jordbarsyltemannen
30-12-2013, 11:06
Dette blir min første trip-report, håper den faller i smak! På forhånd beklager jeg for alle selvfølgeligheter som måtte forekomme :-)
I juli bestemte jeg og min kone oss for å dra til Australia i julen for å besøke hennes foreldre. Etter tips fra en kamerat la jeg ut en post her på flyprat for å få tips til hvordan jeg kunne maksimere antall poeng på denne reisen. Jeg ble da fort overbevist om å heller kjøre på med USDM. Det ble litt mye styr med bookingen. Reiseruten satte jeg først på hold, og da jeg skulle betale (før dag 3) hadde EVA Air kansellert reserveringen vår fra ICN-BNE. Jeg ville ikke kansellere hele bestillingen og risikere at plassene ikke ble lagt tilbake i ”inventory” umiddelbart. Vi endte derfor opp med den litt tungvinte reiseruten BGO-SVG-LHR-ICN-BKK-BNE.
http://alfhenning.com/bgo-bne/rute.png
Jeg har gledet meg sinnsykt til denne turen. Å fly business-klasse har vært noe jeg lenge har ønsket, men som har virket uoppnåelig. De nærmeste rundt meg har derfor måtte tåle snakk om flyturen helt fra august til desember. Stor takk til dere her på flyprat, og spesiell takk til Peppep for tips og triks til turen.
BGO-SVG:
SK4163 – Boing 737-600
Sete 2E og 2D.
Startet egentlig turen med å bli skuffet over kona. Her hadde jeg gått å spart på to poser i flere måneder for å hurtigst mulig komme gjennom sikkerhetskontrollen, mens da min kone må stoppe opp for å ta ut flytende væske.
http://alfhenning.com/bgo-bne/0-uerfaren.jpg
Jeg lærte også at det ikke hjelper å ha sete langt fremme hvis man er av de siste til å gå på flyet. Da vi kom inn i flyet var det fullt i alle hyllene slik at vi måtte gå lenger bak med håndbagasjen, og dermed være de siste som gikk av flyet ;-)
http://alfhenning.com/bgo-bne/1-brarom.jpg
Helt OK benplass.
SVG-LHR
SK4627 – Boing 737-800
Sete 2A og 2B.
Ble møtt av dette skiltet da vi kom inn i tax-free. Får jo bonuspoeng med amex så bare å slå seg løs!
http://alfhenning.com/bgo-bne/2-shoppemye.jpg
Likte veldig godt sofagruppen på SVG. Fikk ikke tatt bilde, men denne var ved ”Christmas-gate” så kanskje bare midlertidig?
Klok av skade fra forrige flytur var vi blant de første som gikk ombord i flyet. I tillegg hadde vi bare to timer for å rekke connection til ICN, så vi var gira på å komme først ut. Vi landet fem minutt før tiden og hadde dermed et hav av tid på å komme oss fra terminal 1 til terminal 3. På bussen til terminal 3 skjønte vi hvorfor bagasje noen ganger ikke kommer frem.
http://alfhenning.com/bgo-bne/3-mistekoffert.jpg
Litt dårlig bilde, men det som skjedde var at foran oss kjørte en bagasjebil som ikke slakket av i svingene. Det måtte gå galt og en koffert ramlet av rett foran bussen vår. Bussjåføren tutet og bagasjebilen tar en brå sving for å snu og hente kofferten, da detter selvfølgelig nok en koffert av trallen.
Da vi ankom terminalen hadde vi fortsatt 1,5 time til flyet går, og vi tok derfor turen innom Star Alliance-loungen. Dette var faktisk mitt første lounge besøk i løpet av hele mitt lange liv!
http://alfhenning.com/bgo-bne/7-innganglounge.jpg
De fleste har sikkert sett loungen før, men her er i hvert fall et par bilder til.
http://alfhenning.com/bgo-bne/5-lounge.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/6-loung2.jpg
Maten bestod av ”Veal” og ”Chili Con Carne”. Jeg tok chili, ikke voldsomt imponert, men helt ok ☺.
http://alfhenning.com/bgo-bne/4-middaglounge.jpg
Før avreise hadde jeg fått lånt meg et Bose QC15 headset. Etter å forhørt meg litt ble jeg forsikret om at de solgte flyadapter på Flesland. Hadde først sjekket på Clas Ohlson, men der solgte de bare sammen med mange andre overganger som jeg ikke trengte. Etter innsjekkingen på Flesland viste det seg at de ikke solgte overgangen, men jeg fant heldigvis denne i en butikk på LHR.
http://alfhenning.com/bgo-bne/001-plugg.jpg
Pluggen virket faktisk ikke på Asiana, og hos Thai ble lyden så lav at det egentlig ikke var vits i det hele tatt. Hadde litt av det samme problemet da jeg brukte den på iPhone. Selv om jeg skur lyden helt opp så er lyden litt for lav. Andre som har hatt samme problemet?
