PDA

View Full Version : Til/fra/transfer/stopover i Doha

PH-BXA
31-01-2012, 18:07
Hei! :)

Noen som har erfaringer med transit-tid i Doha? Vi har bare 34min fra vi lander til vår neste flight går.. Antar det skal gå greit, siden den ble solgt slik! Noen som har opplved det samme i Doha, nemlig kort transfer?

Utflyttet
31-01-2012, 18:42
Første spørsmål: hvilken klasse reiser du i?

Er du i biz/F så er det egen buss fra flyet til premium-terminalen for transit, og her er det 20 meter fra gate 1 til gate 8, så det skulle holde bra.

Er du bak i bussen er det en egen transfer-trerminal, jeg har ikke vært inne i disse, men har de solgt dette på en sammenhengende billett så er det strengt tatt flyselskapet sitt problem.

Andre spørsmål: du sier ikke hvem du reiser med, jeg antar det er QR?

Tredje smålsmål: du sier ikke om det er sammenhengende billett.

Min erfaring med QR på bakken i DOH er at de på de fleste måter suger på kundeservice. De får Kastrup på en snøfull dag til å virke som som en festlig opplevelse.

-A

PH-BXA
31-01-2012, 18:50
Spennende ;)

Vi er de heldige vinnerene av monkey denne gangen! Sammenhengende billett, og QR ja :)

Utflyttet
31-01-2012, 19:16
Spennende ;)

Vi er de heldige vinnerene av monkey denne gangen! Sammenhengende billett, og QR ja :)

Kniper det veldig på tid, så kan du høre med mannskapet ombord litt før landing om de kan sende deg med biz-bussen via premium-terminalen så du kan løpe fra gate til gate der. Jeg tviler på om de vil gi deg lov, men det skader ikke å forsøke.

Og så får du håpe og be om at dere ikke får parkingering på andre siden av banen, den kjøreturen derfra er jo lengre enn en sightseeing av Polderbaan.

-A

laban
31-01-2012, 21:10
Jag har haft många short-connections i Doha med QR och de brukar stå med skyltar, samt ropa upp destinationen. Du blir fort vidareslussad till gate, efter att du har passerat security ( jag har fått gå genom fast-tracken) och du kommer få ett Short-connection boardingfodral, som du kan vifta lite lätt med.

De brukar ha koll enligt mig.

The Ticketor
01-02-2012, 00:28
Pax med short conx blir prioritert ved ankomst DOH (fargekodete boardingkort). Terminalen er ikke kjempestor, så det går som regel fort å komme seg til gaten. Så får vi håpe dere slipper deicing på OSL, for da kan det bli litt kort om tid.

Dersom dere ikke skulle rekke det, så er som regel ombooking allerede klart før dere lander. Kontakt transitdesk i så fall.

PH-BXA
06-02-2012, 14:30
Takk for alle tilbakemeldinger! Kommer nok en TR etterhvert, så får vi se hvordan det går :p

The Ticketor
06-02-2012, 15:21
MCT vil for øvrig bli satt opp med 10 minutter (tror jeg det var, ble litt usikker og er ikke på jobb nå) på DOH. De som har kjøpt billett får selvfølgelig beholde sin connection på QRs ansvar, den nye MCT'n gjelder for nye bookinger.

Amadeus og andre GDSer er oppdaterte.

PH-BXA
07-02-2012, 13:22
Sitter selv og kikker litt i Amadeus nå, og det er jo en greit lovlig connection vi har.. Men ser foran meg at transit ikke kan være allverdens, selv om vi bare har 34min :)

veos
28-02-2013, 06:29
Hei!

Jeg skal fly QR fra OSL til DOH og ankommer 23:50. Flyet videre til SIN går 00:50, altså en time senere.

Noen som har erfaringer med Doha og transfer? Er flyet i rute burde det være greit, men har aldri vært i Doha og kjenner ikke flyplassen og vet ikke hvilken retning jeg skal springe.

Dumt spørsmål: Ettersom alt er booket i en reise med QR antar jeg at DOH-SIN venter til alle er ombord om vi ikke er kraftig forsinket?

Takk :)

nime
28-02-2013, 06:42
Hei og velkommen til flyprat :D

1 time transfer i Doha er normalt. Det er ingen airbridges i DOH, alt går via buss. Går helt fint siden de er ganske så effektive, men det blir ikke mye tid til å kikke på noe som helst når du er der.

Tviler på om QR holder igjen flyet til SIN særlig lenge, ved evt forsinkelse får du nok reise videre neste dag antar jeg. Skal du fly i eco eller biz?

Hpkris
28-02-2013, 07:48
Hei og velkommen til flyprat :D

1 time transfer i Doha er normalt. Det er ingen airbridges i DOH, alt går via buss. Går helt fint siden de er ganske så effektive, men det blir ikke mye tid til å kikke på noe som helst når du er der.

Tviler på om QR holder igjen flyet til SIN særlig lenge, ved evt forsinkelse får du nok reise videre neste dag antar jeg. Skal du fly i eco eller biz?

Da jeg dro fra ARN-DOH-BKK i sommer ble vi ca 1,5 timer forsinka. Transfer ble med andre ord ikke mere enn 30 min. Det holdt veldig greit, rakk til og med en røyk før avgang. Da vi kom på flyet ble vi ytterligere forsinka for vi måtte vente på noen andre pax som kom med forseint innkommende fly. Så er nok muligheter for at de venter.:)

SQ 777
28-02-2013, 08:07
He, he security er meget rask.... Alle går rett igjennom uten hindringer..

Hpkris
28-02-2013, 09:12
He, he security er meget rask.... Alle går rett igjennom uten hindringer..

Alt og alle går igjennom ja , både laptop, belte og vann og sikkert mye mere og ;)Men drit kjipt hvis du lander samtidig som 4-5 777'ere. Da blir det fort litt kaos inne i hallen der.

Bergern
28-02-2013, 18:16
Det er vel neppe noe problem om det er QR selv som har satt opp billetten din. De har nok god erfaring med hvor lang tid transfer i Doha tar ;)
Som det nevnes over busses man rundt og security er en rask, tilsynelatende unødvendig hindring (med mindre man har med håndvåpen og oppover, får man håpe) underveis som er raskt unnagjort.

Henshaw
28-02-2013, 18:58
Doha er man kjapt gjennom. Sist jeg var der gikk jeg faktisk ikke gjennom security en gang (JNB-DOH-ARN). Utreise fra OSL måtte man gjennom though

Gemo
28-02-2013, 19:08
1 time transit i Doha er normalt helt uten problemer om det ikke oppstår forsinkelser, men da sørger de godt for deg.

Det er alikevel greit å benytte deg av hurtig transit. Reiser du økonomi holder du bare deg til venstre om køen. Her er det muligheter for rask kontroll for de som har kort transitt-tid, det er en egen sluse. Reiser du business kan du bare slappe helt av, du er gjennom sikkerhetskontrollen i løpet av 2 minutter..

Bergern
28-02-2013, 20:55
Reiser du business kan du bare slappe helt av, du er gjennom sikkerhetskontrollen i løpet av 2 minutter..

