PDA

View Full Version : Macau (/Hong Kong) 2015

Peppep
30-11-2013, 05:18
Har så vidt startet planleggingen av en guttetur fra Bergen til Macau i januar/februar 2015. Vi blir sannsynligvis 5 stk, og til min store overraskelse er flertallet (uoppfordret!) innstilt på å se på muligheter for å reise i business. Jeg fryktet med en gang at det ville bli billigste alternativ okke som (Aeroflot med 10 timer transit på SVO?), men jeg har visst påvirket dem i riktig retning etter at jeg selv begynte å bli bortskjemt på reisefronten. ;)

Håper derfor på noen innspill:

1) Hva er den beste prisen vi kan håpe på med kjøpte billetter i C? BKK har jo mange ganger vært ned mot 10 000 kr, mens HKG, som er omtrent like langt, ser ut til å jevnt over være en del dyrere. Har søkt etter tidligere tilbud og priser, og det beste jeg har funnet har vært ca 14-15 000, mens normen har vært ca 18-20 000.
2) Samme som over, men i økonomi. Ca 5000-5500 kr ser ut til å være realistisk?
3) Når vil vi sannsynligvis finne de laveste prisene? Sommeren/høsten 2014?
4) Forslag til å få dette til med bonusbilletter? Det hadde vært mye enklere om det ikke var for at Dividend Miles dessverre forsvinner snart, da hadde det bare kostet 80 000 miles (ca 9 200 kr) i C. Det er vel ingen andre alternativer enn LifeMiles etter det, med tanke på at dette er folk som knapt vet hva et bonuspoeng er og garantert ikke har fulle kontoer fra før? Finnes det noen som slipper mer enn 1-3 bonusseter østover (i C) pr avgang?

Et par tanker:
- kanskje det er mulig å få tak i billige billetter hvis det kommer et introduksjonstilbud når Emirates kommer til OSL. Men det vil gjerne ikke vare helt frem til 2015, husker noen detaljene (priser/reiseperiode) fra EKs ARN-tilbud? Har funnet at First til HKG lå på rundt 22 000, men ikke C-prisene.
- kanskje det vil lønne seg å fly til BKK og videre derfra til HKG eller direkte til MFM? Men det bør være en del å spare på det for at det skal være aktuelt, mtp transit med separate billetter.

Til slutt - hvis engasjementet deres for å reise fint renner ut i sanden, er det sosialt akseptert at jeg reiser i F mens resten reiser i Y? Jeg kan jo ta en Justin Ross Lee og komme bak med Dom Perignon-flasken til dem. :colgate: (Litt mer seriøst - hva hadde dere gjort for en såpass lang tur?)

Chriscross
30-11-2013, 08:48
Eco plus kan jo være et kompromiss. Via London finnes vel ba, nz, cx og vs.

kimpe
30-11-2013, 12:06
Heisann!

Et alternativ jeg selv brukte til HKG var med Turkish Airlines! Bra priser og et kjempebra produkt via Istanbul!! Her tror jeg du kan få veldig bra priser i C om du sjekker litt...

Når det gjelder reisen dit er det helt klart best å fly til HKG og ta hurtigbåten direkte fra flyterminalen til Macau. Selve flypklassen på Macau er ikke spesielt travel, og når jeg sjekket var prisene dit skyhøye i forhold til HKG..

Ellers er Macau verdens råeste destinasjon for gambling, men ikke forvent det samme utelivet der som i Las Vegas. Her et det selve spillingen som er i fokuset, og ikke så mye festingen rundt. :) Men for all del, morsomt læll!!! Ta med penger.. hehehehe. :)

Kim

nime
30-11-2013, 12:11
Du kan få begge deler til en ikke altfor dårlig pris.. hva med OSL-BKK i C (rundt 10k hvis du er heldig), og BKK-HKG-BKK i EK/TG F til rundt 5k?

ARN-HKG i EK C ligger på rundt 16k for billetter i februar '14, ca 24k i F, så prisene er ikke helt ulikt det som var introprisen. De kjører nok disse prisene en stund også for å få opp kundegrunnlaget. Når EK kommer til OSL tipper jeg at startprisene ligger rundt 11-13k i C.

EK kjører stort sett en promo hele tiden fra et eller annet land i Europa, så det er alltid mulig å finne billige C&F billetter om man vil ta en kort flytur først.

Peppep
30-11-2013, 18:13
Takk for innspill så langt.

Eco plus kan jo være et kompromiss. Via London finnes vel ba, nz, cx og vs.
Jeg er egentlig ikke noen fan av Premium Economy, synes det koster mye mer enn det smaker. Hvis alternativene er 5000 for Y, 9 000 for Y+ eller 15 000 for C hadde jeg tatt det første eller siste, garantert ikke Y+. (Det eneste unntaket kunne ha vært BAs WTP, som billig kan oppgraderes til CW med Avios, men jeg bruker ikke BAs program.)

Et alternativ jeg selv brukte til HKG var med Turkish Airlines! Bra priser og et kjempebra produkt via Istanbul!! Her tror jeg du kan få veldig bra priser i C om du sjekker litt...
Ja, har et veldig bra inntrykk av TKs C-produkt, og maten jeg fikk i økonomi da jeg reiste med dem i januar er fortsatt den beste Y-maten jeg har fått hos noe selskap. De åpner jo en rute til SVG i 2014, og ser på muligheten for BGO, får krysse fingrene for noen tilbud i den anledning. :)

Når det gjelder reisen dit er det helt klart best å fly til HKG og ta hurtigbåten direkte fra flyterminalen til Macau. Selve flypklassen på Macau er ikke spesielt travel, og når jeg sjekket var prisene dit skyhøye i forhold til HKG..
Ja, det er det som er planen, og å reise direkte til MFM fra Europa er for dyrt. Men fra BKK var det ikke så ille med Thai, Air Macau eller AirAsia (1000-1500 kr t/r i Y).

Ta med penger.. hehehehe. :)
:colgate:

Du kan få begge deler til en ikke altfor dårlig pris.. hva med OSL-BKK i C (rundt 10k hvis du er heldig), og BKK-HKG-BKK i EK/TG F til rundt 5k?
Fristende, men med posisjonering fra BGO i tillegg blir totalen fort omtrent det samme som å reise direkte i business hele veien. Og tre ulike bookinger er ikke helt risikofritt. Kunne fint ha funnet på noe slikt om jeg reiste alene, men tror ikke reisefølget ser verdien av BKK-HKG i First, dessverre.

ARN-HKG i EK C ligger på rundt 16k for billetter i februar '14, ca 24k i F, så prisene er ikke helt ulikt det som var introprisen. De kjører nok disse prisene en stund også for å få opp kundegrunnlaget. Når EK kommer til OSL tipper jeg at startprisene ligger rundt 11-13k i C.
Håper du har rett! :)