PDA

View Full Version : Norwegian starter BGO-JFK/PRG/KEF S14


geha
17-12-2013, 13:50
Ser at Norwegian i morgen(onsdag) skal ha pressekonferanse og lansere nye ruter fra vestlandshovedstaden. Stor ståhei på Festplassen med ordfører og det hele. Skal de begynne å fly langturer fra Bergen, eller er det nye Syden-ruter som skal markedsføres? Noen her som vet?

Flight Cancelled
17-12-2013, 14:02
Hvor står dette, og når er det? Krysser fingrene for langdistanseruter...

jameson82
17-12-2013, 14:07
Hvor står dette, og når er det? Krysser fingrene for langdistanseruter...

http://www.mynewsdesk.com/no/norwegian/pressreleases/invitasjon-til-pressekonferanse-norwegian-lanserer-spennende-rutenyheter-i-bergen-942117?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

Lasse
17-12-2013, 14:19
Virkelig spennende! Lukter vel fort langdistanse siden sjefen sjøl deltar på lanseringen?!

krølle
17-12-2013, 17:05
Lukter FLL/NYC av dette vil jeg gjette

Twin Otter
17-12-2013, 17:39
Lukter FLL/NYC av dette vil jeg gjette

Fra BGO? Er det virkelig marked for longhaul-operasjoner ex-BGO?

Glenn
17-12-2013, 17:50
Spennende med nye ruter.
Longhaul tilbake fra BGO? Det tror jeg ikke før jeg for se det. ;)

krølle
17-12-2013, 17:59
Fra BGO? Er det virkelig marked for longhaul-operasjoner ex-BGO?


Hvorfor ikke? DY har bevist før at de har klart å skape etterspørsel til markeder før. Husker ennå første gangen jeg så Rijeka på skjermen på OSL og lurte på hvor f... det var, men ruta går enda så det må jo være en plass folk reiser til.

LN-MOW
17-12-2013, 18:02
Jeg tror det vil komme før eller siden. Imidlertid er det nok en stund til de har fly til dette. LON kommer til sommeren, MAD får LH-base året etter og samtidig skal man åpne opp Orlando og to byer på Vestkysten.

LTH
17-12-2013, 18:41
Tipper på JFK med 737. Det blir teknisk mellomlanding på KEF begge veier. ;)

Someone
17-12-2013, 18:42
Tipper noen nye Sydenruter

badsofa
17-12-2013, 18:52
Ren synsing, men at det blir noe langdistanseruter fra BGO akkurat nå er vel tvilsomt,men kan nok dukke opp senere. Tror nok som "Someone" sier at det blir noen nye sydenruter + en storby og 2 muligens. Muligens Madrid kan være et alternativ blandt de nye rutene mtp at de åpner både kort og langdistanse base der.

kimpe
17-12-2013, 18:56
Hei!

LTH: Min første tanke var faktisk også til JFK via KEF med deres 737-800... Trangt, men går det til Dubai går det nok til JFK også.. Hehe

Men så mye oppstyr de lager i Bergen i morgen bare for noen nye Europa-ruter? Tror nok det faktisk kan komme longhaul der om de setter inn storslegga..

Kim

Thomas
17-12-2013, 19:05
Hei!

LTH: Min første tanke var faktisk også til JFK via KEF med deres 737-800... Trangt, men går det til Dubai går det nok til JFK også.. Hehe

Men så mye oppstyr de lager i Bergen i morgen bare for noen nye Europa-ruter? Tror nok det faktisk kan komme longhaul der om de setter inn storslegga..

Kim

Jeg vet ikke helt hvor DY skal ta enda en 73H ifra for å sette inn på 24 timers slynger til USA, men lev i håpet ;)

Losse
17-12-2013, 19:09
Jeg ville heller ikke trodd at det skulle komme noe longhaul med det første, men det var da voldsomt til styr da..man kan ikke bli annet enn veeeldig nysgjerrig, og moro er nå det hvertfall.

Det er ikke akkurat første gang man annonserer nye ruter fra Bergen så noe må trigget oppstyret. Passe topptung markering.

badsofa
17-12-2013, 19:10
Kimpe: Hadde vert litt interessant om de virkelig prøver den ruten. :)

Er blitt noen år siden, men om minnet er korrekt var samme gjengen tilstede (Kjos, Ordfører osv.) da Antalya, Chania, Stockholm, Roma, København,Barcelona ble startet.
Mener å huske at det var samme type pressekonferanse opplegg da. ;)

Hpkris
17-12-2013, 20:06
Detter ligger på airlineroute nå:

Update at 1755GMT 17DEC13

Norwegian on 18DEC13 is set to announce new routes from Bergen, according to the airline’s press release. At time this post goes to press, a number of routes has been appearing in the GDS, under Flight Information section (FLIFO), with remark ” ENTIRE FLT- H/ SEGMENT NOT TO BE DISPLAYED”.

