestille, og så bestille.
Hvordan fungerer dette? Blir billetten tilgjengelig igjen umiddelbart? Isåfall er jo risikoen kun at noen andre klarer å snappe den opp. Eller er det slik at det tar litt tid og at jeg må sitte og følge med hele tiden for å ikke miste den?
(Haster fordi det er 35 minutter igjen til jeg ikke lenger kan avbestille)
Hvordan fungerer dette? Blir billetten tilgjengelig igjen umiddelbart? Isåfall er jo risikoen kun at noen andre klarer å snappe den opp. Eller er det slik at det tar litt tid og at jeg må sitte og følge med hele tiden for å ikke miste den?
Du er ikke garantert at det dukker opp ledige plasser i samme bookingklasse som du avbestiller.
JanFredrikB
25-12-2015, 22:46
Du er ikke garantert at det dukker opp ledige plasser i samme bookingklasse som du avbestiller.
Det er en ungdomsbillett, har det noen betydning?
Bør det ikke dukke opp en ny ungdomsbillett da?
Bør det ikke dukke opp en ny ungdomsbillett da?
Ikke nødvendigvis
RescueMe
11-01-2016, 18:06
Kjapt spørsmål;
Stemmer det at man ikke får refundert gebyr for setereservasjon dersom man avbestiller innen 24 timer?
Kjapt spørsmål;
Stemmer det at man ikke får refundert gebyr for setereservasjon dersom man avbestiller innen 24 timer?
SAS’ 24-hour money-back guarantee is not applicable on the preferred seating booking. Regler og vilkår som gjelder forhåndsbestilling av favorittplass (http://www.sas.no/upload/Global/Travel%20Info/terms-conditions-preseat-2014.pdf)
Reiser i Plus til Split i sommer fra SVG. Pga ankomsten er ganske sen har vi vært inne å tanken å reise via BGO, men utfordringen er at man får kun 30min på Flesland mellom WF og SK sin flighter.
Spørsmålene er som følger. Hva muligheter har vi for endring av plusbillettene for å evt velge denne ruten i stedenfor, og er 30 min på Flesland nok?
Prisen for endring av plussbilletten fremkommer om du prøver og endre den via dine sider på sas.no I mange tilfeller så lønner det seg og refundere den første billetten, og kjøpe ny routing.
30 min transfer i Bergen skal holde. Får du kjøpt billetten gjennomående, så er også minimun conex time opprettholdt.
Starling
01-02-2016, 11:53
Hei.
Jeg skulle gjerne ha ombooket en billett. Jeg kjøpte opprinnelig en youthfare-billett, og for litt siden fikk jeg en mail om at optiontown gikk igjennom.
Slik ser bestillingssiden ut:
http://bildr.no/image/aFJNYk56.jpeg
Pristype:SAS GO og sete 1A? Gir ikke mening. I følge SAS på telefon er optiontown bare sete i framre del, og ekstra bagasje.
Kan jeg møte opp på OSL å få bli med på en tidligere avgang?
Hei.
Jeg skulle gjerne ha ombooket en billett. Jeg kjøpte opprinnelig en youthfare-billett, og for litt siden fikk jeg en mail om at optiontown gikk igjennom.
Slik ser bestillingssiden ut:
http://bildr.no/image/aFJNYk56.jpeg
Pristype:SAS GO og sete 1A? Gir ikke mening. I følge SAS på telefon er optiontown bare sete i framre del, og ekstra bagasje.
Det kan være , men det enkleste for deg vil være å endre i appen ( dersom du har denne ) . Disse flightene åpnes for endring etterhvert som tidspunkt for innsjekk åpnes, og vil tro du har fått Z-klasse via OT, noe som gjør det lett å endre.
At det står SAS GO på bestillingssiden din trenger du ikke bry deg om ( og igjen....IKKE RING SAS ....)
Du vil få SAS Plus, med de fordelene det medfører :D
Sundet81
02-02-2016, 10:37
OT-oppgraderinger er teknisk sett kun serviceklasse. Billettypen du normalt blir oppgradert til gjør det imidlertid mulig å endre flyvninger i SAS-appen inntil 22 timer frem i tid. Sjansen for at du får endre flyvning ved å kontakte 05400 eller en flyplasskranke er imidlertid ytterst liten, for personalet vil se om du har blitt oppgradert via OT (derav pristype SAS Go selv om du får sete fremst og Plus) og da normalt nekte deg å endre flyvning. Men, som sagt, dette kan du fint gjøre selv i SAS-appen. Normalt får du billettklasse Z ved OT-oppgradering, som gjør deg i stand til å velge så godt som hver eneste flyvning (men altså kun inntil 22 timer frem i tid).
chrisljo
02-02-2016, 11:26
OT-oppgraderinger er teknisk sett kun serviceklasse. Billettypen du normalt blir oppgradert til gjør det imidlertid mulig å endre flyvninger i SAS-appen inntil 22 timer frem i tid. Sjansen for at du får endre flyvning ved å kontakte 05400 eller en flyplasskranke er imidlertid ytterst liten, for personalet vil se om du har blitt oppgradert via OT (derav pristype SAS Go selv om du får sete fremst og Plus) og da normalt nekte deg å endre flyvning. Men, som sagt, dette kan du fint gjøre selv i SAS-appen. Normalt får du billettklasse Z ved OT-oppgradering, som gjør deg i stand til å velge så godt som hver eneste flyvning (men altså kun inntil 22 timer frem i tid).
Hvordan er suksessraten på OT upgrades i Europa?
Sjansen for at du får endre flyvning ved å kontakte 05400 eller en flyplasskranke er imidlertid ytterst liten, for personalet vil se om du har blitt oppgradert via OT (derav pristype SAS Go selv om du får sete fremst og Plus)
Det går fint an å endre i skranke på flyplassen så lenge innsjekk er åpnet på opprinnelig avgang samt den avgangen du vil endre til. Endringen gjøres i innsjekkingssystemet, og siden det virker som om 05400 kun har adgang til reservasjonsmodulen vil du få avslag der.
MisterOlsen
02-02-2016, 13:43
Jeg har bestilt en reise til London for familiemedlemmer.
Jeg trodde jeg hadde skrevet navnet riktig, men det viser seg at de to etternavnene har bindestrek imellom.
Jeg har skrevet
Fornavn: Ole Johansen Etternavn: Hermansen, når riktig skulle være
Fornavn: Ole Etternavn: Johansen-Hermansen
Er dette en easyfix å ordne opp i uten kostander hos SAS? Det er en Plus-billett. Eller behøver jeg ikke endre det?
For ordens skyld, så er det ikke de ekte navnene jeg har brukt her i eksempelet.
LA det være. Det har ingen betydning,
Jeg bestilte en billett med Hong Kong Airlines hvor jeg skrev det første etternavnet til en kamerat i fornavn-feltet, da måtte jeg betale 300kr for en endring i transferdesken på HKG. Lurte de meg?
En annen gang kom jeg meg til USA med SAS selvom jeg hadde skrevet Ø i navnet mitt og ikke OE.
En annen gang kom jeg meg til USA med SAS selvom jeg hadde skrevet Ø i navnet mitt og ikke OE.
Dette oversettes automatisk i reservasjonssystemene, da de kun har A-Z.
MisterOlsen
02-02-2016, 19:22
Jeg har bestilt en reise til London for familiemedlemmer.
Jeg trodde jeg hadde skrevet navnet riktig, men det viser seg at de to etternavnene har bindestrek imellom.
Jeg har skrevet
Fornavn: Ole Johansen Etternavn: Hermansen, når riktig skulle være
Fornavn: Ole Etternavn: Johansen-Hermansen
Er dette en easyfix å ordne opp i uten kostander hos SAS? Det er en Plus-billett. Eller behøver jeg ikke endre det?
For ordens skyld, så er det ikke de ekte navnene jeg har brukt her i eksempelet.
SAS sier 600 kr i navneendringsgebyr. Dette er visst ingen korrigering.
Dette oversettes automatisk i reservasjonssystemene, da de kun har A-Z.
Jeg har Ø i etternavnet.
Bestiller jeg via Appen kommer det O.
Bestiller jeg via sas.no kommer det OE.
På jobbreiser via reisebyrå har jeg bedt om navneendring til OE.
Amex corporate har jeg fått OE på kortet.
Det klarer ikke DNB å få til. Så der står det med Ø.
Det kommer an på hva som programmeres i interfacet. Det normale er at Ø blir gjort om til OE, men noen systemer vil kun gjøre det til O. Begge deler er 'akseptabelt' for Homeland Security og andre som krever å lese informasjonen. Tro meg, det er land med tegn og bokstaver som har langt større utfordringer enn dette .... Jeg har jobbet med dette, så jeg har hatt litt innsyn ..
MisterOlsen
03-02-2016, 09:51
Som jeg sa: La det være.
Hehehe.
Det er greit ;-)
Sundet81
03-02-2016, 11:15
Et raskt spørsmål: Jeg har en t/r flight OSL-ARN i dag på samme PNR-nummer (retur til OSL en liten time etter ankomst ARN). I appen får jeg imidlertid bare sjekket inn på utreise eller alternativt begge flightene, men jeg ønsker foreløpig kun å sjekke inn på returstrekningen ARN-OSL. Er det mulig å kansellere innsjekk for utreisen i appen og kun sjekke inn på returreise? Eller snakker vi her en umulighet?
Hei,
er det noen her som vet hvordan dette fungerer?
Jeg vil endre retur til dagen etter.
Det er kostnadfritt å avbestille.
Når jeg endrer, får jeg opp en endrings pris som er ca 2 x billettpris.
Dette er både i app, og på web.
Når jeg ringer inn og endrer, er det ingen ekstra kost.
SAS kan ikke bekrefte/avkrefte om det vil belastes "endrings pris", eller faktisk billettpris.
Undres på om jeg bare må prøve, og så se hva jeg blir belastet.
Hei,
Fikk med meg at det var en diskusjon rundt SAS VIP Plus-billetter og evt endring.
Gjelder ikke disse som nettopp plus-billetter og dermed gratis endring?
Eller er det spesielle villkår jeg ikke rakk å lese?
