PDA

View Full Version : Delvis skifte i internasjonal trafikk fra Narita til Haneda


Someone
18-12-2013, 15:51
Da Narita sto ferdig på slutten av 70-tallet ble det meste av den internasjonale trafikken flyttet fra den langt mer sentrumsnære Haneda, som ble en nesten ren innenriks og regional flyplass. I 2010 begynte man forsiktig å åpne opp for mer internasjonaltrafikk fra Haneda, men det var i begynnelsen relativt store slotrestriksjoner, som blant annet vanskligjorde det får europeiske og amerikanske selskaper å effektiv kunne fly der. Nå ser det ut som dette er i ferd med å løses opp og flyselskapene har begynt å flokke seg til Haneda, både i form av nye ruter og flytting av eksisterende

Noen eksempler:

Lufthansa: Åpner FRA-HND med 744, FRA-NRT beholdes (uvisst om de vil bruke mindre fly) og MUC-NRT (346) flyttes til MUC-HND

Air France: Starter CDG-HND 10-14 ukentlig. 7 med 77W og 3 til 7 ukentlig (avhengig av sesong) med 77E. Beholder 2 daglige CDG-NRT, men reduserer 380 fra 7 til 4 ukentlige

ANA: Flytter en av to daglige NRT-FRA til HND-FRA (77W), og den daglige NRT-MUC til HND-MUC (788) og starter HND-DUS (788). Starter CGK, LHR, LAX, CDG, YVR, MNL, og av disse så legger de ned LHR fra NRT

Air Canada: Starter YYZ-HND (788)

Singapore: Starter en tredje daglig SIN-HND (333)

Så sjansen for å fly inn til HND istedet for NRT i fremtiden er økende

G346
18-12-2013, 19:03
Har brukt HND tre av fire ganger jeg har fløyet inn til Tokyo. Fantastisk flyplass, og spesielt da den nye internasjonale terminalen. Er også veldig glad i NRT, men når du får beliggenheten i tillegg så skjønner jeg godt at flyselskapene velger å flytte.

Var på HND sist for halvannen uke siden, og da hadde de kommet et godt stykke på utvidelsen av den internasjonale terminalen. Ser ut til at HND er blitt en flyplass for fremtiden.

Discus
18-12-2013, 19:07
BA har (hadde?) også HND-flight som har gått en stund med 777

sk931
18-12-2013, 19:37
Jeg er blevet fortalt at ønsker et selskab at starte flyvninger fra HND, så SKAL de opretholde operationer på NRT...
Det har jeg fra en der er hos LH
Hilsen Ole

LCH
18-12-2013, 19:39
BA har (hadde?) også HND-flight som har gått en stund med 777

AA og BA har vel hittil vært de eneste ikke-asiatiske sekskapene på HND.
Skal man til Tokyo har jo HND en overlegen plassering sammenlignet med NRT, med ny terminal og kun en monorailtur fra sentrum. I tillegg er jo NRT belemret med mye vind som gir en del hårete innflyvninger, så jeg skjønner godt at selskapene bytter.

petter380
20-12-2013, 12:14
Sitter på NRT nå faktisk, og skal til HND neste uke og litt frem og tilbake mellom disse flyplassene de neste 3 ukene.

Det jeg la merke til er at det er få/ingen innenriks ruter på NRT. F. eks. skal vi til CTS og det går et fly daglig med ANA (a320) fra NRT mens de har iallefall 15-20 (om ikke mer) widebodys til CTS daglig fra HND.

Jeg tolker LH sitt skift at de kanskje har mange transit passasjerer videre, og da er HND overlegne i forhold til NRT. Når også beliggenheten er bedre, ja da er jeg ikke veldig overrasket.

Det dog som overrasker meg litt om NRT er den gigantiske operasjonen fra både Delta og United. Flyr jo nesten til hver eneste amerikanskr storby fra NRT. Tviler på disse to flytter med det første.

SE-AER
21-12-2013, 13:19
Jeg HATER Narita! For det første så ligger den aldeles sinnsykt langt fra Tokyo, for det andre så har den i prinsipp null innenriksruter og for det tredje så savner den et riktig bra flytog. Skyliner er ikke særlig praktisk hvis du skal til f eks Shinjuku ettersom du må bytte tog, og Narita Express er jo helt ubrukelig. Ikke særlig rask, og dessuten ofte fullbooket(!). Hvem i helv@* booker flytog?! For all del, limousine buss er jo greit, men det tar laaang tid pga avstanden.