The following planned new routes are based on the extensive search by the airline’s flight number range DY1000 – 1999 and DY7000 – 7099 series. It is possible that additional routes may be announced, including domestic routes (DY001 – 999), but has not been loaded in the GDS as of 1755GMT. This post will be updated if additional new routes are being announced.

eff 30MAR14 Bergen – Prague 2 weekly
DY1516 BGO0800 – 1005PRG 73H 7
DY1516 BGO1020 – 1225PRG 73H 4

DY1517 PRG1035 – 1245BGO 73H 7
DY1517 PRG1255 – 1505BGO 73H 4

eff 31MAR14 Bergen – Reykjavik 2 weekly
DY1172 BGO1040 – 1110KEF 73H 15
DY1173 KEF1155 – 1625BGO 73H 15

Operational schedule varies in July and August 2014

eff 02MAY14 Bergen – New York JFK 1 weekly
DY7017 BGO1820 – 2005JFK 788 6
DY7018 JFK2130 – 1035+1BGO 788 5

(Visited 1 times, 40 visits today)

http://airlineroute.net/2013/12/17/dy-bgo-s14/

Roxman
17-12-2013, 20:08
Hpkris kom meg i forkjøpet.. :)

Om det blir en realitet, så skal det bli spennende å se hvordan de slynger den 787en. OSL-BGO-JFK-BGO-OSL?

intransfer
17-12-2013, 20:08
Med ordfører og Kjos tilstede så må det bare være New York. Tipper det er JFK-BGO-JFK en gang i uka.

Tvilsomt at hele gjengen stiller opp til "feiring på festplassen" (hva nå enn festplassen er) hvis det skulle være nok en rute til syden.

Rute til Bergen vil også vise allmuen hvorfor base i utlandet er veldig praktisk og at alt ikke må skje fra Norge, dvs. Oslo.

(hilsen innflytter fra Vestlandet)

Lasse
17-12-2013, 20:14
Virkelig gode nyheter om dette stemmer! Moro!

LN-MOW
17-12-2013, 20:18
Hpkris kom meg i forkjøpet.. :)

Om det blir en realitet, så skal det bli spennende å se hvordan de slynger den 787en. OSL-BGO-JFK-BGO-OSL?

xxx-JFK-BGO-JFK-xxx

Avg JFK fredag, retur lørdag.

TakeOff
17-12-2013, 21:03
Interessant hvis DY åpner opp langruter fra andre steder enn hovedstedene. Ettersom man er oppe i 4x ukentlig på OSL-JFK, er vel vurderingen at ytterligere frekvensøkning der ikke er kritisk. Spørsmålet er vel om 1x ukentlig fra BGO er tilstrekkelig for de fleste, man ender vel fort opp med å måtte via OSL på ut- eller hjemreise likevel.
Ser vi da GOT og SVG som neste destinasjoner fra JFK?

Twin Otter
17-12-2013, 21:04
Detter ligger på airlineroute nå:



http://airlineroute.net/2013/12/17/dy-bgo-s14/

Da ble det med ett litt mer spennende og kan godt forstå hvis både ordfører og Kjos dukker opp for en slik anledning.

Så blir det med tiden eventuelt spennende om dette etterhvert baner vei for longhaul-operasjoner fra andre byer langs kysten.

kimpe
17-12-2013, 21:25
Og dermed ser det vel ut som det både blir KEF og JFK..

Var i det minste i nærheten da, selv om det kanskje ikke blir med 737-800... hehehe :)

Neste ut er TRD..

KIm

737-405
17-12-2013, 21:30
Dette blir spennende. Tipper på en god mottakelse i verdens navle ;) Jeg tror kanskje at man kunne klart 2-3 ukentlige, men det kommer gjerne på sikt med flere fly.

Airbus 330
17-12-2013, 22:00
Vil ikke dette ta noe pax fra ruten til JFK fra OSL, ser vi en reduksjon fra OSL?

737-405
17-12-2013, 22:05
Vil ikke dette ta noe pax fra ruten til JFK fra OSL, ser vi en reduksjon fra OSL?

Jeg tipper at flere selskaper vil merke denne introduksjonen, selv om det muligens blir marginalt grunnet den begrensede frekvensen. Både BA, KLM, SK og DY (til seg selv) vil nok miste kunder her.

Stone
17-12-2013, 22:28
Jeg tipper at flere selskaper vil merke denne introduksjonen, selv om det muligens blir marginalt grunnet den begrensede frekvensen. Både BA, KLM, SK og DY (til seg selv) vil nok miste kunder her.
Legg til Icelandair. FI's suksess med sommerrutene TRD/SVG/BGO-KEF med gode videreforbindelser til USA har nok blitt lagt merke til.