Du får endret gratis vel, men må betale mellomlegget i pris på den nye billetten. Kan fort bli ganske dyrt om billlettklassen du må kjøpe deg opp til er "dyrere" enn den VIP-klassen du har.
Kim
Scribble
19-04-2016, 19:13
Jeg har et spørsmål relatert til refusjon av SAS-billett.
Det var en business saver til New York som var betalt med cash + points. Fant ut at jeg ikke kunne dra den dagen likevel, og ville endre til neste dag (samme hjemreise). Dette kostet meg 8000 ekstra, fordi de ikke lengre hadde "business saver" - utreisen min ble fullpris. Surt, men greit nok. Men så fant jeg ut at jeg måtte avbestille hele turen. Min forventning var da å få igjen cash, minus avbestillingsgebyr. Istedenfor fikk jeg kun igjen poeng. For å gjøre det hele enda kjipere noen av poengene hadde gått ut på dato mellom bestillingstidspunktet og avbestillingstidspunktet, og forsvant derfor.
Er dette noe jeg kan klage på eller er det helt standard procedure? Hadde jeg visst at de 8000 ville forsvinne i løse lufta om jeg måtte avbestille (som jeg visste det var god sjanse for uansett) hadde jeg aldri gjort det på denne måten.
Det var en business saver til New York som var betalt med cash + points. Fant ut at jeg ikke kunne dra den dagen likevel, og ville endre til neste dag (samme hjemreise). Dette kostet meg 8000 ekstra, fordi de ikke lengre hadde "business saver" - utreisen min ble fullpris. Surt, men greit nok. Men så fant jeg ut at jeg måtte avbestille hele turen. Min forventning var da å få igjen cash, minus avbestillingsgebyr. Istedenfor fikk jeg kun igjen poeng. For å gjøre det hele enda kjipere noen av poengene hadde gått ut på dato mellom bestillingstidspunktet og avbestillingstidspunktet, og forsvant derfor.
Er dette noe jeg kan klage på eller er det helt standard procedure? Hadde jeg visst at de 8000 ville forsvinne i løse lufta om jeg måtte avbestille (som jeg visste det var god sjanse for uansett) hadde jeg aldri gjort det på denne måten.
Mener du 8000 kroner eller 8000 poeng? På sas.no (https://www.sas.no/alt-om-reisen/for-reisen/avbestilling/) står det:
Refusjon etter endring av en opprinnelig ikke-refunderbar billett til en refunderbar billett
Om du opprinnelig kjøpte en ikke-refunderbar billett, f.eks. en SAS Go-billett, og deretter endret den til en refunderbar billett, f.eks. SAS Business-billett, kan du få refundert den delen av billetten som er refunderbar. Det tilsvarer beløpet som er differansen mellom prisen og drivstofftillegget på den originale og den endrede billetten.Noe som jeg tolker som at du skulle ha fått igjen differansen mellom C saver og C. (8000kr).
Scribble
19-04-2016, 21:04
Mener du 8000 kroner eller 8000 poeng?
8000 kroner.
Da jeg ringte for å avbestille prøvde jeg også å forsikre meg om at jeg ville få igjen pengene, og agenten jeg snakket med sa at joda, jeg ville få igjen billettkostnaden også (som var nesten 23000,-). Føler meg i grunn litt lurt, trodde jeg skulle ende opp med mellom 25 og 30 tusen kroner - i stedet sitter jeg igjen med skarve 140k EB poeng.
8000 kroner.
Da jeg ringte for å avbestille prøvde jeg også å forsikre meg om at jeg ville få igjen pengene, og agenten jeg snakket med sa at joda, jeg ville få igjen billettkostnaden også (som var nesten 23000,-). Føler meg i grunn litt lurt, trodde jeg skulle ende opp med mellom 25 og 30 tusen kroner - i stedet sitter jeg igjen med skarve 140k EB poeng.
Er du sikker på at du ikke får igjen penger? Det tar ofte noen dager før du i det hele tatt får bekreftelse på refusjon da det nok må behandles manuelt.
Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
Scribble
19-04-2016, 22:05
Er du sikker på at du ikke får igjen penger? Det tar ofte noen dager før du i det hele tatt får bekreftelse på refusjon da det nok må behandles manuelt.
Sikker er jeg ikke, men dette er nesten tre uker siden. Fikk igjen 638,- i faste avgifter forrige uke.
Du kommer i en litt kip situasjon når du endrer en billett til en høyere prisklasse for så å avbestille. Først får du endringsgebyret på 360 euro og så får du avbestillingsgebyret på ordinær billett (Business saver) etterpå, altså 400 euro.
Men for å komme til saken. Du skal ha igjen 8000kr - 360 euro - 400 euro + eventuelle penger og poeng du brukte når du bestilte billetten. Brukte du poeng til å betale alt av reisen minus skatter og avgifter, i første omgang så er det desverre ikke mye penger igjen for utbetaling.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men for å komme til saken. Du skal ha igjen 8000kr - 360 euro - 400 euro + eventuelle penger og poeng du brukte når du bestilte billetten.
Disse gebyrene skal vel trekkes fra prisen på Business Saver-delen av billetten? Da Business Saver kan endres/avbestilles mot et gebyr, mens vanlig Business kan endres/avbestilles gratis.
Refundert: 8000 + (pris på Business Saver - 400 EUR i endringsgebyr - 400 EUR i avbestilingsgebyr)
Nei, når du endrer oppover så vil fortsatt opprinnelig pris-type stå i bunn. Og gebyret som han betaler for å gå fra Z til C/D er fast, det vil du aldri få igjen uansett.
Så du vil i praksis pådra deg begge gebyrer.
Edit: Har gått på samme smellen selv, min tommelfingerregel er å aldri endre en Plus saver/Business saver billett med mindre jeg er 100% sikker på at jeg kommer til å reise.
Nei, når du endrer oppover så vil fortsatt opprinnelig pris-type stå i bunn. Og gebyret som han betaler for å gå fra Z til C/D er fast, det vil du aldri få igjen uansett.
Så du vil i praksis pådra deg begge gebyrer.
Det gir ingen mening å måtte betale et gebyr om en ikke får igjen noe av prisen en betalte for billetten. Så om en har en vanlig saver-billett til la oss si 20 000, må en betale 400 EUR for å avbestille uten å få igjen noen av de 20 000?
Fikk igjen 638,- i faste avgifter forrige uke.
8000 (Norwegian kroner) - (400 Euros) - (400 Euros) =648.667937 Norwegian kroner
Her har han kun fått igjen oppgraderingsprisen minus gebyr, selv om saver er avbestillbar mot gebyr. Jeg forstår det slik at det burde ha vært
20000 - 400 EUR - 400 Euros+8000 NOK =20648.667937 NOK
Edit:
PTC: ADT-ADULT FTC: BR -BUSINESS CLASS RESTRICTED PE.PENALTIES FOR Z1NOBIZ TYPE FARES CANCELLATIONS BEFORE DEPARTURE PER ROUND TRIP CHARGE EUR 400.00.
Han fikk jo igjen 140k poeng så noe fikk han.
Hadde det vært betalt med penger hadde regnestykket ditt vært helt riktig.
Det å avbestille en endring som er gjort fra Z til C er desverre og kaste 4000 kr ekstra ut av vinduet.
Endring er forresten 360 euro og avbestilling er 400 euro :)
Han fikk jo igjen 140k poeng så noe fikk han.
Hadde det vært betalt med penger hadde regnestykket ditt vært helt riktig.
Det å avbestille en endring som er gjort fra Z til C er desverre og kaste 4000 kr ekstra ut av vinduet.
Endring er forresten 360 euro og avbestilling er 400 euro :)
8000 kroner.
Jeg tolker det som at han har brukt 23 000 kroner i tillegg til 140 000 poeng og 8 000 kroner for å oppgradere? Hvis en ser bort fra 23 000 kroner er jeg enig i at ~650 kroner og 140 000 poeng er riktig.
360 EUR for endringer, ja ;)
Det er ikke mulig å bruke 23.000 kr og 140 000+ EB poeng og ende opp i Z kategorien. Så her er det noe som skurrer litt i mitt hode.
Det han skal ha igjen er totalen av det han betalte (både penger og poeng) minus 760 euro. Du får alltid igjen så mye poeng som mulig i forhold til det som ble brukt, selv om noen poeng er utgått.
Da tror jeg at vi er enige
Scribble
21-04-2016, 20:03
Jeg utvider denne litt, håper det fortsatt er innenfor scope for denne tråden.
Det var altså på Gardermoen, med stø kurs mot business-checkin og klar for langhelg i NY med to kompiser som ventet på meg i loungen, at jeg fant ut at jeg skulle ta en titt på passet mitt. Det var slett ikke mitt pass. Halvannen time igjen til takeoff ga meg ikke nok tid til å til å hive meg i taxi hjemover for å hente det, og jeg innså at det ikke ble noe NY den dagen. Turen var en points + cash sak betalt med 189 000 EB poeng og 659,- i avgifter. Hev meg på telefonen med SAS og prøvde å finne en løsning for å komme til NY neste dag. Etter en del fram og tilbake hvor jeg prøvde å få til å betale mellomlegget på ca 8000,- med poeng (det gikk ikke) begynte det å bli ganske kort tid til takeoff på flighten jeg egentlig skulle flydd med, så jeg så ikke noen annen mulighet enn å punge ut for å bytte fly til samme avgang neste dag.
Rimelig slukøret dro jeg tilbake til Oslo, og over en trøstepils begynte jeg å tenke på om det var mulig å få til en annen løsning. Jeg hadde jo masse poeng fortsatt, og det hadde vært fint å slippe unna de åtte tusen. Klekket ut en plan om å bestille ny bonusreise, og avbestille SAS-billetten. Jaggu fant jeg ledige plasser på Lufthansa F med 747-8 via FRA, og ringte SAS for å få en bekreftelse på at jeg ville få igjen penger ved avbestilling av turen. Fyren jeg snakket med sa joda, han så at billetten kostet noen og tyve tusen (han så ikke at den var betalt med poeng), og de ville jeg få igjen minus avbestillingsgebyr. I mitt enkle sinn tenkte jeg også at jeg ville få igjen de åtte tusen også ved avbestilling (siden jeg hadde brukt de til å kjøpe opp til en fullt fleksibel billett), så da gjennomførte jeg. I det hele tatt var jeg ganske fornøyd med meg selv på dette tidspunktet (og fikk en bra tur til NY må jeg tilføye).
