imm
05-12-2013, 19:55
Turen startet egentlig i Brønnøysund. Hadde vært der en helg for å hjelpe til litt, mens de ansatte der var på julebord i Trondheim. BNN-TRD-TRF og turen gikk selvfølgelig med Widerøe. Landet på ettermiddagen, og måtte innom tannlegen samme ettermiddag. Planen var å reise via OSL og direkte derfra til Paris. Men tannverk endret planen. Jeg MÅTTE til tannlegen før avreise. Og fikk time 1800. Så det ble overnatting hjemme, og reise videre til København neste morgen. Turen gikk derfra til Paris, med SAS. God nok tid til transfer i Paris til å nå Air France sin maskin til Freetown, via Monrovia i Liberia. Flyet var en A330 og gikk på rute. Alle flyvningene gikk fint, og med det ender alt om fly ;)
Landet i Freetown 2150 på kvelden. Flyplassen har blitt oppgradert siden sist jeg var der, og fremsto nå som ganske grei. Størrelsesmessig er det en liten flyplass, og Torp er jo en kjempeflyplass i forhold. Men men, den virket mye finere og mer velfungerende enn før. Og som vanlig måtte vi ta buss til terminalen, selv om det ville tatt mindre enn ett minutt å gå.
Lungi er landets eneste flyplass, og det er følgelig ingen innenrikstrafikk. En flyplass i et land med 6 millioner innbyggere. Og langt langt mindre enn Torp. Hele flyprogrammet sees her: http://www.visitsierraleone.org/visiting-sierra-leone/getting-there/Sierra-Leone-Flights-Schedule.html
Jeg vil påstå at Lungi flyplass er blant de merkeligste hovedflyplasser i hele verden. Kanskje den merkeligste av alle. Beliggenheten er unik. Langt langt fra byen. Så langt at det er helt uaktuelt å kjøre bil. Det er nemlig en stor fjord man må rundt. Så man må komme seg til byen sjøveien. Eller med helekopter. Nå var det ikke noe helekopter tilbud den dagen. Og det hadde det visst ikke vært på lenge. Missmanagement var det noen som sa. Så da var det båt da. Luftputebåten jeg pleier å ta, virket heller ikke. Ei heller den normale fergen. Så da var det kun ett transportmiddel igjen. Speedbåt! Pelican Ferry heter de, og tar deg over fjorden i stor fart. Båtene har plass til 20 personer, og er rett flotte båter. Med 2x250 Yamaha på hekken. Bagasjen gikk i egen båt. Det finnes 4 båter, og jeg fikk bli med tredje båt. Godt Airbussen ikke var full, for da måtte jeg ha ventet lenge. Men det var vel ca 40-50 avstigende personer. I ca 30 knop gikk turen over på drøye 20-25 minutter. Det hele virket veldig greit, helt til jeg hørte noen hylte HEYYYY. Og sekundet senere ser jeg en gjeng fiskere i en båt 3-4 meter til styrbord for vår båt. Nesten kollisjon. De hadde ikke lanterner selvfølgelig. Jeg vet ikke om vår styrmann så de, men hvis han gjorde det, skjønner jeg ikke hvorfor han må kjøre SÅ nær de når vi er i åpen sjø. Ja ja, det gikk bra.
Vel i havn ble jeg møtt av Prince, som tok meg til hotellet mitt. Family Kingdom Hotel. To stjerners hotell rett ved Lumley Beach. Flott beliggenhet, stille og rolig. Trodde jeg. For det har det vært før. Men det var før.
Ankom hotellet rundt midnatt, og gikk mer eller mindre rett i seng. Og da tok det ikke lange tiden før jeg merket at rommet lå veldig nær generatoren som skaffer strøm til hotellet. En motor som står og går, og fysisk er den på størelse med en bil. Så bråket er som å sette et par-tre lastebiler utenfor rommet og la de stå på tomgang. Men jeg var trøtt og sovnet uansett. Helt til jeg våknet 0600 neste morgen. Da kom veiarbeidere med en diger dampveivals og kjørte frem og tilbake forran hotellet. Ikke nok med det, den hadde påmontert en vibrasjonsenhet som fikk bakken til å vibrerer. Umulig å sove.
