Log in

View Full Version : Juletur til Brisbane med Asiana, Thai og SAS i business-klasse


jordbarsyltemannen
30-12-2013, 11:06
Dette blir min første trip-report, håper den faller i smak! På forhånd beklager jeg for alle selvfølgeligheter som måtte forekomme :-)

I juli bestemte jeg og min kone oss for å dra til Australia i julen for å besøke hennes foreldre. Etter tips fra en kamerat la jeg ut en post her på flyprat for å få tips til hvordan jeg kunne maksimere antall poeng på denne reisen. Jeg ble da fort overbevist om å heller kjøre på med USDM. Det ble litt mye styr med bookingen. Reiseruten satte jeg først på hold, og da jeg skulle betale (før dag 3) hadde EVA Air kansellert reserveringen vår fra ICN-BNE. Jeg ville ikke kansellere hele bestillingen og risikere at plassene ikke ble lagt tilbake i ”inventory” umiddelbart. Vi endte derfor opp med den litt tungvinte reiseruten BGO-SVG-LHR-ICN-BKK-BNE.

http://alfhenning.com/bgo-bne/rute.png

Jeg har gledet meg sinnsykt til denne turen. Å fly business-klasse har vært noe jeg lenge har ønsket, men som har virket uoppnåelig. De nærmeste rundt meg har derfor måtte tåle snakk om flyturen helt fra august til desember. Stor takk til dere her på flyprat, og spesiell takk til Peppep for tips og triks til turen.

BGO-SVG:
SK4163 – Boing 737-600
Sete 2E og 2D.

Startet egentlig turen med å bli skuffet over kona. Her hadde jeg gått å spart på to poser i flere måneder for å hurtigst mulig komme gjennom sikkerhetskontrollen, mens da min kone må stoppe opp for å ta ut flytende væske.
http://alfhenning.com/bgo-bne/0-uerfaren.jpg

Jeg lærte også at det ikke hjelper å ha sete langt fremme hvis man er av de siste til å gå på flyet. Da vi kom inn i flyet var det fullt i alle hyllene slik at vi måtte gå lenger bak med håndbagasjen, og dermed være de siste som gikk av flyet ;-)

http://alfhenning.com/bgo-bne/1-brarom.jpg

Helt OK benplass.

SVG-LHR
SK4627 – Boing 737-800
Sete 2A og 2B.

Ble møtt av dette skiltet da vi kom inn i tax-free. Får jo bonuspoeng med amex så bare å slå seg løs!
http://alfhenning.com/bgo-bne/2-shoppemye.jpg

Likte veldig godt sofagruppen på SVG. Fikk ikke tatt bilde, men denne var ved ”Christmas-gate” så kanskje bare midlertidig?

Klok av skade fra forrige flytur var vi blant de første som gikk ombord i flyet. I tillegg hadde vi bare to timer for å rekke connection til ICN, så vi var gira på å komme først ut. Vi landet fem minutt før tiden og hadde dermed et hav av tid på å komme oss fra terminal 1 til terminal 3. På bussen til terminal 3 skjønte vi hvorfor bagasje noen ganger ikke kommer frem.

http://alfhenning.com/bgo-bne/3-mistekoffert.jpg

Litt dårlig bilde, men det som skjedde var at foran oss kjørte en bagasjebil som ikke slakket av i svingene. Det måtte gå galt og en koffert ramlet av rett foran bussen vår. Bussjåføren tutet og bagasjebilen tar en brå sving for å snu og hente kofferten, da detter selvfølgelig nok en koffert av trallen.

Da vi ankom terminalen hadde vi fortsatt 1,5 time til flyet går, og vi tok derfor turen innom Star Alliance-loungen. Dette var faktisk mitt første lounge besøk i løpet av hele mitt lange liv!

http://alfhenning.com/bgo-bne/7-innganglounge.jpg

De fleste har sikkert sett loungen før, men her er i hvert fall et par bilder til.

http://alfhenning.com/bgo-bne/5-lounge.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/6-loung2.jpg

Maten bestod av ”Veal” og ”Chili Con Carne”. Jeg tok chili, ikke voldsomt imponert, men helt ok ☺.
http://alfhenning.com/bgo-bne/4-middaglounge.jpg