Var først for et par dager siden at jeg oppdaget at lite penger hadde kommet inn på konto, kun de 140 000 EB poengene som fortsatt var gyldige.
At jeg ikke hadde kontroll på avbestillingsreglene får jeg ta på egen kappe her (takk for info Redline), men synes jeg fikk ganske dårlige råd fra SAS i denne prosessen. De kunne godt fortalt meg at ville tape de pengene jeg hadde brukt for å betale for endringen, og vært tydelige på at det ville komme poeng tilbake - ikke cash. Hadde jeg kunnet reglene hadde jeg heller bare avbestilt turen da det ble klart at jeg ikke ville komme med, og satset på å finne en annen løsning.
SAS1DSVG
25-04-2016, 14:49
Har GO til London om to uker, vil oppgradere til PLUS, helst me EB. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det? Finner ikke utav det på SAS sine hjemmesider.
Superhai
25-04-2016, 15:07
Har GO til London om to uker, vil oppgradere til PLUS, helst me EB. Noen som vet hvordan jeg kan gjøre det? Finner ikke utav det på SAS sine hjemmesider.
SAS bytter til Plusgrade i disse dager, vent til det er klart.
Jeg har en SAS Plus (A) tur/retur billett OSL-CPH-OSL.
Er det mulig å benytte seg av kun hjemreise? Må jeg endre til enveis-billett før avreise, og blir da prisen rekalkulert til pris for enveis-reise på endringstidspunkt?
Blir hjemreise automatisk kanselert ved no-show på utreise med SAS Plus? Hvis ikke, får jeg da refundert pris på utreise i ettertid?
Er det mulig å benytte seg av kun hjemreise? Må jeg endre til enveis-billett før avreise, og blir da prisen rekalkulert til pris for enveis-reise på endringstidspunkt?
Blir hjemreise automatisk kanselert ved no-show på utreise med SAS Plus? Hvis ikke, får jeg da refundert pris på utreise i ettertid?
Ved no-show utreise blir retur kansellert ja, du må ringe å endre denne. Har ikke gjort en slik endring selv, men det enkleste er kanskje å kansellere hele og bestille ny CPH-OSL. Pris kommer an på hva som nå er ledig.
Ved no-show utreise blir retur kansellert ja, du må ringe å endre denne. Har ikke gjort en slik endring selv, men det enkleste er kanskje å kansellere hele og bestille ny CPH-OSL. Pris kommer an på hva som nå er ledig.
Det er sikkert det enkleste, men ikke det billigste når samme billett koster tre ganger så mye som da jeg bestilte.
Det er sikkert det enkleste, men ikke det billigste når samme billett koster tre ganger så mye som da jeg bestilte.
Ja, jeg har samme erfaring med endring av SAS Plus (billigste A-klasse), det er typisk aldri ledig i A-klasse når jeg skal endre så jeg må gjerne betale alt fra 1000-2500 for å kjøpe opp til ledig klasse. SAS har er flinke sånn sett ;)
chrisljo
20-05-2016, 12:21
Sist jeg gjorde det fikk jeg kansellert et segment og refundert prisen iht hva som segmentet kostet. Jeg beholdt altså den ene segmentet til originalpris.
Uavhengig så kansellerer ikke SAS retur segmentet ved no-show på innenriks/Europa reiser.
Billetten er fullt ut refunderbar, bare å ringe SAS og kansellere utreisen og beholde returen.
Jag skulle åka från Linköping till Amsterdam i morgon bitti (måndag 30 maj). Nu 1930 får jag besked om att flyget är inställt och att jag är ombokad till buss till Stockholm 0530 och ankomst till Amsterdam 5 timmar senare än ursprungligt. Enligt dokumentet som jag har fått länk till kan jag välja att få återbetalning i stället.
Men jag kan inte kontakta SAS. De har stängt 1900 för alla utom SAS Guld och uppåt.
Vad ska jag göra? jag ska inte åka med flyget då jag inte når mitt möte i Amsterdam i tid. Jag vill ha biljetten återbetald.
Tips på kontaktvägar? Eller ska jag ringa efter att bussen har gått i morgon när de öppnar igen?
Irriterad!!!
sabergum
29-05-2016, 21:25
Jag skulle åka från Linköping till Amsterdam i morgon bitti (måndag 30 maj). Nu 1930 får jag besked om att flyget är inställt och att jag är ombokad till buss till Stockholm 0530 och ankomst till Amsterdam 5 timmar senare än ursprungligt. Enligt dokumentet som jag har fått länk till kan jag välja att få återbetalning i stället.
Men jag kan inte kontakta SAS. De har stängt 1900 för alla utom SAS Guld och uppåt.
Vad ska jag göra? jag ska inte åka med flyget då jag inte når mitt möte i Amsterdam i tid. Jag vill ha biljetten återbetald.
Tips på kontaktvägar? Eller ska jag ringa efter att bussen har gått i morgon när de öppnar igen?
Irriterad!!!
Send inn dette skjemaet:
https://www.sas.no/kontakt/kontakt/kontaktskjema/avboka/rev_tkt/
Og kanseller innsjekking om du har sjekket inn online. Da har du gjort det du kan for å formidle at du ønsker avbestilling og refusjon, så tviler på at de vil krangle på det i ettertid.
Send inn dette skjemaet:
https://www.sas.no/kontakt/kontakt/kontaktskjema/avboka/rev_tkt/
Og kanseller innsjekking om du har sjekket inn online. Da har du gjort det du kan for å formidle at du ønsker avbestilling og refusjon, så tviler på at de vil krangle på det i ettertid.
Tack! Tyvärr är resan inte bokad via SAS utan via resebyrå.
Sundet81
30-05-2016, 08:20
Tack! Tyvärr är resan inte bokad via SAS utan via resebyrå.
Seriøse reisebyråer skal vel ha en 24-timerstelefon for tilfeller som dette? Hvis ikke, så antar jeg du vil ha forbrukerlovgivningen på din side hvis du ikke kan oppnå kontakt med reisebyrået før lenge etter at du har fått beskjed om kanselleringen; i slike tilfeller er det reisebyrået som må bære risikoen. I alle tilfeller tror jeg det vil være helt problemfritt for deg - og reisebyrået - å få kansellert og tilbakebetalt det hele fra SAS i denne sammenhengen, selv om jeg er litt usikker på hva situasjonen blir med evt. provisjon som reisebyrået vel har tatt seg (rikelig) betalt.
Seriøse reisebyråer skal vel ha en 24-timerstelefon for tilfeller som dette? Hvis ikke, så antar jeg du vil ha forbrukerlovgivningen på din side hvis du ikke kan oppnå kontakt med reisebyrået før lenge etter at du har fått beskjed om kanselleringen; i slike tilfeller er det reisebyrået som må bære risikoen. I alle tilfeller tror jeg det vil være helt problemfritt for deg - og reisebyrået - å få kansellert og tilbakebetalt det hele fra SAS i denne sammenhengen, selv om jeg er litt usikker på hva situasjonen blir med evt. provisjon som reisebyrået vel har tatt seg (rikelig) betalt.
Tack!
Jo, när SAS väl öppnade (90 minuter efter planerad avgång) hänvisade de till resebyrån. Resebyrån har 24-timmars service men eftersom jag fick meddelandet från SAS så hade jag börjat där efter att ha läst dokumentet som SAS hänvisade till för resenärens rättigheter. Nu är resan avbokad i alla fall och förhoppningsvis betalas biljetten åter.
Hei,
Er det noen som vet sånn ca. hvor mye det koster å endre en SAS Plus saver billett fra Houston til Bergen, gitt at jeg er veldig fleksibel på datoer ?
Hei, gebyret er 300 USD for å endre. I tillegg kommer prisforskjellen.
Jeg gjorde en feil da jeg bestilte en reise med SAS i appen. Jeg skulle avbestille den innen 24-timers fristen, men det var ikke mulig i appen eller på nettsiden. SAS er ikke tilgjengelig etter kl. 19 på telefon. Jeg har googlet litt og sett at flere har dette problemer. Hvordan stiller SAS seg til å endre dette etter fristen? Jeg tenkte å kontakte dem imorgen.
Har du gull eller diamant hos SAS kan du ringe de døgnet rundt. Ellers ville jeg prøvd på Facebook. Så lenge du kan dokumentere at du har forsøkt å avbestille innen 24timer ser jeg ingen grunn til at de skulle krangle på det.
Har du gull eller diamant hos SAS kan du ringe de døgnet rundt. Ellers ville jeg prøvd på Facebook. Så lenge du kan dokumentere at du har forsøkt å avbestille innen 24timer ser jeg ingen grunn til at de skulle krangle på det.
Takk, jeg har skrevet på Facebook, men det er uvisst hvor lang tid dette vil ta. Jeg synes egentlig det er ganske utrolig at man ikke har et 24t telefonnummer. Ting kan jo haste veldig.
SAS vil ikke høre, at selv plus-billetter heller ikke kan endres avbestilles på nett, bevist med screenshot, gis det blanke i. Jeg kommer ikke til å gi meg så lett. Det virker som Jeg har møtt en uten sunn fornuft
Sundet81
03-08-2016, 12:38
SAS vil ikke høre, at selv plus-billetter heller ikke kan endres avbestilles på nett, bevist med screenshot, gis det blanke i. Jeg kommer ikke til å gi meg så lett. Det virker som Jeg har møtt en uten sunn fornuft
Prøv agentruletten. Det er forbausende mange inkompetente enkeltindivider på 05400.
Prøv agentruletten. Det er forbausende mange inkompetente enkeltindivider på 05400.
Jeg venter på svar, fra en til.
Glean EBG
04-08-2016, 12:14
Har en SAS VIP plus som jeg ikke får avbestilt på nett. Noen som veit om jeg får pengene igjen som på vanlig pluss billetter
Sundet81
04-08-2016, 16:08
Har en SAS VIP plus som jeg ikke får avbestilt på nett. Noen som veit om jeg får pengene igjen som på vanlig pluss billetter
Jepp, det får du. Står riktignok under de 'enkle' vilkårene at de ikke er refunderbare, men detaljerte vilkår anfører at de er fullt refunderbare og jeg har ikke hatt noe problem med å få de avbestilt ved å ringe gulltelefonen.