Ja for f.... Reiste i C, så mine erfaringer er der etter. Trådstarter har så vidt jeg kan se ikke nevnt noe om klasse, men alt burde gå til alles tilfredshet, så lenge det ikke er store forsinkelser fra OSL selvfølgelig :)

-Sindre
28-02-2013, 21:34
Doha er veldig kjapt og effektivt, men bussen tar evigheter. Tror jeg brukte ca. 15-20 min med buss inn til terminalen og ca. 10 min ut til flyet. Så om du blir litt forsinket fra OSL kan det bli tight.

Hypern
08-12-2013, 21:16
Hei og hopp.
Slo til på introsalget i OneWorld på businessklasse til Qatar Airways og fikk dermed en 9 timers nattransitt på vei til BKK (som var det billigste). Men 9 timer på flyplassen frister ikke selv i premium terminalen om natta. Hørte med Qatar her i Norge om det var mulighet for å få hotell, men fordi det var kortere connection tilgjengelig gikk ikke det da. Prøvde så Qatar Airways holidays (hvor man booke DOH stopover), men der var det ikke noe ledig.

Vurderer da å fikse en natt på egenhånd og da har jeg et par spm. Hvordan skal man overbevise Qatar Airways om at man vil igjennom passkontrollen? Såvidt jeg har skjønt er det et strengt regime med bussing på DOH. Nordmenn får visum ved ankomst Qatar så er ikke noe stress sånn sett regner jeg med. Og har noen gode anbefalinger på hotell? Har juksegull i Hilton, jukse-concierge i Club Carlson, men det spiller ikke så stor rolle. Og er det greit med taxi osv i Doha? Er det noe jeg vil minimalisere på et sånt prosjekt er bruk av tid om dere skjønner. :p

Sondbjo
08-12-2013, 21:25
Jeg bodde på The Torch i DOH det var STILIG. Alt ble styrt med nettbrett... koster ca 1000-1200 kr sjekk mellom de største søkemotorene før du bestiller. Det ligger ca 30 min fra flyplassen så det er muligens et minus. DOH er i seg selv ganske kjedelig. Det finnes mange digre kjøpesentere. Det er lurt å velge hotell nærme disse om man vil ha noe ut av en eventuell stopp over.

The Ticketor
08-12-2013, 22:28
Du kan komme deg ut av flyplassen om du vil. Bare forklar på innsjekk at du skal overnatte i DOH, så får du et blått omslag til ombordstigningskortet som viser at du skal til ankomsterminalen. Husk dog at bagasjen gjennomsjekkes, så ta med det du trenger for natten i håndbagasjen din. Visum betales med kort i passkontrollen.

Taxi er det ingen store problemer med fra flyplassen. Det er litt dyrere fra flyplassen enn til/fra andre steder, det er et ekstra gebyr med i prisen. Taxi er fortsatt billig, selv om noen gjerne prøver seg på å kjøre uten taksameter og gi deg en "spesialpris". Ikke ta pirattaxi. Selv med "turistpris" har du fint råd til taxi.

Utflyttet
09-12-2013, 12:19
Taxi er det ingen store problemer med fra flyplassen. Det er litt dyrere fra flyplassen enn til/fra andre steder, det er et ekstra gebyr med i prisen. Taxi er fortsatt billig, selv om noen gjerne prøver seg på å kjøre uten taksameter og gi deg en "spesialpris". Ikke ta pirattaxi. Selv med "turistpris" har du fint råd til taxi.

For ordens skyld, "ekte" taxi er ut og til høyre rundt hjørnet. Rett utenfor ankomst står det alltids noen titalls piratsjåfører og forsøker å overtale deg om at de de er de offisielle.

-A

The Ticketor
10-12-2013, 17:39
Taxibilene er mintgrønne (omtrent) med forskjellig farge på taket som indikerer hvilket selskap som eier/opererer taxien. Så vidt jeg husker har alle ekte taxiene det fargeskjemaet.

nime
12-12-2013, 16:33
Har en "Time between sectors: 10:35" i DOH, bør vel resultere i overnatting en plass siden det ikke er kortere connection så vidt jeg kan se. Kontakter man da Norgeskontoret via epost med bookingref?

andyp
12-12-2013, 20:59
Antar det ja: http://support.qatarairways.com/entries/508355-What-if-I-have-a-transit-time-of-over-8-hours-in-Doha-

Jeg og fruen skal reise til Dubai i Januar og har valgt en lengre stopover med tanke på å få hvile ut i DOH og reise til DXB på morgenkvisten istedenfor å lande midt på natta i Dubai.
Sieden reisen Fra DOH til DXB er i First så har vi visstnok tilgang til soverom der med senger. Noen som vet om disse kan bookes eller om det er først til mølla? Er First loungen døgnåpen?

aboerr
12-12-2013, 23:32
Antar det ja: http://support.qatarairways.com/entries/508355-What-if-I-have-a-transit-time-of-over-8-hours-in-Doha-

Jeg og fruen skal reise til Dubai i Januar og har valgt en lengre stopover med tanke på å få hvile ut i DOH og reise til DXB på morgenkvisten istedenfor å lande midt på natta i Dubai.
Sieden reisen Fra DOH til DXB er i First så har vi visstnok tilgang til soverom der med senger. Noen som vet om disse kan bookes eller om det er først til mølla? Er First loungen døgnåpen?

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å booke disse på forhånd (men det går jo an å sende en mail). Det er ikke så mange rom heller, og ingen bad på rommet. Enkle rom til å være på F siden i PT. Men de har jo det man trenger... Senger. De gangene jeg har "overnattet" der har jeg knapt sett andre folk, så tror det er ganske greit å få seg et rom.
Loungen er døgnåpen, men jeg tror all mat kommer fra C siden, i hvertfall om natten. Bare å si ifra til betjeningen, så ordner de noe for dere.

The Ticketor
13-12-2013, 00:36
Har en "Time between sectors: 10:35" i DOH, bør vel resultere i overnatting en plass siden det ikke er kortere connection så vidt jeg kan se. Kontakter man da Norgeskontoret via epost med bookingref?

Ta kontakt med nordicreservations@no.qatarairways.com.

nime
13-12-2013, 14:01
Ta kontakt med nordicreservations@no.qatarairways.com.
Takk :)

Fikk beskjed tilbake om at bookingen var OK for STPC, FOC. :up:

Hvilke hotell benytter QR i DOH, noen som vet?

Edit: Fikk tildelt Oryx Rotana.

bragemann
13-12-2013, 18:15
Lå på Oryx Rotana i sommer i forbindelse med 13 timers stopover i Doha ,helt greit hotell rett ved flyplass ,fine rom og bra frokost også gratis transport til og fra Premium terminal

A346
17-12-2013, 16:00
QR endrer på avgangstider (faktisk på 3/4 flighter), og nå er det plutselig kun 20 min transfer i DOH på vei hjem til OSL. Det må da være (u)lovlig tight?

Må nevne at reisen gjelder mine foreldre som skal fly hjem fra DXB med vår datter på halvannet år. Selv om det er QR's ansvar om de ikke rekker flyet, tror jeg de synes det er stressende nok i seg selv å fly med henne for første gang, om de ikke i tillegg risikerer å bli stuck i DOH. Bør jeg kontakte QR for ombookning?