Før avreise hadde jeg fått lånt meg et Bose QC15 headset. Etter å forhørt meg litt ble jeg forsikret om at de solgte flyadapter på Flesland. Hadde først sjekket på Clas Ohlson, men der solgte de bare sammen med mange andre overganger som jeg ikke trengte. Etter innsjekkingen på Flesland viste det seg at de ikke solgte overgangen, men jeg fant heldigvis denne i en butikk på LHR.

http://alfhenning.com/bgo-bne/001-plugg.jpg

Pluggen virket faktisk ikke på Asiana, og hos Thai ble lyden så lav at det egentlig ikke var vits i det hele tatt. Hadde litt av det samme problemet da jeg brukte den på iPhone. Selv om jeg skur lyden helt opp så er lyden litt for lav. Andre som har hatt samme problemet?

Etter innkjøp av overgang gikk vi til gaten vår. Her fikk jeg den første smaken av business-klasse; vi gikk rett forbi hele køen til skiltet med ”business-klasse”. Digg, men følte meg samtidig litt asshole ;-)


LHR-ICN:
Asiana, OZ522 – 77L?
Sete 6D og 6E

http://alfhenning.com/bgo-bne/31-flyetasiana.jpg

Helt siden jeg booket reisen var jeg spent om vi ville få den nye Quadra Smartium-konfigurasjonen. Det ser ut som ca 2/3 av avgangene fra LHR er Quadra Smartium. Det var derfor med stor spenning vi gikk inn i flyet, og til min store glede var det QS! Hovedforskjellen mellom QS og Non-QS er at QS har lieflat-seter.

http://alfhenning.com/bgo-bne/8-mangefolk.jpg

Før reisen hadde jeg sjekket at vi satt ved siden av hverandre, men da vi sjekket inn gjorde vi ikke lenger det. Jeg spurte derfor sidemannen om han ville bytte, men hans kone satt rett på skrå for oss, vi byttet derfor plass slik at han fikk sitte i lag med sin kone. Vi spurte da sidemannen til min kone om han ville bytte. Han gjorde det gladelig og sa på gebrokkent engelsk ”For sure! Happy Christmas! Stay married forever!”. Avgang var ca 30 min etter ruten. Ikke lett å høre hva de sa på høyttalerne, men tror vi ventet på noen som var sent ute.

http://alfhenning.com/bgo-bne/9-seteasiana.jpg

Det var rett og slett skikkelig gøy å sette seg ned i setet. Det var litt som jul- og nyttårsaften samtidig!

http://alfhenning.com/bgo-bne/13-benplass.jpg

Veldig greit å hvile bena på denne. Setet i seg selv var også veldig godt å sitte i. Det eneste jeg kan pirke på er at selve setet er langt, slik at man får litt dårlig blodtilførsel til bena om man sitter i samme posisjon lenge.

http://alfhenning.com/bgo-bne/12-stolkontroll.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/11-amnity.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/10-slippers.jpg

jordbarsyltemannen
30-12-2013, 11:08
Ble utdelt både amnity-kit og slippers. Menyen ble også utdelt ganske kjapt.

http://alfhenning.com/bgo-bne/15-meny.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/16-menyhoved.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/17-menykoreansk.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/18-menysnack.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/19-vinliste.jpg

Jeg er avholdsmann, det har jeg aldri angret på. Aldri, helt frem til jeg fikk vinmenyen. Når man først flyr på business-klasse må man jo maksimere alt man får gratis. Dette går ikke når man bare drikker cola og sprudlevann!

http://alfhenning.com/bgo-bne/20-vinliste2.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/21-vinliste3.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/22-vinliste4.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/23-kaffiogte.jpg

Forretten hoppet jeg over, men kona spiste.

http://alfhenning.com/bgo-bne/24-forrett.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/25-forrett2.jpg

Suppa spiste jeg derimot. Den var litt skuffende, det ble litt mer grøt enn suppe.

http://alfhenning.com/bgo-bne/26-hovedrett.jpg

Til hovedrett valgte jeg biff. Denne var veldig god! Ikke antydning til at dette var flymat. Duchess-potetene var også veldig gode.