Star Flyer
17-12-2013, 22:32
Hva tror dere SAS vil svare på dette?

De kan vel ikke bare sitte og se på....?

bgo-flyer
17-12-2013, 22:47
Eneste måten SAS kan svare på er vel lavere priser via OSL og CPH?

At SAS starter BGO - NYC kommer ihvertfall ikke til å skje de første 10 årene...

Mjolnir
17-12-2013, 22:52
Hva tror dere SAS vil svare på dette?

De kan vel ikke bare sitte og se på....?

Tja, tviler på at det blir en omfattende lansering av langruter fra fokusflyplasser fra SAS si side i hvertfall. Ikke har de spesielt stor LH-flåte, og IC-nettet lider allerede under at man flyr fra mange forskjellige hubs.

Bergen står jo i en særstilling i Norge i forhold til turisme. DY har jo tradisjonelt flydd skandinaver ut i verden snarere enn omvendt (sammenlign prisen for helgetur til London med helgetur fra London til Norden f.eks.). Kanskje det blir en større satsing på å få amerikanere til å bruke denne ruta til å besøke vestlandet? Mulig BGO-JFK ligger en del i PRen òg. Ikke bare komme i avisa for storsatsing i utlandet, men litt i Norge av og til også for å holde folk hjemme tilfredse.

Blir det kutt i BKK til sommeren for å frigi materiell (det er vel lavsesong i Thailand?), eller skal en ny ordre på 787 annonseres i morgen tro?

Geir
17-12-2013, 22:56
Går det å fly non-stop Bergen New York med 737-800? I så fall er det vel bare på hengende håret. Det blir i alle fall leeeenge å sitte på monkey class i Norwegian sine 737-ere. Og ingen av Norwegians 737-ere har vel noe annet enn monkey class seter å tilby. Mulig de vil tilby "ledig midtsete" foran i flyet, men det hjelper jo ikke så mye når setene er som de er i time etter time.

Twin Otter
17-12-2013, 23:03
Går det å fly non-stop Bergen New York med 737-800? I så fall er det vel bare på hengende håret. Det blir i alle fall leeeenge å sitte på monkey class i Norwegian sine 737-ere. Og ingen av Norwegians 737-ere har vel noe annet enn monkey class seter å tilby. Mulig de vil tilby "ledig midtsete" foran i flyet, men det hjelper jo ikke så mye når setene er som de er i time etter time.

BGO-JFK er ca 500 lengre en OSL-DXB så jeg tror det skal holde hardt å fly BGO-JFK med en 738 på lønnsomt vis. Men som linken fra airlinerroute sier så blir det Dreamliner som skal settes inn på ruta.

Twin Otter
17-12-2013, 23:05
Eneste måten SAS kan svare på er vel lavere priser via OSL og CPH?

At SAS starter BGO - NYC kommer ihvertfall ikke til å skje de første 10 årene...

Det eneste er vel om de ser litt mer på en rute til Houston som de har vurdert tidligere....

Geir
17-12-2013, 23:07
Men som linken fra airlinerroute sier så blir det Dreamliner som skal settes inn på ruta.
OK - da faller brikkene mer på plass ja.

Short Sandringham
17-12-2013, 23:32
Onsdag klokken 1400 har Norwegian invitert til pressekonferanse. Bjørn Kjos vil være tilstede og lansere «spennende rutenyheter».

Ifølge internasjonale rutenettsteder er én av nyhetene en ny direkterute mellom Bergen og New York som, ifølge www.routesonline.com, skal starte i mai 2014.

http://www.bt.no/reise/Norwegian-apner-direkterute-fra-Bergen-til-New-York-3025583.html

Glenn
17-12-2013, 23:34
Allerede diskutert her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=122346

geirs
18-12-2013, 00:15
Blir det kutt i BKK til sommeren for å frigi materiell (det er vel lavsesong i Thailand?), eller skal en ny ordre på 787 annonseres i morgen tro?[/QUOTE]

Har lest ett sted at det til sommeren er 2 avganger i uka til BKK, mot 3 nå i vinter.

erikhb
18-12-2013, 08:57
Hadde vert veldig kjekt med en BGO rute fra BKK også. Da hadde det gått an å besøke hjemlige trakter med en enkelt mellomlanding, SYD-BKK-BGO.

Men, det er nok rimelig tvilsomt om det kommer til å skje med det første i alle fall.

BU662
18-12-2013, 09:02
Ifolge airlineroute.net blir det PRG (2w), KEF (2w) og JFK (1w).

SQ321
18-12-2013, 09:46
Uten at jeg har oversikt over programmet til DY og evt ledig kapasitet men man skal ikke se bort i fra at GOT også lanseres etter hvert.

slankebrusmannen
18-12-2013, 10:53
FI's suksess med sommerrutene TRD/SVG/BGO-KEF

Tja, den går da hele vinteren den. I hvert fall fra BGO.