Jeg har nå lært at SAS plus billetter ikke kan avbestilles på nett mer enn 24 timer etter bestilling, men lenge til avgang, hva er grunnen? Det er mildt sagt håpløst.
sabergum
08-08-2016, 18:39
Er det ikke bare å ikke møte og søke refusjon (på nett) i etterkant?
Jeg har nå lært at SAS plus billetter ikke kan avbestilles på nett mer enn 24 timer etter bestilling, men lenge til avgang, hva er grunnen? Det er mildt sagt håpløst.
Stemmer, og mildt sagt håpløst er en god beskrivelse. Mens andre selskaper klarer å la kunder avbestille flex billetter online (som er bestilt online), må man ringe inn eller kontakte SAS på andre måter. IT-funksjonalitet som trenger oppgradering. 24 timers greia er vel bare en standard sak de har siden alle deres billetter kan kanselleres innen 24t.
Jeg har måttet ringt 05400 de gangene jeg har kansellert Plus.....no sweat :D Gjør meg ingenting å ringe, men synes de burde hatt mulighet til avbestilling på nett.
Jeg har måttet ringt 05400 de gangene jeg har kansellert Plus.....no sweat :D Gjør meg ingenting å ringe, men synes de burde hatt mulighet til avbestilling på nett.
Ja, og etter kl. 19 kan man ikke ringe eller chatte med dem om man ikke er EBG/EBD.
Vegasbaby
09-08-2016, 14:32
Ja, og etter kl. 19 kan man ikke ringe eller chatte med dem om man ikke er EBG/EBD.
Jeg mener bestemt at jeg for tid tilbake klarte å få benyttet den engelske chat-tjenesten til SAS (via flysas.com eller en lenke som noen her la ut) etter kl. 19. Jeg vet ikke om dette fremdeles fungerer, men det burde jo kanskje være mulig for folk i andre tidssoner å chatte med SAS på vanlige tider også?
Det er ikke så mange igjen på utenlandskontorene. Selv USA er vel nå kun et fåtall selgere og administrativt personell.
Nei, man maler seg litt inn i hjørnet når man ikke har fått til fungerende selvbetjeningsløsninger og kun har callsenteret åpent i 'kontortiden' ..
Chriscross
24-08-2016, 17:07
Dersom jeg bestiller en enveis "best pris" bonusreise i SK plus innenlands: Kan jeg endre denne i gate når innsjekk er stengt sånn ca 28 min før avgang?
Har fått endret min bilette bestillt hos SAS fra datoen 1. November til 31. oktober, har i tilegg fått endre min destinasjonsflyplass på Hawaii fra Kona Keahole international til Kahului Airport, som ligger på en annen øy i Hawaii.
Kan SAS virkelig endre destinasjonsflyplass til en annen øy og kreve at man selv bestiller videre flyreise til destinasjonstedet. Har fått forklart at United ikke fly til Kona den nevnte datoen, men har man virkelig ikke rett til reise med annet flyselskap som ikke er i Star Alliance fremfor å faktisk ikke komme frem til destinasjonsflyplassen, og atpåtil havne på feil øy?
Har fått endret min bilette bestillt hos SAS fra datoen 1. November til 31. oktober, har i tilegg fått endre min destinasjonsflyplass på Hawaii fra Kona Keahole international til Kahului Airport, som ligger på en annen øy i Hawaii.
Kan SAS virkelig endre destinasjonsflyplass til en annen øy og kreve at man selv bestiller videre flyreise til destinasjonstedet. Har fått forklart at United ikke fly til Kona den nevnte datoen, men har man virkelig ikke rett til reise med annet flyselskap som ikke er i Star Alliance fremfor å faktisk ikke komme frem til destinasjonsflyplassen, og atpåtil havne på feil øy?
United flyr to ganger daglig SFO-KOA og én gang daglig utenom lørdag LAX-KOA
Har bestilt en awardbillett ifbm. 70-årssalget, og ser det står den kan endres dersom poengene fortsatt er gyldige. Må jeg regne med å betale de 7000 poengene som skiller tilbudsprisen fra normalpris hvis jeg vil endre billetten etter at tilbudet går ut?
Har bestilt en awardbillett ifbm. 70-årssalget, og ser det står den kan endres dersom poengene fortsatt er gyldige. Må jeg regne med å betale de 7000 poengene som skiller tilbudsprisen fra normalpris hvis jeg vil endre billetten etter at tilbudet går ut?
Jepp det må du.
chrisljo
11-09-2016, 12:16
Det korte og lange svaret er ja.
Ja,,, men
...jeg har klart å booke om en tilbuds award reise og kun betalt et lite gebyr men ikke noe ekstra poeng. Så prøv å ring inn til kundeservice før du evt kansellerer..
Ang refusjon / business saver på langruter
Er det riktig forstått at man får tilbake kostnad - 400euro ?
Eksempelvis 2x billetter til 10 000 pr stk så vil refusjonen bli 20 000 - 400 euro ?
Ang refusjon / business saver på langruter
Er det riktig forstått at man får tilbake kostnad - 400euro ?
Eksempelvis 2x billetter til 10 000 pr stk så vil refusjonen bli 20 000 - 400 euro ?
2 billetter betyr 2 avbestillingsgebyr, du vil da få igjen 20000 - 800 euro.
Hvis man har billett i SAS Plus og mister et fly, er det vanlig at de da booker deg inn på neste ledige fly gratis, eller må man betale til den bookingklassen som er ledig på avreisedagen?
Taurus Volans
02-11-2016, 00:40
Hvis man har billett i SAS Plus og mister et fly, er det vanlig at de da booker deg inn på neste ledige fly gratis, eller må man betale til den bookingklassen som er ledig på avreisedagen?
Du må sannsynligvis betale deg opp. Derfor er det lurt å ha flere SAS Plus billetter booket på forhånd og i stedet kansellere de du ikke bruker.
Taurus Volans
02-11-2016, 00:43
Noen som har prøvd den nye funksjonaliteten med å kansellere fra appen? Jeg har oppdaget at jeg har fått epost med bekreftet kansellering men når jeg sjekker oppgjøret fra Amex så har ikke billettene blitt refundert! 4 av 6 ganger så har det ikke fungert. Det blir en telefon til kundeservice i morgen. Dette er ikkje bra.
(Det er den ene tingen som er bedre på Norwegian: Automatisk refusjon av ubrukte Flex-billetter. Her er SAS fremdeles i steinalderen.)
mvh
Taurus
Har en tur på fredag booket i SAS Plus med poeng. Må muligens kansellere denne pga sykdom og lurer da på hva SAS legger i følgende:
Refusjon: Billetten kan refunderes inntil én arbeidsdag før utreise
Vil det si i løpet av torsdag eller innen torsdag?
Jeg bestilte en reise og klønet det til og bestile feil vei. Jeg bestilte så riktig billet og ville avbestille den andre innen 24t. Det gikk ikke på tekniske problemer. Det var etter kl. 19 og SAS kan ikke kontaktes på telefon eller chat etter denne tiden. Jeg viste til bestillingene og forklarte problemet via SAS' formular. Etter tre måneder og en påminnelse får jeg negativt svar. Ulf hos SAS customer care påstår hardnakket at det etter kl. 19 er et team i Estland som tar over chatten om natten og at det er åpent i 24 t. Link til dette finnes så lenge det er åpent der påståes det. Dette til tross for screenshot fra SAS' nettsider som viser at chatten stenger kl. 19. Jeg tok dessverre ikke screenshot av de opprinnelige tekniske problemene, men jeg synes det er ganske drøyt å påstå noe om åpningstider som er i direkte motstrid til det som står på deres nettsider. At det tar tre måneder å få et slikt svar er også relativt utrolig og viser hvilken klagemengde SAS må ha. Jeg blir bedt om å kontakte mitt forsikringsselskap. SAS kundeservice har falt så drastisk i kvalitet de siste årene at de burde være alvorlig bekymret. Chatten er ikke spesielt enkel å finne, men jeg har benyttet den flere ganger. Jeg har dog aldri hørt at den skal være tilgjengelig 24t.
Chriscross
17-11-2016, 17:46
Er vel mange her som kan bekrefte at chat ikke er 24t/døgn.
Tror kommentar om at eb billetter må avbestilles en arbeidsdag før nettopp er fordi de stenger om ettermiddagen.
Det er helt utrolig at de klarer å komme opp med sånn vås. På en annen side kunne du sendt en mail så de i det minste hadde et tidspunkt innenfor 24-timers grensa.
Det er helt utrolig at de klarer å komme opp med sånn vås. På en annen side kunne du sendt en mail så de i det minste hadde et tidspunkt innenfor 24-timers grensa.
Enig, men man kan ikke sende mail, kun et skjema, med 8 ukers ventetid, som ble til 12. Men jeg spurte etterpå via Facebook om åpningstider på chatten og der var svaret det som står på nettsiden. Jeg har sendt screenshot av dette som svar på svaret jeg fikk. Jeg venter på tilbakemelding. Uansett er det ganske utrolig at man serveres direkte løgn i flere omganger.
Enig, men man kan ikke sende mail, kun et skjema, med 8 ukers ventetid, som ble til 12. Men jeg spurte etterpå via Facebook om åpningstider på chatten og der var svaret det som står på nettsiden. Jeg har sendt screenshot av dette som svar på svaret jeg fikk. Jeg venter på tilbakemelding. Uansett er det ganske utrolig at man serveres direkte løgn i flere omganger.
Etter stengetid i Norge kan du ringe det amerikanske nummeret til SAS.
Etter stengetid i Norge kan du ringe det amerikanske nummeret til SAS.
takk for det, men det er jo ikke noe SAS reklamerer for på sine nettsider, og jeg skal stille dem til veggs for løgn om åpningstider på chatten.
NordicLane
22-11-2016, 18:27
Jeg booket SAS Plus i august (på salg) bookingklasse A, OSL-BGO-OSL 6/12 via bedriftens reisebyrå (en av de største i landet).