På vei til DXB er det også endringer, men der har vi gått fra ca en times connection til 2,5 time, noe som gjør at en bedre forbindelse er mulig. I mitt hode mener jeg at QR bør kunne booke oss om da vi selvfølgelig hadde booket den beste forbindelsen i første omgang hadde den vært tilgjengelig.

Billetter er booket i billigste monkey, men det gjør vel ikke at vi står uten rettigheter?

Hypern
17-12-2013, 20:13
QR endrer på avgangstider (faktisk på 3/4 flighter), og nå er det plutselig kun 20 min transfer i DOH på vei hjem til OSL. Det må da være (u)lovlig tight?

Må nevne at reisen gjelder mine foreldre som skal fly hjem fra DXB med vår datter på halvannet år. Selv om det er QR's ansvar om de ikke rekker flyet, tror jeg de synes det er stressende nok i seg selv å fly med henne for første gang, om de ikke i tillegg risikerer å bli stuck i DOH. Bør jeg kontakte QR for ombookning?

På vei til DXB er det også endringer, men der har vi gått fra ca en times connection til 2,5 time, noe som gjør at en bedre forbindelse er mulig. I mitt hode mener jeg at QR bør kunne booke oss om da vi selvfølgelig hadde booket den beste forbindelsen i første omgang hadde den vært tilgjengelig.

Billetter er booket i billigste monkey, men det gjør vel ikke at vi står uten rettigheter?

Jeg ville tatt kontakt med Qatar i Norge. Det der er helt klart en ulovlig connection. Nei man er ikke uten rettigheter i monkey. En billett er en billett

The Ticketor
17-12-2013, 23:27
nordicreservations (at) no.qatarairways.com

espenlok
15-01-2014, 20:40
Hei!

Når det gjelder gratis overnatting/transport/visum ved transitt i Doha, så skriver QR på sine hjemmesider følgende: "Not all fares are eligible for this stopover service"

Er det noen (f.eks. the Ticketor) som kjenner til hvilke klasser som er aktuelle for dette? Jeg vurderer å booke en reise i V-klasse med 9,5 time transitt i Doha på vei hjemover.

Skal det dukke opp tilbud om denne pakken ved gjennomføring av bookingen på QRs hjemmeside, eller er det noe man ordner i ettertid?

Espen

Fry
15-01-2014, 21:59
V klasse dekkes ikke mener jeg, da det vel er en promo-klasse... Tror det bare er ordinære klasser, fra S og oppover som er dekket

The Ticketor
16-01-2014, 01:07
V får du nok ikke STPC på nei, dessverre. Du kan for så vidt kjøpe en STPC-pakke (dersom det finnes ledige rom) til den klassen, men ikke helt sikker på hva prisen er. Tror den ligger på USD125.

Om jeg husker det, så skal jeg sjekke detaljene, men det blir tidligst på fredag.

andyp
18-01-2014, 20:11
Reiser som nevnt med QR i C til DXB neste helg. Vi har en stopover i DOH på 7,5 time. Hva skjer med innsjekket baggasje? Vil vi måtte hente den ut og vente med innsjekking eller kan vi bare hoppe av i premiumterminalen og slappe av?

espenlok
18-01-2014, 21:11
V får du nok ikke STPC på nei, dessverre. Du kan for så vidt kjøpe en STPC-pakke (dersom det finnes ledige rom) til den klassen, men ikke helt sikker på hva prisen er. Tror den ligger på USD125.

Om jeg husker det, så skal jeg sjekke detaljene, men det blir tidligst på fredag.

Hadde vært veldig fint om du kunne få sjekket detaljene :) Regner med at jeg booker noe en av de nærmeste dagene. Foreløpig er planen QR, men ikke helt sikker ennå.

The Ticketor
18-01-2014, 22:19
Reiser som nevnt med QR i C til DXB neste helg. Vi har en stopover i DOH på 7,5 time. Hva skjer med innsjekket baggasje? Vil vi måtte hente den ut og vente med innsjekking eller kan vi bare hoppe av i premiumterminalen og slappe av?

Den gjennomsjekkes til DXB.

The Ticketor
18-01-2014, 22:27
Snakket med en kollega på ticketing, og han sa at det er O, Q og G som ikke kan gi STPC. V ga ikke tidligere, men det var før omleggingen i forbindelse med oneworld.

Hei!

Når det gjelder gratis overnatting/transport/visum ved transitt i Doha, så skriver QR på sine hjemmesider følgende: "Not all fares are eligible for this stopover service"

Er det noen (f.eks. the Ticketor) som kjenner til hvilke klasser som er aktuelle for dette? Jeg vurderer å booke en reise i V-klasse med 9,5 time transitt i Doha på vei hjemover.

Skal det dukke opp tilbud om denne pakken ved gjennomføring av bookingen på QRs hjemmeside, eller er det noe man ordner i ettertid?

Espen

espenlok
19-01-2014, 01:38
Snakket med en kollega på ticketing, og han sa at det er O, Q og G som ikke kan gi STPC. V ga ikke tidligere, men det var før omleggingen i forbindelse med oneworld.

OK. Da forstår jeg det slik at V faktisk vil gi tilbud om STPC! Flotte greier. Takk for hjelpen.

Er det da noe man ordner direkte med QR etter bestilling? Spiller det noen rolle om billettene er bestilt på QRs hjemmesider eller hos andre reisebyråer i forhold til STPC.

Beklager alle spørsmålene, men QRs hjemmesider er ikke utfyllende når det gjelder STPC...

Espen

The Ticketor
19-01-2014, 19:00
Tror ikke det har noe å si, det er QR som gjør det til slutt uansett. Og hvor billetten er kjøpt (av hvem) skal ikke ha noe å si.

Om du ser litt lenger opp, så har du en e-postadresse du kan benytte.

peterfox
07-05-2014, 15:39
Er det noen som i detalj kjenner QRs policy på langt stop-over (14 timer) OSL-DOH-HKT
Hvordan er det med hotel og visum ?
Bruker de et hotel i nærheten av DOH ?
Vurderer en booking i I-klasse (Business), men det er som nevnt over 14 timer connection fra OSL på lør/søndager i juli...

The Ticketor
07-05-2014, 18:51
Det er forklart ganske godt i denne tråden allerede, men det viktigste er:

* Gjelder transit mellom 8 og 24 timer.
* Gjelder ikke dersom det finnes en forbindelse under 8 timer den dagen, selv om den avgangen er full.
* Skal forhåndsbookes 72 timer før avgang, men dersom plass finnes kan det som regel ordnes i DOH ved ankomst.

Dersom du får STPC inngår:
* Hotell (5-stjerner for business, 3-stjerner for økonomi)
* Transitvisa til Qatar
* Transport til/fra hotell
* Mat alt etter ankomsttid og lengde på opphold

Oryx Rotana brukes ofte for business, men også andre hoteller benyttes.