Bare flott hvis de kan flytte mer trafikk til HND, det er en meget bra flyplass :)

sk931
21-12-2013, 15:34
Jeg HATER Narita! For det første så ligger den aldeles sinnsykt langt fra Tokyo, for det andre så har den i prinsipp null innenriksruter og for det tredje så savner den et riktig bra flytog. Skyliner er ikke særlig praktisk hvis du skal til f eks Shinjuku ettersom du må bytte tog, og Narita Express er jo helt ubrukelig. Ikke særlig rask, og dessuten ofte fullbooket(!). Hvem i helv@* booker flytog?! For all del, limousine buss er jo greit, men det tar laaang tid pga avstanden.

Bare flott hvis de kan flytte mer trafikk til HND, det er en meget bra flyplass :)
Jeg er IKKE enig med dig...Jeg er enig i at Narita Express ikke er synderligt EXPRESS. men BUSSERNE fra NARITA er helt perfekte....de kører til de fleste hoteller i Tokyo og Yokohama området...
Narita ligger langt ude, men Tokyo er altså også en by der fylder meget på landkortet...i Tokyo området bor der jo mere end 3 gange så mange mennesker som i Norge, og det giver jo visse placerings vanskeligheder.
Og så er der jo mange Europæiske lufthavne som også ligger meget langt fra bymidte..i OSL,ARN og til dels også i London..Heldigvis er vi i Europa begunstiget af et fantastisk transport system...
Så Narita har den rigtige beliggenhed..de savner bare et bedre togsystem ind til byen
Hilsen Ole

SE-AER
22-12-2013, 01:18
Jeg er IKKE enig med dig...Jeg er enig i at Narita Express ikke er synderligt EXPRESS. men BUSSERNE fra NARITA er helt perfekte....de kører til de fleste hoteller i Tokyo og Yokohama området...
Narita ligger langt ude, men Tokyo er altså også en by der fylder meget på landkortet...i Tokyo området bor der jo mere end 3 gange så mange mennesker som i Norge, og det giver jo visse placerings vanskeligheder.
Og så er der jo mange Europæiske lufthavne som også ligger meget langt fra bymidte..i OSL,ARN og til dels også i London..Heldigvis er vi i Europa begunstiget af et fantastisk transport system...
Så Narita har den rigtige beliggenhed..de savner bare et bedre togsystem ind til byen
Hilsen Ole
Narita har overhode ikke noen god beliggenhet. 7-8 mil fra sentrum (så kan man jo forsåvidt alltid diskutere hvor "sentrum" i Tokyo er...) er for langt, enkelt og greit. Men det største problemet er som du sier at de helt savner expresstog. Noe overraskende egentlig, med tanke på det ellers så fantastiske tognettet i Japan. Samme sak gjelder for øvrig Incheon i Seoul, som og ligger langt fra sentrum og savner expresstog. Men Incheon har i det minste noen innenriksruter, hvilket nesten savnes helt på NRT. Så skal man videre innenriks i Japan er det bare å sette seg på toget til HND i ca 1.5 h. Ikke akkurat praktisk...

Hypern
22-12-2013, 11:14
Narita har overhode ikke noen god beliggenhet. 7-8 mil fra sentrum (så kan man jo forsåvidt alltid diskutere hvor "sentrum" i Tokyo er...) er for langt, enkelt og greit. Men det største problemet er som du sier at de helt savner expresstog. Noe overraskende egentlig, med tanke på det ellers så fantastiske tognettet i Japan. Samme sak gjelder for øvrig Incheon i Seoul, som og ligger langt fra sentrum og savner expresstog. Men Incheon har i det minste noen innenriksruter, hvilket nesten savnes helt på NRT. Så skal man videre innenriks i Japan er det bare å sette seg på toget til HND i ca 1.5 h. Ikke akkurat praktisk...

Nåja Keisei Skyliner som er det raskeste toget (via Sky Access Line) bruker 35 minutter til Ueno fra Narita. Narita Express bruker så godt som ubruklig lang tid, men det funker det også. Har prøvd begge og kommer jo litt an på hvor man skal i Tokyo, mye styr å bytte t-baner osv der. Ellers enig i at beliggenheten suger, men de gjør det ikke bedre når transportalternativene er såpass trege som de er. Narita Express er nok Japans tregeste tog ved siden av Yamanote Line i Tokyo...

SASDC8
22-12-2013, 15:52
Jeg digger både NRT og HND, eller for å være ærlig digger jeg alle fyplasser i Japan av den enkle årsak at japanerne har skjønt det, og har utskiksplattform/områder på flyplassene sine :)

Jeg er enig i at NRT ligger langt fra sentrum og at Narita Express ikke er det raskste toget i Japan, men hotellene jeg velger ligger stort sett i Shinjuku området. Samtidig syns jeg det er et stilig tog, og green class er komfortabelt og genialt i forhold til ledige seter.

