View Full Version : The Western USA roadtrip 2014 PHX-LAS-SFO - Tips sökes
Reseführer Savipix är i behov av lite assistans från expertisen på forumet.
Med anledning av min 30-årsdag i mars och mina föräldrars dito bröllopsdag för någon vecka sedan har vi bestämt oss för en liten roadtrip borta i väst i slutet på mars.
Planen är flyg SK ARN-CPH-SFO och en övernattning vid flygplatsen innan vi flyger ner till PHX för att besöka gamla vänner. Därefter skall vi köra tillbaka till SFO med stopp i bland annat LAS.
Det vi inte kan bestämma oss för är följande:
1) Hotell i LAS - Det finns en officiell LAS tråd men det finns lika många meningar där som bönder i kyrkan och nya erfarenheter tas tacksamt emot.
2) Var i Grand Canyon vi skall (bäst upplevelse)? Skall vi övernatta där ute eller hålla till godo med en daytrip från LAS?
3) Om vi skall köra från LAS via Yosemite eller ut till LAX och ta kustvägen upp till SFO.
4) Vad skall vi inte missa på vägen?
Vi har den 23/3-27/3 på oss att ta oss upp (kan eventuellt förlängas till den 28/3).
Fire away! :cool:
Grand Canyon tar dere på veien fra PHX til LAS. Men mindre dere har tenkt dere ned i dalen holder det etter min mening med noen timer på South Rim, men skal dere få med dere solnedgangen kan det kanskje bli litt sent å kjøre videre til LAS samme dag.
Jeg ville kjørt gjennom Death Valley og Yosemite til SFO, men så har jeg kjørt Highway 1 før da. (Det er for øvrig en strekning som ideelt sett burde kjøres fra nord til sør, ettersom man da kommer nærmest kysten, men den er nok fin uansett.) ;)
SpaceNeedle
22-12-2013, 13:00
Som det blir foreslått, stopp ved South Rim på vei til LAS.
Vil da foreslå en overnatting i Flagstaff hvis tiden tillater det.
Det ligger ellers mye spennende langs interstaten mellom PHX og Flagstaff.
Death Valley vil jeg også anbefale.
Vegasbaby
22-12-2013, 13:01
Jeg synes ikke Yosemite var spesielt spennende - lignet for mye på en norsk fjelllandskap/tur. Kommer ikke til å returnere. Kysten mellom LAX og SFO er helt klart mye morsommere og flottere.
Har bodd inne på Grand Canyon South Rim to ganger, en gang på budsjett (Maswik Logde) og en gang luksus (El Towar). Personlig synes jeg GC er verdt en overnatting, det er virkelig noe helt spesielt. Men vær oppmerksom på at overnatting der er temmelig dyrt (og ikke superbra - ganske spartansk, faktisk), det samme kan sies om maten (tenk kafeteria-style all over the place). Antagelig skyldes dette at det er monopol på driften av service-tilbudene inne i selve Grand Canyon.
kosvines
22-12-2013, 23:35
Som det blir foreslått, stopp ved South Rim på vei til LAS.
Vil da foreslå en overnatting i Flagstaff hvis tiden tillater det.
Det ligger ellers mye spennende langs interstaten mellom PHX og Flagstaff.
Death Valley vil jeg også anbefale.
Noe spesifikt mellom Phoenix og Flagstaff du vil anbefale? Planlegger en tur nordover neste år og starter turen i Phoenix.
Litt om LAS-SFO her, turen gikk ikke gjennom Death Valey, men mye annet kan være aktuelt.
Mellom PHX og LAS kan man jo også få med seg London Bridge: https://en.wikipedia.org/wiki/London_Bridge_%28Lake_Havasu_City%29
Og flyplassen i Lake Havazu City har en knallbra BBQ-restaurant - "Waldo's".
..og Kingman: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68479
I PHX-området kan jeg anbefale Apache trail: https://en.wikipedia.org/wiki/Apache_Trail
Mest behagelig om man har stor bil (en eller annen SUV), siden det er mye grusvei
SpaceNeedle
23-12-2013, 00:06
Like stort som Grand Canyon er det nok ikke, men her er noen forslag:
Arcosanti
Montezuma Castle
Sedona
Litt øst for Flagstaff finner du også Meteor Crater som er verdt et besøk.
Vil bare også si Sedona... Etter Kingman på veien til Vegas, kjør av og ta en kort titt på Chloride,Az...
I nærheten av Flaggstaff har du jo også Oak Creek Canyon, Monument Valley og det Wupatki greiene.
Har en trip report fra sommeren 2011, hvor mye av disse stedene det snakkes om i tråden ble besøkt
Hotell i LAS - det er sikkert ikke så dyrt å bo på de aller feteste hotellene om du er heldig med tiden du er der.
Men om det er det, så har du mitt upretensiøse tips her- Treasure Island. Har blitt stamhotell i LAS. Koster ikke mye. Er helt nyoppusset på rommene. Ligger sentralt og er cheezy nok til at du kjenner litt på Las Vegas.
1) Hotell i LAS [..] Vi har den 23/3-27/3 på oss att ta oss upp (kan eventuellt förlängas till den 28/3).
Med litt eldre reisefølge så styr i alle fall unna de typiske ungdomshotellene som HardRock og Planet Hollywood mfl. På eBookers.no så ser jeg at de tilbyr 25% rabatt på Wynn/Encore ved 2-netter eller mer, dvs 1.200kr pr rom fra 23-25.3, dette anbefales. Har dere litt høyere budsjett og foreldrene vil ha mer stillhet, sjekk ut Mandarin Oriental (fra $330 pr natt), eller om du vil bo ennå mer sentralt kanskje Cosmpolitan (fra $275). Mitt tips er å bestille rimeligste rom og kom med ønske når du sjekker inn, eks vil dere bo høyt opp eller ha utsikt en ønsket retning, så si ifra ved innsjekk, og pass på å si at dere er fra Sverige og har reist veeeeldig langt for å skape mer empati.
Alle de store hotellene har eget parkeringshus, jeg antar dette koster noen dollar pr døgn. Har aldri hatt behov for å sjekke ut hvordan det fungerer, men det er nok smooth og kundevennlig - som alt annet i USA/Vegas.
Alle de store hotellene har eget parkeringshus, jeg antar dette koster noen dollar pr døgn. Har aldri hatt behov for å sjekke ut hvordan det fungerer, men det er nok smooth og kundevennlig - som alt annet i USA/Vegas.
Husker jeg rett så er det inkludert mange steder, dvs det koster bare tips til han som henter bilen da det i Vegas normalt er snakk om Valet parking
Husker jeg rett så er det inkludert mange steder, dvs det koster bare tips til han som henter bilen da det i Vegas normalt er snakk om Valet parking
Drøssevis av hoteler har self parking også, som normalt er gratis.
Når det gjelder hotell i LV, så fungerer Hotwire.com bra der. Har flere ganger kommet ut med de beste hotellene svært billig. Fant blant Wynn for $106/natt inkl. tax i en uke. Den dealen er uslåelig.