Stone
18-12-2013, 11:35
Tja, den går da hele vinteren den. I hvert fall fra BGO.
Javisst, det gjør den jo, my bad.. Var litt opphengt i de første par årene da den var sommerrute. En sommersesong som ble utvidet år for år.. :)

737-405
18-12-2013, 15:02
Da ligger billettene BGO-JFK ute for salg :-)

Twin Otter
18-12-2013, 15:20
Hvorfor legger DY opp til såpass langt stopp på BGO?

OJB
18-12-2013, 15:27
Det eneste er vel om de ser litt mer på en rute til Houston som de har vurdert tidligere....

Kommer ikke til å skje.

LN-MOW
18-12-2013, 15:37
Hvorfor legger DY opp til såpass langt stopp på BGO?

JFK er travel på ettermiddagen. Kan være de ikke har fått bedre slot.

FlightDeck
18-12-2013, 15:56
Bergen-Praha ble for øvrig lagt ned sist i 2011. Det var i sin tid en helårsrute.

Flight Cancelled
18-12-2013, 16:02
Spennende nytt. :)

darkcho
18-12-2013, 16:36
Frisk satsing fra Norwegian! Antar denne tas godt i mot i Bergen, til tross for lav frekvens.

Fnate
18-12-2013, 16:40
Lukter jeg ny nasjonaldag i Bergen?

Gratulerer i hvert fall.

Lennart
18-12-2013, 16:42
Håper de har nok (fungerende) fly på plass denne gang

BGOflyer
18-12-2013, 17:03
Nice med wide body rutefly fast på BGO da!

Scandinavian
18-12-2013, 23:02
I følge denne kommer det mer langdistanse til BGO, men med 737MAX.
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Her-er-Norwegians-nye-ruter-3025981.html#.UrIMy-IwJz8

Til BT sier Kjos at han satser på Bergen.

- Det har vi gjort helt siden oppstarten, sier Bjørn Kjos.

Han sier at det trolig vil komme flere flyruter fra Bergen til Nord-Amerika i fremtiden når de får nye fly av typen Boeing 737 Max. Norwegian vil kjøpe 100 slike fly, som vil være klare i 2017. De har samtidig ha forkjøpsrett på 100 ytterligere.

- De er mindre enn Dreamlinerne og det gjør at det er mulig å fly direkte fra Bergen til litt mindre amerikanske byer som Seattle eller Montreal. Det betyr at vi kan ha flere avganger per uke også, sier Kjos til BT.

Skal det være mulig å fly Bergen - Seattle med MAX med noe last? :drunk:

LN-MOW
18-12-2013, 23:50
Høres optimistisk ut. Spørs hvor mange seter han er fortberedt på å blokkere. Østkysten går greit, men SEA er 7158km fra BGO. Beregnet rekkevidde vil ligge på ca 5600km. Så begrensningene vil bli dramatiske ...

Stone
19-12-2013, 00:08
Det kommer vel an på MTOM og antall ekstra tanker... En variant a la -700ER kunne vel tenkes. En MAX-BBJ er vel også varslet..?

Men kostnaden pr.sete for en slik operasjon kan vel bli i høyeste laget.

LN-MOW
19-12-2013, 00:59
En BBJ-variant klarer det greit - men USA-farere har en del bagasje, og med mindre de installerer vingegrinder, kan det fort bli trangt i lasterommene hvis de skal ha ekstra fueltanker. Tror dette bare var en slengbemerkning fra Kjos.

SK384
19-12-2013, 12:45
Kjekt med direkterute til New York fra Bergen igjen. Det er vel over 30 år siden sist. Husker ennå gode gamle dager når SAS fløy fra Bergen til New York. Vi bodde slik til i Bergen at vi ofte fikk DC-10 og 747 som SAS brukte i lav høyde rett over hustaket.

Nortacus
20-12-2013, 01:47
Lurer på om Norwegian vil klare å fylle setene på en 787 fra Bergen - NY. Bergensregionen har bare rundt 300 000 innbyggere å vise til, så får se videre hvordan dekningen på denne ruten blir.

Iallefall er det bra å få igjen Praharuten igjen. Det var avganger både fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Praha for noen år siden som ble lagt ned.

Icenor
20-12-2013, 05:30
Bergen og omland har faktisk mer enn 400.000 innbyggere og det hadde overrasket meg hvis ikke store deler av Hordaland foretrekker å bruke Flesland. Isåfall er vi oppe i 500.000 mennesker. Kanskje ikke på nivå med stor-Oslo, men det burde ikke være umulig å fylle en maskin i uken.