http://alfhenning.com/bgo-bne/26-spistopp.jpg

Jeg kan ikke sies å være altfor begeistret for grønnsaker. Etter hovedretten var det allerede blitt veldig sent så jeg hoppet over ost og dessert. Mett og fornøyd sjekket jeg hvilke filmer de viste. Utvalget var skuffende, den nyeste filmen tror jeg var Despicable Me 2. Skjermen var også dårlig. Dette må vel være et system som er modent for utskifting? I skuffelsen over et dårlig system, begynte jeg heller å lage til sengen. Dog med litt blandede følelser.

jordbarsyltemannen
30-12-2013, 11:10
Når man først flyr business-klasse kan man jo nesten ikke sove bort tiden!

http://alfhenning.com/bgo-bne/29-flatseng.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/30-flatseng2.jpg

Sengen var god. Tror den best kan sammenlignes med sovekupe på NSB sine tog. Fikk sovet noen timer, noe jeg aldri klarer i vanlige seter. Ble etter hvert vekket av et nytt måltid. De kaller det ”snacks”, men det var en fullverdig middag, spør du meg. Jeg hoppet over ”appetizer” og gikk for ”braised chicken”. Smakte godt, dog lit uvant med egg i risen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/28-andremaaltid.jpg

Kan også nevnes at min kone etter et par timer i business-klasse allerede begynte å kalle de på økonomiklasse som ”de der bak”. Tar altså ikke lang tid å komme inn i miljøet! ;-)

Ved ankomst Seoul satt vi kurs rett mot Star Alliance-loungen, vi hadde da tre timer til neste fly skulle gå.

http://alfhenning.com/bgo-bne/32-loungeseoul.jpg
http://alfhenning.com/bgo-bne/34-loungeseoul2.jpg

Stolene var gode og det var relativt rolig i loungen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/35-matseoul.jpg

Maten var ikke mye å skryte av her. Ble mest kjeksspising og en cola.


ICN-BKK:
Thai, TG657 – Boing 777-200/300
Sete 12A og 12B

Var veldig spent her også. Hadde ikke på forhånd sett bilder av hvordan business-klasse så ut på dette flyet.

http://alfhenning.com/bgo-bne/36-stolthai.jpg

Lite å klage på her ☺ Vi valgte stort sett appelsinjuice som velkomstdrink på alle flightene.

http://alfhenning.com/bgo-bne/36-thai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/37-test.jpg

Knyttneve-testen bestått med glans ;-)

http://alfhenning.com/bgo-bne/38-tofler.jpg

Fikk nytt par med tøfler også. Likte bedre Asiana sine. Fikk også ganske fort delt ut menyene. Jeg hadde på forhånd bestilt biff med ”book the cook”. Det viste seg dog at bare min kones bestilling hadde gått gjennom.

http://alfhenning.com/bgo-bne/42-meny-thai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/43-meny-thai2.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/44-vin-thai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/45-drikke-thai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/39-thai-forrett.jpg

Jeg kan kanskje beskrives som en liten smule kresen, så det var bare min bedre(?) halvdel som spiste forrett.

http://alfhenning.com/bgo-bne/40-mellomrett.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/41-hovedrett-thai.jpg

jordbarsyltemannen
30-12-2013, 11:12
Jeg gikk for Deep fried chicken breast. Smakte godt, men ikke i nærheten av Asiana. Hele serveringen var også bedre hos Asiana. Men hos Thai fikk vi både kniv og gaffel. Hos Asiana var kniven i plast. Kanskje fordi vi ikke skal gå løs på noen med kniv? Bør vel i så fall være like regler på alle fly?
Dette var bare en 6 timers flytur så var ikke aktuelt med soving. Men måtte selvfølgelig teste uansett. Setene var ikke lie-flat så det blir egentlig et hav av forskjell til Asiana sin lie-flat. Man blir bare liggende å prøve å justere for at man glir ned i stolen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/47-tomt.jpg

Vi kom til BKK kl 01.20 og var blide da vi så hvor tomt det var. Ikke en sjel å se! Gleden var dessverre kortvarig.

http://alfhenning.com/bgo-bne/48-massefolk.jpg

Vi ble stående i kø 1,5t for å komme gjennom passkontrollen. Vi ble tilfeldigvis sluset inn i en prioritert kø etter en stund, men det viste seg å gå enda saktere!