Litt mer info her:
http://www.qatarairways.com/global/en/transit-accommodation.page

http://support.qatarairways.com/entries/22540557-If-I-am-travelling-in-First-or-Business-Class-and-have-booked-the-transit-accommodation-service-then

nime
19-05-2014, 18:05
Vurderer en booking i I-klasse (Business)...
Bookingklasse I gir STPC ved ellers oppfylte kriterier.

robertaas
29-06-2014, 10:35
Såvidt jeg vet får dere dekket opphold i Doha ved transit på mer enn 8 timer, men dette er forutsatt at dette er korteste mulige ventetiden da dere booket. Altså, dersom dere kunne ventet 3 timer, men heller ønsket en annen avgang, får dere ikke denne muligheten. Da dekker QR visum, transport og mat. Hotellet er vanligvis Oryx Rotana, ikke langt unna. Mulig de har endret hotell etter de flyttet til Hamad, men i følge tråder på FT er det Oryx Rotana som fortsatt brukes. Dette er forøvrig et flott hotell etter min standard. De har til og med ei norsk dame som jobber i resepsjonen/inngangsområdet. Fikk en hyggelig velkomst av henne tidligere :-)
Gjelder dette også økonomi? Har 8:55 transit som var korteste tilgjengelig når jeg kommer til Doha med det flyet. Selskapet jeg kjøpte pakken gjennom påstod jeg selv måtte stå for overnatting.

Ser forresten at transfer andre veien antagelig blir over 12 timer da flighten jeg ble booket på ikke ser ut til å finnes lengere.

Discus
29-06-2014, 10:54
Gjelder dette også økonomi? Har 8:55 transit som var korteste tilgjengelig når jeg kommer til Doha med det flyet. Selskapet jeg kjøpte pakken gjennom påstod jeg selv måtte stå for overnatting.

"korteste tilgjengelige" betyr korteste mulige transfertid basert på rutetidene, det vil si uavhengig av om flyene er fullbooket.

robertaas
29-06-2014, 10:59
"korteste tilgjengelige" betyr korteste mulige transfertid basert på rutetidene, det vil si uavhengig av om flyene er fullbooket.
I tillegg har de denne som det er veldig vanskelig å forholde seg til:
"Transit accommodation is up to the discretion of Qatar Airways. Not all fares are eligible for this stopover service, please contact your local Qatar Airways office to confirm whether this service is available for your journey, charges may apply."

espenlok
29-06-2014, 11:13
I tillegg har de denne som det er veldig vanskelig å forholde seg til:
"Transit accommodation is up to the discretion of Qatar Airways. Not all fares are eligible for this stopover service, please contact your local Qatar Airways office to confirm whether this service is available for your journey, charges may apply."

Ja, de kunne godt vært tydeligere på nettsiden, men The Ticketor har spesifisert hvilke klasser det gjelder i innlegg nr 40 i denne tråden.

robertaas
29-06-2014, 11:50
En annen utydelighet fra Qatar:
"Qatar Airways may offer transit hotel accommodation for customers who face extended transit times (between 8 and 24 hours) in Doha, en-route to their final destination depending on the fare and route purchased."
Så det gjelder altså ikke på returen?

The Ticketor
29-06-2014, 16:44
Jo, det gjelder også på returen. Send en e-post til adressen jeg har lagt inn et par ganger i denne tråden og oppgi bookingreferanse, så kan dem fikse det for deg (om du oppfyller kravene som nevnt tidligere).

Selv om man kan få STPC-hotell også uten å forhåndsbooke og bare gå til kundeserviceskranken i DOH, så anbefales ikke det av åpenbare grunner (det kan være fullt). Hotellet blir ikke booket for deg om du ikke sier fra minst 72 timer i forveien, så send dem en mail. Dog virker det som om det er mange som får hotell selv uten å ha booket i forveien, men hvorfor ta sjansen?

robertaas
29-06-2014, 18:30
Takk for tips i tråden. Har sendt forespørsel, men jeg klarer ikke se hvilken bookingklasse billetten har og det er vel ingen info tilgjengelig om hvilke klasser som faller utenfor.

espenlok
29-06-2014, 20:41
Takk for tips i tråden. Har sendt forespørsel, men jeg klarer ikke se hvilken bookingklasse billetten har og det er vel ingen info tilgjengelig om hvilke klasser som faller utenfor.

Nei, hvis du ikke stoler på svaret til The Ticketor, som jeg henviste til ovenfor, så tror jeg ikke du finner noe annen informasjon om hvilke klasser som faller utenfor... :)

robertaas
29-06-2014, 20:49
Ser jeg leste tråden vel raskt. Trodde O, Q og G falt innenfor, men ser nå at de falt utenfor.

Er det noen enkel måte å se bookingklasse hos Qatar? De vises ikke når jeg får opp bookingen der og det vises heller ikke på checkmytrip.com.

espenlok
29-06-2014, 21:00
Er det noen enkel måte å se bookingklasse hos Qatar? De vises ikke når jeg får opp bookingen der og det vises heller ikke på checkmytrip.com.

Det stod bookingklasse i klartekst i e-postkvitteringen jeg fikk fra dem da jeg bestilte. Men dersom du har bestilt via annet reisebyrå har jeg ikke noen gode løsninger annet enn å kontakte dem på kundservicen. De svarte ganske kjapt på kundeservicen og var riktig hjelpsomme (var for øvrig litt overrasket at det faktisk var skandinaver som svarte).

robertaas
29-06-2014, 21:11
Har allerede sendt dem forespørsel om transferen så jeg får nok bare vise tålmodighet og vente på det svaret til i morgen.

Utrolig at flyselskapene gjør ting så kryptiske.

robertaas
30-06-2014, 13:33
Fikk avslag med forklaringen at selv om det ikke var noen connection videre dit jeg skulle videre innen 8 timer så var det jo tilgjengelig andre flighter med under 8 timers connection mellom destinasjonene.

Kriteriet:
"There is no connection of less than 8 hours available;" gjelder altså ikke for flighten man kommer inn med, men for destinasjonen man reiser fra.

Utflyttet
30-06-2014, 14:37
Det stemmer jo med det som er sagt over.

-A

robertaas
30-06-2014, 15:01
Det stemmer jo med det som er sagt over.
At mulig kortere connectiontid gjelder per destinasjon og ikke per flight man kommer inn med er en utdyping som ikke er foretatt tidligere i tråden. Men det er selvsagt mulig at noen har antatt det eller visst det uten å si det eksplisitt.

Utflyttet
01-07-2014, 07:46
Kort summert, om du skal fly A-B-C så er det korteste mulige tiden mellom A-B og B-C som teller. Om det er ledige seter som gjør det mulig, eller passer din bookingklasse eller timeplan er irrelevant.

-A

Peppep
01-07-2014, 11:14
Kort summert, om du skal fly A-B-C så er det korteste mulige tiden mellom A-B og B-C som teller. Om det er ledige seter som gjør det mulig, eller passer din bookingklasse eller timeplan er irrelevant.

-A
Jeg har aldri sett det bli sagt tidligere. Slik jeg har skjønt det, og som virker rimelig, er at det er korteste transittid til B-C uavhengig av hvilken avgang man tar A-B som gjelder. QRs tolkning er etter mitt skjønn urimelig restriktiv (når de først skal ha ordningen).

robertaas
01-07-2014, 17:18
I tillegg kan de bruke
akkurat som de vil og eventuelt ta fullt betalt for tilbudet.

Qatar skryter altså på seg et tilbud de ikke i det hele tatt forplikter seg til å levere. Et skikkelig upålitelig jalla-selskap altså.

