PDA

View Full Version : Nu lader det til at ulovlighederne i EBJ og AAR stoppes

Guest
25-04-2006, 12:09
Minister vil stoppe ulovlige rabatter til Ryanair
Lufthavne som Esbjerg og Århus, som giver ulovlige rabatter til f.eks. Ryanair, skal have bøder indtil de giver alle deres kunder blandt flyselskaberne samme vilkår. Transportministeren vil forenkle reguleringen af lufthavnstakster.
Efter en række sager om ulovlige rabatter til lavprisselskaber har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Transport- og Energiministeriet og Statens Luftfartsvæsen analyseret den nuværende fastsættelse af lufthavnstakster. Både lufthavne og luftfartsselskaber har været hørt undervejs.

Arbejdsgruppen anbefaler, at lufthavne, der opkræver ulovlige lufthavnstakster, skal kunne idømmes bøder – og at der kommer en forenkling af reglerne omkring takstfastsættelse. Samlet vil disse anbefalinger medføre administrative lettelser for lufthavnene og samtidig vil lufthavne, som overtræder reglerne, kunne idømmes bødestraf.

Transport- og energiminister Flemming Hansen siger i en pressemeddelelse:
”Jeg støtter fuldt arbejdsgruppens meget gode løsninger. Området er præget af store interesseforskelle, hvor det er umuligt at stille alle tilfreds. Det er afgørende, at vi får en forenklet, klar og konsekvent regulering af lufthavnstakster. Derudover er det utroligt vigtigt, at det bliver muligt at give de lufthavne, der ikke følger reglerne, en bøde. Dermed håber jeg, at vi kan få sat en stopper for ulovlige rabatter til udvalgte luftfartsselskaber. Vi vil nu gå i gang med at udarbejde et forslag til ændring af luftfartsloven, så de forskellige forslag kan implementeres hurtigst muligt.”

Kilde: takeoff.nu

Men hvad skal der ske bagud i tiden? Skal Ryanair betale den ulovlige rabat tilbage (de har jo scoret pengene fra kunderne - der har betalt fuld pris!!!)
Bliver spændende at se alle detaljer i denne sag hele anbefalingsrapporten er her (http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/trafikministeriet/Publikationer/Luftfart/Anbefalinger_fra_arbejdsgruppe_om_fasts%E6ttelse_a f_lufthavnstakster_i_Danmark.pdf)

sk931
25-04-2006, 12:46
Ja, lad os nu se....
FR er jo desværre ret gode til at finde smuthuller....
men jeg tror at hvis FR forsvinder fra AAR vil Easyjet eller Strling tage over

Hilsen
Ole

Guest
25-04-2006, 12:52
Ja ellers også flytter RyanAir til Skive.......................

Den er ikke omfattet af de nye reguleringer - og fra min tid hos DM ved jeg at banen er lang nok til 737....................

LN-KOG
25-04-2006, 13:56
Og noen har hi-jacket Skive Lufthavns webside.... Test selv: Skive lufthavn (http://www.skivelufthavn.dk/). Den linkes også herfra (http://home13.inet.tele.dk/eksv/)

litt-amatør
25-04-2006, 14:01
Originally posted by jens

Minister vil stoppe ulovlige rabatter til Ryanair
Lufthavne som Esbjerg og Århus, som giver ulovlige rabatter til f.eks. Ryanair, skal have bøder indtil de giver alle deres kunder blandt flyselskaberne samme vilkår. Transportministeren vil forenkle reguleringen af lufthavnstakster.
Efter en række sager om ulovlige rabatter til lavprisselskaber har en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Transport- og Energiministeriet og Statens Luftfartsvæsen analyseret den nuværende fastsættelse af lufthavnstakster. Både lufthavne og luftfartsselskaber har været hørt undervejs.

Arbejdsgruppen anbefaler, at lufthavne, der opkræver ulovlige lufthavnstakster, skal kunne idømmes bøder – og at der kommer en forenkling af reglerne omkring takstfastsættelse. Samlet vil disse anbefalinger medføre administrative lettelser for lufthavnene og samtidig vil lufthavne, som overtræder reglerne, kunne idømmes bødestraf.

Transport- og energiminister Flemming Hansen siger i en pressemeddelelse:
”Jeg støtter fuldt arbejdsgruppens meget gode løsninger. Området er præget af store interesseforskelle, hvor det er umuligt at stille alle tilfreds. Det er afgørende, at vi får en forenklet, klar og konsekvent regulering af lufthavnstakster. Derudover er det utroligt vigtigt, at det bliver muligt at give de lufthavne, der ikke følger reglerne, en bøde. Dermed håber jeg, at vi kan få sat en stopper for ulovlige rabatter til udvalgte luftfartsselskaber. Vi vil nu gå i gang med at udarbejde et forslag til ændring af luftfartsloven, så de forskellige forslag kan implementeres hurtigst muligt.”

Kilde: takeoff.nu

Men hvad skal der ske bagud i tiden? Skal Ryanair betale den ulovlige rabat tilbage (de har jo scoret pengene fra kunderne - der har betalt fuld pris!!!)
Bliver spændende at se alle detaljer i denne saghele anbefalingsrapporten er her (http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/trafikministeriet/Publikationer/Luftfart/Anbefalinger_fra_arbejdsgruppe_om_fasts%E6ttelse_a f_lufthavnstakster_i_Danmark.pdf)

Det er jo definitivt ikke Ryanair som skal straffes, de har jo bare tatt i mot den prisen de har blitt tilbudt. I så fall må det jo være lufthavnen selv som har gitt rabattene. Men uansett så blir det neppe snakk om tilbakebetaling. Det har jo ikke vært gjort noe ulovlig, bare uklare regler...?

Guest
25-04-2006, 14:10
Originally posted by litt-amatør
Men uansett så blir det neppe snakk om tilbakebetaling. Det har jo ikke vært gjort noe ulovlig, bare uklare regler...? det er der vist noget delte meniger om! for nu at sige det meget diplomatisk!

litt-amatør
25-04-2006, 14:13
Originally posted by jens

Originally posted by litt-amatør
Men uansett så blir det neppe snakk om tilbakebetaling. Det har jo ikke vært gjort noe ulovlig, bare uklare regler...? det er der vist noget delte meniger om! for nu at sige det meget diplomatisk!

Ja, okay, der har det nok skjedd en del spesielle "ting", så jeg var nok litt rask med å "frikjenne" Ryanair. Beklager det.