PDA

View Full Version : Brannalarm på hotell / hvordan reagerer dere?

Fjordheim
25-11-2013, 19:10
God kveld,

Hva gjør dere når brannalarmen går på hotellet dere bor på- Jeg har opplevd at alarmen har gått 3 ganger de siste par månedene, på 3 forskjellige hotell, i 3 forskjellige land.

Første gang det skjedde var i Sverige; der har jeg inntrykk av at omtrent alle gjestene reagerte på alarmen og gjorde som de skal gjøre, nemlig gikk ut. Brannvesenet kom også, og de gikk gjennom hele hotellet før vi fikk slippe inn igjen. Tok vel halvannen time omtrent. Dette var riktignok på dagtid en helgedag.

Neste gang var på Curacao tidlig på kvelden og der var det ingen som reagerte omtrent. Jeg spurte en av de som jobbet på hotellet, mens jeg selv var på vei ut, om hun ikke skulle gå ut og fikk omtrent et svar som dette: «No man, it is probably just another false alarm or something?».

Sist det skjedde var nå i helgen natt til lørdag på et hotell i Bergen, ca.kl.0100. Jeg hadde selv vært på festlig middag med tilhørende drikke kvelden før, men fikk da kavet meg ut da også. Bodde rett ved siden av en nødutgang og havnet i et smug/bakgård sammen med 4 andre. Gikk ut av smuget, og inn igjen i resepsjonen, og totalt var det maks 8-9 personer som hadde tatt seg bryet med å reagere på alarmen. Holdningen også i denne resepsjonen var «sikkert falsk alarm».

Som ex. Sjømann og som ansatt i offshore/subsea bransjen i mange år så ligger det i hvertfall i «ryggmargen» på meg at man skal reagere på alarmer.

Er det jeg som overdriver (noe jeg bestemt ikke tror)? Eller er den generelle holdningen blant folk flest rett og slett ikke bra?

PS! Jeg vet at belegget på alle nevnte steder var bra, så grunnen til at få evakuerte er ikke at det ikke bodde flere personer der :) DS!

Sikkert litt kulturforskjeller også men at vi i Norge reagerer omtrent like lite som de på Curacao er jo litt merkverdig, mens de i Sverige både reagerer samt foretar grundig undersøkelse av hotellet. Svensk grundighet kontra karibisk (og norsk slapphet)?

Mvh
Fjordheim

mikro
25-11-2013, 20:50
Har opplevd brannalarm på hotell en gang i Stavanger. Dette var midt på natta i januar, faktisk natta til 13-årsdagen min :). Hadde inntrykk av at flesteparten samlet seg utenfor hotellet, og brannvesenet kom og. Ble opplyst at årsaken til alarmen var at noen hadde røyket på et ikke-røyk rom.

Jeg er enig, ville også evakuert hvis jeg har hørt brannalarm på hotell. Best å være på den sikre siden.

Swashbuckler
25-11-2013, 23:18
Har vært borti dette kanskje fem ganger på tre år forskjellige plasser i Norge. Inntrykket mitt er at vi er flinke og effektive på dagtid, men ser den litt mer an på svarte natta og venter opptil flere minutter utover normal påkledningstid på falsk alarm melding over anlegget før man gidder å ta turen ut.

LN-MOW
26-11-2013, 00:46
Litt situasjonsavhengig - men etter at det skjedde to netter på rad på samme hotell, stakk jeg snuten ut i gangen og luktet etter røyk før jeg gikk og la meg igjen ..

Har vel hatt en 4-5 falske alarmer, så det blir litt ulv-ulv ..

O_K_
26-11-2013, 09:05
Jeg reagerer alltid på alarm, og har opplevd at det kan være ganske få andre som gjør det, særlig på nattestid med dårlig vær ute.

På hoteller har jeg også gjort meg den vanen at jeg teller antall skritt fra romdøren til nødutgangen når jeg kommer til hotellet, samt prøver å telle antall dører etc jeg går forbi når jeg skal til nødutgangen og memorere veien. Har sjekket et par ganger når jeg går til frokosten og hukommelsen fungerer brukbart så lenge, men en uke senere er det borte. Tar meg ca 1 minutt når jeg kommer til hotellet, og skulle noe skje er det et vel anvendt minutt.

Fredrik74
26-11-2013, 10:12
Jag har bara råkat ut för larm en gång och det var i Hamburg. Det larmet var så högt att det inte gick att stanna i rummet. Det visade sig vara ett äkta larm men det var en bil som brann i garaget.

Cecilie
26-11-2013, 11:12
Har kun opplevd alarm en gang på hotell på Gatwick, for mange år siden. Hele hotellet ble evakuert og det viste seg at det var kommet en trussel om en bombe på hotellet. Var så i ørska da vi evakuerte, at jeg tenkte ikke så mye over det der og da. Litt mer skummelt, sett i ettertid.

Hypern
26-11-2013, 11:18
Ikke opplevd brannalarm på hotell, men på studentbyen har det skjedd mer enn et par ganger jeg har bodd der. Så oftest folk som burde tatt seg et kokkekurs eller noe.

mcduck
26-11-2013, 11:31
Yotel, New York: Brannalarmen gikk kl 4 på natten. Etter noen sekunder kom de på høyttalerene som er i alle rom og ba folk om å bli på rommene og vente på informasjon. Etter ca 60 sekunder slo de av alarmen og opplyste om teknisk feil.

Dagen etter fikk vi gratis middag (alt hva vi ville ha fra menyen) og drikke (ink alkohol) fra resturanten.

New World Hotel, Guangzhou, Kina: Brannalarmen gikk midt på natten. Jeg var eneste gjest som evakuerte. Sto alene sammen med personalet på utsiden i pysjamas mens resten av gjestene ble på rommet. Falsk alarm.