Discus
01-07-2014, 17:43
<mod>
Da er vel denne saken belyst fra de fleste vinkler?! Herfra fortsetter hensikten med tråden som skal belyse generelle ting vedr. "Transfer/stopover i Doha". Om noen har fliser de vil spikke om Qatar som selskap så kan man starte en egen tråd.
</mod>

Peppep
01-07-2014, 20:48
I tillegg kan de bruke
akkurat som de vil og eventuelt ta fullt betalt for tilbudet.

Qatar skryter altså på seg et tilbud de ikke i det hele tatt forplikter seg til å levere. Et skikkelig upålitelig jalla-selskap altså.
Tja, disclaimere har stort sett alle. Men hovedvilkårene er:

This service may be available if the following criteria is collectively met:

There is no connection of less than 8 hours available;
The transit time in Doha is between 8 and 24 hours;
The booking does not include flights to or from Abu Dhabi (AUH), Bahrain (BAH), Dubai (DWC), Dubai (DXB), Kuwait (KWI), Muscat (MCT), and Sharjah (SHJ).

Det står ikke nevnt "no connection between the origin and destination cities" eller noe tilsvarende. Den mest nærliggende tolkningen er da at det gjelder fra den innkommende flighten, uavhengig av om det finnes flere alternativer fra A til DOH.

@robertaas: Jeg hadde forsøkt en gang til, og henvist til at de publiserte vilkårene ikke sier noe om absolutt korteste mulig transittid mellom start og destinasjon. Selv om de har "rett" til å avslå hadde jeg gitt det et forsøk.

<mod>
Da er vel denne saken belyst fra de fleste vinkler?! Herfra fortsetter hensikten med tråden som skal belyse generelle ting vedr. "Transfer/stopover i Doha". Om noen har fliser de vil spikke om Qatar som selskap så kan man starte en egen tråd.
</mod>
Er ikke QRs STPC-ordning ekstremt relevant for nettopp "Transfer/stopover i Doha" når nær 100% av nordmenn som reiser via Doha bruker QR...? Store deler av tråden omhandler dette. :)

janarne101
04-07-2014, 18:39
Sitter i DOH nå.

Ti timers opphold.

Fikk ikke hotell pga tur med US miles i business. Filippineren bak skranken hadde fått beskjed av overordnede, selv om det var merket på billetten min at jeg skulle ha stopover pakke.

Men kunne få voucher til å kjøpe ting for. Måtte gå ned etter security og få denne ved en QR premium desk.

Kunne heller ikke få lounge tilgang, da QR ikke hadde gjort ferdig sine lounger.

Men, voila! Da jeg kom til premium desken og sa at jeg måtte vente ti timer, tok damen meg opp ei rulletrapp, og der var det både F og C lounger.

Ble vist inn i C loungen. Litt liten, men tidlig på dagen var det lite folk, og det er i alle fall bedre enn ingenting.

Kommer an på hvem man treffer tydeligvis.

Hpkris
05-07-2014, 13:14
Ting er tydeligvis ikke lett når man skal være i Doha i 21timer når kona har Thai pass. Fått 3 forskjellige svar fra Qatar nå, så enden på visa nå ser ut til at enten må turen bookes om, eller så blir det avbestilling og hjem til Thailand med DY.
At ting skulle være så vanskelig for henne å få visum er bare helt utrolig.

Hypern
05-07-2014, 16:34
Ting er tydeligvis ikke lett når man skal være i Doha i 21timer når kona har Thai pass. Fått 3 forskjellige svar fra Qatar nå, så enden på visa nå ser ut til at enten må turen bookes om, eller så blir det avbestilling og hjem til Thailand med DY.
At ting skulle være så vanskelig for henne å få visum er bare helt utrolig.

Hadde du gjort litt research så kan denne siden her kanskje hjelpe deg
https://qatarvisa.qatarairways.com/qatarvisa/online/qrvisa/applyVisa/search

Hpkris
05-07-2014, 16:42
Hadde du gjort litt research så kan denne siden her kanskje hjelpe deg
https://qatarvisa.qatarairways.com/qatarvisa/online/qrvisa/applyVisa/search

Fikk klar beskjed fra QR i Norge at den siden kunne jeg IKKE bruke.... Var det jeg trodde helt til at folka begynner å snakke om hverandre. Fikk klar beskjed om å fikse ting på egenhånd, så utrolig bra kundeservice kan man si....

Hypern
05-07-2014, 16:43
Fikk klar beskjed fra QR i Norge at den siden kunne jeg IKKE bruke.... Var det jeg trodde helt til at folka begynner å snakke om hverandre. Fikk klar beskjed om å fikse ting på egenhånd, så utrolig bra kundeservice kan man si....

Hm, hva med å prøve da? Kundeservice har veldig det med å være inkonsekvent. Her er også relevant info fra Qatars ambassade i Thailand
http://www.qatarembassy.or.th/en/servicevisa.html

Hpkris
05-07-2014, 16:53
Hm, hva med å prøve da? Kundeservice har veldig det med å være inkonsekvent. Her er også relevant info fra Qatars ambassade i Thailand
http://www.qatarembassy.or.th/en/servicevisa.html

Ja kan evnt gjøre et forsøk, bare surt å tape penger på hotel og visum hvis det ikke går. Du er inne på noe, har ringt flere steder og ingen kan gi noe klart svar. Står at man kan få visum via ett hotel, men da fikk jeg beskjed om at hu måtte ha invitasjon fra en i Qatar. Ringte også Qatar Holidays og fikk heller ikke noe svar der... Ikke rart man stanger hue i veggen når ingen kan svare klart.
Da vi bestilte reisen i Thailand fikk jeg beskjed om at dette var ingen problem. Bare ta kontakt med kundeservice i Norge ei uke før dere reiser, så fikser de visum for henne var svaret der....

Utflyttet
06-07-2014, 10:52
Ja kan evnt gjøre et forsøk, bare surt å tape penger på hotel og visum hvis det ikke går. Du er inne på noe, har ringt flere steder og ingen kan gi noe klart svar. Står at man kan få visum via ett hotel, men da fikk jeg beskjed om at hu måtte ha invitasjon fra en i Qatar. Ringte også Qatar Holidays og fikk heller ikke noe svar der... Ikke rart man stanger hue i veggen når ingen kan svare klart.
Da vi bestilte reisen i Thailand fikk jeg beskjed om at dette var ingen problem. Bare ta kontakt med kundeservice i Norge ei uke før dere reiser, så fikser de visum for henne var svaret der....

Dette er det absolutt svakeste punktet til QR; kontorene ute er under ganske stram føring fra Doha, og må man ha kontakt med QR på bakken i Doha er det så godt som aldri konsekvente svar og få fordi de som møter kunden først er ofte de som har minst myndighet og minst kunnskap.

Det er stort sett sånne ting som får meg til å gå varm og miste en sikring når det gjelder større organisasjoner. Jeg er klar på at det er to grunner til at jeg flyr QR; de dekker begge regionene jeg har behov for å fly til, og de har et veldig bra produkt i luften. Men det surret på bakken i Doha har vært en katastrofe så lenge jeg har hatt med selskapet å gjøre (ca 10 år).

-A

Hpkris
06-07-2014, 13:04
Dette er det absolutt svakeste punktet til QR; kontorene ute er under ganske stram føring fra Doha, og må man ha kontakt med QR på bakken i Doha er det så godt som aldri konsekvente svar og få fordi de som møter kunden først er ofte de som har minst myndighet og minst kunnskap.