Balle Chlorin
20-12-2013, 09:14
Og hvis man hever blikket litt og ser andre veien, så finnes det noen mennesker i New York området også, som muligens vil titte på fjorder og andre attraksjoner....

OJB
20-12-2013, 10:50
Lurer på om Norwegian vil klare å fylle setene på en 787 fra Bergen - NY. Bergensregionen har bare rundt 300 000 innbyggere å vise til, så får se videre hvordan dekningen på denne ruten blir.

Iallefall er det bra å få igjen Praharuten igjen. Det var avganger både fra Stavanger, Bergen og Trondheim til Praha for noen år siden som ble lagt ned.

Her tror jeg du kan regne med hele Vestlandet som markedsområdet.
Kort vei tidsmessig fra SVG i syd til AES i nord til BGO når du først skal til New York med "lavpris-expressen".
Det er et adskillelig større markedsområdet med stor kjøpekraft.
68% av verdiskapningen i fedrelandet skjer i dette området!

Jens W
20-12-2013, 11:25
Og hvis man hever blikket litt og ser andre veien, så finnes det noen mennesker i New York området også, som muligens vil titte på fjorder og andre attraksjoner....

Og hvis man i tillegg prater litt med Hurtigruten (tross en litt kranglete historie) og starter opp fra TRD (kan jo drømme?) så kan man nok dra en del turister.

SQ321
20-12-2013, 11:37
Blir ikke overrasket om vi ser to ukentlig etter hvert.

LN-RRA
20-12-2013, 12:07
Og hvis man i tillegg prater litt med Hurtigruten (tross en litt kranglete historie) og starter opp fra TRD (kan jo drømme?) så kan man nok dra en del turister.

Starte opp fra TRD?
Hurtigruten går da helt ned til BGO før den snur mot KKN igjen.

Jens W
20-12-2013, 12:11
Starte opp fra TRD?
Hurtigruten går da helt ned til BGO før den snur mot KKN igjen.

Ja, og nettopp derfor kan JFK-BGO, BGO-TRD og TRD-JFK være en idé.
Strekningen BGO-TRD er veldig populær, og passer godt med en ukentlig til JFK fra begge flyplassene.

TOS
20-12-2013, 12:44
I forhold til Hurtigruten så hadde TOS-JFK vært noe, men jeg betviler at 1. markedet er tilstede og 2. at rullebanen er tilstrekkelig lang til å håndtere en B787 med brukbar load... ;) Man kan vel uansett drømme. :)

scarebus
20-12-2013, 13:49
Blir spennende å se om amerikanere som bruker tusenvis av dollar på Hurtigruta blir imponert over å måtte betale for å sende kofferten eller for å få mat ombord.

Dash
20-12-2013, 13:51
Blir spennende å se om amerikanere som bruker tusenvis av dollar på Hurtigruta blir imponert over å måtte betale for å sende kofferten eller for å få mat ombord.

Kjøpes sikkert som pakkereise med fly og hurtigruta innkludert. Da er Pluss pakka grantert innkludert.....

jameson82
20-12-2013, 13:52
Blir spennende å se om amerikanere som bruker tusenvis av dollar på Hurtigruta blir imponert over å måtte betale for å sende kofferten eller for å få mat ombord.

Tipper disse reisende blir bestilt gjennom ett reisebyråd som en pakke med all-inclusive..

Someone
20-12-2013, 14:18
Blir spennende å se om amerikanere som bruker tusenvis av dollar på Hurtigruta blir imponert over å måtte betale for å sende kofferten eller for å få mat ombord.

De bør vel være vant med det fra amerikanske selskaper.......

scarebus
20-12-2013, 14:24
De amerikanerne jeg kjenner som er aktuelle for Hurtigruta flyr ikke Spirit for å si det slik. De flyr helst ikke amerikanske selskaper på vei over dammen heller vel å merke :)

Thomas
20-12-2013, 14:33
De amerikanerne jeg kjenner som er aktuelle for Hurtigruta flyr ikke Spirit for å si det slik. De flyr helst ikke amerikanske selskaper på vei over dammen heller vel å merke :)

Er det kun Spirit av amerikanske selskaper som tar betalt for å sende bag og for mat ombord?

LN-MOW
20-12-2013, 14:46
Ikke for bag, men for drikke. Mat må man kjøpe hos alle, hvis det i det hele tatt tilbys. Imidlertid har man status eller 'rett' kredittkort, er første bag gratis. Southwest har første bag gratis for alle.

scarebus
20-12-2013, 14:50
Er det kun Spirit av amerikanske selskaper som tar betalt for å sende bag og for mat ombord?
Nei, men det er et like kjipt selskap som DY. Tar gjerne listen over hvilke amerikanske selskaper som ikke serverer mat på longhaul dog.