BP International, Hong Kong: Brannalarm gikk kl 12. Øvelse som var forhåndsvarslet og vi kunne bli på rommene. Alle som evakurerte fikk gratis drikkebong i baren.

sk931
26-11-2013, 16:38
Har prøvet en brand/jordskælvs øvelse i Tokyo...
Vi boede på Hilton i Shinjuku..30.de sal..Øvelsen skulle illustrere Jordskælv med efterfølgende brand...Vi skulle evakuere til 20.nde sal via trapper....
Øvelsen var varslet og der blev siden hen leveret kuponer som kunne anvendes i hotellets forskellige restauranter...På hotellets interne TV blev der også skrevet om øvelsen...
Alt foregik i god ro og orden...Det skal lige siges at der via højtalere belv varslet på flere sprog end japansk...engelskl/kinesisk af en slags/koreansk og fransk..
God oplevelse
Hilsen Ole

Henshaw
26-11-2013, 18:29
Ikke opplevd brannalarm på hotell, men på studentbyen har det skjedd mer enn et par ganger jeg har bodd der. Så oftest folk som burde tatt seg et kokkekurs eller noe.

Responsen der er sjeldent god...

Norge Rundt På 14 Dager
26-11-2013, 18:53
Har opplevd brannalarm på hotell en gang i Stavanger. Dette var midt på natta i januar, faktisk natta til 13-årsdagen min :). Hadde inntrykk av at flesteparten samlet seg utenfor hotellet, og brannvesenet kom og. Ble opplyst at årsaken til alarmen var at noen hadde røyket på et ikke-røyk rom.

Jeg er enig, ville også evakuert hvis jeg har hørt brannalarm på hotell. Best å være på den sikre siden.

Med tanke på Caledonienbrannen i Kristiansand (for oss som er gamle nok til å huske den) så vil jeg helt klart ha evakuert umiddelbart ved brannalarm.

joamykle
26-11-2013, 19:41
Med tanke på Caledonienbrannen i Kristiansand (for oss som er gamle nok til å huske den) så vil jeg helt klart ha evakuert umiddelbart ved brannalarm.

Hør hør... Bestekompisen til min far mistet livet i denne brannen, og derfor har jeg fått innprentet hele oppveksten viktigheten av å ikke anta at "det er falsk alarm".

Så både på bagrunn av dette, og ting jeg har sett og opplevd i min jobb, så antar jeg alltid at alle typer alarmer er reelle, inntil det motsatte er bevist...

Twin Otter
26-11-2013, 19:50
Jeg opplevde brannalarm på et Best Western hotell ved ATL i 2011. Det var på formiddagen og jeg skulle dra videre med et fly på ettermiddagen. De fleste evakuerte så vidt jeg husker men veldig avslappet tempo. Jeg jobber med HMS og beredskap så jeg var uansett kjapt ute. Betjeningen brukte ganske lang tid på å finne ut hva som var i veien. Men det kom ikke noe brannvesen ihvertfall. Og det var nok en teknisk. Tilslutt endte jeg opp med å stikke opp for å hente kofferten som var ferdig pakket og tok shuttlebussen tilbake til terminalen.

WF789
26-11-2013, 20:14
Responsen der er sjeldent god...

Kanskje derfor det var "brannsirene" på hvert enkelt rom i studentbyen jeg bodde.

Bergern
26-11-2013, 22:19
Trekker alltid ut.
Er det falsk alarm er det god øvelse.
Vet du hvor din nærmeste evakueringsvei er?

jameson82
26-11-2013, 22:23
Trekker alltid ut.
Er det falsk alarm er det god øvelse.
Vet du hvor din nærmeste evakueringsvei er?

Det har jeg faktisk gjort som en vane. Etter å ha lagt bagasjen inn på rommet finner jeg nærmeste nødutgang. Jeg skal ikke stå i underbuksa i en røykfullt korridor midt på natta å kaste bort livsviktige sekunder på å lete.

Bergern
26-11-2013, 22:28
Det har jeg faktisk gjort som en vane. Etter å ha lagt bagasjen inn på rommet finner jeg nærmeste nødutgang. Jeg skal ikke stå i underbuksa i en røykfullt korridor midt på natta å kaste bort livsviktige sekunder på å lete.

Bra!
Da er vi to. Har forøvrig alltid en lommelykt i toalettmappen. Behøver ikke være katstrofe selv om strømmen er fraværende.

sirpjalle
27-11-2013, 18:11

Selv blitt vekket av brannalarmen på Caledonien klokken tre om natta. Hadde ig tidligere snakket om brannen, så det var med et lite kaldt gufs man fikk på seg skoene og buksa og forlot rommet. Vil tippe vi var de eneste som reagerte, "alle" andre stakk hodet ut av døra til hotellrommet og lurte på hva som skjedde. Rett etterpå kom det en mld på høytaleranlegget at det var en teknisk feil.

ENGM 911
27-11-2013, 20:16
Går brannalarmen er det bare å evakuere, bruk nærmeste rømningsdør hvis mulig. Hilsen en som jobber med det til daglig.

Chriscross
27-11-2013, 20:58
Har prøvd dette en gang 05.00 om morgenen. Rasket på meg klær og tok med sekken ut av rommet. Var en av få som faktisk brukte rømningsveiene, de fleste tok hovedutgangen. Kan nevne at Ole Paus antagelig ville ha strøket med om det hadde vært brann...

ENGM 911
28-11-2013, 00:54
Dette håper jeg dere har respekt for. Litt skremselspropaganda for å vekke dere!

http://www.youtube.com/watch?v=6u2lWAKrOE4