Nå vil jeg booke om til 8/12 og det finnes fortsatt noen avganger med bookingklasse A igjen, andre avganger med bookingklasse P tilgjengelig (oppgitt prisdifferanse en vei kr 370).
Reisebyrået svarer at min ombooking medfører en re-prising av billetter til dagens pris, slik at ombooking til bookingklasse A koster ca kr 1100, og med en vei i P, ca kr 1470.
Jeg blir met overrasket over denne kostnaden, da jeg tror på SAS sin markedføring for PLUS billetter.
“Change for free within the same booking class, a price adjustment may incur if the booking class is unavailable. Plus Full Flex tickets can be changed between booking classes free of charge.”
Kilde: https://www.flysas.com/en/sas-global/go-plus/nordic-europe/
Jeg mener også at jeg har fått igjennom slike ombookinger tidligere uten kostnad (gitt tilgjengelighet i A).
Reisebyrået sier at SAS tvinger dem til å re-prise billetten og svarer med følgende tekst
"Voluntary changes/rerouting of unused ticket
Voluntary changes to the first flight coupon - exchange
When a passenger requests a change to the carrier, flight, date, class of service or sector of the first flight coupon, a new ticket must be issued.
The new fare shall be calculated from origin to destination of the new journey, based on the fares applicable on the day of reissue. "
Er det noe annet jeg kan gjøre?
Hvem har rett og/eller feil?
Basse-HAU
22-11-2016, 20:58
Kan man enkelt endre bonusbiletter? Skal fly HAU-LHR fredag, hjemreise mandag, men vurderer å bytte til bedre flytider om ledig plass, gjør man da dette enkelt på sas.no?
Kan man enkelt endre bonusbiletter? Skal fly HAU-LHR fredag, hjemreise mandag, men vurderer å bytte til bedre flytider om ledig plass, gjør man da dette enkelt på sas.no?
Ja, ingen problem å endre 24 timer før du starter første del av reisen. Etter det så kan du inne endre.
Chriscross
23-11-2016, 13:00
På tide å krisemaksimere å ha en plan klar om LH skal streike endel fremover. Har en eb-booking i F med TG via Muc. Lh flyr osl-muc. Hvilke muligheter vil sas eb kunne gi meg dersom Lh streiker? Hvem er ansvarlig for å få meg til bkk? Vil det kunne tilbys seter fra betalklasser om streiken er et faktum 24 t før avreise?
På tide å krisemaksimere å ha en plan klar om LH skal streike endel fremover. Har en eb-booking i F med TG via Muc. Lh flyr osl-muc. Hvilke muligheter vil sas eb kunne gi meg dersom Lh streiker? Hvem er ansvarlig for å få meg til bkk? Vil det kunne tilbys seter fra betalklasser om streiken er et faktum 24 t før avreise?
Er ikke skråsikker på hvilke rettigheter man når en alliansepartner er i streik, og ingen av strekkene flys av SAS. Men madammen og jeg var i Amsterdam på Eurobonus-billetter på denne tiden i fjor. Schiphol stengt på grunn av tåke, og SAS ordnet med hotellovernatting og fly til Oslo påfølgende dag. Du har ikke mindre rettigheter med en bonusbillett enn andre billetter, men prioriteres sannsynligvis lavere enn fullt betalende pax i samme klasse.
Sent from my iPad using Tapatalk
chrisljo
24-11-2016, 07:51
Jeg booket SAS Plus i august (på salg) bookingklasse A, OSL-BGO-OSL 6/12 via bedriftens reisebyrå (en av de største i landet).
Nå vil jeg booke om til 8/12 og det finnes fortsatt noen avganger med bookingklasse A igjen, andre avganger med bookingklasse P tilgjengelig (oppgitt prisdifferanse en vei kr 370).
Reisebyrået svarer at min ombooking medfører en re-prising av billetter til dagens pris, slik at ombooking til bookingklasse A koster ca kr 1100, og med en vei i P, ca kr 1470.
Jeg blir met overrasket over denne kostnaden, da jeg tror på SAS sin markedføring for PLUS billetter.
“Change for free within the same booking class, a price adjustment may incur if the booking class is unavailable. Plus Full Flex tickets can be changed between booking classes free of charge.”
Kilde: https://www.flysas.com/en/sas-global/go-plus/nordic-europe/
Jeg mener også at jeg har fått igjennom slike ombookinger tidligere uten kostnad (gitt tilgjengelighet i A).
Reisebyrået sier at SAS tvinger dem til å re-prise billetten og svarer med følgende tekst
"Voluntary changes/rerouting of unused ticket
Voluntary changes to the first flight coupon - exchange
When a passenger requests a change to the carrier, flight, date, class of service or sector of the first flight coupon, a new ticket must be issued.
The new fare shall be calculated from origin to destination of the new journey, based on the fares applicable on the day of reissue. "
Er det noe annet jeg kan gjøre?
Hvem har rett og/eller feil?
Basert fare rules har reisebyrået rett, basert på SAS markedsføring har du moralsk rett. Fare rules trumfer dessverre moral i dette tilfelle.
Chriscross
24-11-2016, 08:58
Er ikke skråsikker på hvilke rettigheter man når en alliansepartner er i streik, og ingen av strekkene flys av SAS. Men madammen og jeg var i Amsterdam på Eurobonus-billetter på denne tiden i fjor. Schiphol stengt på grunn av tåke, og SAS ordnet med hotellovernatting og fly til Oslo påfølgende dag. Du har ikke mindre rettigheter med en bonusbillett enn andre billetter, men prioriteres sannsynligvis lavere enn fullt betalende pax i samme klasse.
Sent from my iPad using Tapatalk
Men hvem eier problemet når det er LH som streiker? Bortsett fra meg selv da...
Er ikke skråsikker på hvilke rettigheter man når en alliansepartner er i streik, og ingen av strekkene flys av SAS.
Rent juridisk har man jo få rettigheter ved streik da det går under force majeure. Så kravet er vel egentlig pengene tilbake
Det betyr riktignok ikke at mange selskaper jo strekker seg til mer enn minimum i slike situasjoner
Da har SAS gitt seg. Det er ikke kommet noen mail, men penger er refundert. Det er hyggelig, men jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig kundeservice man kan ha i et flyselskap som SAS. Å bruke så lang tid på å servere svada er utrolig og at man ikke kan kontakte SAS på andre måter enn et skjema det tar evigheter å få svar på eller en godt gjemt chat er utrolig.
FamilyGuy
08-12-2016, 23:05
Jeg reiser TRD - OSL - BKK på selveste julaften med DY og har i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg inn i OSL lounge.
Men sitter her og funderer på muligheter til å teste SAS loungen da jeg aldri har fått prøvd den før(ebs).
Kan jeg booke en sas billett, gå inn i lounge for så å avbestille innen fristen? Ser jo at det kan vært litt frowned upon, men er det mulig?
Edit: Kom gjerne med tips til utenriksbilletter med SK på julaften til ca samme pris som OSL lounge.
Jeg reiser TRD - OSL - BKK på selveste julaften med DY og har i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg inn i OSL lounge.
Men sitter her og funderer på muligheter til å teste SAS loungen da jeg aldri har fått prøvd den før(ebs).
Kan jeg booke en sas billett, gå inn i lounge for så å avbestille innen fristen? Ser jo at det kan vært litt frowned upon, men er det mulig?
Edit: Kom gjerne med tips til utenriksbilletter med SK på julaften til ca samme pris som OSL lounge.
Eller bare spise og drikke på de vanlige stedene på flyplassen om du ikke skal være der i evigheter. Så stas er det ikke å komme inn i loungen at man trenger å gjøre så veldig mye ut av det!
Neppe hvis du skal kunne avbestille den og få igjen alle pengene etterpå.
Har SAS i det hele tatt avganger etter DY sin BKK-avgang på julaften? Har de et åpent kundesenter så du får kansellert billetten etterpå?
FamilyGuy
09-12-2016, 00:01
Eller bare spise og drikke på de vanlige stedene på flyplassen om du ikke skal være der i evigheter. Så stas er det ikke å komme inn i loungen at man trenger å gjøre så veldig mye ut av det!
Hvis du ikke hadde noe bedre å komme med kunne du like gjerne spart deg..
For ordens skyld, jeg skal være der i evigheter.
FamilyGuy
09-12-2016, 00:07
Neppe hvis du skal kunne avbestille den og få igjen alle pengene etterpå.
Har SAS i det hele tatt avganger etter DY sin BKK-avgang på julaften? Har de et åpent kundesenter så du får kansellert billetten etterpå?
Ikke vet jeg, jeg reiser kun SAS i jobbsammenheng og har ingenting med bookingene å gjøre. Men regnet med at man bare kunne kansellere via nett?
Muligheten til å kansellere online, forsvinner vel som regel når 24-timersfristen for gratis avbestilling utløper (selv om det er en billett som også er fleksibel etter de 24 timene).
Et veldig kjapt søk på sas.no fra OSL til ARN/CPH/LON/HEL fant jeg ingen avganger etter klokken 10:05.
Tror nok OSL-loungen er det lureste.
FamilyGuy
09-12-2016, 22:27
Muligheten til å kansellere online, forsvinner vel som regel når 24-timersfristen for gratis avbestilling utløper (selv om det er en billett som også er fleksibel etter de 24 timene).
Et veldig kjapt søk på sas.no fra OSL til ARN/CPH/LON/HEL fant jeg ingen avganger etter klokken 10:05.
Tror nok OSL-loungen er det lureste.
Okay, takk for godt svar. Da slår jeg det fra meg og går for OSL.
Kan bonusbilletter endres uten ekstra kostnad dersom de er bestilt for poeng som har gått ut på reisetidspunktet, eller behandles det som refusjon+ny bestilling?
Kan bonusbilletter endres uten ekstra kostnad dersom de er bestilt for poeng som har gått ut på reisetidspunktet, eller behandles det som refusjon+ny bestilling?
De kan ikke endres dersom poengene har gått ut på dato.
De kan ikke endres dersom poengene har gått ut på dato.
Eksempel: Avreise 1 april, betalt med poeng som går ut 28. februar. Da kan du endre fram til 28 feb. Etter dette kan du kun avbestille og mister da poengene.
