PDA

View Full Version : Cierva Autogiro

Rob Mulder
14-12-2013, 23:54
Hei,

Ryktene sier at det var en Cierva Autogiro dagen Fornebu ble tatt i bruk (1. juni 1939). Jeg lurer på om det beror på ren spekulasjon eller om det finnes et fotografisk bevis av denne hendelsen?

Takk for hjelpen.

beaver
16-12-2013, 20:35
Jeg har også hørt rykter om en autogiro på Fornebu, men aldri sett bilde av den. Jeg regner med at dette ikke forveksles med bildene av LN-BAD på Kjeller, eller samme maskin som 99 på Værnes. Den ble jo solgt til Sverige i 1936. Men kan det ha vært denne maskinen med svensk registrering SE-AFI som har vært på besøk? Eller en annen maskin av samme type fra Sverige med registrering SE-AEA? Men hvis den hadde vært tilstede på Fornebus åpningsdag, er det mer enn merkelig at den ikke finnes på et eneste av alle de bildene som ble tatt den dagen. Jeg bare spekulerer. :cool:

Knut

Rob Mulder
17-12-2013, 00:02
Hei, Knut,

Jeg fant i hvert fall ingen bevis under min forskning til min bok om Fornebu, men det kunne jo være at noen satt på bilder eller mer informasjon. Det må i så fall ha vært en svensk registrert maskin. Som du sier så var det ingen av dem i Norge. Det var derimot en Cierva på åpningen av Sola i 1937.

Takk for ditt innspill.

1944vintage
18-12-2013, 11:23
I tillegg til de to nevnte maskinene, også SE-ADU:
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=7&t=3218

(mener å ha lest at eier T.Dieden egentlig skal være T.Diesen, som også har hatt adresser i Norge)

SFF har en stor fotosamling, så et spørsmål på deres forum kan kanskje hjelpe ?

Rob Mulder
18-12-2013, 11:32
Hei,

Det fantes jo en Pitcairn Autogiro i Norge på det tidspunktet: LN-EAD på navnet M. Ingebrigtsen (per dato 1. april 1939), men jeg vet ikke hvor den var stasjonert. Tvilsomt det var på Fornebu. Sjekker med bildearkivet til SFF. Jeg er medlem der, så det burde gå an.