LN-MOW
20-12-2013, 15:35
På longhaul får du vel mat på alle. UA prøvde seg med BOB, men det var ikke spesielt vellykket ..

catocontrol
20-12-2013, 17:29
I forhold til Hurtigruten så hadde TOS-JFK vært noe, men jeg betviler at 1. markedet er tilstede og 2. at rullebanen er tilstrekkelig lang til å håndtere en B787 med brukbar load... ;) Man kan vel uansett drømme. :)

Kjos har snakket varmt om longhaul til Nordnorge, men ikke til ENTC

Sitat fra http://www.fremover.no/debatt/article7044897.ece


Norwegian-eier Bjørn Kjos fortalte meg i et intervju for noen år siden at Evenes i et 20-årsperspektiv er landets mest spennende flyplass. Et asiatisk marked vil innen få timer kunne få alt de ønsker seg fra en ferie. Unike naturopplevelser i Lofoten, Vesterålen og Steigen. Nordlys og midnattssol. Skuter og heli-skiing i Sverige. Turistene har for lengst oppdaget Nord-Norge. Og vinnerne i nord vil være de med de unike historiene å fortelle

LN-MOW
20-12-2013, 17:40
Mye som kan gjøres i nord, hvis noen er villig til å satse. Men man trenger et stort trekkplaster - som f.eks. en stor nordlyspark, med aktiviteter, severdigheter, multimediashow - og selvfølgelig 'the real thing'. Gjør det skikkelig glorete og 'amerikansk' så kommer folk i hopetall.

catocontrol
20-12-2013, 17:57
Mye som kan gjøres i nord, hvis noen er villig til å satse. Men man trenger et stort trekkplaster - som f.eks. en stor nordlyspark, med aktiviteter, severdigheter, multimediashow - og selvfølgelig 'the real thing'. Gjør det skikkelig glorete og 'amerikansk' så kommer folk i hopetall.

Veldig riktig!

Nortacus
21-12-2013, 01:30
Mye som kan gjøres i nord, hvis noen er villig til å satse. Men man trenger et stort trekkplaster - som f.eks. en stor nordlyspark, med aktiviteter, severdigheter, multimediashow - og selvfølgelig 'the real thing'. Gjør det skikkelig glorete og 'amerikansk' så kommer folk i hopetall.

Så sant, så sant. Man mangler en stor fornøyelsespark i Nord-Norge som tar for seg den flotte naturen, nordlyset og kanskje også den samiske kulturen. Hva med en julelandsby slik Finland har ?

OttoL
30-04-2014, 20:24
Ruten til New York starter førstkommende lørdag. Så langt (onsdag ettermiddag, red anm.) er 211 av 291 billetter booket. http://www.ba.no/nyheter/article7326638.ece

Er dette gode tall for å være første tur på en ny rute til en ny verdensdel? Håper noen av spotterne på dette forumet kan snappe opp et bilde :)

B738
30-04-2014, 20:38
Ruten til New York starter førstkommende lørdag. http://www.ba.no/nyheter/article7326638.ece

Er dette gode tall for å være første tur på en ny rute til en ny verdensdel? Håper noen av spotterne på dette forumet kan snappe opp et bilde :)

Vanligvis er det helt fullt, men 211 pax er ikke så alt for gærent ;)

LN-JTE
30-04-2014, 20:40
Og det er solgt 250 fra USA første tur også, trodde det ville vere motsatt passasjerstrøm første turen(e):thumbup:

1944vintage
30-04-2014, 20:46
Verden dreier seg om Nordmenn - og deres reisemønster.

Så dette var positivt overaskende ( om ikke uventet) :D

Basse-HAU
30-04-2014, 21:41
Verden dreier seg om Nordmenn - og deres reisemønster.

Så dette var positivt overaskende ( om ikke uventet) :D

Er nok Ikke alltid alle Bergensere reiser tur/retur via samme by;-)

TrondD
03-05-2014, 18:52
Bergensavisen har lagt ut video av den første landingen med 787 på BGO.

http://www.ba.no/nyheter/article7333078.ece

OttoL
03-05-2014, 20:08
http://bt.mnocdn.no/incoming/article3111067.ece/ALTERNATES/w980c169/_MG_5267.jpg

Kilde: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Landet-i-solen-3111072.html#.U2UiY8fVsnI

Er forøvrig enda en time forsinket, etter først å ha blitt forsinket 7 timer eller noe. Bra start...

flyBG
03-05-2014, 20:10
bilder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=930711#post930711

Starling
03-07-2014, 20:12
Hvordan gikk det egentlig med JFK-BGO-JFK ruten? Noen som sitter på noen tall? Loadfactor osv?

Er denne å se sommer 2015?

toftos
10-08-2014, 11:18
Noen som vet hvordan denne ruten går ?