Neste fly til BNE gikk først om 22 timer, så vi sjekket inn på et hotell i nærheten av flyplassen. Etter å ha sovet i 4-5 timer satt vi kursen mot byen og jaktet den ultimate bangkok-opplevelsen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/49-kjetting.jpg

Midt i byen langs en rekke sjapper fant vi denne. Litt usikker på om de faktisk solgte kjetting. Men mer autentisk enn dette blir det vel neppe?

http://alfhenning.com/bgo-bne/50-taxi.jpg

Med hjertet i halsen prøvde vi oss også på denne taxien.

http://alfhenning.com/bgo-bne/56-recliningbudda.jpg

Obligatorisk å sjekke ut ”reclining budda”.

http://alfhenning.com/bgo-bne/57-penger.jpg

Tror dette må være den mest geniale måten å tjene penger på. I templet med ”reclining budda” kunne du kjøpe noen mynter som du la ned i disse krukkene. Disse skal bringe hell. Rett foran de som gir mynter i krukkene går det en person å tømmer krukkene for penger.

På vei tilbake til hotellet vårt prøvde vi t-bane systemet. Ingen munker gikk på, så vi slapp å dele setene våre med noen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/58-munk.jpg

Vi stakk til flyplassen 5 timer før flyet skulle gå for slappe av litt i loungen. BKK har egen inngang for business-klasse på flyplassen. Var ikke klar over dette på forhånd, så det var en hyggelig overraskelse.

http://alfhenning.com/bgo-bne/59-innsjekk-thai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/60-fasttrack.jpg

Egen fasttrack for Thai business-klasse også. Vi var de eneste i både innsjekkingen og sikkerhetskontrollen. Med andre ord: en meget smooooth opplevelse.

Vi satte kursen rett mot loungen. Den var mye, mye større enn de andre vi har besøkt på turen. Standarden omtrentlig den samme. Maten var mange hakk bedre enn de andre loungene.

http://alfhenning.com/bgo-bne/61-lounge-thai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/62-lounge-thai2.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/63-lounge-thai3.jpg

Det ble etter hvert veldig folksomt i loungen, og knapt et ledig sete. Vi hadde egentlig tenkt å teste ut massasje, men glemte hele greia. Satser på å prøve det på hjemturen!


BKK-BNE
Thai, TG473 – Boing 777-300
Sete 12A og 12B

Man merker fort hvor bortskjemt man blir med business-klasse. Før vi fikk gå til gaten ble all handbagasje sjekket. Sannsynligvis fordi vi skulle til Australia. Men det var ingen prioritert kø for business-klasse!

http://alfhenning.com/bgo-bne/kø2.JPG

Vi stilte oss derfor pent i køen. Da vi kom til gaten kunne vi dog gå rett forbi køen og rett inni flyet ;-) Menyen ble levert ut nærmest med en gang vi satt oss i setene.

http://alfhenning.com/bgo-bne/67-menythai2.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/68-vinthai.jpg

http://alfhenning.com/bgo-bne/69-drikkethai.jpg

Jeg hadde booket måltidet på forhånd også på denne flighten, og denne gangen fikk jeg biffen min! Biff skal det være uansett om klokken er 24.00.

http://alfhenning.com/bgo-bne/64-biff-thai.jpg

Biffen og spesielt potetene var en stor nedtur sammenlignet med Asiana sitt måltid. Det blir rett og slett Premier League sammenlignet med Stadlandet IL i 6.divisjon. Men det skal være sagt at dette fortsatt er milevis foran mat jeg er spist i økonomiklasse tidligere.

Begynte å forberede oss på å sove ganske kjapt etter maten. Dessverre var ikke disse setene ”lie-flat” heller. Men de var hakket bedre enn den andre flighten med Thai pga en liten klaff nederst som gjorde at man ikke sklir så mye ned.

jordbarsyltemannen
30-12-2013, 11:13
http://alfhenning.com/bgo-bne/72-thai-sete.jpg

Fikk noen timer med søvn uansett. Frokosten fikk jeg ikke tatt bilde av, men den var helt grei. Vi fikk så utdelt en kupong som vi kunne bruke for å gå i express-køen ved immigrasjonen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/70-express.jpg

V fikk dessverre ikke brukt denne siden man må svare ”nei” på alle spørsmålene man får for å benytte seg av express-køen.