Etter innkjøp av overgang gikk vi til gaten vår. Her fikk jeg den første smaken av business-klasse; vi gikk rett forbi hele køen til skiltet med ”business-klasse”. Digg, men følte meg samtidig litt asshole ;-)
LHR-ICN:
Asiana, OZ522 – 77L?
Sete 6D og 6E
http://alfhenning.com/bgo-bne/31-flyetasiana.jpg
Helt siden jeg booket reisen var jeg spent om vi ville få den nye Quadra Smartium-konfigurasjonen. Det ser ut som ca 2/3 av avgangene fra LHR er Quadra Smartium. Det var derfor med stor spenning vi gikk inn i flyet, og til min store glede var det QS! Hovedforskjellen mellom QS og Non-QS er at QS har lieflat-seter.
http://alfhenning.com/bgo-bne/8-mangefolk.jpg
Før reisen hadde jeg sjekket at vi satt ved siden av hverandre, men da vi sjekket inn gjorde vi ikke lenger det. Jeg spurte derfor sidemannen om han ville bytte, men hans kone satt rett på skrå for oss, vi byttet derfor plass slik at han fikk sitte i lag med sin kone. Vi spurte da sidemannen til min kone om han ville bytte. Han gjorde det gladelig og sa på gebrokkent engelsk ”For sure! Happy Christmas! Stay married forever!”. Avgang var ca 30 min etter ruten. Ikke lett å høre hva de sa på høyttalerne, men tror vi ventet på noen som var sent ute.
http://alfhenning.com/bgo-bne/9-seteasiana.jpg
Det var rett og slett skikkelig gøy å sette seg ned i setet. Det var litt som jul- og nyttårsaften samtidig!
http://alfhenning.com/bgo-bne/13-benplass.jpg
Veldig greit å hvile bena på denne. Setet i seg selv var også veldig godt å sitte i. Det eneste jeg kan pirke på er at selve setet er langt, slik at man får litt dårlig blodtilførsel til bena om man sitter i samme posisjon lenge.
http://alfhenning.com/bgo-bne/12-stolkontroll.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/11-amnity.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/10-slippers.jpg
I juli bestemte jeg og min kone oss for å dra til Australia i julen for å besøke hennes foreldre. Etter tips fra en kamerat la jeg ut en post her på flyprat for å få tips til hvordan jeg kunne maksimere antall poeng på denne reisen. Jeg ble da fort overbevist om å heller kjøre på med USDM. Det ble litt mye styr med bookingen. Reiseruten satte jeg først på hold, og da jeg skulle betale (før dag 3) hadde EVA Air kansellert reserveringen vår fra ICN-BNE. Jeg ville ikke kansellere hele bestillingen og risikere at plassene ikke ble lagt tilbake i ”inventory” umiddelbart. Vi endte derfor opp med den litt tungvinte reiseruten BGO-SVG-LHR-ICN-BKK-BNE.
http://alfhenning.com/bgo-bne/rute.png
Jeg har gledet meg sinnsykt til denne turen. Å fly business-klasse har vært noe jeg lenge har ønsket, men som har virket uoppnåelig. De nærmeste rundt meg har derfor måtte tåle snakk om flyturen helt fra august til desember. Stor takk til dere her på flyprat, og spesiell takk til Peppep for tips og triks til turen.
BGO-SVG:
SK4163 – Boing 737-600
Sete 2E og 2D.
Startet egentlig turen med å bli skuffet over kona. Her hadde jeg gått å spart på to poser i flere måneder for å hurtigst mulig komme gjennom sikkerhetskontrollen, mens da min kone må stoppe opp for å ta ut flytende væske.
http://alfhenning.com/bgo-bne/0-uerfaren.jpg
Jeg lærte også at det ikke hjelper å ha sete langt fremme hvis man er av de siste til å gå på flyet. Da vi kom inn i flyet var det fullt i alle hyllene slik at vi måtte gå lenger bak med håndbagasjen, og dermed være de siste som gikk av flyet ;-)
http://alfhenning.com/bgo-bne/1-brarom.jpg
Helt OK benplass.
SVG-LHR
SK4627 – Boing 737-800
Sete 2A og 2B.