Det er stort sett sånne ting som får meg til å gå varm og miste en sikring når det gjelder større organisasjoner. Jeg er klar på at det er to grunner til at jeg flyr QR; de dekker begge regionene jeg har behov for å fly til, og de har et veldig bra produkt i luften. Men det surret på bakken i Doha har vært en katastrofe så lenge jeg har hatt med selskapet å gjøre (ca 10 år).

-A

Du oppsummerer QR på en grei måte. Vi har heller aldri hatt noe å klage på, men denne gangen skulle vi ha en dag i Doha og slappe av å se byen før vi dro hjem. Men når man sjekker for å være på den sikre siden får man bare svada svar overalt så blir man oppgitt.
Skal heller ikke se bort i fra at det ryker en sikring hos meg i morgen heller :P
Og 18 timer på airport hotellet frister overhodet ikke.

Peppep
06-07-2014, 14:24
Du oppsummerer QR på en grei måte. Vi har heller aldri hatt noe å klage på, men denne gangen skulle vi ha en dag i Doha og slappe av å se byen før vi dro hjem. Men når man sjekker for å være på den sikre siden får man bare svada svar overalt så blir man oppgitt.
Skal heller ikke se bort i fra at det ryker en sikring hos meg i morgen heller :P
Og 18 timer på airport hotellet frister overhodet ikke.
I din situasjon hadde jeg sendt avgårde noen mailer i stedet for å ringe. Uansett hvor inkonsekvente de er, så er det nok at ett av svarene (fra ambassaden, QR Norge, QR sentralt, QR Thailand etc) er positivt - ta med en utskrift av det positive svaret, så har du et mye bedre utgangspunkt når dere står midt i det.

På vei hjem fra ZNZ i vår var Precision Air overbooket, og vi fikk beskjed noen timer i forveien at vi hadde blitt booket om til siste flight, slik at vi ville miste DAR-BGO på en separat booking. Ringte og mailet med kundesenter/operations som til slutt bekreftet at vi var tilbake på flighten. Likevel ble vi avvist på innsjekk frem til vi viste mailen, da hostet de opp to seter likevel.

Hpkris
06-07-2014, 16:35
Problemet mitt nå Peppep er at det er bare ei uke til, og minimum for å søke viusum for fruen er visst 1uke. Men skal ta å sende en mail etterpå og se hva svaret blir evnt prøve å ringe Qatar ambassaden i London i morgen , som er nærmest oss.

Peppep
07-07-2014, 02:43
Ah... kinkig! De svarer sikkert ikke på mail helt umiddelbart heller. Men det blir for dumt at dere skal måtte kjøpe nye billetter (eller være 21 timer på flyplassen) hvis du spurte ved bestilling og fikk bekreftet at QR Norge skulle ordne det. Tror nok Utflyttet har helt rett i at det første svaret var fra en uten noe særlig autoritet, men det får de nesten ta ansvar for selv og ordne opp.

Har du hørt med The Ticketor? Kanskje han kan være behjelpelig hvis du sender ham en PM.

Hpkris
07-07-2014, 12:05
Nå ble det en relativ grei løsning. Ringte nå og traff en hyggelig svenske. Begynte samtalen med å spørre han om han trengte gullkort nr eller booking nr. Viste seg nå da, at man KUNNE ha fiksa min kone visum, men at det nå var i seneste laget. Men etter litt frem og tilbake fant han en connection på 8timer på onsdag den 16, som var meget billig å endre, så da får vi heller sitte i loungen og shoppe litt på flyplassen.

Oppsumert så burde QR ta et kurs med sine ansatte, slik at de ga rett info til sine pax. Er nyttesløst at man skal kalle seg 5 stjernes selskap og vingler sånn når det gjelder kundeservice på telefonen.

MisterOlsen
27-08-2014, 10:36
Hei,

har fløyet med Qatar en gang tidligere i år (april), og skal ut med dem igjen i desember i år.
Har skjønt at i mellomtiden har de åpnet en ny flyplass.

Jeg husker når jeg var der sist syntes at flyplassen var altfor liten, tregt med bussgater osv.

Hvordan er den nye flyplassen?
Større plass, mer sitteplasser, slutt på bussgater?

rkvalvaa
27-08-2014, 13:46
Hei,

har fløyet med Qatar en gang tidligere i år (april), og skal ut med dem igjen i desember i år.
Har skjønt at i mellomtiden har de åpnet en ny flyplass.

Jeg husker når jeg var der sist syntes at flyplassen var altfor liten, tregt med bussgater osv.

Hvordan er den nye flyplassen?
Større plass, mer sitteplasser, slutt på bussgater?

Her er en tråd som omhandler den nye flyplassen i Doha:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99185

Kort sagt så er den nye flyplassen svært stor (og utvides også i årene fremover), og det skal ikke normalt sett være behov for bussgater.

hifiman
17-09-2014, 18:51
har akkurat bestilt en t/r reise med Qatar til BKK (economy)
men på returen så har jeg en 20 timers stopover i Doha før jeg skal til OSL
Blir det så jeg må hente bagasjen når jeg ankommer Doha ?
og må det søkes om visum på forhånd ?

KristianSk
17-09-2014, 22:40
har akkurat bestilt en t/r reise med Qatar til BKK (economy)
men på returen så har jeg en 20 timers stopover i Doha før jeg skal til OSL
Blir det så jeg må hente bagasjen når jeg ankommer Doha ?
og må det søkes om visum på forhånd ?

"Visum for opphold under 2 uker kjøpes og utstedes på flyplassen ved ankomst og koster Qatar Riyals 100. Det er mulig å forlenge visumet ytterligere 2 uker.
Norsk nødpass (gul farge) aksepteres ikke som innreisedokument i Qatar. Vi ber alle reisende til Qatar om å påse at de har gyldig, ordinært pass" fra Visumservice.no

Regner med de kan oppbevare bagasjen for deg.

peterfox
17-09-2014, 22:45
Nå som QR har fått reell konkurranse på midt-østen transfer,
Er de like hard på korteste connection eller had de løsnet litt i snippen mtp. 8 timers regelen?

hifiman
17-09-2014, 22:49
"Visum for opphold under 2 uker kjøpes og utstedes på flyplassen ved ankomst og koster Qatar Riyals 100. Det er mulig å forlenge visumet ytterligere 2 uker.
Norsk nødpass (gul farge) aksepteres ikke som innreisedokument i Qatar. Vi ber alle reisende til Qatar om å påse at de har gyldig, ordinært pass" fra Visumservice.no

Regner med de kan oppbevare bagasjen for deg.

takk for svaret :) men etter nærmere ettertanke så tar jeg med meg kofferten :)

The Ticketor
18-09-2014, 18:33
Bagasjen gjennomsjekkes, så det er en god idé å pakke ting du trenger i DOH i håndbagasjen.

hifiman
18-09-2014, 18:35
Bagasjen gjennomsjekkes, så det er en god idé å pakke ting du trenger i DOH i håndbagasjen.
ok..men slipper vel det visst jeg ikke skal sende bagasjen, men hente den når jeg ankommer DOH ?

hifiman
25-09-2014, 21:41
ok..men slipper vel det visst jeg ikke skal sende bagasjen, men hente den når jeg ankommer DOH ?
Så bagasjen blir sendt hele veien, ennda jeg har 20 timer layover.. ?
håper på at det ikke blir kluss med visa on arrival...har ihvertfall hotel bekreftelse fra intercontinental

KristianSk
25-09-2014, 21:48
håper på at det ikke blir kluss med visa on arrival...har ihvertfall hotel bekreftelse fra intercontinental

Neida, du kan si at du vil ha kofferten i Doha.