Lasse
10-08-2014, 23:24
Har en del info om at flyene ut av BGO stort sett er stappfull, mens det er noe mer varierende inn fra JFK. Nå sist var det +/- stappfullt hver vei. Skal selv reise førstkommende lørdag så kan rapportere litt da.

sail4fun
19-08-2014, 19:42
Noen som vet hvordan denne ruten går ?
BT Says

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Kan-ikke-garantere-New-York-ruten-3179814.html

27. september letter siste direktefly fra Bergen til New York. Norwegian kan ikke love at ruten gjenopptas til neste år.

Rudisha
13-10-2014, 20:05
En BBJ-variant klarer det greit - men USA-farere har en del bagasje, og med mindre de installerer vingegrinder, kan det fort bli trangt i lasterommene hvis de skal ha ekstra fueltanker. Tror dette bare var en slengbemerkning fra Kjos.

Boeing 737-800 har rekkevidde på ca 7 timer. Oslo-Dubai ca 5000 km. Når med andre ord nesten Oslo-NY eller Bergen-NY. Max har rekkevidde på ca 10 timer altså omtrent 7500 km. Når med andre ord fint byer på Øst-Kysten og kan absolutt nå BGO - SEATTLE også.

LN-MOW
13-10-2014, 20:11
Boeing 737-800 har rekkevidde på ca 7 timer. Oslo-Dubai ca 5000 km. Når med andre ord nesten Oslo-NY eller Bergen-NY. Max har rekkevidde på ca 10 timer altså omtrent 7500 km. Når med andre ord fint byer på Øst-Kysten og kan absolutt nå BGO - SEATTLE også.

BGO-SEA er 7158 km. En full 737-800 klarer 5700 km - men det er uten å ta høyde for vær og vind. Boeings regnestykke baserer seg heller ikke på en 189-seters versjon, men '2 klassers' - trolig 160-170 pax.

'Nesten' Oslo-NY holder dårlig, med mindre man vil svømmme siste biten ..

Rudisha
13-10-2014, 20:58
BGO-SEA er 7158 km. En full 737-800 klarer 5700 km - men det er uten å ta høyde for vær og vind. Boeings regnestykke baserer seg heller ikke på en 189-seters versjon, men '2 klassers' - trolig 160-170 pax.

'Nesten' Oslo-NY holder dårlig, med mindre man vil svømmme siste biten ..


Ikke så langt unna. Oslo-Dubai er 5131 km, mens Oslo-NY er 5910 og BGO-NY 5610.

Så MAX flyet klarer disse destinasjonene lett:-)

LN-MOW
13-10-2014, 21:16
'Lett' er nok å overdrive ... Det antydes max range 6700km - trolig med samme to-klassers konfigurasjon. Det er 500km mindre enn publisert for 757-200 (med P&W .. UA's RR-motorer er noe mindre). Så MAX 8 kan nok klare f.eks. OSL-NY, men vil slite på dager med ugunstig vær.

Rudisha
13-10-2014, 21:59
'Lett' er nok å overdrive ... Det antydes max range 6700km - trolig med samme to-klassers konfigurasjon. Det er 500km mindre enn publisert for 757-200 (med P&W .. UA's RR-motorer er noe mindre). Så MAX 8 kan nok klare f.eks. OSL-NY, men vil slite på dager med ugunstig vær.

Da tror jeg været skal være veldig ugunstig. Men ulempen med å ha ruter som er helt på grensen er jo at man kanskje må fylle på veien på dager med dårlig Vær eller ikke kan ta med all bagasje.

LN-MOW
13-10-2014, 22:24
Da tror jeg været skal være veldig ugunstig. Men ulempen med å ha ruter som er helt på grensen er jo at man kanskje må fylle på veien på dager med dårlig Vær eller ikke kan ta med all bagasje.

Du har dårligere rekkevidde enn UA's 757'er. Disse opererer helt i grenseland når det gjelder fuelstops. Blir det for mye av disse, vil mange av dine best betalende kunde velge andre selskaper.

Tro flytter kanskje fjell, men får ikke flyet ditt frem ... ^_^

Someone
13-10-2014, 22:47
Boeing (og andre produsenter) sine rekkeviddetall er i bestefall veldig optimistiske og man må slå av endel når man skal beregne realistisk rekkevidde

krølle
13-10-2014, 23:00
BGO-SEA er 7158 km. En full 737-800 klarer 5700 km - men det er uten å ta høyde for vær og vind. Boeings regnestykke baserer seg heller ikke på en 189-seters versjon, men '2 klassers' - trolig 160-170 pax.

'Nesten' Oslo-NY holder dårlig, med mindre man vil svømmme siste biten ..

