View Full Version : Utblåsning: En-veis prising i Europa
Fy katta, det er irriterende når man skal ha en rundreise i sentrale Europa...
Sammenlignet med USA er vi jo et eneste stort akterutseilt u-land. Med SAS og BA som hederlige unntak... Det løser seg jo greit, men det føles tustete å fly OSL-VIE via LHR (sparte 50%). Det føltes også tustete når jeg omsider måtte gi opp, og bestilte BRU-FRA via LHR (sparte 60%).
Du kommer deg ganske enkelt ikke rundt uten å reise via CPH eller LHR.
Ja, man kan booke return og være no-show, men ikke om man flyr mye. Måtte bite i gresset og bestille return billett på VIE-MUC-WRO. Kostet EUR688 en vei og EUR254 return. Jeeeez...
Når skal Lufthansa og KLM gjengen ta skrittet ut av middelalderen? Eg bærre undrast.
Grrrrrrr....
Glean EBG
23-12-2013, 02:37
Dette er meget irreterende men low cost selskapene vil nok presse frem en endring i dette ettervert vil jeg tro.
Hm... Du kan jo velge retur fra annet reisemål eller multiple destinations hos KLM hvertfall.
Hørt om Ryanair eller Easyjet :p
Det føltes også tustete når jeg omsider måtte gi opp, og bestilte BRU-FRA via LHR (sparte 60%).
Brussel Noord-Frankfurt tar 3t med tog på nonstop avgangene, sentrum til sentrum, noe mer hvis du må bytte tog, så er vel raskere enn å fly.
Hm... Du kan jo velge retur fra annet reisemål eller multiple destinations hos KLM hvertfall.
Multiple destinations fungerer i blant. Litt avhengig av hvor man skal. Om man bare skal til hovedsteder i vest funker det greit.
Hørt om Ryanair eller Easyjet :p
Ja, så vidt ;) Men uten at jeg skal angi med selv som en moralens vokter (for det er man vel mest når det passer en selv. Tenk alle miljøværnerne som reiser i busslaster til Polare strøk for å se hva de skal beskytte mot at vi andre får reise og se.), så liker jeg ikke måten gutta gjør business. Jeg vil ikke at verden skal være sånn.
Brussel Noord-Frankfurt tar 3t med tog på nonstop avgangene, sentrum til sentrum, noe mer hvis du må bytte tog, så er vel raskere enn å fly.
Sjekket det på bahn.de. Tog er jo svært praktisk en del steder. Men med alle connections når man bor på Brussels Centraal så var det ikke så praktisk allikevel. Jeg så bare at det gjerne var 3 connections og +/- 4 timer (om jeg ikke husker feil), og kostet nesten akkurat det samme som å fly BA.
Sjekket det på bahn.de. Tog er jo svært praktisk en del steder. Men med alle connections når man bor på Brussels Centraal så var det ikke så praktisk allikevel. Jeg så bare at det gjerne var 3 connections og +/- 4 timer (om jeg ikke husker feil), og kostet nesten akkurat det samme som å fly BA.
Fra Brussel Central finner jeg med 1 connection og reisetid 2:59
robertaas
23-12-2013, 09:42
Skjønner dette ikke er et togforum, men fly utkonkurrere fly på stadig flere strekninger sentralt i Europa.
WRO ligger ved en overraskende bra by som enda ikke er for kjent blandt nordmenn. Og man kan fly direkte dit fra Norge om man velger riktig flyselskap.
Fra Brussel Central finner jeg med 1 connection og reisetid 2:59
På bahn.de? Til Frankfurt intl? Wow
Skjønner dette ikke er et togforum, men fly utkonkurrere fly på stadig flere strekninger sentralt i Europa.
WRO ligger ved en overraskende bra by som enda ikke er for kjent blandt nordmenn. Og man kan fly direkte dit fra Norge om man velger riktig flyselskap.
Hvilken tenker du på? Katowice? Har vært der noen ganger og det virket litt industribyaktig.
På bahn.de? Til Frankfurt intl? Wow
Gikk inn på www.b-europe.com, men til Hbf, ikke flyplassen
robertaas
23-12-2013, 10:10
Hvilken tenker du på? Katowice? Har vært der noen ganger og det virket litt industribyaktig.
Tenkte på hagenissebyen Wroclaw som ligger like ved WRO.
http://lh4.googleusercontent.com/-nTmNte67j1Y/UnGKEY_BlfI/AAAAAAAAHiA/g7GTYel820s/s912/IMG_0051.jpg
Det er nok ingen flyselskaper som innfører enveis rabatterte billetter om de ikke må, for dette er jo en fabelaktig måte å drive prisdiskriminering på. Økt konkurranse gjør det mer sannsynlig at man ser denne typen prising.