Ja ja, frokost og pick up klokka ti, og turen gikk til Kabala, en plass utenfor Freetown. Turen tok ca 1,5 timer, og veien er til dels svært dårlig. Den siste delen var så dårlig at jeg heller ville sittet i en båt i kuling rundt Lindesnes. Til slutt måtte vi gi opp, og ta de siste to kilometerne til fots. Og det trodde jeg skulle bli et problem, i og med at jeg hadde to kofferter på 23 kilo hver seg. Men en kar tilbød å ta de for oss, og han tok de på hodet, og vi gikk alle sammen de to kilometerne opp mot huset. Hvor 16 barn hadde tatt fri fra skolen. 16 barn sto klare. Welcome Uncle Leif. Welcome to My Home!
(fortsetter)
Landet i Freetown 2150 på kvelden. Flyplassen har blitt oppgradert siden sist jeg var der, og fremsto nå som ganske grei. Størrelsesmessig er det en liten flyplass, og Torp er jo en kjempeflyplass i forhold. Men men, den virket mye finere og mer velfungerende enn før. Og som vanlig måtte vi ta buss til terminalen, selv om det ville tatt mindre enn ett minutt å gå.
Lungi er landets eneste flyplass, og det er følgelig ingen innenrikstrafikk. En flyplass i et land med 6 millioner innbyggere. Og langt langt mindre enn Torp. Hele flyprogrammet sees her: http://www.visitsierraleone.org/visiting-sierra-leone/getting-there/Sierra-Leone-Flights-Schedule.html
Jeg vil påstå at Lungi flyplass er blant de merkeligste hovedflyplasser i hele verden. Kanskje den merkeligste av alle. Beliggenheten er unik. Langt langt fra byen. Så langt at det er helt uaktuelt å kjøre bil. Det er nemlig en stor fjord man må rundt. Så man må komme seg til byen sjøveien. Eller med helekopter. Nå var det ikke noe helekopter tilbud den dagen. Og det hadde det visst ikke vært på lenge. Missmanagement var det noen som sa. Så da var det båt da. Luftputebåten jeg pleier å ta, virket heller ikke. Ei heller den normale fergen. Så da var det kun ett transportmiddel igjen. Speedbåt! Pelican Ferry heter de, og tar deg over fjorden i stor fart. Båtene har plass til 20 personer, og er rett flotte båter. Med 2x250 Yamaha på hekken. Bagasjen gikk i egen båt. Det finnes 4 båter, og jeg fikk bli med tredje båt. Godt Airbussen ikke var full, for da måtte jeg ha ventet lenge. Men det var vel ca 40-50 avstigende personer. I ca 30 knop gikk turen over på drøye 20-25 minutter. Det hele virket veldig greit, helt til jeg hørte noen hylte HEYYYY. Og sekundet senere ser jeg en gjeng fiskere i en båt 3-4 meter til styrbord for vår båt. Nesten kollisjon. De hadde ikke lanterner selvfølgelig. Jeg vet ikke om vår styrmann så de, men hvis han gjorde det, skjønner jeg ikke hvorfor han må kjøre SÅ nær de når vi er i åpen sjø. Ja ja, det gikk bra.
Vel i havn ble jeg møtt av Prince, som tok meg til hotellet mitt. Family Kingdom Hotel. To stjerners hotell rett ved Lumley Beach. Flott beliggenhet, stille og rolig. Trodde jeg. For det har det vært før. Men det var før.
Ankom hotellet rundt midnatt, og gikk mer eller mindre rett i seng. Og da tok det ikke lange tiden før jeg merket at rommet lå veldig nær generatoren som skaffer strøm til hotellet. En motor som står og går, og fysisk er den på størelse med en bil. Så bråket er som å sette et par-tre lastebiler utenfor rommet og la de stå på tomgang. Men jeg var trøtt og sovnet uansett. Helt til jeg våknet 0600 neste morgen. Da kom veiarbeidere med en diger dampveivals og kjørte frem og tilbake forran hotellet. Ikke nok med det, den hadde påmontert en vibrasjonsenhet som fikk bakken til å vibrerer. Umulig å sove.
Ja ja, frokost og pick up klokka ti, og turen gikk til Kabala, en plass utenfor Freetown. Turen tok ca 1,5 timer, og veien er til dels svært dårlig. Den siste delen var så dårlig at jeg heller ville sittet i en båt i kuling rundt Lindesnes. Til slutt måtte vi gi opp, og ta de siste to kilometerne til fots. Og det trodde jeg skulle bli et problem, i og med at jeg hadde to kofferter på 23 kilo hver seg. Men en kar tilbød å ta de for oss, og han tok de på hodet, og vi gikk alle sammen de to kilometerne opp mot huset. Hvor 16 barn hadde tatt fri fra skolen. 16 barn sto klare. Welcome Uncle Leif. Welcome to My Home!
(fortsetter)