Hypern
26-09-2014, 06:42
Ikke noe problem med visum. Betales med alt av internasjonal plastikk. Hele prosessen tok vel et minutt eller to.

robertaas
29-11-2014, 00:56
Er det noe bedre alternativ enn "The Airport Hotel" og må man gjennom immigration for å komme til hotellet?

akira
04-12-2014, 12:17
Hvordan er prisene på alkohol på tax-free i DOH i forhold til OSL?

robertaas
04-12-2014, 13:54
Hvordan er prisene på alkohol på tax-free i DOH i forhold til OSL?
Er ikke 10 piskeslag/flaske vanlig pris der nede. ;)

SQ 777
04-12-2014, 16:38
Kjøpte kun en vin i DXB for å ha med inn til transferhotellet i DOH. Før du slapp slapp inn scannet de håndbagasjen min. Fant dén , konfiskerte den og ga meg kvittering slik at jeg kunne få den levert ved avreise til der syndefulle landet jeg bor i... Selvfølgelig det droppet jeg, lot disse gode muslimer få kose seg med den i bakrommet...:drunk:

Hypern
05-12-2014, 12:05
Kjøpte kun en vin i DXB for å ha med inn til transferhotellet i DOH. Før du slapp slapp inn scannet de håndbagasjen min. Fant dén , konfiskerte den og ga meg kvittering slik at jeg kunne få den levert ved avreise til der syndefulle landet jeg bor i... Selvfølgelig det droppet jeg, lot disse gode muslimer få kose seg med den i bakrommet...:drunk:

I Qatar er du gudegitt nattklubben på hotellet ditt. De er mye mer strikse med alkohol enn UAE.

SQ 777
05-12-2014, 18:29
Ja, stemmer godt. Etter ankomst var jeg i baren med en gjeng meget seriøse arabere med sitt vakre hvite antrekk... Utenfor plakat og ID kontroll.

Mest morsomt " Qatari women no entry" . Etter en del Heineken og GT var de hvitkledde meget pratsomme. Greit at kjerringa er hjemme:p

hifiman
15-12-2014, 14:53
Har lest at det er vanskelig å ordne taxi i Doha? Hadde tenkt en tur til Villagio kjøpesenter fra radisson hotellet, noen som vet om det står drosjer utenfor kjøpesentret?

KristianSk
15-12-2014, 15:27
Har lest at det er vanskelig å ordne taxi i Doha? Hadde tenkt en tur til Villagio kjøpesenter fra radisson hotellet, noen som vet om det står drosjer utenfor kjøpesentret?

Tror jeg ville satset på Uber. Taxiene i Doha har såvidt jeg vet en pay what you want løsning som hvertfall jeg vil unngå.

hifiman
15-12-2014, 16:02
Tror jeg ville satset på Uber. Taxiene i Doha har såvidt jeg vet en pay what you want løsning som hvertfall jeg vil unngå.

Ja leste noe om det jeg også, må passe på at dem har takstemeter i bilen ja
Eller så får man overnatte på Torch som har direkte agang til kjøpesentret
Men koster ca 600 kr mer per natt

robertaas
15-12-2014, 20:55
Hadde ingen problemer med å finne taxi fra Viaggio.

jb1
16-12-2014, 08:13
Noen som har erfaringer med det nye flyplasshotellet, inne i terminalen? Jeg har 3 timer paa DOH snart. Det vil vaere midt paa natten, men hotellet tar walk-in gjester som vil bruke spa-fasiliteter og gym uten aa booke rom. De var litt uklare om priser etc. da de fleste bestiller rom. For tre timer er ikke det noen vits i det. Priority Pass gir ikke lenger adgang til lounge, men om prisen ikke er for avskrekkende kan jeg gaa til hotellet istedenfor aa betale inngang til lounge.

mckvakk
14-06-2015, 11:10
Har et ni timers opphold i doha og siden dette er om natten er det vel ikke så mye annet å finne på enn å sove.
Siden jeg har booket hos cathay og innkommende fly er med de, får jeg neppe betalt hotell av Qatar.
Kunne derfor trengt tips om hotell som er lett å komme seg til seint på kvelden (lander 22), og som helst ikke koster mer enn en drøy tusenlapp.

Sjekket hotellet inne på flyplassen, men de skulle ha 1800kr for en natt, noe som er litt i stiveste laget.

I verste fall så får jeg bare henge i loungen med en film eller fem :D

robertaas
14-06-2015, 21:50
Kunne derfor trengt tips om hotell som er lett å komme seg til seint på kvelden (lander 22), og som helst ikke koster mer enn en drøy tusenlapp.

Sjekket hotellet inne på flyplassen, men de skulle ha 1800kr for en natt, noe som er litt i stiveste laget.

I verste fall så får jeg bare henge i loungen med en film eller fem :D
Alt 1) Betale 250 for visum, betale taxi frem og tilbake til flyplassen, pluss hotel. Stå i kø for visum, forhandle med taxisjåfører 2 ganger, og komme deg gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll.

Alt 2) Betal for flyplasshotellet og slapp av der, det er ikke nødvendigvis så mye dyrere enn alternativet. Ta en tur i spa og svømmebassenget der.

mckvakk
15-06-2015, 13:08
Ja, det blir nok flyplasshotellet. Det viser seg at de har en annen pris hvis man kun er der 5-8 timer, noe som passer perfekt. Og prisen for det tilsvarer ca et billig hotell i byen pluss visum og taxi

nick5000
28-03-2016, 12:40
Har 9 timer i Doho i morgen kveld (lander 1730). Er det tid å dra inn til byen, hva kan man gjøre der om kvelden, noen områder man kan gå rundt i? Er vel kanskje ikke noen bargate, så hvor drar man?

peterfox
28-03-2016, 14:45
Har 9 timer i Doho i morgen kveld (lander 1730). Er det tid å dra inn til byen, hva kan man gjøre der om kvelden, noen områder man kan gå rundt i? Er vel kanskje ikke noen bargate, så hvor drar man?

Ja det er tid, kanskje enklest med QR gratis by-safari, da de fikser visum og transport, er vel OK temperatur nå på tyvetallet på kvelden.

Hypern
28-03-2016, 16:19

Alkohol serveres i Qatar kun på vestlige hotell. Men som nevnt har vel Qatar gratis turer i byen for de som mellomlander en lengre tid. Det er kanskje det greieste.

robertaas
28-03-2016, 18:14
Men som nevnt har vel Qatar gratis turer i byen for de som mellomlander en lengre tid. Det er kanskje det greieste.
Hvor reelt er det tilbudet? Qatar skryter jo om gratis hotell om man har over 8 timers transit og jeg hadde over 8 timer til neste fly dit jeg skulle, men de nektet å betale.