Ja, kan fort bli kaldt i vannet. Ser jo fra tid til annen, slik som nå sist lørdag SVG-LPA, hvor en -800 skurte rett ned uten problemer, mens den som gikk 1 time senere måtte sette igjen 50-60 kolli p.g.a vekt.
Antar det er headwinds som har utgjort det, og den er "bare" 3718km

Rudisha
14-10-2014, 08:36
Ja, kan fort bli kaldt i vannet. Ser jo fra tid til annen, slik som nå sist lørdag SVG-LPA, hvor en -800 skurte rett ned uten problemer, mens den som gikk 1 time senere måtte sette igjen 50-60 kolli p.g.a vekt.
Antar det er headwinds som har utgjort det, og den er "bare" 3718km

Men har ikke en Max-8 omtrent 2000 km lenger rekkevidde enn 737-800?

Er det verre å fly 7 timer over Atlanteren enn til Dubai?

Someone
14-10-2014, 08:43
Men har ikke en Max-8 omtrent 2000 km lenger rekkevidde enn 737-800?




Nei, den har 1.000 i følge markedsføringsbrosjyrene til Boeing. Hvilket i praksis er vesentlig mindre da Boeing markedsfører rekkevidden veldig optimistisk og med veldig lite last

Hickok
14-10-2014, 08:45
Men har ikke en Max-8 omtrent 2000 km lenger rekkevidde enn 737-800?

Er det verre å fly 7 timer over Atlanteren enn til Dubai?

OSL-JFK er ca. 800km lengre enn OSL-DXB, som er en rute som er strekt til ytterpunktene allerede (færre seter, hyppige mellomlandinger for fuel, ingen cargo etc). I tillegg er ruten over Atlanteren mer utsatt for ugunstige vinder enn ruten til ørkenen, og ikke minst, med færre plasser å mellomlande for fuel, slik at det nok vil bli en altfor marginal operasjon også med MAX.

Rudisha
14-10-2014, 14:50
OSL-JFK er ca. 800km lengre enn OSL-DXB, som er en rute som er strekt til ytterpunktene allerede (færre seter, hyppige mellomlandinger for fuel, ingen cargo etc). I tillegg er ruten over Atlanteren mer utsatt for ugunstige vinder enn ruten til ørkenen, og ikke minst, med færre plasser å mellomlande for fuel, slik at det nok vil bli en altfor marginal operasjon også med MAX.

Jeg ser i følge Boeings hjemmesitter at 737 har rekkevidde på 5700 km og MAX har rekkevidde på 6666 km. Så forskjellen var ikke så stor som jeg trodde så OSL-NY på 5910 km blir helt på grensen ja. Men BGO-NY vil nok gå siden det er ca 5600 km og Stavanger-NY. Skulle værforhold være dårlige kan de eventuelt mellomlande på Island eventuelt Grønland.

Men dette kan man jo normalt beregne ganske godt før avgang.

Hickok
14-10-2014, 15:00
Jeg ser i følge Boeings hjemmesitter at 737 har rekkevidde på 5700 km og MAX har rekkevidde på 6666 km. Så forskjellen var ikke så stor som jeg trodde så OSL-NY på 5910 km blir helt på grensen ja. Men BGO-NY vil nok gå siden det er ca 5600 km og Stavanger-NY. Skulle værforhold være dårlige kan de eventuelt mellomlande på Island eventuelt Grønland.

Men dette kan man jo normalt beregne ganske godt før avgang.

Ikke realistisk. Om sjansene for mellomlanding på veien er stor forsvinner kundene dine kjapt over til selskaper uten mellomlanding, så det er døden for en slik rute.

semmern
14-10-2014, 17:41
Jeg ser i følge Boeings hjemmesitter at 737 har rekkevidde på 5700 km og MAX har rekkevidde på 6666 km. Så forskjellen var ikke så stor som jeg trodde så OSL-NY på 5910 km blir helt på grensen ja. Men BGO-NY vil nok gå siden det er ca 5600 km og Stavanger-NY. Skulle værforhold være dårlige kan de eventuelt mellomlande på Island eventuelt Grønland.

Men dette kan man jo normalt beregne ganske godt før avgang.

Svært ugunstig å "stikke nedom" Grønland for fuel. Flyplassene der er heller basic.

Cockpitview
08-04-2015, 23:53
Vet ikke om det er skrevet tidligere, men BGO-JFK betjenes også i sommer.

Starling
21-09-2016, 02:20
Legges JFK-BGO ned?

Trdfly
21-09-2016, 06:49
Legges JFK-BGO ned?

Hvordan det?

OttoL
21-09-2016, 08:40
Legges JFK-BGO ned?

Mener at den kom rimelig seint til salg i fjor. Er vel ikke kommet noen info?

OttoL
15-11-2019, 11:58
Fikk bekreftet av Norwegian på twitter at KEF legges ned, så da er alle rutene de kom med i denne tråden lagt ned.