Om man skal videre med fly innad i Japan er helt enig i at NRT er alt for dårlig, men skal man videre i region eller resten av Asia er NRT meget bra.

Og om man har svært travelt (og godt med Yen) kan man jo booke heilikoptertransfer inn til sentrum:

http://www.narita-airport.jp/en/access/heri_hire/

Sondbjo
26-12-2013, 19:32
Og om man har svært travelt (og godt med Yen) kan man jo booke heilikoptertransfer inn til sentrum:

http://www.narita-airport.jp/en/access/heri_hire/[/QUOTE]

Er det noen som faktisk gidder å bruke 16500 kr for å spare 20-40 minutter? :O

Glean EBG
27-12-2013, 03:27
HND må jo bli en meget stor flyplass når de får store deler av den intl. Trafikken i tilegg til alt av domestic de har fra før.

Hvor stor vil den bli sammenlignet med PEK, LHR og ORD om et års tid?
En ukvalifisert gjettning fra meg er at HND i 2014/2015 er verdens 3. Største flyplass ca 75mill pax+ og et godt stykke foran LHR.

Someone
12-07-2014, 12:55
seg til Haneda, både i form av nye ruter og flytting av eksisterende

Noen eksempler:

Lufthansa: Åpner FRA-HND med 744, FRA-NRT beholdes (uvisst om de vil bruke mindre fly) og MUC-NRT (346) flyttes til MUC-HND


Air Canada: Starter YYZ-HND (788)


Ser ut som nedgraderingen av NRT ift til HND fortsetter.

AC: Kutter ut YYZ-NRT i vintersesongen og gjør den til en sesongrute (helårs til HND)
LH: FRA-NRT vil fortsatt gå med 744 med F vil ikke lenges selges fra 20/7. Her har de også hatt en 3 ukers pause fra 30/6 hvor ruten ikke har gått. FRA-NRT vil bli 2-klasses A340-300 (low yield maskin) fra vintersesongen
BA: Kansellerer endel avganger i Jan-Feb. Fortsatt trafikkeres av 77W

Dag Viking
12-07-2014, 13:11
BA har (hadde?) også HND-flight som har gått en stund med 777

Ser at når jeg skal dit i mars går NRT med 77W og HND med 77E. Skulle ønske det var omvendt, men valget falt på HND uansett. Noen som vet om det er noen forskjell i kabinen på de to, evt på selve setet?

Har flydd noen ganger til og fra NRT og er ikke imponert. Merkelig at de ikke klarer bygge et skikkelig flytog i toglandet Japan

The Ticketor
12-07-2014, 17:08
QR startet daglig rute HND 18JUN. Denne kommer i tillegg til den daglige ruten til NRT.

http://www.qatarairways.com/global/en/press-release.page?pr_id=pressrelease_haneda2&locale_id= en_gl

petter380
13-07-2014, 12:58
Når skal SAS følge etter? Mon tro om de følger med i timen? :)

sk931
14-07-2014, 17:03
Når skal SAS følge etter? Mon tro om de følger med i timen? :)

Ved ikke om SAS flytter sin trafik til HND, men jeg kan da sagtens forstille mig, at SAS vil starte op på HND...
Hvordan det så bliver ved jeg ikke, kunne man måske forstille sig, at det er en del af de udspil som SAS har fortalt om ??
Men samtidig skal man jo passe på at HND ikke fyldes så meget op, så der ikke er plads til ny...Det var vel det der gjorde at NRT blev bygget...OG jeg tror ikke at de japanske myndigheder vælger at nedlægge NRT...det er der for meget prestige i.
Var på HND så sent som fredag i sidste uge....ER enig i at det er et godt sted...Valgte at på på hotellet i ANA terminalen...og havde værelse helt til platformen..
Men må sige at det hotel vil jeg ikke vælge fremover,,for dyrt i forhold til hvad du får for pengene...En stenhård seng,,puha ..
Hilsen Ole

Fly med oss
14-07-2014, 20:22
Har flydd noen ganger til og fra NRT og er ikke imponert. Merkelig at de ikke klarer bygge et skikkelig flytog i toglandet Japan

Har vært mye i Tokyo, og turen med Narita Express er alltid ulidelig lang og dødskjedelig. Men det er samtidig noe trygt og greit over det toget også. Kommer seg stort sett fra A til B uten å måtte bytte fremkomstmiddel, noe jeg ikke får til når jeg drar til/fra Haneda.