http://alfhenning.com/bgo-bne/71-express2.jpg

Da vi kom til immigrasjonen var det null kø, så vi hadde uansett ikke hatt bruk for express-kupongen. Bagasjen vår kom umiddelbart, så prioritetstaggen var kjekk å ha.

http://alfhenning.com/bgo-bne/74-priority.jpg

Hjemreise er 11. Januar. Så andre halvdel kommer etter hvert ☺ Så langt har det vært en fantastisk tur!

flugger
30-12-2013, 12:16
Ser veldig bra ut. Leier dere bil i der borte? Har tenkt meg nedover om ikke lenge, så kom gjerne med reisetips.

For å få høyere lyd på QC15 må du stille headsetet fra "low" til "high". Se linken. http://worldwide.bose.com/productsupport/en_us/web/article_265_using_the_hi_lo_switch/page.html?productlabel=qc15

jordbarsyltemannen
30-12-2013, 12:59
Ser veldig bra ut. Leier dere bil i der borte? Har tenkt meg nedover om ikke lenge, så kom gjerne med reisetips.

For å få høyere lyd på QC15 må du stille headsetet fra "low" til "high". Se linken. http://worldwide.bose.com/productsupport/en_us/web/article_265_using_the_hi_lo_switch/page.html?productlabel=qc15

Skal fly til Sydney neste uke og kjøre tilbake til Brisbane, så kommer til å leie bil da. Nå sitter vi bare på med svigers.
Hittil kan jeg varmt anbefale Great Barrier Reef. Helt fantastisk! Vi reiste ut fra Lady Musgrave.

Discus
30-12-2013, 16:59
Takk for flott rapport, så ut som dere koste dere, om det var horisontalt eller i vinkel.

Tips for Thai-setene (som noen ganger funker på den typen seter) er kjør det helt ned så litt opp. Da hender det man kan kjøre kun føttene litt mer opp. På noen av setene blir det også litt bede å ligge når man har jekket dem 1 cm opp.

LN-MOW
30-12-2013, 17:08
http://alfhenning.com/bgo-bne/49-kjetting.jpg

Midt i byen langs en rekke sjapper fant vi denne. Litt usikker på om de faktisk solgte kjetting. Men mer autentisk enn dette blir det vel neppe?



Jo kjetting er en storselger for frequent fliers. Mangler man noen kilo til å fylle opp bagasjekvoten, går man hit. Max uttelling på vekt er viktig! :p

Just kidding, of course ... Flott rapport!

Bergern
30-12-2013, 19:12
Herlig lesning!
Fortsatt god tur :)

jordbarsyltemannen
31-12-2013, 05:30
Tips for Thai-setene (som noen ganger funker på den typen seter) er kjør det helt ned så litt opp. Da hender det man kan kjøre kun føttene litt mer opp. På noen av setene blir det også litt bede å ligge når man har jekket dem 1 cm opp.

Takk for tips!

Jo kjetting er en storselger for frequent fliers. Mangler man noen kilo til å fylle opp bagasjekvoten, går man hit. Max uttelling på vekt er viktig! :p

Just kidding, of course ... Flott rapport!

Absolutt viktig med maks uttelling på alt!

SudCaravelle
31-12-2013, 06:30
Takk for veldig bra og jordnær rapport (spesielt førsterapport). Det er et eller annet med det litt gyselige Thai interiøret som gjør at jeg får veldig lyst på en skikkelig langtur med Thai snart.

Gleder meg til neste rapport. :up:

Robbiedeluxe
31-12-2013, 10:31
Takk for hyggelig lesning. Jeg gjenoppdager gleden av å fly C og F når jeg leser TRs som din, der man virkelig kan føle hvor mye du har gledet deg til din første langtur i C.

Fly med oss
05-01-2014, 20:16
Herlig entusiastisk reportasje så langt! Det minner meg om min første langtur i businessklasse. Det er bare noe man opplever én gang :old

Insomnia4u
15-01-2014, 07:12
Enig med andre her, gøy å lese en førstegangs rapport om opplevelser i C :)

TriStar
15-01-2014, 09:53
Morsomt med en rapport fra en "førstereis" i business. Man blir fort vandt til litt hverdagsluksus... Ser frem til returen:)