Ellers er det ingen "koselig gater" i noen av byene i sandkassen. Villagio shoppingsenter med gondoler og kanaler er et sted å se ellers kan jeg anbefale tiki-baren Trander Vic's rett ved Hilton.

Hypern
28-03-2016, 18:17
Hvor reelt er det tilbudet? Qatar skryter jo om gratis hotell om man har over 8 timers transit og jeg hadde over 8 timer til neste fly dit jeg skulle, men de nektet å betale.

Ellers er det ingen "koselig gater" i noen av byene i sandkassen. Villagio shoppingsenter med gondoler og kanaler er et sted å se ellers kan ejg anbefale tiki-baren Trander Vic's rett ved Hilton.

Jeg har fått gratis hotell av Qatar jeg - det som er greia er at det ikke må være mindre enn 8 timer TILGJENGELIG transfer på den aktuelle ruta - dette selv om den korte transferen er ekstremt mye dyrere. Har ikke prøvd turtilbudet deres. Men ja det er en litt frustrerende og forvirrer kundene.

robertaas
28-03-2016, 18:29
Jeg har fått gratis hotell av Qatar jeg - det som er greia er at det ikke må være mindre enn 8 timer TILGJENGELIG transfer på den aktuelle ruta - dette selv om den korte transferen er ekstremt mye dyrere.
For meg var alternativene med under 8 timers transit:
-reise tilbake dagen før fra feriestedet og overnatte rett ved flyplassen før reisen startet.
-reise fra feriestedet senere på kvelden, overnatte rett ved flyplassen før reisen startet og komme meg på jobb en dag senere
Det hadde altså ingenting med pris å gjøre.

nick5000
28-03-2016, 19:46
Takk for tips. Så vidt jeg kan se er min connection føste mulige i morgen, OSL DOH PVG.
Er det for sent å fikse hotell på flyplassen nå, hvordan gjør man det? Er hotellet inne i terminalen? Er bonus reise.

Er det ok å gå rundt i byen om kvelden, er det noe å se? Det blir jo mørkt. Er ikke så glad i turistturer.

robertaas
29-03-2016, 00:01
Er det for sent å fikse hotell på flyplassen nå, hvordan gjør man det? Er hotellet inne i terminalen? Er bonus reise.
Har bodd på hotellet inne i terminalen. Det ligger til nærmest som en lounge. Husk å få med deg svømmebassenget. Hotellet har ikke noen restaurant eller frokost, det må du skaffe andre steder inne på flyplassen.

Er det ok å gå rundt i byen om kvelden, er det noe å se? Det blir jo mørkt. Er ikke så glad i turistturer.Som sagt så er det ikke i det hele tatt lagt opp til at man skal "gå rundt" i disse byene rundt gulfen. De sosiale areanene på kveldstid er shoppingsentre og hoteller og det som finnes av restauranter og utesteder ligger nesten utelukkende på shoppingsentre og hoteller.

På dagtid kan man også gå litt langs stranden.

nick5000
30-03-2016, 20:03
En kort rapport. Transithotell funker ikke for awards. Qatar sightseeing turen varer 2.5 time, jeg hadde 9 timer så fikk tips av tour guiden at jeg kunne dra selv til local market: Souq Waqif. Uber fra flyplassen tok ca 15 minutter.
Det var det fint å gå rundt, akkurat det jeg var ute etter. Også en "bargate" der, dvs ingen alkohol kun shisha pipe og veldig god mat. Gikk en tur rundt utenom der og så litt også, og fant til slutt et hotell der det var en bar og så fikk meg noen øl. Uber tilbake til flypassen 1AM.

Så det er altså ganske greit å ta en tur på egenhånd, selv med kun 5-6 timer ville jeg gjort det. Og detter området var ihvertfall fint å gå rundt i, selv om det var litt turistifisert.

sexten
30-03-2016, 23:50
En kort rapport. Transithotell funker ikke for awards. Qatar sightseeing turen varer 2.5 time, jeg hadde 9 timer så fikk tips av tour guiden at jeg kunne dra selv til local market: Souq Waqif. Uber fra flyplassen tok ca 15 minutter.
Det var det fint å gå rundt, akkurat det jeg var ute etter. Også en "bargate" der, dvs ingen alkohol kun shisha pipe og veldig god mat. Gikk en tur rundt utenom der og så litt også, og fant til slutt et hotell der det var en bar og så fikk meg noen øl. Uber tilbake til flypassen 1AM.

Så det er altså ganske greit å ta en tur på egenhånd, selv med kun 5-6 timer ville jeg gjort det. Og detter området var ihvertfall fint å gå rundt i, selv om det var litt turistifisert.

Var faktisk ikkje klar over at det var Uber tilgjengelig i Doha :)
Synes forøvrig at Doha er ein dødskjedelig by (men det er vel litt smak og behag), så mine 8+ timar opphold vert alltid tilbrakt på hotell.

Kor mykje måtte du betale for visumet?

nick5000
31-03-2016, 21:55
Kor mykje måtte du betale for visumet?

var 100 lokale, ca 250 nok eller noe sånt.

KnutW
10-03-2017, 15:38
Skal en tur til Malé i juli, sannsynligvis med Qatar. Blir forhåpentligvis i biz, i hvert fall en vei. Som ruta ser ut nå får vi syv-åtte timer å slå i hjel i Qatar. Er det noen som har noen tips og råd om laaaang mellomlanding i Qatar; er det greit å ta buss/taxi inn til sentrum å rusle rundt -trengs visum? - lounge(r) - noe annet?

Sondbjo
10-03-2017, 15:48
Visum kjøper man med kort i passkontrollen. Qatar er ekstremt varmt i juli ikke et sted å rusle rundt... ;) det finnes ok kjøpesenter i sentrum bortsett fra det er Qatar litt kjedelig.

thedude
10-03-2017, 16:22
Jeg hadde en tilsvarende reise i januar hvor vi hadde noen timer imellom flightene, mener at så lenge du flyr Qatar hele veien så får man nå gratis transittvisum. Vi reiste med 2 ulike selskaper og kjøpte bare visum ved ankomst. Kort vei inn til byen. Veldig, veldig varmt (opptil 45-50 grader i juli).
Vi dro til Museum of Islamic Art (vakkert bygg) og Souq Waqif (krydder, kafe, resturant, osv). Begge kan anbefales.
Alternativt tilbyr Qatar Airways og turistmyndighetene en gratis bytur 4 ganger pr dag. http://www.qatarairways.com/global/en/offers/doha-city-tour.page

magnusant
10-03-2017, 17:18
Og har is du flyr biz har de egen kø for det til immigrasjon.
Loungen er dog særdeles bra, og hadde i det minste før, god champagne.

KnutW
10-03-2017, 18:30
Takk til alle for svar!

Nisse
31-12-2018, 11:46
Reiser med Qatar fra OSL-BKK imorgen med flybytte i Doha.
Har 1 time fra vi lander til neste fly fly til BKK går.Er dette knapt med tid eller går det greit,forutsatt at ting er i rute selvfølgelig.
Har aldri reist via Doha før men hører at noen sier det tar laaang tid mens andre sier det er en veldig grei flyplass.
Noen med erfaring?

Voipe
31-12-2018, 16:34
Bør gå greit.
Du må gjennom en sikkerhetskontroll, men jeg har kun opplevd den som rask og effektiv.