Someone
05-01-2017, 13:58
Da har Lufthansa helt sluttet å fly på Narita

http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/270726/lufthansa-ends-tokyo-narita-service-in-jan-2017/
Previously scheduled as seasonal cancellation from 09JAN17 to 25MAR17 (FRA departure), the airline has converted to permanent cancellation. Reservation for summer season, from 26MAR17 to 28OCT17, is no longer available.

Hypern
05-01-2017, 14:49
Haneda er da nærmere "sentrum" i Tokyo enn det Narita er - men er det vel ikke krongelte med monorail og bytting og sånt? Fra Narita kommer man stort sett dit man vil med direktetog til enten Tokyo sentral eller Ueno med Keisei.

Scandinavian
05-01-2017, 16:14
Monorail til Hamamatsucho, og der kan du hoppe rett på Yamanote, så da har man store deler av Tokyo dekket kjapt og enkelt.

KHANSEN
07-01-2017, 13:08
Hvornår skifter SAS mon til Haneda?

eisa01
08-01-2017, 15:52
Haneda er da nærmere "sentrum" i Tokyo enn det Narita er - men er det vel ikke krongelte med monorail og bytting og sånt? Fra Narita kommer man stort sett dit man vil med direktetog til enten Tokyo sentral eller Ueno med Keisei.
Problemet med Narita er at man må planlegge. Trodde jeg hadde god tid en lørdagsmorgen for å rekke SAS-flygningen, men viste seg at flytogene i Tokyo ikke akkurat har like bra frekvens som i Oslo og hadde et opphold på 40 min uten at det gikk noe tog. Endte dermed opp med taxi som koster en formue...

Someone
05-08-2019, 14:23
Selv om de internasjonale selskapene etter vært forsøker flytte sine operasjoner fra NRT til HND, da HND jo er en mer praktisk flyplass, så er jo NRT langt fra død. Man har jo både planer om å forlenge den 2. rullebanen og bygge en 3., og ser man på passasjertallene så har de en positiv utvikling, selv om mange internasjonale ruter har blitt flyttet til HND.

Også cargo har hatt en positiv utvikling siden bunnen ble nådd under finanskrisen i 2009

Someone
20-08-2019, 08:46
Nå har også ANA og Japan Airlines blitt tildelt flere internasjonale slots fra Haneda. ANA fikk 13,5, mens Japan Airlines 11,5

Slik jeg skjønner er halvparten reservert for ruter til USA

https://asia.nikkei.com/Business/Transportation/ANA-to-remain-top-carrier-at-Haneda-beating-JAL-for-new-slots

Under the final draft of a plan being discussed by regulators, ANA would receive 13.5 slot pairs while JAL would take 11.5. That means ANA Holdings unit ANA would retain its lead in international slots at Haneda including its current share

haakonks
20-08-2019, 09:56
Mener å huske at det i begynnelsen av 2018 var snakk om at SAS prøve å få slots inn til HND... Det har ikke skjedd noe mer der?

Twin Otter
20-08-2019, 10:21
Nå har også ANA og Japan Airlines blitt tildelt flere internasjonale slots fra Haneda. ANA fikk 13,5, mens Japan Airlines 11,5



Hva skal man egentlig med en halv slot? Er det ikke bedre med en hel?

Someone
20-08-2019, 10:22
Hva skal man egentlig med en halv slot? Er det ikke bedre med en hel?



En hel slot betyr 7 dager uka

KnutW
20-08-2019, 23:01
En hel slot betyr 7 dager uka

Nemlig. Hvilket betyr at med en halv slot flyr du 3,5 dager i uka. Elementært, Watson.

Martin
20-08-2019, 23:15
Mener å huske at det i begynnelsen av 2018 var snakk om at SAS prøve å få slots inn til HND... Det har ikke skjedd noe mer der?

I og med at vi er i 2019 nå, så tror jeg ikke de fikk en slot der i 2018, nei.

Dag Viking
27-08-2019, 19:04
Tydelig at det satses stort på HND fra USA:
United:
-ORD-NRT blir ORD-HND
-IAD-NRT blir IAD-HND
-EWR-HND kommer i tillegg til EWR-NRT
-LAX-HND kommer i tillegg til LAX-NRT
-SFO-HND og SFO-NRT som i dag

Delta kutter NRT helt, og flytter alle sine flighter til HND (ATL-PDX-HNL-DTW-SEA) De flyr allerede til HND fra LAX og MSP.. Da forsvinner også NRT-SIN, siden det er nok direkteflighter USA-SIN nå.