Brente av de poengene som går ut i dag i går. Etter å ha sovet litt på det og avklart litt planer med folk fant jeg ut at jeg vil endre på bookingene. Da får jeg beskjed om at jeg vil miste x poeng som har gått ut på dato ved å endre bookingen. Er det virkelig slik at poeng som utløper 28. februar betyr at de må brukes innen utløpet av den 27.? I mitt hode var det ikke så mye som et spørsmål at utløp den siste dagen i måneden betyr innen kl. slår 00 når februar blir til mars - spesielt siden 'Min side' fortsatt viser at jeg er inne i utløpende opptjeningsperiode. Finner heller ikke noe om dette på nettsidene til SAS/Eurobonus. Er det noe jeg burde få dem til å fikse opp i på chatten, eller har jeg misforstått noe grunnleggende her?
Ser forøvrig at den ene bookingen ble gjort etter midnatt i går kveld.
Oppdatering: Chatten bekreftet at poengene skal være gyldige tom. den 28, og skjønte ikke hvorfor det ikke fungerte. Fikk booket om via telefon (chatten kunne tydeligvis ikke fikse det). Mulig denne posten hører bedre hjemme i tråden om sas.no og alt det rare...
Ja her har de vært på ville veier. Poeng er gyldige ut utløpsdagen.
raskefot
16-04-2017, 19:08
Kortversjonen:
På grunn av en feil i SAS sine systemer ble "Mr" til "Ms" i en USA-booking, og SAS krever at jeg må betale for å få det fikset. Har jeg noe grunnlag for å kunne klage?
Lang versjon:
På en reise nylig til CPH fant jeg ut at det sto "Ms" i stedet for "Mr" foran navnet mitt på billetten. Jeg har en forestående reise til USA i mai som jeg fant ut at har samme feil. Jeg snakket med SAS Sales & Service på telefonen og de bekreftet at det var en feil i deres systemer som hadde forårsaket tittelbyttet. Jeg fikk også en e-post fra Sales & Service som bekreftet det samme, men som hevdet det ikke kunne endres siden jeg har et segment med United i bestillingen. Samtidig påsto de at det skal gå greit å reise til USA med feil tittel på billetten.
Jeg stolte imidlertid ikke på SAS sin forklaring. Jeg hadde en kort forbindelse på EWR som ville ha røket med evt krøll i immigration. En kompis ble holdt tilbake i to timer en gang ved innreise pga en manglende bokstav i navnet på billetten, så jeg orket ikke ta noen sjanser selv. Jeg bet i det sure eplet og betalte 2100kr for å endre Plus Saver-billetten til eneste alternativ i samme bookingklasse: utreise en dag tidligere og direkte med SAS tur-retur (som gjør det mulig å endre tittel i navnet).
SAS henviste til de 24 timene etter bestilling som ikke bare en angrefristperiode, men også en "sjekke at alt i bestillingen stemmer"-periode og at siden jeg oppdaget feilen først nå, så må jeg betale for endringen, til tross for at det var SAS selv som forårsaket feilen. Det var selvsagt sløvt av meg å ikke oppdage det før nå, men jeg tar jo for gitt at når all info i profilen min stemmer, så skal billettene bestilt på sas.no være korrekte også. Er EBG, men har erfart at det ikke er mer verdt enn den plastbiten man får tilsendt i posten. Har jeg noen grunn til å ta meg bryet verdt med å sende en klage?
Har jeg noen grunn til å ta meg bryet verdt med å sende en klage?
Send en klage til gull.no@sas.se. Nekter de å rette på feilen eller refundere deg og du ikke vil reise med feil kjønn tar du det med kortutstederen din.
For ordens skyld så skal det gå fint å reise med galt kjønn. Har gjort dette selv ved et par anledninger.
Heisann!
Fornavnet mitt er Kim og opplever svært ofte at det automatisk blir Ms i mine bookinger, spesielt på US-carriers.
Men har aldri forandret det og aldri hatt trøbbel med det overhodet. Ingen grunn til bekymring, det er bare å reise!
Kim
I bookinger gjort på den nye siden har jeg også blitt Ms, det er bare å gratulere.
Hvordan er det med refusjon av SAS Plus billetter om man ikke møter opp til avgangen (no-show), eller avbestiller rett før avgang?
La oss ta et hypotetisk eksempel at jeg skal reise med Norwegian sin morgenavgang til BCN om noen uker. Siden min tillitt til Norwegian er syltynn om dagen bestiller jeg SAS Plus billetter til hele familien på omtrent samme tidspunkt, slik at vi er sikre på å komme oss avgårde skulle Norwegian kansellere og alle alternativene være utsolgt.
Kansellerer Norwegian avgangen er saken grei, ferien reddet, og vi reiser med SAS på SAS Plus og søker refusjon og erstatning fra Norwegian.
Kansellerer ikke Norwegian og flyet faktisk tar av, blir vi no-show til SAS avgangen. Spørsmålet blir da, kan jeg få refundert billetten (- avgiftene) når man er no-show med SAS Plus billetter?
Alternativt, vil man kunne bestille SAS Plus på en senere avgang samme dag, og avbestille denne tett opptill avgang skulle Norwegian levere bestilt produkt?
Bestilte billetter (OSL-EWR-IAH t/r) via sas.no hvor det fremgikk at det var C- og ikke Z-billeter med SK (det vil si at det ikke sto "saver" og ikke antall plasser igjen) og det manglet informasjon om at EWR-IAH med UA var i E - til kr. 27,100. Trodde alt var i orden til jeg sjekket i dag og da fremgår det at SK er i Z og UA i E. Ringte 05400 og de ba meg sende klage til kundeservice, men det kan jo ta evigheter. Her mener jeg SAS har lurt meg og ingen på kundeservice kunne tilbakevise mine påstander om manglende og feil informasjon på nettsiden (har prøvd rulletten og snakket med flere). Ringte derfor Amex og de "tar saken", men det kan også ta tid. Hva gjør jeg, satser på Amex når igjennom og bestiller nye billetter nå (reisen er i midten av november) og kansellerer mot 400 Euro dersom hverken SAS kundeservice gir seg og Amex ikke når fram?
Bestilte billetter (OSL-EWR-IAH t/r) via sas.no hvor det fremgikk av hjemmesiden at det var C- og ikke Z-billetter med SK (det vil si at det ikke sto "saver" under Business, men antall plasser igjen (har screenshot). Prisen tilsa tilsa også C-billetter – kr. 27,100). I tillegg manglet det informasjon om at EWR-IAH med UA var i E.
Trodde alt var i orden til jeg sjekket her forleden dag og da fremgår det at SK er i Z og UA i E. Har fått svar fra sas som skriver: "SAS erbjuder alla sina kunder 24 timmars öppet köp för att i god ro kunna kontrollera sina bokningar. Den elektroniska biljett som sänds ut anger också tydligt Z-klass för SAS flygningarna och E-klass för United flygningarna."
Jeg mener den elektroniske billetten og 24-timers fristen ikke fritar SAS fra feilen på nettsiden som klart og tydelig viste at jeg bestilte full flex C-billetter (på to andre flighter t/r til samme destinasjon sto det «saver», mens det sto kun business og antall billetter igjen på de jeg bestilte). Tar saken først videre med American Express og ser om de kan hjelpe meg avbestilling uten gebyr på 400 Euro (har allerede bestilt andre billetter med UA/LH).
Jeg er ikke jurist, men synes det virker fryktelig urettferdig om jeg skal svi for at SAS har feil på hjemmesiden sin.
I tillegg lurer jeg på hvordan jeg bør gå frem. Avbestille mot 400 Euro nå og deretter få Amex til å forsøke å få tilbake eller vente til at Amex har kontaktet SAS. Turen er i november, er det noen som vet seneste tidspunkt for avbestilling mot gebyr på 400 Euro?
Chriscross
30-07-2017, 18:57
Vet ikke seneste frist for avbestilling, men logger du på check my trip dot com mener jeg du kan få opp hele reglen med regler for billetten. Der står det sikkert også avbestillingsreglene.
Takk for tipset, men jeg fant ikke noe der.
petter380
09-08-2017, 11:39
Hei hei! Gjett hva jeg klarte nettopp? Jo, å avbestille en bonusreise UTEN å måtte ringe inn - gjorde alt via hjemmesiden :)
Hei hei! Gjett hva jeg klarte nettopp? Jo, å avbestille en bonusreise UTEN å måtte ringe inn - gjorde alt via hjemmesiden :)
I 2017 burde ikke dette være en stor bragd, men for SAS er det det...
Hei hei! Gjett hva jeg klarte nettopp? Jo, å avbestille en bonusreise UTEN å måtte ringe inn - gjorde alt via hjemmesiden :)Ja, det funka frå den nye sida. Ikkje på den gamle. Vart imponert sjølv!
SudCaravelle
04-09-2017, 08:36
God morgen. Vet ikke om det er riktig tråd men jeg flyr til Miami 9 september for en uke med mellomste arvingen (5år). Nå ser det ut som orkanen Irma treffer Miami samme dag som gjøre dette til en lite koselig "datter og far-moment".
Hva er avbestillingsreglene da? Billettene er Plus Saver. (selv om flighten ikke blir kansellert)
Takker - SC.
Hva er avbestillingsreglene da? Billettene er Plus Saver. (selv om flighten ikke blir kansellert)
Takker - SC.
Hvis du kansellerer før avgang er det et gebyr på 300 EUR per person.
SudCaravelle
04-09-2017, 10:35
Hvis du kansellerer før avgang er det et gebyr på 300 EUR per person.
Takker,
Får man fremdeles dette gebyret hvis man frivillig kansellerer og SAS på nippet flyr ned? Jeg har erfaringer fra slike hurricanes før og det blir jo nesten unntakstilstand. Jeg snakket med 05400 og de sa at Harvey er i Houston.
http://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_at1+shtml/085048.shtml?cone
Min erfaring er at de svært ofte lar deg kansellere gratis hvis det et snakk om ekstreme situasjoner. Men det er som regel mellom 72-24 timer før avgang.
Dette var for Harvey. Regner med det blir det samme for Irma dersom den blir stor.
Hurricane Harvey - affected flights to and from Texas and the Gulf Coast
Rebooking
Rebooking permitted once, free of charge, for passengers holding SK/117 document to Houston or other nearby affected destinations.