Ble møtt av dette skiltet da vi kom inn i tax-free. Får jo bonuspoeng med amex så bare å slå seg løs!
http://alfhenning.com/bgo-bne/2-shoppemye.jpg
Likte veldig godt sofagruppen på SVG. Fikk ikke tatt bilde, men denne var ved ”Christmas-gate” så kanskje bare midlertidig?
Klok av skade fra forrige flytur var vi blant de første som gikk ombord i flyet. I tillegg hadde vi bare to timer for å rekke connection til ICN, så vi var gira på å komme først ut. Vi landet fem minutt før tiden og hadde dermed et hav av tid på å komme oss fra terminal 1 til terminal 3. På bussen til terminal 3 skjønte vi hvorfor bagasje noen ganger ikke kommer frem.
http://alfhenning.com/bgo-bne/3-mistekoffert.jpg
Litt dårlig bilde, men det som skjedde var at foran oss kjørte en bagasjebil som ikke slakket av i svingene. Det måtte gå galt og en koffert ramlet av rett foran bussen vår. Bussjåføren tutet og bagasjebilen tar en brå sving for å snu og hente kofferten, da detter selvfølgelig nok en koffert av trallen.
Da vi ankom terminalen hadde vi fortsatt 1,5 time til flyet går, og vi tok derfor turen innom Star Alliance-loungen. Dette var faktisk mitt første lounge besøk i løpet av hele mitt lange liv!
http://alfhenning.com/bgo-bne/7-innganglounge.jpg
De fleste har sikkert sett loungen før, men her er i hvert fall et par bilder til.
http://alfhenning.com/bgo-bne/5-lounge.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/6-loung2.jpg
Maten bestod av ”Veal” og ”Chili Con Carne”. Jeg tok chili, ikke voldsomt imponert, men helt ok ☺.
http://alfhenning.com/bgo-bne/4-middaglounge.jpg
Før avreise hadde jeg fått lånt meg et Bose QC15 headset. Etter å forhørt meg litt ble jeg forsikret om at de solgte flyadapter på Flesland. Hadde først sjekket på Clas Ohlson, men der solgte de bare sammen med mange andre overganger som jeg ikke trengte. Etter innsjekkingen på Flesland viste det seg at de ikke solgte overgangen, men jeg fant heldigvis denne i en butikk på LHR.
http://alfhenning.com/bgo-bne/001-plugg.jpg
Pluggen virket faktisk ikke på Asiana, og hos Thai ble lyden så lav at det egentlig ikke var vits i det hele tatt. Hadde litt av det samme problemet da jeg brukte den på iPhone. Selv om jeg skur lyden helt opp så er lyden litt for lav. Andre som har hatt samme problemet?
Etter innkjøp av overgang gikk vi til gaten vår. Her fikk jeg den første smaken av business-klasse; vi gikk rett forbi hele køen til skiltet med ”business-klasse”. Digg, men følte meg samtidig litt asshole ;-)
LHR-ICN:
Asiana, OZ522 – 77L?
Sete 6D og 6E
http://alfhenning.com/bgo-bne/31-flyetasiana.jpg
Helt siden jeg booket reisen var jeg spent om vi ville få den nye Quadra Smartium-konfigurasjonen. Det ser ut som ca 2/3 av avgangene fra LHR er Quadra Smartium. Det var derfor med stor spenning vi gikk inn i flyet, og til min store glede var det QS! Hovedforskjellen mellom QS og Non-QS er at QS har lieflat-seter.
http://alfhenning.com/bgo-bne/8-mangefolk.jpg
Før reisen hadde jeg sjekket at vi satt ved siden av hverandre, men da vi sjekket inn gjorde vi ikke lenger det. Jeg spurte derfor sidemannen om han ville bytte, men hans kone satt rett på skrå for oss, vi byttet derfor plass slik at han fikk sitte i lag med sin kone. Vi spurte da sidemannen til min kone om han ville bytte. Han gjorde det gladelig og sa på gebrokkent engelsk ”For sure! Happy Christmas! Stay married forever!”. Avgang var ca 30 min etter ruten. Ikke lett å høre hva de sa på høyttalerne, men tror vi ventet på noen som var sent ute.
http://alfhenning.com/bgo-bne/9-seteasiana.jpg
Det var rett og slett skikkelig gøy å sette seg ned i setet. Det var litt som jul- og nyttårsaften samtidig!
http://alfhenning.com/bgo-bne/13-benplass.jpg
Veldig greit å hvile bena på denne. Setet i seg selv var også veldig godt å sitte i. Det eneste jeg kan pirke på er at selve setet er langt, slik at man får litt dårlig blodtilførsel til bena om man sitter i samme posisjon lenge.
http://alfhenning.com/bgo-bne/12-stolkontroll.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/11-amnity.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/10-slippers.jpg