Someone
02-09-2019, 10:34
Liste over hvilke markeder de nye slotene til JAL og ANA på HND er forbeholdt

ANA:
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Italia: 1x
Tyrkia: 1x
Skandinavia: 1x

Japan Airlines
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Finland: 1x


https://twitter.com/winglets747/status/1168404204781617152

Ref Finland så er det ikke da umulig JAL flytter sin daglige NRT-HEL til HND, mens Finnair inntil videre forblir på NRT med sine 1-2x daglige

Scandinavien_Airlines
02-09-2019, 10:46
Liste over hvilke markeder de nye slotene til JAL og ANA på HND er forbeholdt

ANA:
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Italia: 1x
Tyrkia: 1x
Skandinavia: 1x

Japan Airlines
USA: 6x
Kina: 2x
Russland: 1x
Australia: 1x
India: 0,5x
Finland: 1x


https://twitter.com/winglets747/status/1168404204781617152

Ref Finland så er det ikke da umulig JAL flytter sin daglige NRT-HEL til HND, mens Finnair inntil videre forblir på NRT med sine 1-2x daglige

Så det vi ser er at ANA har fået et slots til Scandinavien, er det muligt vi ser en ny rute ffra haneda til ARN/OSL/CPH i såfald?

Someone
04-10-2019, 13:03
American flytter alle avgangene unntatt en av to daglige fra DFW til Haneda. Samtidig legges ORD-NRT ned. Dermed sitter de igjen med 2x DFW til Tokyo, samt LAX

Someone
13-10-2019, 10:18
Da flytter Alitalia sin FCO-NRT rute til HND fra Sommer 2020 sesongen

https://www.aviation24.be/airlines/alitalia/alitalia-will-move-its-tokyo-flights-from-narita-to-haneda-from-2020-summer-season/

Alitalia will move its Tokyo flights from Narita to Haneda from 2020 Summer season

Someone
21-10-2019, 10:18
Qantas og Virgin Australia har fått tildelt hver sin Haneda slot. Virgin skal fly Brisbane-Haneda, mens Qantas i utgangspunkt ønsket 2 slots for både en 2. daglig SYD-HND og en flight MEL-HND, men må vel np velge en av de

https://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-and-virgin-australia-set-to-share-haneda-slot-461622/

Qantas and Virgin Australia are set to split the two available daily slots recently made available for Australian carriers at Tokyo Haneda international airport.

Someone
30-10-2019, 15:10
Nok et bevis på at Narita er langt fra død:

Selv med ekstra slots og trafikk på Haneda for Japan Airlines, så benytter de nå se av muligheten til å starte nye destinasjoner fra Narita: Vladivostok, San Francisco (som også flys fra HND), Bangalore starter opp i 2020, og det økes til Guam

https://www.aviation24.be/airlines/japan-airlines/japan-airlines-announces-international-network-expansion-at-tokyo-narita-in-2020/

The carrier will introduce new routes to Vladivostok, Russia at the end of February and Bengaluru, India in March. In addition, JAL will offer double-daily service over the Pacific on their San Francisco route by adding a new nonstop to Narita, and will add a second flight to Guam for customers seeking to relax at the popular resort destination

OEH
01-11-2019, 04:22
Finnair har vel også skiftet/skal skifte til Haneda? Noen som vet om de kommer til å beholde Narita-ruten også?

Someone
01-11-2019, 07:39
Finnair har vel også skiftet/skal skifte til Haneda? Noen som vet om de kommer til å beholde Narita-ruten også?



De skal fly på begge, med 1 daglig på hver

Someone
29-11-2019, 09:44
Så flytter Aeroflot sin rute fra NRT til HND


https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/287792/aeroflot-resumes-tokyo-haneda-service-from-late-march-2020/

Someone
04-12-2019, 10:06
Japan Airlines flytter da sine daglige flighter til HEL, SYD og DEL fra NRT til HND fra sommeren av. Alle går med 787-9

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/287906/jal-files-additional-s20-tokyo-haneda-international-routes/

Someone
07-01-2020, 08:53
Samtidig så øker de kinesiske selskapene på NRT ved å starte ruter fra en rekke kinesiske byer


https://www.flightglobal.com/airlines/chinese-carriers-boost-tokyo-narita-capacity/136013.article

Chinese carriers boost Tokyo Narita capacity

OttoL
04-02-2020, 16:27
British Airways legger ned NRT og øker fra 1 til 2 daglige på LHR-HND fra og med S20:

https://twitter.com/LondonAirTravel/status/1224674297605652481