Original travel dates 25AUG17-05SEP17.
New date of travel must be on/before 20SEP17.
Rebooking to be made in the same booking class, or lowest available booking class in the same service class, as originally booked.
Tickets must be reissued with FE line:
FE INVOL REISSUED DUE HURRICANE HARVEY
Refund
Refund permitted for cancelled flights.
Rebooking for Travel Agents
Above procedure also valid for travel agents.
Min erfaring er at ingen tilgjengelige personer kan fatte en eneste beslutning. Alt de gjør er å henvise til standard regler. Ergo tror jeg du får avbestilt dersom SAS sentralt bestemmer at det er det beste eller eneste fornuftige.
SudCaravelle
05-09-2017, 08:44
God morgen. Vet ikke om det er riktig tråd men jeg flyr til Miami 9 september for en uke med mellomste arvingen (5år). Nå ser det ut som orkanen Irma treffer Miami samme dag som gjøre dette til en lite koselig "datter og far-moment".
Takker - SC.
Ringte SAS nå, de mente fremdeles at det ikke var noen god grunn til å avbestille. Jeg forklarte at det er erklært unntakstilstand, en kategori 4 er på vei inn og at jeg reiser med en 5 åring men det holdt ikke. Hun sa vi eventuelt kunne utsette reisen, noe som ganske mange ikke kan grunnet jobb osv.
NB! Jeg mener ikke å være han/hun sure og gjerrige på VG nett ;)
Ringte SAS nå, de mente fremdeles at det ikke var noen god grunn til å avbestille. Jeg forklarte at det er erklært unntakstilstand, en kategori 4 er på vei inn og at jeg reiser med en 5 åring men det holdt ikke. Hun sa vi eventuelt kunne utsette reisen, noe som ganske mange ikke kan grunnet jobb osv.
NB! Jeg mener ikke å være han/hun sure og gjerrige på VG nett ;)
Nå vet man jo ikke svaret før i ettertid, så tar null ansvar for hva jeg måtte skrive :p
Men, her er det vel like greit å litt is i magen? Flyselskapene pleier jo aldri være de mest proaktive, men det pleier jo være mulig både endre og/eller avbestille når orkanen er like unna. Mener det var det samme i fjor høst, da ble fleksibiliteten åpnet nærmere når orkanen traff, og folk kunne booke om/avbestille
I fjor, så lot SAS folk booke om for perioden 7-9 oktober (når orkanen traff) fra den 6 oktober, samt at avgangene som ble kansellert kunne man få refundert. Så de lå ikke akkurat veldig langt på forskudd
https://finalcall.travel/no/gratis-ombooking-med-sas-hvis-du-skal-til-miami-de-kommende-dage/
Ellers er jo utfordringen med vær at det normalt er force majeur.....
Jeg forklarte at det er erklært unntakstilstand, en kategori 4 er på vei inn og at jeg reiser med en 5 åring men det holdt ikke.
Hun sa vi eventuelt kunne utsette reisen, noe som ganske mange ikke kan grunnet jobb osv.
Dagens prognose viser at den på søndag vil gå sør for fastlandet, over Key West.
https://www.windy.com/?2017-09-10-21,25.793,-81.389,8
https://www.windy.com/station/KMIA?25.793,-81.389,8
https://www.windy.com/25.835/-80.129?rain,25.270,-80.129,8,m:eoeadVC
Nå vet man jo ikke svaret før i ettertid, så tar null ansvar for hva jeg måtte skrive :p
Men, her er det vel like greit å litt is i magen? Flyselskapene pleier jo aldri være de mest proaktive, men det pleier jo være mulig både endre og/eller avbestille når orkanen er like unna. Mener det var det samme i fjor høst, da ble fleksibiliteten åpnet nærmere når orkanen traff, og folk kunne booke om/avbestille
Enig med is i magen. Selv ikke NOAA vet nøyaktig hvor orkanen går, og så lenge usikkerhetsmomentet er såpass stort at hele orkanen kan både dø ut, gå fullstendig utenom USA OG slå inn over Florida i like stor sannsynlighet, så er det jo litt "early bird" å kansellere alle flyreiser. Når ingen andre flyselskaper har begynt... Og ingen flyselskaper kommer til, ei heller har lov til å, fly til områder som NOAA har avgjort at har ekstremt høy risiko for å bli berørt av orkanen. Innen den tid/når det forekommer vil man derfor få full refusjon.
(Her er det viktig å lese hva som står, bla "the cone contains the probable paths of the storm, it does not show the size of the storm")
https://scontent.ftxl1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/21314691_1525289000869908_741508905488391136_n.png ?oh=e48fe51e06d895e3d11b6c53b49a801f&oe=5A5B33E1
SudCaravelle
05-09-2017, 13:31
Dagens prognose viser at den på søndag vil gå sør for fastlandet, over Key West.
https://www.windy.com/?2017-09-10-21,25.793,-81.389,8
https://www.windy.com/station/KMIA?25.793,-81.389,8
https://www.windy.com/25.835/-80.129?rain,25.270,-80.129,8,m:eoeadVC
Oj.. Det var noen meget bra sider.
Har fått booket med en CT billett med lillemor til gamlelandet hennes UAE. Lufthansa hadde ledig tur/retur i First så da blir det i alle fall far og datter tid samt sol.
Oj.. Det var noen meget bra sider.
Har fått booket med en CT billett med lillemor til gamlelandet hennes UAE. Lufthansa hadde ledig tur/retur i First så da blir det i alle fall far og datter tid samt sol.
Så bra, Lufthansa F er aldri feil. Men det blir ikke vel varmt der nede nå?
Tenkte litt på barnet, men ser hun har bodd der før.
Takker - SC.
Foreløpig er det bare prognoser som tv og media gjør sitt beste for å hause opp til worst case scenario. Hvis det blir 'alvor' vil flysekskapene gi waivers. Et godt tips er å følge med på hva de amerikanske selskapene gjør - det gir en god pekepinn. Når AA begynner med waivers for reise til/fra /via Miami har du et argument overfor SAS også.
SudCaravelle
05-09-2017, 17:32
Så bra, Lufthansa F er aldri feil. Men det blir ikke vel varmt der nede nå?
Tenkte litt på barnet, men ser hun har bodd der før.
Godt poeng men hun er jo oppvokst med varmen. 40 om dagen og 30 om natten passer oss begge utmerket. Det blir som vanlig Madinat Jumeirah som har mengder med bademuligheter.
Myndighetene i Florida begynner med evakuering fra Keys onsdag morgen og Mayor i Miami Dade County sier at de også vil gjøre det samme der. (Ref Washington Post)
Så tror ikke du vil ha problemer med refund etterhvert her.
Kim
Hvordan går man frem da? Må man ringe inn og ønske seg noe eller får man tilgang til gratis endringer på nettsiden til selskapet?
Hvordan går man frem da? Må man ringe inn og ønske seg noe eller får man tilgang til gratis endringer på nettsiden til selskapet?
Nettsiden til SAS er vel ikke noe tema da....hehe.
Reisende får vel mail og sms om kansellering eller endringsmulighet.
Regner med det må tas på tlf der i gården...
Larsabal
06-09-2017, 12:58
Relativt fersk artikkel om temaet fra NRK:
https://www.nrk.no/urix/tilbyr-miami-reisende-a-booke-om-billettene-1.13675033
"– Trafikken til Miami går foreløpig som planlagt, men vi følger med på en eventuell utvikling, sier pressekontakt i SAS Tonje Sund til NRK.
– I forbindelse med orkanen Irma kan reisende som ønsker det kostnadsfritt booke om innenfor gjeldende retningslinjer, sier Sund."
Hva som er gjeldende retningslinjer skrives det ikke noe om.
SudCaravelle
06-09-2017, 13:23
Relativt fersk artikkel om temaet fra NRK:
https://www.nrk.no/urix/tilbyr-miami-reisende-a-booke-om-billettene-1.13675033
"– Trafikken til Miami går foreløpig som planlagt, men vi følger med på en eventuell utvikling, sier pressekontakt i SAS Tonje Sund til NRK.
– I forbindelse med orkanen Irma kan reisende som ønsker det kostnadsfritt booke om innenfor gjeldende retningslinjer, sier Sund."
Hva som er gjeldende retningslinjer skrives det ikke noe om.
Retningslinjene er i alle fall at man kan ikke avbestille lørdagens CPH-MIA kostnadsfritt. Jeg tok en kjapp telefon til forsikringsselskapet og de dekker kostnadene ved dagens situasjon.
Dagens prognose sender stormen rett mot Miami, med vindkast opp mot 60 m/s.
https://www.windy.com/KMIA?gust,2017-09-10-18,25.793,-81.389,8,m:eodadVu
https://www.theguardian.com/world/live/2017/sep/06/hurricane-irma-caribbean-islands-category-5-storm
SudCaravelle
06-09-2017, 15:26
Dagens prognose sender stormen rett mot Miami, med vindkast opp mot 60 m/s.
https://www.windy.com/KMIA?gust,2017-09-10-18,25.793,-81.389,8,m:eodadVu
https://www.theguardian.com/world/live/2017/sep/06/hurricane-irma-caribbean-islands-category-5-storm
Trist.. føler med de som bor der. Opplevde selv evakuering fra Emily i Cancún 2005.
jordbarsyltemannen
06-09-2017, 17:35
Jeg har en CT-billett booket med bonuspoeng så ikke noe problem å kansellere den.
Men hvis flyvningen blir kansellert får jeg da booket om til en annen dato?
Som da ikke går på bonustilgjengelighet. Da vil jeg ikke få booket før til neste år vil jeg tro.
Foreløpig er det bare prognoser som tv og media gjør sitt beste for å hause opp til worst case scenario. Hvis det blir 'alvor' vil flysekskapene gi waivers. Et godt tips er å følge med på hva de amerikanske selskapene gjør - det gir en god pekepinn. Når AA begynner med waivers for reise til/fra /via Miami har du et argument overfor SAS også.
Jeg er veldig uenig med deg, Irma er en alvorlig Storm slik Harvey var (og ettervirkningene vil fortsatt vaere) faktisk ble Harvey betydlig vaerre enn tv og media's worst case scenario (med Harvey er nok noe av det vaerste ennaa I vente - utslippene av kjemikaler som antydes av disse "farligere" forskerene nok vil foere til betydelig flere doedsfall enn det vi har saa langt).