SK innførte jo dette langt forut for sin tid, og man kan vel uten å overdrive for mye si at det var mye bråk i både SK og i partnerselskapene til SK. Internt i SK var det tildels svært stor uenighet om innføringen av enveisprising, pga at man mistet muligheten til å drive effektiv prisdiskriminering.
Tenkte på hagenissebyen Wroclaw som ligger like ved WRO.
Det er jo dit jeg skal. Wohooo!
Det er nok ingen flyselskaper som innfører enveis rabatterte billetter om de ikke må, for dette er jo en fabelaktig måte å drive prisdiskriminering på. Økt konkurranse gjør det mer sannsynlig at man ser denne typen prising.
SK innførte jo dette langt forut for sin tid, og man kan vel uten å overdrive for mye si at det var mye bråk i både SK og i partnerselskapene til SK. Internt i SK var det tildels svært stor uenighet om innføringen av enveisprising, pga at man mistet muligheten til å drive effektiv prisdiskriminering.
Ja, jeg ser den. Men ettersom flere og flere åpner for det, og tog blir bedre og bedre alternativ så spørs det vel om de ikke snart må.
Hadde en av mine ansatte foreslått å fly en vei Frankfurt-Munchen for 700 Euro fremfor å ta tog eller fly noe annet enn LH skulle vi nok snakket litt på bakrommet.
Vet at dette er å banne i kirken, men har ikke Ryanair enveisprising og et ok rutenett i Europa.
Vet at dette er å banne i kirken, men har ikke Ryanair enveisprising og et ok rutenett i Europa.
Jo, omtalt i post 6 ;)
Men nå så jeg at KLM har endret på bookingsidene sine (mulig det er lenge siden), og relatert til at de har tur/retur-priser så er det litt mer komplisert å presentere priser enkelt. Men det de har laget nå synes jeg var relativt uoversiktlig ifht. hva andre fått til. (Hvis man går på "avansert søk" får man heldig vis tilbake den gamle +/-3 dager osv.)
Nå opererer de med "Retur pris fra" og så "tilleggspris" for returen.
36044
Chriscross
24-12-2013, 18:41
LH har vel også enveispriser fra noen markeder, bla annet London? Husker jeg fant s-klasse til ca 1000 kr en vei.
Om ikke annet har politikken gjort at jeg allerede har booket 22 legs med BA for Q1-14.
Kan hende til og med jeg blir lei av wrapsene ombord og burger'n i kantina nå.
Det nye opplegget til KLM er utrolig svakt. Kan det være noen i markedsavdelingen som booker reiser på de nettsidene?
Det er nok ingen flyselskaper som innfører enveis rabatterte billetter om de ikke må, for dette er jo en fabelaktig måte å drive prisdiskriminering på. Økt konkurranse gjør det mer sannsynlig at man ser denne typen prising.
SK innførte jo dette langt forut for sin tid, og man kan vel uten å overdrive for mye si at det var mye bråk i både SK og i partnerselskapene til SK. Internt i SK var det tildels svært stor uenighet om innføringen av enveisprising, pga at man mistet muligheten til å drive effektiv prisdiskriminering.
Det er vel bedre med prisdiskriminering enn diskriminering av ansatte ;)
DCHalvorsen
03-01-2014, 22:51
Mellom Brussel midi og Frankfurt Hbf er det fire daglige direktetog med en reisetid på ca 3 timer. Bestilt litt i forveien hos www.bahn.de under Europa-Spezial får man billetter til 39 euro på 2. klasse i ICE-toget. (Og ICE er det dyreste, raskeste og mest prestisjetunge togtilbudet hos de tyske jernbanene).
under Europa-Spezial får man billetter til 39 euro på 2. klasse i ICE-toget. (Og ICE er det dyreste, raskeste og mest prestisjetunge togtilbudet hos de tyske jernbanene).
+ 4 € for setereservasjon (frivillig) hvis man vil slippe å flytte rundt på seg etter hvert som folk går av og på underveis, eller i verste fall stå (men tror ikke det pleier å være noe stort problem etter hva jeg har lest). Normalpreis for ICE ligger forøvrig som regel et par euro over IC på strekninger som trafikkeres av begge, men de ufleksible billigbillettene pleier ikke å ta hensyn til den forskjellen.