Kritikken mot forskere, media, tv I forkant av Harvey var minst like sterk som det LN-MOW legger frem, det var "utenkelig" med flom I omraader som ikke hadde sett flom foer......vel det utenkelig ble fort en virkelighet - og det finnes faa Harvey Skeptikere utenfor Georgia!
Mens jeg skriver dette kom det en alert fra Lufthansa om at de har startet med aa innstille flyvninger og at de tilbyr "goodwill" ombestilling uten kostnader for de som ikke vil reise til omraadet, selv om flightene ikke er innstillt ennaa.....
At det finnes deler av Media som er userioese og 100% drevet av ratings, betyr ikke at all media er slik (selvom National Enquirer eksisterer betyr ikke at Washington Post er paa linje med NE !)
Både enig og uenig dc8 - problemet er bare at om man roper ulv, ulv så vil man også få riktig innimellom :) Kritikken mot media er helt legitim, samtidig som at de fikk rett med ødeleggelsene fra Harvey.
Et annet aspekt er hvorvidt man skal klandre naturen når mennesker velger å bosette seg på "floodplains"... Det er naturlig med oversvømmelser, og bor du på elvenes floodplains så vet du strengt tatt hva som kommer selv om det er 45 grader og null nedbør de andre 364 dagene i året.
PS: burde kanskje skilles ut i egen tråd dette med orkan?
SudCaravelle
07-09-2017, 13:10
Jeg synes det mest av media har vært flinke til å ikke blåse opp denne situasjonen - tvert i mot tror jeg de fleste har vært ganske klar over at denne blir temmelig tøff. Det er i disse tilfellene ganske lurt å være "bedre føre var" da det er en ganske stor jobb å evakuere store deler av Florida.
Akkurat nå ser det ut som denne kan bli på nivå med Labour Day orkanen i 1935.
Nå følger prognosene faktisk reiseruten vi skulle ha - Miami lørdag til mandag deretter opp til Port Canaveral.
Jeg synes ekstremvarslene om været i Norge er mer hauset opp av vår lokale media.
http://www.msn.com/en-us/news/us/this-could-be-the-big-one-again-massive-irma-slams-into-caribbean-hurtles-toward-florida/ar-AArpO7Q?li=BBmkt5R&ocid=spartandhp
Takker - SC.
Ser ut som flyet ditt er kansellert
SK653/09SEP17 CPH-MIA and SK954/09SEP17 MIA-CPH cancelled due weather.
Passengers will be rebooked by SAS.
Be om refund eller ny destinasjon.
Mer om Irma fra SAS:
Hurricane Irma – bookings to and from MIA
Rebooking
For passengers holding SK/117 documents on SK operated flights to/from or via Miami, rebooking permitted once free of charge, to other SK operated flights.
This also applies for travel via other SK US gateway with travel to/from affected areas in Florida. Rebooking of US Domestic flight shall be on the same carrier as originally booked.
Rebooking to be made in the same booking class, or lowest available booking class in the same service class, as originally booked.
Voluntary change of origin/destination
Permitted to other SK gateways within USA once free of charge, subject to availability, in the same service class as originally booked.
SAS will not reimburse costs such as, but not limited to, accommodation, food and surface/air transportation for the passengers new arrival/departure destination.
Original travel dates 06SEP17-11SEP17
New date of travel must be on/before 30SEP17
FE INVOL REISSUED DUE HURRICANE IRMA
Refund
SudCaravelle
07-09-2017, 22:26
Ser ut som flyet ditt er kansellert
SK653/09SEP17 CPH-MIA and SK954/09SEP17 MIA-CPH cancelled due weather.
Passengers will be rebooked by SAS.
Be om refund eller ny destinasjon.
Mer om Irma fra SAS:
Hurricane Irma – bookings to and from MIA
Rebooking
For passengers holding SK/117 documents on SK operated flights to/from or via Miami, rebooking permitted once free of charge, to other SK operated flights.
This also applies for travel via other SK US gateway with travel to/from affected areas in Florida. Rebooking of US Domestic flight shall be on the same carrier as originally booked.
Voluntary change of origin/destination
Permitted to other SK gateways within USA once free of charge, subject to availability, in the same service class as originally booked.
SAS will not reimburse costs such as, but not limited to, accommodation, food and surface/air transportation for the passengers new arrival/departure destination.
Original travel dates 06SEP17-11SEP17
New date of travel must be on/before 30SEP17
FE INVOL REISSUED DUE HURRICANE IRMA
Refund
Det er siste gang jeg flyr SAS.
Ja, ikke sant ... :rolleyes:
Siste gang du flyr LH, OS, AF, LH, AA, UA, NK, WN, LX, AV, IB (osv) ogsa da, eh ... :p
Syntes det var ganske rimelig av SAS.. du kan enten kansellere å få igjen pengene eller dra til annen destinasjon (LAX, SFO f.eks) gratis.
Regner med dette er ironi?
Det er siste gang jeg flyr SAS.?.er jo en grunn til at man kansellerer til en destinasjon med orkanvarsel for øyeblikket?
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
SudCaravelle
08-09-2017, 06:05
Regner med dette er ironi?
He He.. beklager jeg kunne ikke dy meg. Jeg er utmerket klar over at dette er naturen og har litt dårlig humor. Jeg har bare alltid forundret meg over "jeg skal aldri fly xxxxx mer" ;)
SudCaravelle
08-09-2017, 06:09
Ja, ikke sant ... :rolleyes:
Siste gang du flyr LH, OS, AF, LH, AA, UA, NK, WN, LX, AV, IB (osv) ogsa da, eh ... :p
Sorry MOW, dette var en ren spøk og jeg glemte smilehode. :)
Jeg er litt lei av alles som klager og syter om de slemme flyselskapene hele tiden, gjerne med et flott bilde av seg på VG nett.
Edit: Snakket med SAS nå og kanselleringen er i boks og alle pengene rett på konto, ingen refund-skjemaer osv.
Sorry MOW, dette var en ren spøk og jeg glemte smilehode. :)
Regnet med det - det var defor jeg var genereøs med smileyene. Skriftlig er et vanskelig språk. ;)
Stiandre
23-10-2017, 10:28
Håper noen kan hjelpe meg:
Jeg kjøpte en Youth Go-ticket t/r til San Francisco (BGO-CPH-SFO) til kona som jeg nå har avbestilt. Betalte 3060,- for den hvor fare = 545,- , Taxes, fees, other charges = 1015,- og Domestic/International Fees = 1500. Han hos SAS sa at jeg får tilbake ca. 500. Det hørtes litt lite ut.. Hva har jeg egentlig krav på å få tilbake?
Chriscross
14-06-2018, 22:47
Som noen sikkert har fått med seg skal SAS bytte fra ARN til CPH for flyginger til HKG. Dette byttet gjør at vi ikke rekker flyet den dagen vi skal hjem pga den Nye returtiden. Dette kunne sikkert sas endret greit dersom det gikk flight dagen etter. Problemet er at SAS ikke flyr til noe destinasjon de neste tre dagene pga nyttår. Noen som vet om hva som er sas sine preferte selskaper å booke om til (dette med å booke om til Star alliance har jeg inntrykk av at ikke alltid følges). Beste alternativet for oss hadde egentlig vært å fly hjem via bkk eller SIN (codeshare sk sin-xx-osl er tilgjengelig). Qatar hadde jo også vært gøy å prøve.
Noen forslag eller erfaringer?
Vi har bookingklase Z.
Som noen sikkert har fått med seg skal SAS bytte fra ARN til CPH for flyginger til HKG. Dette byttet gjør at vi ikke rekker flyet den dagen vi skal hjem pga den Nye returtiden. Dette kunne sikkert sas endret greit dersom det gikk flight dagen etter. Problemet er at SAS ikke flyr til noe destinasjon de neste tre dagene pga nyttår. Noen som vet om hva som er sas sine preferte selskaper å booke om til (dette med å booke om til Star alliance har jeg inntrykk av at ikke alltid følges). Beste alternativet for oss hadde egentlig vært å fly hjem via bkk eller SIN (codeshare sk sin-xx-osl er tilgjengelig). Qatar hadde jo også vært gøy å prøve.
Noen forslag eller erfaringer?
Vi har bookingklase Z.
Siden det er så lenge til tror jeg ikke du har så mange rettigheter egentlig. De booker nok om en del for å være greie, men garantert ikke med andre allianser.
VirreVapp
15-06-2018, 08:22
Enig med Tore D, dette er så langt frem I tid at du har valget mellom å rebookes til annen SAS flight rundt den opprinnelige dato eller få refundert pengene..
Du bør ringe SAS og forhøre deg, tror det er lurt å ha et par alternative routinger klare. De bør ikke være så rigide at det er helt uaktuelt å booke om til andre *A selskaper.
Chriscross
12-09-2018, 13:06
Sas har igjen endret HKG-ruten og fremskyndet avreisen 30 min. Det skaper problemer for en separat bestilling vi har gjort. Snakket med SAS nå, og de kunne avbestille turen, men kunne ikke garantere at jeg ville få refundert hele prisen vi betalte siden endringen bare var 30 minutter. Har han jeg snakket med rett, eller skal jeg få alt refundert? Finnes det noen regler jeg kan referere til?
Hos noen flyselskaper er det angitt hvor mye schedule change må være for å få refund og hos andre går det på skjønn.
Lufthansa bruker "if we make a significant change to the scheduled flight time, which is not acceptable to you".
SAS:
https://www.flysas.com/content/dam/catalogs/conditions-of-carriage-en-2017.pdf
9.1.2 Before we accept your booking, we or our Authorized Agents will
notify you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will
be shown on your Ticket. It is possible we may need to change the
scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide
us with contact information, we will endeavour to notify you of any
such changes.
If, after you make your reservation, we make a change to
the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are
unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to
you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.
Chriscross
12-09-2018, 19:05
Takk for de reglene. Løste seg uansett med ring to ganger trikset. Ut fra reglene over ser det ut til at med sas er 30 min nok til å avbestille. Med LH bør det i min bok være endring på mer enn en time.